تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
7

نقدی بر طرح تحول سلامت

  • کد خبر : 53118
  • 20 تیر 1393 - 3:40

  تورج آزادبخت / میرملاس نیوز :  نقدی بر طرح تحول سلامت طرح تحول سلامت گامی بلند در راستای رفاه و رفع دغدغه های مالی بیماران است که به همت دولت یازدهم از سوم اردیبهشت ماه در سراسر کشور به مرحله اجرا گذاشته شد و انتظار می رود به مدد رویکرد حمایت کننده این طرح، […]

1-7

 

تورج آزادبخت / میرملاس نیوز : 

نقدی بر طرح تحول سلامت

طرح تحول سلامت گامی بلند در راستای رفاه و رفع دغدغه های مالی بیماران است که به همت دولت یازدهم از سوم اردیبهشت ماه در سراسر کشور به مرحله اجرا گذاشته شد و انتظار می رود به مدد رویکرد حمایت کننده این طرح، بخش مهمی از بار سنگین هزینه های درمانی از روی دوش مردم برداشته شود. این طرح [اگرچه به طور محسوسی پزشک سالارانه می نماید] اما در عین حال یکی از مهمترین اقدامات مسکوت مانده دولتها در ادوار گذشته و به طور خاص شاهکار شجاعانه ای از دولت تدبیر و امید است که بی تردید در تاریخ وزرات بهداشت و درمان اقدامی ” کم نظیر” به شمار می رود و نیکوست که از همت همه مسئولان فهیم نظام بویژه مقام معظم رهبری که در تسریع اجرای طرح تاکید فرمودند، و نیز رئیس دولت تدبیر و امید و پیگیری های مجدانه ی وزیر فرهیخته ی بهداشت و درمان در تسهیل، تسریع و اجرای این طرح کارگشای ملی به شایستگی قدردانی شود.
صرف نظر از وجود کاستی های ناشی از عملکرد دولتها در ارائه خدمات مطلوب درمانی و پوشش خدمات بیمه ای به شهروندان در سالهای اخیر، اینکه طرح تحول سلامت در ادامه حیات خود به چه سرنوشتی دچار خواهد شد و آیا موجبات رضایتمندی مردم را فراهم خواهد نمود یا خیر؟ مطلوب آن است که مسئولین امر به انتظار گذشت زمان ننشینند و بدون اتلاف وقت از هم اکنون نسبت به تشکیل گروههای کارشناسی ویژه ارزیابی طرح در کلیه استانها اقدام و موازی با اجرایی شدن طرح به بررسی و شناسایی نقاط ضعف و قوت و نیز تهدیدها و فرصت های پیش روی طرح بپردازند .
در این نوشتار تلاش شده تا به برخی مشکلات، موانع و تهدیدهای احتمالی و بالقوه که ممکن است در مسیر اجرا و عملیاتی شدن این طرح عظیم عرض اندام کنند، اشاره شود و در عین حال راهکارهایی نیز برای پیشگیری و احیانا رفع این موانع جهت استفاده متولیان و برنامه ریزان طرح ارائه گردد.
موانع و تهدیدهای احتمالی:
عدم تناسب اطلاعات کاشناسان با فرهنگ محلی منطقه
عدم اطلاع رسانی درست کارشناسان طرح و تشریح جزییات از طریق رسانه ها و مجراهای ارتباطی
عدم اطلاعات کافی مسئولین شبکه های بهداشت و بیمارستان ها از روند و چگونگی اجرای طرح
عدم جاری بودن یک وحدت رویه در اجرا و تفسیر قوانین و آئین نامه های اجرایی طرح در دانشگاه های علوم پزشکی و بیمه های ناظر بر خدمات درمانی
ضعف در نظارت محیطی و مستمر توسط بازرسین و ناظرین دانشگاه ها از اجرای دقیق طرح
عدم انگیزه پرسنل درمان و واحد های پشتیبانی نسبت به اجرای طرح بدلایل خاص مدیریتی و کاستی های رفاهی کارکنان
افراط در برگزاری همایش و سمینار های نامتناسب با موضوع طرح در مرکز و غفلت از شهرستان ها
نگرانی مدیریت بخش درمان، پرسنل درگیر طرح و گیرندگان خدمات از عدم تامین منابع مالی طرح وشفاف نبودن آن
عدم توفیق طرح در حذف فاجعه ی “زیر میزی” که متاسفانه همچنان با قدرت در حال ادامه روند قبلی خود است.
راهکارها:
کارشناسان این طرح باید با فرهنگ بومی منطقه ی اجرای طرح، آشنایی کامل داشته باشند تا در اجرای بخشنامه ها و مراحل ذیربط موفق تر باشند. براساس شواهد موجود درحال حاضر، در برخی شهرستانها مردم به “علل مختلف” ازدریافت دفترچه های رایگان بیمه سلامت خودداری می کنند. این در حالی است که یکی از پایه های اصلی اجرای این طرح مبتنی بر پوشش صددرصدی دفترچه های بیمه برای مردم است. 

مطلوب است مدیران ارشد دانشگاهها، شبکه های بهداشت و درمان، بیمارستان ها و یا روابط عمومی ها- معاونت ها و کارشناسان طرح با حضور در شبکه های تلویزیونی و رادیویی استانی، روزنامه و نشریات محلی و پایگاههای خبری نسبت به اطلاع رسانی کافی به مردم در خصوص معرفی کلیات و جزئیات طرح اقدام نمایند تا همه ی مردم در اثر بی اطلاعی از طرح سرگردان نباشند، [چنانکه هم اکنون دچار این سرگردانی هستند]. در این بین نباید از قصور و کوتاهی مجراهای ارتباطی در همراهی با دانشگاه علوم پزشکی چشم پوشید.
اطلاع رسانی این طرح عظیم به حدی دچار ضعف بوده که حتی پرسنل اجرا کننده آن نیز اطلاعات زیادی در این رابطه ندارند ، چه رسد به رسالت ” آگاهی دادن به بیماران و همراهان آنها”.
سازمان های بیمه گر طرف قرارداد و بیمارستان ها در اجرا و تفسیر بخشنامه ها و آئین نامه های اجرایی طرح اختلافات زیادی دارند که مطلوب است به منظور رفع شبهات و ابهامات موجود سیاستگذاران اصلی طرح، جلسات کارشناسی مربوطه را تشکیل و وحدت رویه ای را در تفاسیر و اجرائیات طرح در کل کشور و استان ها تعیین نمایند قبل از آنکه عواقب این موضوع باعث بروز مشکلات حادتری گردد.
طرح تحول سلامت با وجود موثر و کارآمد بودن ، برای بخش عمده ای از عوامل اجرایی آن یعنی کادر درمان و پشتیبانی بیمارستان ها، هیچگونه مزایایی، بجز افزایش حجم کاری آنها با وجود کمبود نیروی انسانی در بخش های مختلف بیمارستانی نداشته است. هرچند پرسنل همانند گذشته ذره ای از وظیفه و رسالت خود منحرف نشده اند ولی به نظر می رسد تداوم این امر در آتیه به کاهش انگیزه آنها منجر شود.
انتظار می رفت در مراحل آغازین اجرای طرح، بازرسان و ناظرین مربوطه به صورت محیطی و مستمر در تمام بیمارستان ها، حضوری فعال داشته باشند که هم مشکلات را رصد کنند (مانند برخی مشکلات ناشی از عدم اطلاعات و فضاهای مناسب) و هم نظارت بیشتری برحسن انجام طرح داشته باشند.
در مورد جلوگیری از فاجعه ی زیرمیزی باید پذیرفت که هنوز هیچگونه اقدام چشمگیری انجام نپذیرفته و لازم است به صورت کلان و در راس امور به آن پرداخت تا رضایتمندی مردم دوچندان شود.
در پایان از بودجه های عمرانی تخصیص یافته جهت تجهیزات و کیفیت هتلینگ بیمارستان ها، که یکی دیگر از موارد حیاتی و زیر ساختی این طرح است نباید به راحتی گذشت بلکه باید چنین فرصت هایی را مغتنم شمرد که شاید دیگر تکرار نشود و لازم است از اتلاف بودجه های تخصیص یافته و نیز دخالت سلائق شخصی افراد جلوگیری و با استفاده از متخصصین امر، کیفیت مطلوب اجرای طرح را تضمین نمود.
به امید روزی که دیگر هیچ بیماری دغدغه ی هزینه درمان خود را نداشته باشد.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=53118

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 33در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۳
  1. با سلام
    بسیار جامع و کارشناسی شده بود.
    خیلی قشنگ تمامی زوایای طرح مورد برسی قرار گرفته است
    موفق و پیروزمند باشی تورج جان

  2. با تقدیر ازقلم شیوای جناب آقای آزادبخت،از مسئولین شهرمان میخواهم ضمن آشنایی لازم با این طرح عظیم وتاریخی مردم ستمدیده کوهدشت راازمزایا ی این طرح آگاه وبهره مند نمایند،حتی اگر شده خانه به خانه بگردند مثل انتخابات

  3. نجات غریق
    ——————————————————————————–

    متن حکایت

    مردی در کنار رودخانه‌ای ایستاده بود. ناگهان صدای فریادی را می‌شنود و متوجه می‌شود که کسی در حال غرق شدن است. فوراً به آب می‌پرد و او را نجات می‌دهد. اما پیش از آن که نفسی تازه کند فریادهای دیگری را می‌شنود و باز به آب می‌پرد و دو نفر دیگر را نجات می‌دهد. اما پیش از این که حالش جا بیاید صدای چهار نفر دیگر را که کمک می‌خواهند می‌شنود. او تمام روز را صرف نجات افرادی می‌کند که در چنگال امواج خروشان گرفتار شده‌اند غافل از این که چند قدمی بالاتر دیوانه‌ای مردم را یکی یکی به رودخانه می‌انداخت.
    ——————————————————————————–

    شرح حکایت
    برخی مدیران و سازمانها این گونه عمل می‌کنند. در این سازمانها به جای درمان ریشه، به کندن برگ های زرد رغبت بیشتری نشان داده می‌شود. به عبارت دیگر به جای علت یابی و رفع مشکلات، صرفاً به اصلاح آنها می‌پردازند. آیا بهتر نیست ضمن چاره‌جویی برای عوارض و مسائل پیش‌آمده، بر روی علل هم تأثیر گذاشت تا مسئله به طور همه جانبه حل شده و از اتلاف سرمایه ها و منابع با ارزش جلوگیری شود؟
    .کلیدواژه‌ها : حل مسئله ؛ علت ؛ معلول ؛ ریشه یابی ؛ عارضه یابی ؛ رویکرد سیستمی

    خدمت دوست گرامی جناب تورج خان سلام و عرض ادب و احترم امیدوار نصایح شما سر مشق مدیران و دست اندکاران قرار گیرد

    • حکایت قشنگى بود حمید جان
      حمید جان متاسفانه هر چه از پایتخت به سمت شهرستان ها پیش می رویم ضعف هاى آن بیشتر است

  4. تورج جان به امید آن روز-موفق وپیروز باشی

  5. جناب تورج خان عزیز ؟ ای کاش از بیمارستان کنا ر خودمان حرفی میزدی دیروز جمعه ۴/۲۰ یه خانم از اشنایان جهت زایمان میبردیم بیمارستان ( بیمارستانی که ریاستش بر دکتر جان امرایی ) ساعت ۴/۵ بود رسیدیم بیمارستان که دوآمبولانس تصادفی اوردن البته با کلی خانواده ارباب رجوع و…و… که همون خانمی که ما آوردیم زایمان از هوش رفت به خاطر اون صحنه های که دم در اورژانس دید خدارا شکر با ماشین شخصی بردیم شهرستان ؟؟؟؟ وقبل از اینکه برسیم ۲۰ کیلومتری اون استان زنگ زدیم اورژانس بیمارستان ؟؟؟؟ موقع ای رسیدیم دم در انگار از وزارت سفارش شدیم اینقدر رسیدگی شد و..و… کاری ندارم به مطالب شما خوب وعالی بود ولی ای کاش درمورد بیمارستان خودمان مطالبی جهت اطلاع مسولین استان مینوشتی چون شما بهتر از هرکس مشکلات میدونی ؟

    • هم ولایتی عزیز با سلام
      موضوع بیان شده موارد و نواقص طرح عظیمی است که بحق تاثیری بسزایی در زندگی عامه مردم دارد. پس لازم است این موانع رفع تا در اینده شاهد بالا رفتن کیفیت این طرح باشیم. در مورد مادر باردار باید عرض کنم که مادران پرخطر یکی از مواردی ست که مسئولین حساسیت بیش از حدی به آن نشان می دهند چون از موضوع اطلاعی ندارم نمیتوانم قضاوت کنم. به هر حال حق پیگیری موضوع با شماست

  6. با سلام و تشکر از اطلاع رسانی خوبتون .

  7. سلام باتشکر آخر کارشناسی دانا و آگاه به وظایف اشخاص پیدا شد در هوای ماندگاری همیشه ماندگار باشی آقای آزادبخت

    • امیرجان ممنون از شما این القاب مبارک وجود تان. بنده را فقط آگاه کافى ست. بقول خودتان : در هواى ماندگارى همیشه ماندگار باشید

  8. باسلام خدمت همکار عزیزازمطالب جالبتون
    امیدوارم همانگونه که ازمطالب پیداست مدیر بیمارستان وسرپرست شبکه باایجاد یک کمیته سلامت باکارشناسان این موضوع جهت بهتراجراشدن این طرح اقدامات لازم راانجام دهند وهمچنین یک پیشنهاداینکه از طریق نصب بنرهای درسطح شهر درجهت آگاه سازی مردم بااین طرح مساعدت نمایند

    • همکار دلسوز سلام بر شما
      پیشنهادتون خوبه ، درد ما آگاه نبودم مردم از این است که یکى از روشهاى اطلاع رسانى همان نصب بنر در معابر و محل هاى خاص است

  9. جناب آقای آزدبخت
    ضمن سلام
    به نکات بسیار مهمی اشاره نمودیدکاملا جامع بود. امیدوارم به گوش مسئولی مربوطه رسیده باشد

  10. بردوست عزیزم جناب آزادبخت سلام باد،کارشناسانه بود ونقد ازدرون، موفق باشید

  11. عالی بودتورج جان عکست هم قشنگه

  12. تورج جان خیلی عالی و کارشناسی شده بود ایشالا موفق باشی

  13. متاسفم برا محسن میرزایی و احمد حسینی و سعید قبادی همه ناملایمات و کجرویهای رییس قبلی و گروه تاسیساتیش زود فراموش کردید انتظارم بیشتر بود

    • همکار گرامى سلام
      امیدوار بود اگر نقدى بر گذشته داشتید با نام اصلی خود مطرح میکردید ولى شاید…
      درخصوص چند کامنت سراسر تهمت افترا گذشته ى شما ذکر چند نکته خالى از لطف نیست
      در دوران مدیریت هر شخص یا گروهى بدون شک نواقص یا ایراداتى وجود داشته و هست اگر غیر از این بود که الان مدینه فاضله داشتیم.
      برادر گرامى و دوست نزدیک ” براى دیگران مجهول و براى بنده معلوم” دوران مدیریت گذشته این مقدار توان کارى و اجرایی داشتند دوران حضرتعالی و دوستانتان هم کاملا آشکار و واضح است براى همگان ، أمیدوارم معناى صحبتم را گرفته باشید.
      دشمن دوست نماى من؛ اگر اند کى تعقل میکردید موضوع مطرح شده فقط جهت کمک به ارتقاء و بالا رفتن کیفیت طرح عظیم و بحق ” سلامت ” بوده نه أنچه شما پنداشتید.
      دوست عزیز زمان زیرکار درروى و خرابکارى و… به إتمام رسیده و مردم و مسئولین آگاهند. پس همیشه دعا کن شما هم یک تاسیساتى بودید نه … شاید به این طریق بتوانید اند کى خدمت کنید.
      به امید روزى که همه ى دوستان یکرنگ و بى ریایی باشیم . ان شالله

  14. آقا تورج مطالبت زیبا بود .ولی کو گوش شنوا در این جامعه کنونی کمتر کسی به انتقاد و پیشنهاد فکر می کنه و هرآنچه مدیرارشد در ذهن دارد به عنوان اندیشه اندوخته در ذهنش بکار می برد .لذا شایسته است خدمت صادقانه خودمان سرلوحه زندگی باشد.پیروز و سربلند باشی

  15. j تورج خان یه فکری به نظافت بیمارستان بکنید من ساکن تهران هستم امده بودم کوهدشت خانم مریض شد من او بردم بیمارستان خجالت کشیدم از پس بیمارستان کثیف بود ملاحفه خونی اشغال زیادی ریخته بود

    • باسلام به کوهشتى ساکن تهران
      مسؤولین باید پاسخگوى شما باشند امیدوارم کامنت شما رو پاسخ بدهند. ممنون از حضور شما

    • باسلام به کوهدشتى ساکن تهران
      مسؤولین باید پاسخگوى شما باشند امیدوارم کامنت شما رو پاسخ بدهند. ممنون از حضور شما

  16. دستت درد نکنه اقای ازادبخت کیف کردیم بازم بنویس خوشحال میشیم قربانت

  17. جون خودت خودت اینو نوشتی من که باور نمی کنم

  18. دست مریزاد تورج جان کاش مسئوولین با درایت و تعامل وحمایت بین بخشی نواقص طرح را بر طرف وگامی در جهت کمک به سلامت واقتصاد خانوار بردارند .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.