کد خبر : 53465
تاریخ انتشار : ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۳
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 767 بازدید

قرآن نمي خوانيم، چرا؟

  هادی قبادی / میرملاس نیوز : در ایام ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن و بهار قرآن است به ویژه در این شب های قدر شایسته است که قدری بیاندیشیم که چرا قرآن نمي خوانيم ؟!همه مسؤوليمقال الله تبارك و تعالي: الذين اتينهم الكتاب يتلونه حقّ تلاوته. اولئك يؤمنون به (بقره- 121(بديهي است […]

Image0058

 

هادی قبادی / میرملاس نیوز :

در ایام ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن و بهار قرآن است به ویژه در این شب های قدر شایسته است که قدری بیاندیشیم که چرا قرآن نمي خوانيم ؟!
همه مسؤوليم
قال الله تبارك و تعالي: الذين اتينهم الكتاب يتلونه حقّ تلاوته. اولئك يؤمنون به (بقره- 121(
بديهي است كه توجه به كتاب آسماني و حداقل قرائت ظاهر آيات آن، ابتدايي ترين وظيفه يك مسلمان مؤمن به كتاب آسماني است. البته اين آيه كريمه فراتر از آن را وظيفه مؤمنين دانسته است كه همانا رعايت حق تلاوت است.
يعني تفقّه در آيات و عمل به آن ها، اميد به وعده ها و ترس از وعيد ها ،نيز عبرت گرفتن از قصص قرآني و… سخن اين جاست كه اكنون با وجود تحولات شگرفي كه در باب انس و ارتباط مردم با قرآن پس از پيروزي انقلاب اسلامي رخ داده است، مع الأسف هنوز آن گونه كه شأن يك جامعه اسلامي است، قرآن خواني و قرآن داني در جامعه جريان ندارد.
حتي در سطح حداقلي آن كه همان قرائت ظاهر آيات است نيز وضعيت موجود مطلوب نمي باشد. اين مهجور بودن قرآن حتي در سطح انس و ارتباط ظاهري، با آن كه خود بسيار حائز اهميت است، مي تواند معلول عوامل مختلفي باشد:
۱ – به فراموشي سپردن روش هاي سنتي و ماندگار قرائت قرآن و عدم توسعه جلسات گردشي قرائت در منازل و اماكن مذهبي كه معمولا اداره اين محافل با اساتيد قرآني هر شهر و محله بوده است.
۲ – معطوف شدن توجه بسياري از گردانندگان جلسات قرائت قرآن به اقدامات اداري و دولتي و مراكز رسمي و كمرنگ شدن حركت هاي خود جوش مردمي در باب قرائت قرآن.
۳ – جابه جايي برخي از ارزش ها در جامعه و توجه آحاد جامعه به برخي مسائل و غفلت از برخي ديگر. به عنوان مثال، خانواده ها از سال اول تحصيل فرزندانشان نسبت به سطح رشد و ترقي درسي و تحصيلي فرزندانشان حساسيت نشان داده و بسيار سرمايه گذاري مي نمايند. اما در باب انس آنان با قرآن، اقدامي جدي نمي نمايند و تنها درصد كمي از خانواده ها در اين خصوص توجه لازم به خرج مي دهند. اين نقيصه بازتاب يك فرهنگسازي غلط در جامعه و جابه جايي برخي از اولويت ها به خاطر شرايط حاكم بر زندگي آحاد جامعه است.
۴ – بخشي از گرايش جامعه به امور مذهبي من جمله انس با قرآن، مرهون نحوه رفتار، سلوك و عملكرد الگوهاي قرآني در جامعه است.
از آن جا كه سخن پيرامون جامعه خود ماست كه افتخار دارا بودن يك حكومت ديني را با خود دارد، طبيعي است كه مصاديق اين الگوها مي توانند مديران، عالمان ديني، مربيان، اساتيد قرآني، قاريان و حافظان ممتاز باشند كه نوع رفتار، گفتار و عملكرد هر يك از اين گروه ها مي تواند در ارتقا يا كاهش فرهنگ قرآن خواني و قرآن داني در جامعه مؤثر باشد. بدون مجامله و تعارف بايد گفت كه گاه در اين وادي، جامعه ما با مشكل مواجه است و در اين راستا گروه هاي مرجع، مسؤوليتي بس سنگين دارند.
حقيقت آن است كه نقد و بررسي كارشناسانه اين كه چرا فرهنگ قرآن خواني و قرآن داني در جامعه، در حد انتظار نيست، نيازمند يك كار تحقيقي مبتني بر اصول جامعه شناسي، روان شناسي با اتكا به منابع قرآني و روايي است كه شايسته است گروهي محقق، اين مهم را عملي سازند.

 

 

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

دیدگاه ها

محمود مهکی در گفته :

با سلام وعرض ادب
دلایل زیادی برای دوری جامعه ما از قرآن وجود دارد که حاج آقا قبادی به تعدادی از آنها اشاره نموده اند،این قلم دلایل زیر را اضافه مینماید:
ـقرآن در زبان مادری ما نازل نشده است_حلاوت انس با قرآن برای بسیاری ازما تجربه نشده است-ترجمه ها ی خوبی وجود ندارد
یا کم است-بیشتر به حفظ اهمیت داده میشود تا به تلاوت و تدبر-جاذبه ها در طرف مقابل بسیار زیاد است مانند بازیهای کامپیوتری ،فیلم وسریال وماهواره و….-طلاب و فرهنگیان برای تشکیل محافل قرآنی درهر کوی وبرزن اقدام نمی کنند……

ناشناس در گفته :

آقاي مهكي گرامي
حافظ و مولوي و فردوسي ، ديوان و مثنوي و شاهنامه را به فارسي ( همان زبان مادري ) سروده اند چرا مردم ما شناختي از ايشان ندارند ؟ پس ربطي به زبان ندارد .

محمود مهکی در گفته :

با عرض تشکر از بذل عنایت جنابعالی برای مثال در کشورعربی سودان 17میلیون حافظ قرآن کریم داریم که بی شک بخشی از این کثرت مربوط به فهم معنای قرآن به مدد زبان مادری است،بی شک حفظ و قرائت مثنوی برای یک عرب زبان سخت تر ازما ایرانیان خواهدبود ؛چنین نیست؟

بهزادمهکی در گفته :

باسلام خدمت جناب آقای مهکی.طبق آیه شریفه/// ولقدیسرتاالقرآن للذکرفهل من مدکر/// فهم قرآن برای همه مردم جهان آسان است پس همزبانی باقرآن عامل ثانوی است.سایرمواردی که فرمودیدمتاسفانه حقیقت دارد.

فاطمه نیازی در گفته :

خواند مزمل نبی را زین سبب
که برون آ از گلیم ای بوالهرب
سر مکش اندر گلیم و رو مپوش
که جهان جسمیست سرگردان تو هوش
هین مشو پنهان ز ننگ مدعی
که تو داری شمع وحی شعشعی
هین قم اللیل که شمعی ای همام
شمع اندر شب بود اندر قیام
بی‌فروغت روز روشن هم شبست
بی‌پناهت شیر اسیر ارنبست
باش کشتیبان درین بحر صفا
که تو نوح ثانیی ای مصطفی
ره شناسی می‌بباید با لباب
هر رهی را خاصه اندر راه آب
خیز بنگر کاروان ره‌زده
هر طرف غولیست کشتیبان شده
خضر وقتی غوث هر کشتی توی
هم‌چو روح‌الله مکن تنها روی
پیش این جمعی چو شمع آسمان
انقطاع و خلوت آری را بمان
وقت خلوت نیست اندر جمع آی
ای هدی چون کوه قاف و تو همای…
سپاس از حجت الاسلام قبادی برای تمام دغدغه هایشان.

بیرانوند در گفته :

در دوران ابندایی با دانش اموزان در جهت یادگیری قرآن بطور کامل کار نمیشود.مخصوصا با طرح توصیفی که نظام اموزشی را نابود کرده است.وقتی ما بچه بودیم در سال 1360به بعد در دوران ابتدایی قرآن و نماز خواندن را یادمان دادند اما الان بچه من که دانش اموز کلاس پنجم ابتدایی است در مدرسه قران و نماز را یاد نگرفته چون محتوای کتابها و روش تدریس و نمره دهی تضعیف شدند البته من و مادش در منزل این مطالب مهم را به ایشان یاد داده ایم و خوشبختانه الان هم نماز میخواند هم قرآن تلاوت میکند اما دیگر بچه ها چی؟سیستم اموزشی در مدارس اشتباه است.اگر تحقیق کنید اکثر دانش اموزان دبیرستان در روخوانی قرآن مشکل دارند

احمدی در گفته :

وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّکُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبيناً
یه 119 سوره نساء
به جز مباحث اخلاقی و اجتماعی و سایر زمینه های قرآنی یکی از جذاب ترین مباحث قرآنی بحث علم در قرآن است. در بحث زیست شناسی(حتی در جدیدترین مباحث زیست شناسی) آیات بسیار زیبایی داریم. از جمله بحث شبیه سازی (آیه 119 سوره نساء) و یا برخی مباحث جانورشناسی یا جنین شناسی .علومی که انسانها بعد از گذشت قرنها از نزول قرآن با استفاده از پیشرفت تکنولوژی به بخشی از حقیقت آنان دست یافته اند.
سازمان یونسکو در اواخر حیات علامه محمدتقی جعفری از ایشان سؤالاتی را راجع برخی مباحث زیست شناسی در حوزه ژنوم انسانی و حقوق بشر مطرح کردند که استاد جعفری نیز با استفاده از آیات قرآنی به زیبایی پاسخگوی سؤالات آنان بوده اند. و این پرسش و پاسخها د رکتابی با عنوان طرح ژنوم انسانی گرد آوری شده است.
قرآن باید به صورت عملی و علمی وارد زندگی ها شود. ولی متاسفانه امرزوه علوم غربی برای ما باور پذیرتر هستند/

محمود سیفیان در گفته :

خوب من برای شروع بحث “البته اگردوستان تمایل داشته باشند”به نقدکامنت اقای احمدی میپردازم:یکی ازمفادحرف ایشان تلویحا این است که قران دارای گزاره های علمی است.وبرخی ازاین گزاره ها باتوجه به یافته های نوین علم تاییدمیشود.خلاصه ایشان ازیافته های علمی درجهت اثبات متن مقدس بهره میبرد.سوال ونقدمن این است که به فرض صدق چنین سخنی، اگریافته ای علمی درتعارض باگزاره ای ازقران قرارگرفت چه کنیم؟مگرنه یافته ای راکه درتلایم با قران است تاییدمیکنید.خوب با یافته ای که انرا نقض کندچه میکنید؟طرف علم رامیگیریدیا طرف قران را؟ اگرطرف متن مقدس رابگیرید یاسلوک پیش شمامبنی براستفاده ازیافته های علمی درجهت اثبات اعتبارقران درتضادقرارمیگیرد.درسته؟درثانی همه میدانید که علم سیال است ومدام درحال تایید وابطال وازمون وخطا است وهیچ گزاره ای ازان مطلقا یقینی نیست ونخواهدبود وچه بسا انچه راامروزتایید میکند،فردا نقضش کند.با این توصیف ها اگران یافته وفرضیه ای درعلم که برسخنی ازقران صحه میگذارد مدتی بعد ابطال شدچه کنیم؟ایا نتیجه ی منطقی حرف شما این نیست که اگرچنین امری اتفاق افتاد خدایی نکرده گفته ی قران هم نقض میشود؟حواستان هست که چنین معامله ای ممکن است چه لطمه ای به دین بزند؟من مطمینم که شما این حرف ها راازسردرددین ودین دوستی میگویید،ولی باید قدری یشترومحتاط تردراین باب سخن گفت.خلاصه ازهمه ی دوستان دعوت میکنم که اگرایرادی درسخنان من هست حتما گوشزد کنندودربحث شرکت کنند.باتشکر

آزادی در گفته :

از امام هشتم (علیه السلام ) روایت كرده كه فرمود:
نیكى ها در ماه رمضان پذیرفته ، و بدیها در آن آمرزیده است ، كسى كه در ماه رمضان آیه اى از كتاب خداوند بخواند همانند كسى است كه در ماههاى دیگر قرآن را ختم كرده و كسى كه در این ماه در روى برادر ایمانى خود بخندد (و او را خوشحال كند) در روز قیامت او را دیدار نكند جز آنكه در روى او بخندد (و او را خوشحال كند) و به بهشت مژده اش دهد.

قرائت آيات قرآن 4 مرتبه دارد:

1ـ ترتيل
2ـ تحقيق
3ـ تحدير (حَدْر)
4ـ تدوير

در ماه مبارک رمضان می توانیم از قرائت تحدیر که قرائت سریع قرآن است (حدودا یک جزء در 35 دقیقه) استفاده کنیم تا قرائت روزی یک جزء از دستمان نرود.
لینک دانلود تحدیر جزء به جزء:
http://sound.tebyan.net/newindex.aspx?pid=150300&CategoryID=20100
لینک دانلود تحدیر کل قرآن به صورت زیپ شده:
http://download1191.mediafire.com/imwg0r0a10mg/vh9bz28djpz00lk/Tahdir-Oatad+Motaz+Aqaee-16kbps.rar
تلاوت تحدير(حَدر) یعنی چه؟ :
تحدیر بمعناي سرعت گرفتن و از سراشيبي به پائين آمدن مي‌باشد که مستلزم ازدياد سرعت است.
در اصطلاح قرائت، عبارت است از خواندن قرآن با سرعت زياد همراه با رعايت احکام تجويد.
بديهي است که در اين حال احکام تجويدي با دقت و ظرافت روش پيشين، رعايت نخواهند شد اما بهرحال نبايد قواعد قرائت دچار اخلال فاحش گردد.
«حدر» روش کساني است که مدّ منفصل را به «قصر» خوانده‌اند مانند: ابن‌کثير، قالون …
التماس دعا

آزادی در گفته :

شکسته های دلت را به بازار خدا ببر
خدا ، خود بهای شکسته دلان است . . .
التماس دعا
چه بسا خداوند هر گره ای که در کار ما می اندازد همچو گره های قالی باشد که نهایتا قصد دارد با آنها نقشی زیبا را بیافریند …
کوله ‌پشتی‌اش‌ را برداشت‌ و راه‌ افتاد.

رفت‌ که‌ دنبال‌ خدا بگردد و گفت: تا کوله‌ام‌ از خدا پر نشود
برنخواهم‌ گشت.

نهالی‌ رنجور و کوچک‌ کنار راه‌ایستاده‌ بود،

مسافر با خنده‌ای‌ رو به‌ درخت‌ گفت:

چه تلخ است کنار جاده‌بودن‌ و نرفتن؛

درخت‌ زیرلب‌ گفت: ولی‌ تلخ‌ تر آن‌ است‌ که‌ بروی‌

وبی‌رهاوردبرگردی.

کاش‌ می‌دانستی‌آنچه درجست‌وجوی‌ آنی،

همین‌جاست…

مسافر رفت‌ و گفت: یک‌ درخت‌ از راه‌ چه‌ می‌داند،

پاهایش‌ در گِل‌ است، او هیچ‌گاه‌ لذت جست و جو

رانخواهد یافت.

و نشنید که‌ درخت‌ گفت: اما من‌ جست‌وجو را از خود آغاز

کرده‌ام‌

و سفرم‌ راکسی نخواهد دید، آن جز که‌ باید.

مسافر رفت‌ و کوله‌اش‌ سنگین‌ بود. هزار سال‌ گذشت،

هزار سالِ‌ پر خم‌ و پیچ.

مسافر بازگشت رنجور و ناامید. خدا را نیافته‌ بود،

اما غرورش‌ را گم‌ کرده‌ بود…

به‌ ابتدای‌ جاده‌ رسید.

جاده‌ای‌ که‌ روزی‌ از آن‌ آغاز کرده‌ بود.

درختی‌ هزار ساله،

بالا.بلند و سبز کنار جاده بود. زیر سایه‌اش‌نشست‌ تا
لختی‌ بیاساید.

مسافر درخت‌ را به‌ یاد نیاورد. اما درخت‌ او را
می‌شناخت.

درخت‌ گفت: سلام‌ مسافر، در کوله‌ات‌ چه‌ داری، مرا هم‌
میهمان‌ کن.

مسافر گفت: بالا بلند تنومندم، شرمنده‌ام، کوله‌ام‌ خالی‌
است

‌ و هیچ‌ چیز ندارم.

درخت‌ گفت: چه‌ خوب، وقتی‌ هیچ‌ چیز نداری، همه‌ چیز
داری.

اما آن‌ روز که‌ می‌رفتی،

در کوله ات همه چیز داشتی، غرور کمترینش‌ بود،

جاده‌ آن‌ را از تو گرفت.

حالا در کوله‌ات‌ جا برای‌ خدا هست

و قدری‌ از حقیقت‌ را در کوله‌ مسافر ریخت

دست‌های‌ مسافر از اشراق‌ پر شد

و چشم‌هایش‌ از حیرت‌ درخشید و گفت:

هزار سال‌ رفتم و پیدا نکردم‌ و تو نرفته‌ای، این‌ همه‌

یافتی!

درخت‌ گفت: زیرا تو در جاده‌ رفتی‌ و من‌ در خودم ، و

پیمودن‌ خود، دشوارتر از پیمودن‌

جاده‌هاست …

محشر در گفته :

محشر بود اقاي ازادي/و بسيار تكان دهنده

آزادی در گفته :

آیا میدانید : تعداد 1015030 نقطه در قرآن بکار رفته است
آیا میدانید : تعداد 5098 محل وقف در قرآن وجود دارد
آیا میدانید : تعداد 39586 عدد کسره در قرآن بکار برده شده است
آیا میدانید : تعداد 19253 عددتشدید در قرآن بکار برده شده است
آیا میدانید : بهترین نوشیدنی که در قرآن ذکر شده ( شیر ) می باشد
آیا میدانید : بهترین خوردنی که در قرآن ذکر شده ( عسل ) می باشد
آیا میدانید : بزرگترین عدد در سوره صافات آیه 147 آمده که صد هزار می باشد.
آیا میدانید : کمترین حرفی می در قرآن بکار رفته حرف ( ظاء) می باشد
آیا میدانید : بزرگترین سوره قرآن دارای 25500 حرف می باشد
آیا میدانید : تعداد کلمات سوره تکویر برابر با تعداد سوره های قران است
آیا میدانید : سوره اخلاص به نسب نامه خداوند معروف است
آیا میدانید : سوره حمد دوبار بر پیامبر نازل شده یکبار در مکه و یکبار در مدیه
آیا میدانید : سوره عادیات منسوب به حضرت علی (ع) است
آیا میدانید : در سوره نساء به قوانین ازدواج اشاره شده است
آیا میدانید : آیه ای که سر بریده امام حسین (ع) در شام تلاوت نمود آیه 9 سوره کهف می باشد.
آیا میدانید : در آیه 6 سوره مائده مراحل وضو بیان شده است
آیا میدانید : حضرت سلیمان نخستین شخصی بود که بسم الله الرحمن الرحیم نوشت.
آیا میدانید : حضرت موسی (ع) داماد حضرت شعیب (ع) بود
آیا میدانید : حضرت ادریس (ع) اولین شخصی بود که لباس دوخت و خط نوشت
آیا میدانید : پرنده ای که در دربار حضرت سلیمان (ع) خدمت می کرد (هدهد) نام داشت
آیا میدانید : به حیوای که از طرف خدا وحی شد زنبور بود (آیه 68 یوره نحل)
آیا میدانید :صحیفه سجادیه به خواهر قرآن معروف است
آیا میدانید : رودکی، ناصرخسرو و حافظ شاعرانی بودند که در نوجوانی حافظ کل قرآن بودند.
آیا میدانید : سلمان فارسی اولین شخصی بود که سوره حمد را به زبان فارسی ترجمه کرد.
آیا میدانید : استاد محمود خلیل الحصری اولین کسی بود که قرآن را به روش ترتیل خواند.
آیا میدانید : قران دارای 114 سوره است
آیا میدانید : قران دارای 30 جزء است
آیا میدانید : قران دارای 120 حزب است
آیا میدانید : قران دارای 6,236 ایه (نشانه) است
آیا میدانید : قران دارای 77,701 کلمه است
آیا میدانید : قران دارای 323,671 حرف است
آیا میدانید : قران دارای 93,243 فتحه است
آیا میدانید : قران دارای 39,586 کسره است
آیا میدانید : قران دارای 4,808 ضمه است
آیا میدانید : قران دارای 19,253 تشدید است
آیا میدانید : قران دارای 3,272 همزه است
آیا میدانید : قران دارای 1,771 مد است
آیا میدانید : قران دارای 1,015,030 نقطه است
آیا میدانید : قران دارای 5,098 وقف است
آیا میدانید : قران در 23 سال بر پیامبر نازل شد

قورنجه در گفته :

دوست عزیز و بزرگوار شما دانستن اینکه قران چند نقطه دارد خیلی خوب است اما تفکر و تعقل در ایات قران همانطور که می دانید زیبا تر و مفید تر است. امیدوارم شاهد کشف حقایقی از قران شوید و انرا بیان نمایید که امثال اینجانب با خواندن آن مشوش شده و مردم آزاری ننماییم. پایدار باشید.

ع م امرایی در گفته :

با سلام وعرضِ ادب و احترام، همانطوری که در پایان مرقوم فرموده اید این نقیصه نیازمند به یک کار تحقیقی عالمانه است که باید صادقانه وبدون تعارف به آن پرداخته شود سر افراز و سلامت باشید

فاضل سوری در گفته :

امام پنجم ،باقر العلوم (ع)، قاريان قرآن را به سه دسته تقسيم فرموده و انگيزه هر كدام را بيان فرموده اند:

1 ـ كساني كه قرائت قرآن را وسيله امرار معاش و تقرب به ملوك و فزون طلبي نسبت به مردم قرار داده اند.

2 ـ كساني كه قرآن را مي خوانند و فقط حروف آن را گرفته و حدود آن را ضايع كرده اند.

3 ـ كساني كه قرآن را تلاوت مي كنند و با دستورات شفابخش آن بيماريهاي قلبي و فكري خود را درمان مي كنند. شب ها با تلاوت قرآن مإنوس هستند و روزها در صحنه هاي زندگي از آنها الهام مي گيرند و بخاطر انس با قرآن پهلو از رخت خواب ناز تهي مي كنند.

سلام و درود خدا بر شیخ روشنفکر سرزمین پدریمان، حاج آقا هادی قبادی

بیان دیدگاه !

نام :
رایانامه :