تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
6

زنگ خطر برای کشاورزهای لرستان به صدا درآمده است

  • کد خبر : 53211
  • 23 تیر 1393 - 10:16

    مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان می‎گوید زنگ خطر برای کشاورزهای لرستانی به صدا درآمده است. به گزارش میرملاس به نقل از ایسنا، عظیم دادگر در جمع خبرنگاران گفت: در گذشته‎های نه چندان دور استان ما به‎خاطر قرار گرفتن در مسیر دو جبهه آب و هوایی مدیترانه‎ای از طرف غرب و جبهه سودانی که […]

 

 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان می‎گوید زنگ خطر برای کشاورزهای لرستانی به صدا درآمده است.

به گزارش میرملاس به نقل از ایسنا، عظیم دادگر در جمع خبرنگاران گفت: در گذشته‎های نه چندان دور استان ما به‎خاطر قرار گرفتن در مسیر دو جبهه آب و هوایی مدیترانه‎ای از طرف غرب و جبهه سودانی که از طرف جنوب غربی بخشی از استان را تحت پوشش قرار می‎داد، لرستان بعد از استان‎های شمالی یکی از پر باران‎ترین استان‎های کشور بود و به‎طور میانگین ۵۳۰ میلی‎متر بارندگی در سال زراعی رقم قابل توجهی بود.

وی افزود: میانگین بارش کشور ۲۵۰ میلی‎متر است اما از چند سال پیش این روند کاهش داشته به‎طوری که بعد از خشکسالی‎های اخیر به استثنای سال‎جاری حدود ۲۰ درصد از بارندگی‎ها کم شده و علاوه بر آن پراکنش نامناسب و تغییر شکل بارندگی‎ها از برف به رگبار موجب هدررفت آن‎ها شده و از طرفی به علت نبود سدهای ذخیره در استان امکان نگه‎داری آب وجود نداد.

مهندس دادگر با تأکید بر اینکه باید برای کنترل روان‎آب‎ها که در فصل سرد سال نازل می‎شود چاره اندیشی شود، یادآور شد: هم اکنون زنگ خطر در شهرستان کوهدشت به صدا درآمده و کشاورزان حاضر به تغییر الگوی کشت نیستند و هیچ قانونی مبنی بر جلوگیری از کشت محصولات آب دوست در این مناطق وجود نداد.

 مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: با ادامه این روند و با توجه به عدم وجود امکان جبران منابع آب با روند کاهش سالانه نزولات آسمانی، تولید اغلب محصولات اساسی موردنیاز مردم در استان تعطیل خواهد شد.

وی در پایان گفت: با توجه به خشکسالی‎های چندین ساله و کاهش آب‎های زیرزمینی از کشاورزهای هم استانی به‎ویژه مناطق جنوبی استان مثل شهرستان‎های کوهدشت، پلدختر، چگنی و جنوب خرم‎آباد درخواست می‎کنیم ضمن استفاده بهینه و به‎موقع از آب، کمتر از کاشت گیاهان آب دوست استفاده کنند.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=53211

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. باغبان قصر حاکم
    ——————————————————————————–

    متن حکایت

    روزی حاکم شهری دستور داد تا باغبان قصر را در میدان شهر گردن بزنند. وزیر حاکم که مردی خردمند بود پیش حاکم رفت تا علت را جویا شود و جان باغبان بیچاره را نجات دهد.

    وزیر پس از انجام تشریفات معمول پرسید: «حاکم به سلامت باد، چه گناهی از این نگون بخت سر زده که چنین عقوبتی بر او رواست؟»

    حاکم با نگاهی خشمگین به وزیر گفت: «این نگون بخت که می گویی چند باریست که چون دزدان، به قصر دست درازی می کنند و از دیوار باغ راه فرار می جویند، هر چه در پی دزدان می دود بدانها نمی رسد. بار اول و دوم و سوم را بخشیدیم، ولی به حتم او را عمدی در کار است. تردید ندارم که این باغبان رفیق قافله و شریک دزدان است.»

    وزیر از شنیدن این موضوع لبخندی زد و گفت: «نه این مرد باغبان و نه هیچ باغبان دیگری دزدان را دست نتوان یافت. چون او برای حاکم می دود و دزدان برای خود.»

    حاکم از پاسخ وزیر خوشش آمد و از خون باغبان گذشت.

    شرح حکایت عنوان میکند که کشاورزان فکر مشکلات و گرفتاریهای خود میکنند و چیزی که برایشان قابل لمس است بانکهای طلبکار هستند
    کلیدواژه‌ها : انگیزش ؛ مشارکت کارکنان ؛ تعلق سازمانی

    • جناب مدیر زراعت اسنان باید خدمت شما عرض کنم اینهمه مشگلات کشاورزی چه از لحاظ کمبود اب و چه از لحاظ مشگل کشاورزان همه و همه از عدم برنامه ریزی برای این حرفه استراتژیک است لذ شما مسیول محترم وژایف خود را به عموم یاداوری نکن
      لطف کن این حکایت اقای ارادبخت را که خیلی زیبا وثف کردن مصاحبه شما راسر مشق شما و سایر مدیران قرار گیردو دنبال راه حل و چاره ای که کشاورز لای تله گیر نکرده باشد بگردید

    • جناب حمید آزادبخت زیبا بود. از حکایت لذت بخشتان حظ کافی بردم به جد .برقرار باشید.

  2. سلام جناب آقای آزادبخت طاعات و عبادات قبول انشاله
    سجاد محمدزاده هستم : دو مقاله دارم در مورد تأثیر تغییر اقلیم در گندم دیم شهرستان کوهدشت و خرم آباد و یکی دیگه در مورد تغییرات رژیم بارش در استان لرستان که در مجلات علمی بین المللی چاپ شده که یافته های جالبی رو در مورد تغییر اقلیم و میزان عملکرد گندم در شهرستان و استان نشان می دهد ضمناً این موضوع و نتایج برای اولین باره تو استان کار شده

  3. سال هاست کشاورزی استان را نابود کردید
    شما زراعت و بهاروند باغات را نابود کردید حالا زبان باز می کنید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.