- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

زنگ خطر برای کشاورزهای لرستان به صدا درآمده است

 

 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان می‎گوید زنگ خطر برای کشاورزهای لرستانی به صدا درآمده است.

به گزارش میرملاس به نقل از ایسنا، عظیم دادگر در جمع خبرنگاران گفت: در گذشته‎های نه چندان دور استان ما به‎خاطر قرار گرفتن در مسیر دو جبهه آب و هوایی مدیترانه‎ای از طرف غرب و جبهه سودانی که از طرف جنوب غربی بخشی از استان را تحت پوشش قرار می‎داد، لرستان بعد از استان‎های شمالی یکی از پر باران‎ترین استان‎های کشور بود و به‎طور میانگین ۵۳۰ میلی‎متر بارندگی در سال زراعی رقم قابل توجهی بود.

وی افزود: میانگین بارش کشور ۲۵۰ میلی‎متر است اما از چند سال پیش این روند کاهش داشته به‎طوری که بعد از خشکسالی‎های اخیر به استثنای سال‎جاری حدود ۲۰ درصد از بارندگی‎ها کم شده و علاوه بر آن پراکنش نامناسب و تغییر شکل بارندگی‎ها از برف به رگبار موجب هدررفت آن‎ها شده و از طرفی به علت نبود سدهای ذخیره در استان امکان نگه‎داری آب وجود نداد.

مهندس دادگر با تأکید بر اینکه باید برای کنترل روان‎آب‎ها که در فصل سرد سال نازل می‎شود چاره اندیشی شود، یادآور شد: هم اکنون زنگ خطر در شهرستان کوهدشت به صدا درآمده و کشاورزان حاضر به تغییر الگوی کشت نیستند و هیچ قانونی مبنی بر جلوگیری از کشت محصولات آب دوست در این مناطق وجود نداد.

 مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: با ادامه این روند و با توجه به عدم وجود امکان جبران منابع آب با روند کاهش سالانه نزولات آسمانی، تولید اغلب محصولات اساسی موردنیاز مردم در استان تعطیل خواهد شد.

وی در پایان گفت: با توجه به خشکسالی‎های چندین ساله و کاهش آب‎های زیرزمینی از کشاورزهای هم استانی به‎ویژه مناطق جنوبی استان مثل شهرستان‎های کوهدشت، پلدختر، چگنی و جنوب خرم‎آباد درخواست می‎کنیم ضمن استفاده بهینه و به‎موقع از آب، کمتر از کاشت گیاهان آب دوست استفاده کنند.