- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

شیر خدا و رستم دستانم آرزوست

 Untitled-1

 

 اکبر امرایی / میرملاس نیوز : 

شیر خدا و رستم دستانم آرزوست
میان رستم دستان ایران تا رستم مجموعه ی ستایش ، تفاوت از زمین تا آسمان است

با کمال درد و تاسف از قسمت ۵۳ مجموعه ی تلویزیونی ستایش (جمعه ۹۲.۱۲.۲۳) بازیگر کتوله ای که نقش پادوی تره بار فروشی حشمت فردوس را ایفا می کرد رستم نام داشت. سر آن ندارم که این مجموعه را نقد و بررسی کنم تشخیص معایب این مجموعه تخصص منتقدان فیلم است قطعا محاسن فراوان نیز دارد از جمله نقش اول زن سریال با تحمل رنج و مشقت های زمانه و دانایی و احتیاط آنچنان بر روح مخاطب تاثر گذار است که اشک آنان را جاری می کند بر کسی پوشیده نیست که این مجموعه یک اثر جدی است نه طنر، اگر طنز بود ایفای نقش یک شخص کتوله با نام رستم قابل توجیه بود .
این اولین بار و آخرین بار نیست که سازندگان مجموعه های تلویزیونی و در راس آن رسانه ی ملی متاسفانه دانسته یا ندانسته احساسات ملی جامعه را مورد تمسخر و اهانت قرار می دهندو اگر به دید تامل بنگرید همواره برای نقش های منفی و خلاف کار از نام های اصیل ایرانی و شاهنامه استفاده می شود در خیلی از سریالها نقش کارگران ساختمانی، حمال ها و بارکش ها را اقوام اصیل ایرانی از جمله لرها،لک ها و کردها بازی می کنند با پوشش های محلی شلوار کردی و تصنیف هایی با لهجه لری و …
اما این بار رستم قهرمان رویدادهای حماسی ابر مردی که برای کسب افتخار و حفظ کیان و استقلال ایران کوشش و نبرد کرده است ، را آماج تیر حقارت و اهانت قرار داده اند.

 

 

Untitled-2

 

پخش این صحنه و صحنه های مشابه ، شجاعت و تعصب ادبی مرا برانگیخت و مرا بر آن داشت تا به اختصار توصیفی از انسان آرمانی داشته باشم بدان امید که از کرامت انسان صیانت شود.
در قرآن کریم انسان کامل ، کمال عقلی دارد و علاوه بر تایید مسائل دل و عشق، سیر و سلوک ، معنویات و تهذیب نفس ، برون گرا و جامعه گرا نیز هست ، انسان اگر شب هنگام سر در گریبان فرو می برد و دنیا و مافیهارا به باد فراموشی می سپارد به هنگام روز در متن جامعه قرار دارد و از زمره ی توبه کنندگان ، پرستندگان، ستایش کنندگان، روزه داران ، رکوع کنندگان،سجده کنندگان،امر کنندگان به معروف و نهی کنندگان از منکر و از نگهداران حدود الهی است (توبه / ۱۱۲)
به اعتقاد ما شیعیان ، پیامبران اولوالعزم و ائمه ی معصومین نمونه هایی از انسان کامل هستند به تعبیر حضرت امام: «انسان کامل حقیقت محمدی است » (مصباح الهدایه)
به طور کلی والایی و کمال و جامعیت انسان کامل در فرهنگ اسلامی و از جمله در آثار عرفانی، به قدرت های روان و مکارم اخلاقی وابسته است کوتاه سخن آنکه «انسان کامل» اسلام، متصف به صفات خداوندی و متخلق به اخلاق الله و مظهر قدرت های ربوبی است.
شخصیت انسان آرمانی که در وجود برخی ازقهرمانان دوره های اساطیری و پهلوانی شاهنامه فردوسی متجلی است ، مظهر ارزش های اخلاقی و عاطفی ایرانیان و نمونه ای از آرزوهای متعالی ملتی است که از کهن ترین زمان های تاریخ، همواره در جستجوی حقیقت بوده و در راه دستیابی به فضیلت و کرامت انسانی کوشیده اند در هر دوره تاریخ در ساختن بنای تمدن و رونق آثار علمی و هنری و ادبی جهان نقش مفید و موثری داشته است.
قهرمانان رویدادهای حماسی غالبا ابر مردانی نامجو بوده اند که برای حفظ میهن و استقلال کشور مبارزه کرده اند و جنگ های آنان بویژه در حماسه های ملی ایران نوعی نبرد میان خیر وشر یا رویارویی قدرتهای اهورایی و اهریمنی بوده است.
انسان در منظومه های حماسی ، مقامی بس رفیع و بلند دارد انسان تنها موجودی است که از میان آفریده های خداوند عالم دارای روح آسمانی و نیروی اراده و خرد بوده ، رتبه اش از طبیعت و سپهر بلند تر است و از او به عنوان «نخستین فطرت» و «پسین شمار» یاد شده است.
«نخستین فطرت پسین شمار ****تویی خویشتن را به بازی مدار»
انسان تنها آفریده ای است که استعداد رشد معنوی و رسیدن به آفریدگار را دارد زیرا او کمال مطلوب و علت غایی آفرینش و زینت بخش زمین و دارنده ی همه ی نیکویی هاست قهرمانان حماسه های اساطیری و پهلوانی ایران که نقش آفرین رویدادهای بزرگ رزمی و دلاوری در ادوار نخستین باستانی کشور ما هستند، دارای مقامی مقدس و روحانی بوده و از قدرتهای فوق انسانی برخوردارند این پهلوانان به کمک عوامل ماورا طبیعت مانند فره ی ایزدی و سیمرغ به عنوان نماد و مظهر حق بر بدی ها و نامردمی ها چیره می شوند و از لحاظ معنوی مظاهری از خردمندی و دانایی و دادگری و سایر ارزشهای والای انسانی به شمار می روند.
با مطالعه ی زندگی افسانه ای چنین پهلوانی می توان به این نتیجه رسید که ایرانیان عهد باستان چه تصوری از انسان کامل و انسان والا داشته اند از بین این ابرمردان رستم جهان پهلوان شاهنامه از شهرت و آوازه ی بیشتری برخوردار است
رستم علاوه بر داشتن نیروی خارق العاده ، آشنایی با فنون رزم و دلاوری ، آزادگی و عدالت خواهی و حق جویی از نظر سجایای اخلاقی نیز مظهر کمال است او همه اوقات خدای را پیش چشم دارد و پیروزی خود را مرهون عنایت جهان آفرینی می داند و جز خدا پشت و پناهی نمی جوید و مصداق این مطلب بهترین نیایش های شاهنامه است که از زبان رستم بیان می شود .
ازصدا و سیمای جمهوری اسلامی که دعوی رسانه ملی را دارد از فیلمنامه نویسان،کارگردانان وتهیه کنندگان فیلم های سینمایی و تلویزیونی انتظار می رود که علاوه بر داستانهای عبری و عربی به داستانهای اصیل ملی، حماسه های طبیعی ، حکایات اخلاقی و اجتماعی موجود در شاهکارهای ادب فارسی (شاهنامه ، مثنوی،گلستان،بوستان،آثار نظامی و جامی و . . .) نیز بپردازندوبه گونه ایی عمل نمایند که هیچ قوم و زبانی مورد تمسخر و تحقیر و اهانت قرار نگیرد و به پیشینه ی فرهنگی – اجتماعی و آداب و رسوم و آیین پاک و خالص ایرانیان به دیده ی احترام و تفاخر و مباهات بنگرند.
القصه پخته سخن بگوییم و سنجیده عمل کنیم تا موجبات جریحه دار شدن تعصبات ملی و فرهنگی جامعه را با ندانم کاری فراهم نسازیم.