تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

کوهدشت و آسیب ها

  • کد خبر : 53437
  • 28 تیر 1393 - 16:43

  محمدصادق محمدزاده / میرملاس نیوز :  انسانها همواره و در تمامی قرون از دردها و آسیب های اجتماعی رنج برده اند و هزینه های زیادی را جهت یافتن ریشه و علل پدیده ای با نام آسیب اجتماعی متحمل شده تا بتوانند راهها و شیوه های مقابله با این معضل را در پیش گیرند .آسیب […]

20130718180826326

 

محمدصادق محمدزاده / میرملاس نیوز : 

انسانها همواره و در تمامی قرون از دردها و آسیب های اجتماعی رنج برده اند و هزینه های زیادی را جهت یافتن ریشه و علل پدیده ای با نام آسیب اجتماعی متحمل شده تا بتوانند راهها و شیوه های مقابله با این معضل را در پیش گیرند .
آسیب های اجتماعی که در کشور، استان و نهایتاً شهرما مشاهده می شوند را می توان پدیده هایی نسبی، متنوع و متغییر دانست که پرخاشگری، جنایت، قانون گریزی، خیانت، خود کشی، اعتیاد، قاچاق مواد مخدر، طلاق، فرار از منزل، کودکان کار، بیکاری، بی سوادی و… را می توان از این قبیل بحساب آورد .در واقع می توان گفت انحراف از ارزشها و نادیده گرفتن باید ها و نباید هاست که از عوامل اصلی بروز کج رفتاری های اجتماعی بحساب می آیند و به مرور زمان به آسیبهای اجتماعی تبدیل می گردند .
هرکدام از جوامع بر حسب موقعیت جغرافیایی، سیاسی و از همه مهمتر فرهنگی خود به نوعی با این معضل در ارتباط دوسویه هستند بطوری که هم می توانند در کاهش این معضل نقش داشته باشند و هم می توانند از آن تاثیر بپذیرند، اما در این میان پر واضح است که تمام جوامع از راههای مختلف سعی در کاهش اثرات منفی آن بر جامعه دارند و در جهت رشد و ارتقاء در تلاش هستند .
پس می توان گفت پدیده های منفی از قبیل موارد فوق در تمام جوامع وجود دارد اما تفاوت چشم گیر و قابل اتکاء جامعه ما را نسبت به سایر جواع می توان داشتن پشتوانه ای محکم مانند دین مبین اسلام دانست که با دستورات تماماً کاربردی و انسان ساز آن می شود از وقوع و شیوع معضلات اینچنینی جلوگیری بعمل آورد یا نرخ آنرا تا حد قابل توجهی کاهش داد .
حال سوال اینجاست که با قرار گرفتن در فضایی غبار آلود و آکنده از آسیبهای ذکر شده و سست شدن پایه های اعتقادی در نسل جوان در شهری مثل کوهدشت که رفته رفته تزلزل خانواده ها را نیز در پی خواهد داشت چگونه می توان آینده بهتری را برای نسل بعد رقم زد و چشم اندازی روشن را ترسیم کنیم؟ چگونه می توانیم مسیر رشد و توسعه را برای آیندگان هموار کنیم ؟ چگونه می توان بستر مناسبی برای رشد تفکر سالم و رفتار درست را مهیا نمود؟ و بالاخره اینکه باید چه کنیم تا بعد از این از خطرات احتمالی در این مقوله مصون باشیم ؟
بطور قطع میتوان حفظ هویت جوانان را از طریق کنترل و نظارت بموقع و کارشناسی شده، ایجاد بستر مناسب برای آموزش و پرورش،جلوگیری از نفوذ فرهنگ بیگانه،جلوگیری از سرایت رفتار غلط به آنها و نظارت بر گروه هم سالان را بعنوان عمیق ترین و ریشه ای ترین مسائله برای رویارویی با خطرات احتمالی بعدی موثر و مفید دانست که همین امر را می شود با برنامه ریزی مناسب و مدون و تعامل صاحبان امر در هر استان، شهرستان یا شهر بصورت همزمان و هماهنگ انجام داد، تا با کمترین هزینه بتوان برای پیشبرد اهداف والاتری گام برداشت و به چشم اندازهای تعیین شده رسید، زیرا در صورت عدم کنترل بموقع رفتارها یا عدم آگاهی بخشی به جوانان باید چندین برابر هزینه ها را صرف برخوردهای قهری، مراقبت، نگهداری، تنبیه و درمانهای بعدی کنیم که از جمله این هزینه ها می توان هزینه ساخت زندان، هزینه خرید دارو های ترک اعتیاد، هزینه ساخت کمپ ترک اعتیاد و … را بعنوان نمونه مثال زد .
((بطور مثال یکی از ساده ترین مسائلی که می شود آنرا در سالهای اخیر برای شهری مثل کوهدشت عنوان کرد در ایام سوگواری سرور و سالار شهدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که در دو روز تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور عزاداران در سطح خیابانها به اوج خود می رسد و هرساله با شکوه خاصی برگزار میگردد. متاسفانه چند سال است که شاهد برخی رفتار خارج از شان، منزلت و کرامت تعداد انگشت شماری از جوانانمان در سطح خیابانها هستیم که خواسته یا ناخواسته به اصطلاح جوگیر شده و برای جلب توجه نوشته هایی مضحک را به مناسبت این ایام روی خودرو یا حتی پشت لباسهای مشکی خود می نویسند و نفس عزاداری را زیر سوال می برند و اسفبار تر آنکه بدون هیچ عکس العملی از طرف عابرین و عزاداران خیلی عادی و طبیعی به کار و رفتار خود ادامه می دهند، این یعنی جرقه ای برای زیر سوال بردن فرهنگ ناب عاشورایی …
این مسائله که قدر مسلم باید آنرا یکی از مصادیق بارز جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام بحساب آورد در صورتی که به درمان بموقع آن توجهی نشود رفته رفته و به مرور زمان به یک رفتار همه گیر وغیراخلاقی تبدیل گردیده و در این مرحله است که به چالشی بزرگ تبدیل می شود .
آیا طی این چند سال مسئولین امر برای تکرار نشدن چنین رفتاری طوری برنامه ریزی کرده اند که سالها بعد برای خاموش کردن چنین جرقه ای دست به دامن برنامه ریزی شورای تامین و حضور نهادهای بازدارنده در روز عاشورا نباشیم؟ آیا قبل از عادی شدن چنین معضلی که در در اعتقادات ریشه می دواند کسی پیش بینی حرکات احتمالی بعدی را کرده است ؟))
مسئله فوق صرفاً یک نمونه ی ساده از دریای مشکلاتی بود که جوانان این شهر و کشور را تحدید می کند اما متاسفانه وقتی برای چنین موضوع ساده و ابتدایی هنوز دچار مشکل هستیم برای مسائلی دشوار تر باید چه انتظاری داشت؟
شهرستان کوهدشت از نظر جمعیت جایگاه بالایی در بین سایر شهرستانهای استان دارد و متاسفانه به لحاظ وجود آسیب پذیری از حساس ترین شهرستانهای استان و حتی در برخی موارد در سطح کشور می باشد .
همانطور که تا کنون دیده و شنیده ایم تحقیقات بعمل آمده حاکی از روند رو به رشد آسیبهای اجتماعی در سطح این شهرستان می باشد که این امر می تواند ریشه در بی توجهی به قشر آسیب پذیر جامعه از جمله جوانان داشته باشد . این بی توجهی به مرور زمان تا جایی موثر خواهد بود که موجب تاخیر در رسیدن یا هرگز نرسیدن به چشم انداز مطلوب خواهد شد چرا که این جوانان هستند که سازنده ی فردای بهتر نامیده می شوند .با توجه به این مهم پرداختن به مسائله جوانان و نیازهای آنان از آنجا مهم است که عدم توجه به این موضوع عواقب جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت تا جایی که می تواند به معضلی بزرگ تبدیل شده و خدشه دار شدن فرهنگ بومی یک منطقه و بد نامی اهالی شهری را باعث شود .
شمار زیاد زندانیان، خلافکاران، بزه کاران، معتادان، بی سوادان، بی کاران و دیگر انسانهای ناکام و ناموفق که اطرافمان مشاهده می کنیم را می توان جزئی از خسارات و عواقب عدم توجه با مسئله حیاتی ساماندهی جوانان دانست . (البته مدتی است که ستادی بنام ساماندهی جوانان فقط بطور اسمی نه در حد عمل در کشور و به تبع آن در استانها و شهرستانها تشکیل شده اما بازخورد و عملکرد قابل قبول و تاثیر گذاری از آن مشاهده نشده است). باید مد نظر داشته باشیم که وجود افرادی که باعث از بین رفتن وجهه ی فرهنگی شهر میشوند خود می تواند بستری برای بروز جرائم و اعمال خلاف قانون بیشتری محسوب گردد که نتیجه آن را می توان آشکار شدن و عادی شدن انحرافات اجتماعی در سطح گسترده دانست .
از آنجایی که شناخت آسیبهای اجتماعی برای اصلاح، بهبود و پویایی جوامع از جایگاه وپژه ای بر خوردار است پیشنهاد می شود مسئولین استانی و شهرستانی از جمله اعضای محترم شورای فرهنگ عمومی، شورای تامین، ستاد ساماندهی جوانان،گارگروه اشتغال و دیگر متولیان امر مسئله ای با عنوان آسیب های اجتماعی کوهدشت و راههای مقابله با آن را در دستور کار خود قرار داده و با مشارکت قشر دانشگاهی، فرهنگیان، اصحاب رسانه و فعالان شهرستانی در امور فرهنگی نسبت به ریشه یابی مسائل بپردازند تا ان شاالله در آینده ای نه چندان دور به راهکارهایی جهت استفاده در نهادهای اجتماعی و تعدیل آسیب های اجتماعی نائل آییم.
حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است…

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=53437

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 12در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۲
  1. با سلام و احترام خدمت آقای محمد زاده عزیز.
    من مثل شما و سایر نویسندگان این سایت نمیتونم سخنوری کنم چون اساسا فن بیان و نویسندگی و علمی و اصطلاحی حرف زدن رو بلد نیستم پ ابتدا پوزش مرا بخاطر بیان نامناسبم بطلبید.
    سخن از مشکلات اجتماعی شد.بهتره استثنا رو قایل بشیم و اینبار وجدان رو پیشه تفکرات و گفتارمون قرار بدیم.تو یه مقاله خوندم که ۹۹درصد زندانهای کشور حداقل پذیرای یک کوهدشتی هستن وحتی رییس بند های زندانها در شهرهای بزرگ اکثرا کوهدشتی ها وبهتره بدونید بزرگتر خلافها و خلاف کار ها باز هم کوهدشتی هستند! و تو یک مطلب دیگه خوندم کوهدشتی ها رو صاحب المنصب بخوانید! چرا که شما بهتر از من میدونید که ماشاالله هم منصب دارمون زیاده و هم دانشمندمون کم نیس.
    به نظر شما این آمار نشان از چه میدهد.به نظر من که چیزی جز این نیست که همشهری های عزیزم از هوش های بی نظیری بهره میبرند
    که البته عده ای در کسب علم و دانش و… و صد البته عده ای نیز در اعمال خلاف خیلی بزرگ همچون سرقت های مسلحانه در شهرهای بزرگ همچون اصفهان و تهران!
    حال اینکه شما از ایام عزاداری و اعمال ناسزا توسط عده ای میگویید مسلما آن نوشته ها به نظر کار خلاف شرع و عرف و حتی خلاف تفکرات آدمیت و اسلامیت نیست مگر در استثنایاتی که به ندرت دیده میشود اگر هم باشد مطمین باشید هم شهری های عزیزم از آخرین متقلدان این امر هستن!
    و اینکه شما و سایر عزیزان مدام از این جمله میگویید که ما جوانان سازندگان فرداییم،آیا بهتر نیست بیان خود را قدری با انصاف هم جهت کنیم.مثال خوبی که بتوان زد این است که ما جوانان در اینجا همچون سفال هایی هستیم که ساختمان آینده را با ما بنا میکنند البته با ملاتی که موادش ناخالصی داشته باشد واویلا میشود و با تیرچه آهن هایی که اگر قدیمی و زنگ زده باشد آینده بر سر نه تنها جوتنان بلکه همه مردم و اقشار ویران میشود.
    ذات جوان کوهدشتی جز کارهای بزرگ چیز دیگری نیست پس من خاک پای آن پدران و مادرانی هستم که فرزند صالح در این محیط تربیت میکنند و مخلص آن دسته از مسیولینی هستم که جز خدمت به خلق خدا به ویژه جوان در معرض خطر فکر دیگری در سر ندارند.
    به امید سرافرازس برای کوهدشت و کوهدشتی

    • امام معصوم(ع)”هرچه نمی دانی نگو بلکه هرچه هم می دانی نگو”جناب آقای درگاهی !من مقاله برادر محمد زاده که شناختی از ایشان هم ندارم خواندم بدون اینکه نقدی داشته باشم تحسین کردم نوشته ایشان مقاله ای است که به صورت علمی به آسیبهای اجتمایی نسل جوان پرداخته است. اما متعجبم از نوع بیان شما نسبت به آنچه گفته اید فرض براینکه گفته هایتان صحت داشته باشد واز راه تحقیق هم به نتیجه رسده باشید اما شما (البته به نظر بنده )نباید واین حق را ندارید که کوهدشت وکوهدشتی را طوری جلوه دهید که باعث آزرده خاطری مردمان آن شود در همه جای این کشور بزه کاران وخلافکاران کم یا زیاد هستند اما مردم آنها در بوق وکرنا نمیکنند فرض مثال شما ادعا کرده اید در همه زندانهای کشور حداقل یک زندانی کوهدشتی هست خلاف کاران بزرگ کوهدشتی هستند! ونمی دانم از این حرفها می خواهید به چه چیزی برسید؟ باید بدانیدکه شما بااین نوشتهای نابجا فقط به بد نام کردن مردم شهرتان کمک می کنید وهیچ سودی برای شما وهمشهریها ندارد اصلا بیان برخی مسایل ضرورت ندارد آنهم در شبکه های اجتماعی اگر حرف نزنیم کسی نمی گوید لالید خیلی دلمان می خواهد بنویسیم تشویق کنیم آنهایی که بلدند خوب بنویسند واقعا مقاله جناب محمدزاده جای تقدیر دارد چون مشکلات را بررسی کرده اند به دنبال راهکار بوده اند به مسئولین گوشزد کرده اند از خداوند متعال در این شبهای قدر می خواهم که مشکلات جامعه مارا،مشکلات جوانان مارا برطرف کند.از اینکه کمی تند رفتم عذر می خواهم

      • ابتدا سلام مرا در این شب عزیز بپذیرید و سپس تقاضای کنترل احساسات و عواطف و یا به عبارتی جوگیر نشوید و سعی کنید هر حرفی شما را به اصطلاح از کوره بدر نکند چرا که بعدا چیزی جز ندامت و پشیمانی و حسرت نه تنها برای شما و هر شخصی که نسنجیده و از روی احساسات حرف بزند در بر دارد.بنده از روی دلسوزی و دینی که بر گردن خود میبینم فقط و فقط منتقد نظر و دیدگاه جناب محمد زاده شدم اما انگار از نظر شما نقد فقط نقد موافق است؟!از نظر شما مردم شریف را باید از هر نظری اگاهیشان را محدود به مسایل فرعی کنیم حتی از اخبار و آمار اطراف خودشان نیز باخبر نشوند!البته مقصر شما نیستید…!
        من از مرد و زن کوهدشتی یک نابغه کاری ساختم.آیا این کار بنده نابجاست،شاید هم به قول شما بدنامشان میکنم!
        یاد بگیریم بدون تفکر حرف نزنم،یاد بگیریم از باخبر شدن مردم ناراحت نشویم و یاد بگیریم آنچه را برای خود میپسندیم برای دیگران نیز بپسندیم.
        از جنابعالی و سایر کاربلدان همچون شما،خواهشمند است ابتدا حرف حق را با جان و دل پذیرا باشیم اگر هم بر فرض مثال نقد بنده نقدی بجا نباشد جواب شما یا هر کس دیگری نباید تند و خشن باشد چرا که این نوع واکنش ها دیگر ثمری جز بدتر شدن اوضاع ندارد.
        بهتر است متن ارسالی خودتان را با گفته های من قیاسی انجام بدهید چرا جملات شما اصلا با انتقادها و !آمار بنده برابری نمیکند( ۹۹درصد زندانهای کشور حداقل پذیرای یک کوهدشتی هستن_در همه زندانهای کشور حداقل یک زندانی کوهدشتی هست خلاف کاران بزرگ کوهدشتی هستند)
        در ضمن خیالتان راحت که اگر بنده و امثال بنده نقدی بر مقاله های بزرگ شما نکنیم بازهم شما و امثال شما هستید که مارا لال و بی زبان مینامید!
        در آخر اگر همشهریان شریف و با اصالت و عزیزم را به هر دلیلی دل آذرده کردم از صمیم قلبم عذرخواهی میکنم و امیدوارم عذر بنده را قبول کنید.با سپاس و قبولی طاعات و عباداتتان.یا علی

        • سلام دارم خدمت جناب آقای درگاهیان عزیز. قضاوت در خصوص آنچه نوشته اید وارتباط آن بامقاله جناب آقای محمدزاده وآنچه به عنوان جوابیه این حقیر آمده است به خوانندگان واگذار می کنم فقط چند سطر ازآنچه نوشته اید جهت یادآوری مورد اشاره قرار می دهم. (تویه مقاله خواندم که ۹۹درصد زندانهای کشورحداقل پذیرای یک کوهدشتی هستن!…به نظرمن که چیزی جز این نیست که همشهریهای عزیزم ازهوش های بی نظیری بهره مندند که البته عده ای درکسب علم ودانش و…وصدالبته عده ای نیز دراعمال خلاف خیلی بزرگ همچون سرقت های مسلحانه در شهرهای بزرگ همچون اصفهان و تهران!)در این جوابیه هم برمردم کوهدشت منت گذاشته ای آنها را نابغه کار ساخته اید.!اگرکسی حوصله داشته باشد در جملاتی که به کار برده اید تامل کند وبخواهد جوابتان را بدهد آنوقت متوجه خواهید شد چه نوشته اید .در همین یک جمله اتان دقت کنید! وصدالبته در اعمال خلاف خیلی بزرگ همچون…! همشهریهایت را باهوش دانستید اماا بیشتر برای خلافهای بزرگ وسرقتهای مسلحانه آنهم در شهرهای بزرگ.این یعنی اینکه شما دارید کد می دهید .همه می دانند مشکل بی کاری واوضاع بداقتصادی شهر کوهدشت باعث شده جوانان این دیار آواره شهرهای بزرگ برای پیذا کردن کارشوند واین نوع قضاوت شماها (هرچنددر مواردی درست است)بی اعتمادی مضاعف نسبت به جوانان ومردم فقیر را سبب می شود واوضاع از آن چیزی که هست بدترمی شود.دوست عزیز ما بی خبر از اوضاع واحوال نستیم اما ملاحظات هم در گفتار وهم در رفتار لازم است حدیثی هم که در اول جوابیه ام آوردم برای تنبه بود که متاسفانه موردتوجه شما قرار نگرفته .درد را باید درمان کرد نمک برزخم مردم پاشیدن هنر نیست!

  2. سلام جناب محمدزاده . با تشکر از مطلب خوبتون چرا ما دچار مریضی فرهنگی شدیم چون نسخه فرهنگی نداریم چرا نسخه فرهنگی نداریم چون متخصص فرهنگی نداریم چون درمانگاه فرهنگی نداریم چون کتاب فرهنگی نداریم چون دانشگاهمون فرهنگی نیست اگه بخوایم به همه اینا برسیم باید هزار سال وقت بزاریم اونوقتم عمرن اگه بتونی یک ابسیلون تغییر ایجاد کنی به حال وضعیت فرهنگی کشور باید تأسف خورد همین و بس

  3. فقط نباید تاسف خورد همه باید تلاش کنند و به هر مقدار که هر کس تلاش می کند می توان انتظار بهبود وضع جامعه را نیز داشت.فراموش نکنیم جامعه از من ها و ماها تشکیل شده است پس همه مقصریم و حال که همه مقصریم همه باید تلاش کنیم اگر همه تلاش نکنیم به جایی نمی رسیم اصلا وقتی می گوییم فرهنگ یعنی عمومی شدن یک هنجار یا ناهنجاری.یادداشت مختصر آقای محمدزاده ضمن اینکه خوب است و مفید و دلسوزانه و جای تقدیر دارد.

    • سلام به همگی .
      جناب آزادبخت دور ,دور محمدزاده هاست تو سایت شما ؟
      جالب اینجاست که تا دیروز محمدزاده بزرگ می اومد حالا نوبت بقیشونه , این محمدزاده مینویسه محمدزاده هفت اقلیم تاییدش میکنه !
      شما به جه حقی فرهنگ کوهدشت رو میبرید زیر سوال آقای محمدصادق, جرا کم کاری ها رو خودتون گردن نمیگیرید, خیلی ساله که شماها و اونایی که ادعاشون میشه پاشون تو کوهدشت نیومده نشستن بیرون گود میگن لنگش کن ,آقای درگاهی خودتو ناراحت نکن شما از این آقایونی که اینجا بهشون میگن نویسنده بهتر مینویسی و کلامت خالص تر و گیرا تره . امثال محمدزاده که این مقاله رو مینویسن نفسشون از جای گرم بلند میشه ما هم اگر فامیلمون تو این کشور رییس بود مقاله مینوشتیم و نظر میدادیم .
      خدا همه رو به راه راست هدایت کنه .

      • کوهدشتی اصیل یعنی به عبارتی چون فامیلتون تو این کشور رئیس نیست مقاله نمی نویسید و نظر نمی دهید؟!
        یعنی فقط در صورتیکه رئیس بودید دست به قلم می شدید؟!
        عجب !
        چه اشتباه بزرگی …
        نباید خودتان را دست کم بگیرید …
        واقعا باعث تاسف است این عدم اعتماد به نفس شما .
        آقای محمدزاده ی جوان ! درست اشاره کردید فرهنگ اساس مشکلات شهر ماست .
        تا زمانیکه ما اسم پیتزا فروشی هایمان را «راندو» بگذاریم و «گلونی» را فراموش کنیم مشکلی حل نمی شود . به خویشتن باید بازگردیم . والسلام.

      • من از سر خیر خواهی مطلبی نوشتم چرا تایید نمی شود

        • برادر کوهدشتی سلام
          در نقد یک نوشته که بد وبیراه نمیگن عزیز دل !تو هم آزادی و دلیل بر آزادیت هم همینه که می نویسی اما بهتره با اسم و رسم نقد علمی بکنی اینکه آقا محمدصادق آمده و از سر دلسوزی برای رفع برخی آسیب ها مطلبی نوشته که زیر سوال بردن کوهدشت نیست ضمن اینک شما می توانی مخالف باشی .برای رشد کوهدشت باید آنقدر نوشت و گفت تا به راهکارهای علمی و فرهنگی رسید.اتفاقا یکی از آسیبهای کوهدشت همین حسادت و تند مزاجی و تخریب همدیگره که امیدوارم روزی شاهد از بین رفتنش باشیم .باید تحمل رشد دیگران رو داشته باشیم و به جوانانی مثل محمدصادق میدان داد والبته به شما هم باید میدان داده شود/در عرصه فرهنگ هیچ کس جای کسی دیگه رو تنگ نمی کنه وجا برای همه در هفت اقلیم هم باز است.

  4. سلام با کوهدشتی اصیل موافقم.

  5. برادر کوهدشتی سلام
    در نقد یک نوشته که بد وبیراه نمیگن عزیز دل !تو هم آزادی و دلیل بر آزادیت هم همینه که می نویسی اما بهتره با اسم و رسم نقد علمی بکنی اینکه آقا محمدصادق آمده و از سر دلسوزی برای رفع برخی آسیب ها مطلبی نوشته که زیر سوال بردن کوهدشت نیست ضمن اینک شما می توانی مخالف باشی .برای رشد کوهدشت باید آنقدر نوشت و گفت تا به راهکارهای علمی و فرهنگی رسید.اتفاقا یکی از آسیبهای کوهدشت همین حسادت و تند مزاجی و تخریب همدیگره که امیدوارم روزی شاهد از بین رفتنش باشیم .باید تحمل رشد دیگران رو داشته باشیم و به جوانانی مثل محمدصادق میدان داد والبته به شما هم باید میدان داده شود/در عرصه فرهنگ هیچ کس جای کسی دیگه رو تنگ نمی کنه وجا برای همه در هفت اقلیم هم باز است.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.