تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

قرآن نمی خوانیم، چرا؟

  • کد خبر : 53465
  • 28 تیر 1393 - 23:03

  هادی قبادی / میرملاس نیوز : در ایام ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن و بهار قرآن است به ویژه در این شب های قدر شایسته است که قدری بیاندیشیم که چرا قرآن نمی خوانیم ؟!همه مسؤولیمقال الله تبارک و تعالی: الذین اتینهم الکتاب یتلونه حقّ تلاوته. اولئک یؤمنون به (بقره- ۱۲۱(بدیهی است […]

Image0058

 

هادی قبادی / میرملاس نیوز :

در ایام ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن و بهار قرآن است به ویژه در این شب های قدر شایسته است که قدری بیاندیشیم که چرا قرآن نمی خوانیم ؟!
همه مسؤولیم
قال الله تبارک و تعالی: الذین اتینهم الکتاب یتلونه حقّ تلاوته. اولئک یؤمنون به (بقره- ۱۲۱(
بدیهی است که توجه به کتاب آسمانی و حداقل قرائت ظاهر آیات آن، ابتدایی ترین وظیفه یک مسلمان مؤمن به کتاب آسمانی است. البته این آیه کریمه فراتر از آن را وظیفه مؤمنین دانسته است که همانا رعایت حق تلاوت است.
یعنی تفقّه در آیات و عمل به آن ها، امید به وعده ها و ترس از وعید ها ،نیز عبرت گرفتن از قصص قرآنی و… سخن این جاست که اکنون با وجود تحولات شگرفی که در باب انس و ارتباط مردم با قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داده است، مع الأسف هنوز آن گونه که شأن یک جامعه اسلامی است، قرآن خوانی و قرآن دانی در جامعه جریان ندارد.
حتی در سطح حداقلی آن که همان قرائت ظاهر آیات است نیز وضعیت موجود مطلوب نمی باشد. این مهجور بودن قرآن حتی در سطح انس و ارتباط ظاهری، با آن که خود بسیار حائز اهمیت است، می تواند معلول عوامل مختلفی باشد:
۱ – به فراموشی سپردن روش های سنتی و ماندگار قرائت قرآن و عدم توسعه جلسات گردشی قرائت در منازل و اماکن مذهبی که معمولا اداره این محافل با اساتید قرآنی هر شهر و محله بوده است.
۲ – معطوف شدن توجه بسیاری از گردانندگان جلسات قرائت قرآن به اقدامات اداری و دولتی و مراکز رسمی و کمرنگ شدن حرکت های خود جوش مردمی در باب قرائت قرآن.
۳ – جابه جایی برخی از ارزش ها در جامعه و توجه آحاد جامعه به برخی مسائل و غفلت از برخی دیگر. به عنوان مثال، خانواده ها از سال اول تحصیل فرزندانشان نسبت به سطح رشد و ترقی درسی و تحصیلی فرزندانشان حساسیت نشان داده و بسیار سرمایه گذاری می نمایند. اما در باب انس آنان با قرآن، اقدامی جدی نمی نمایند و تنها درصد کمی از خانواده ها در این خصوص توجه لازم به خرج می دهند. این نقیصه بازتاب یک فرهنگسازی غلط در جامعه و جابه جایی برخی از اولویت ها به خاطر شرایط حاکم بر زندگی آحاد جامعه است.
۴ – بخشی از گرایش جامعه به امور مذهبی من جمله انس با قرآن، مرهون نحوه رفتار، سلوک و عملکرد الگوهای قرآنی در جامعه است.
از آن جا که سخن پیرامون جامعه خود ماست که افتخار دارا بودن یک حکومت دینی را با خود دارد، طبیعی است که مصادیق این الگوها می توانند مدیران، عالمان دینی، مربیان، اساتید قرآنی، قاریان و حافظان ممتاز باشند که نوع رفتار، گفتار و عملکرد هر یک از این گروه ها می تواند در ارتقا یا کاهش فرهنگ قرآن خوانی و قرآن دانی در جامعه مؤثر باشد. بدون مجامله و تعارف باید گفت که گاه در این وادی، جامعه ما با مشکل مواجه است و در این راستا گروه های مرجع، مسؤولیتی بس سنگین دارند.
حقیقت آن است که نقد و بررسی کارشناسانه این که چرا فرهنگ قرآن خوانی و قرآن دانی در جامعه، در حد انتظار نیست، نیازمند یک کار تحقیقی مبتنی بر اصول جامعه شناسی، روان شناسی با اتکا به منابع قرآنی و روایی است که شایسته است گروهی محقق، این مهم را عملی سازند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=53465

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 15در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۵
  1. با سلام وعرض ادب
    دلایل زیادی برای دوری جامعه ما از قرآن وجود دارد که حاج آقا قبادی به تعدادی از آنها اشاره نموده اند،این قلم دلایل زیر را اضافه مینماید:
    ـقرآن در زبان مادری ما نازل نشده است_حلاوت انس با قرآن برای بسیاری ازما تجربه نشده است-ترجمه ها ی خوبی وجود ندارد
    یا کم است-بیشتر به حفظ اهمیت داده میشود تا به تلاوت و تدبر-جاذبه ها در طرف مقابل بسیار زیاد است مانند بازیهای کامپیوتری ،فیلم وسریال وماهواره و….-طلاب و فرهنگیان برای تشکیل محافل قرآنی درهر کوی وبرزن اقدام نمی کنند……

    • آقای مهکی گرامی
      حافظ و مولوی و فردوسی ، دیوان و مثنوی و شاهنامه را به فارسی ( همان زبان مادری ) سروده اند چرا مردم ما شناختی از ایشان ندارند ؟ پس ربطی به زبان ندارد .

      • با عرض تشکر از بذل عنایت جنابعالی برای مثال در کشورعربی سودان ۱۷میلیون حافظ قرآن کریم داریم که بی شک بخشی از این کثرت مربوط به فهم معنای قرآن به مدد زبان مادری است،بی شک حفظ و قرائت مثنوی برای یک عرب زبان سخت تر ازما ایرانیان خواهدبود ؛چنین نیست؟

    • باسلام خدمت جناب آقای مهکی.طبق آیه شریفه/// ولقدیسرتاالقرآن للذکرفهل من مدکر/// فهم قرآن برای همه مردم جهان آسان است پس همزبانی باقرآن عامل ثانوی است.سایرمواردی که فرمودیدمتاسفانه حقیقت دارد.

  2. خواند مزمل نبی را زین سبب
    که برون آ از گلیم ای بوالهرب
    سر مکش اندر گلیم و رو مپوش
    که جهان جسمیست سرگردان تو هوش
    هین مشو پنهان ز ننگ مدعی
    که تو داری شمع وحی شعشعی
    هین قم اللیل که شمعی ای همام
    شمع اندر شب بود اندر قیام
    بی‌فروغت روز روشن هم شبست
    بی‌پناهت شیر اسیر ارنبست
    باش کشتیبان درین بحر صفا
    که تو نوح ثانیی ای مصطفی
    ره شناسی می‌بباید با لباب
    هر رهی را خاصه اندر راه آب
    خیز بنگر کاروان ره‌زده
    هر طرف غولیست کشتیبان شده
    خضر وقتی غوث هر کشتی توی
    هم‌چو روح‌الله مکن تنها روی
    پیش این جمعی چو شمع آسمان
    انقطاع و خلوت آری را بمان
    وقت خلوت نیست اندر جمع آی
    ای هدی چون کوه قاف و تو همای…
    سپاس از حجت الاسلام قبادی برای تمام دغدغه هایشان.

  3. در دوران ابندایی با دانش اموزان در جهت یادگیری قرآن بطور کامل کار نمیشود.مخصوصا با طرح توصیفی که نظام اموزشی را نابود کرده است.وقتی ما بچه بودیم در سال ۱۳۶۰به بعد در دوران ابتدایی قرآن و نماز خواندن را یادمان دادند اما الان بچه من که دانش اموز کلاس پنجم ابتدایی است در مدرسه قران و نماز را یاد نگرفته چون محتوای کتابها و روش تدریس و نمره دهی تضعیف شدند البته من و مادش در منزل این مطالب مهم را به ایشان یاد داده ایم و خوشبختانه الان هم نماز میخواند هم قرآن تلاوت میکند اما دیگر بچه ها چی؟سیستم اموزشی در مدارس اشتباه است.اگر تحقیق کنید اکثر دانش اموزان دبیرستان در روخوانی قرآن مشکل دارند

  4. وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّیَنَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَ مَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطانَ وَلِیًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبیناً
    یه ۱۱۹ سوره نساء
    به جز مباحث اخلاقی و اجتماعی و سایر زمینه های قرآنی یکی از جذاب ترین مباحث قرآنی بحث علم در قرآن است. در بحث زیست شناسی(حتی در جدیدترین مباحث زیست شناسی) آیات بسیار زیبایی داریم. از جمله بحث شبیه سازی (آیه ۱۱۹ سوره نساء) و یا برخی مباحث جانورشناسی یا جنین شناسی .علومی که انسانها بعد از گذشت قرنها از نزول قرآن با استفاده از پیشرفت تکنولوژی به بخشی از حقیقت آنان دست یافته اند.
    سازمان یونسکو در اواخر حیات علامه محمدتقی جعفری از ایشان سؤالاتی را راجع برخی مباحث زیست شناسی در حوزه ژنوم انسانی و حقوق بشر مطرح کردند که استاد جعفری نیز با استفاده از آیات قرآنی به زیبایی پاسخگوی سؤالات آنان بوده اند. و این پرسش و پاسخها د رکتابی با عنوان طرح ژنوم انسانی گرد آوری شده است.
    قرآن باید به صورت عملی و علمی وارد زندگی ها شود. ولی متاسفانه امرزوه علوم غربی برای ما باور پذیرتر هستند/

    • خوب من برای شروع بحث “البته اگردوستان تمایل داشته باشند”به نقدکامنت اقای احمدی میپردازم:یکی ازمفادحرف ایشان تلویحا این است که قران دارای گزاره های علمی است.وبرخی ازاین گزاره ها باتوجه به یافته های نوین علم تاییدمیشود.خلاصه ایشان ازیافته های علمی درجهت اثبات متن مقدس بهره میبرد.سوال ونقدمن این است که به فرض صدق چنین سخنی، اگریافته ای علمی درتعارض باگزاره ای ازقران قرارگرفت چه کنیم؟مگرنه یافته ای راکه درتلایم با قران است تاییدمیکنید.خوب با یافته ای که انرا نقض کندچه میکنید؟طرف علم رامیگیریدیا طرف قران را؟ اگرطرف متن مقدس رابگیرید یاسلوک پیش شمامبنی براستفاده ازیافته های علمی درجهت اثبات اعتبارقران درتضادقرارمیگیرد.درسته؟درثانی همه میدانید که علم سیال است ومدام درحال تایید وابطال وازمون وخطا است وهیچ گزاره ای ازان مطلقا یقینی نیست ونخواهدبود وچه بسا انچه راامروزتایید میکند،فردا نقضش کند.با این توصیف ها اگران یافته وفرضیه ای درعلم که برسخنی ازقران صحه میگذارد مدتی بعد ابطال شدچه کنیم؟ایا نتیجه ی منطقی حرف شما این نیست که اگرچنین امری اتفاق افتاد خدایی نکرده گفته ی قران هم نقض میشود؟حواستان هست که چنین معامله ای ممکن است چه لطمه ای به دین بزند؟من مطمینم که شما این حرف ها راازسردرددین ودین دوستی میگویید،ولی باید قدری یشترومحتاط تردراین باب سخن گفت.خلاصه ازهمه ی دوستان دعوت میکنم که اگرایرادی درسخنان من هست حتما گوشزد کنندودربحث شرکت کنند.باتشکر

  5. از امام هشتم (علیه السلام ) روایت کرده که فرمود:
    نیکى ها در ماه رمضان پذیرفته ، و بدیها در آن آمرزیده است ، کسى که در ماه رمضان آیه اى از کتاب خداوند بخواند همانند کسى است که در ماههاى دیگر قرآن را ختم کرده و کسى که در این ماه در روى برادر ایمانى خود بخندد (و او را خوشحال کند) در روز قیامت او را دیدار نکند جز آنکه در روى او بخندد (و او را خوشحال کند) و به بهشت مژده اش دهد.

    قرائت آیات قرآن ۴ مرتبه دارد:

    ۱ـ ترتیل
    ۲ـ تحقیق
    ۳ـ تحدیر (حَدْر)
    ۴ـ تدویر

    در ماه مبارک رمضان می توانیم از قرائت تحدیر که قرائت سریع قرآن است (حدودا یک جزء در ۳۵ دقیقه) استفاده کنیم تا قرائت روزی یک جزء از دستمان نرود.
    لینک دانلود تحدیر جزء به جزء:
    http://sound.tebyan.net/newindex.aspx?pid=150300&CategoryID=20100
    لینک دانلود تحدیر کل قرآن به صورت زیپ شده:
    http://download1191.mediafire.com/imwg0r0a10mg/vh9bz28djpz00lk/Tahdir-Oatad+Motaz+Aqaee-16kbps.rar
    تلاوت تحدیر(حَدر) یعنی چه؟ :
    تحدیر بمعنای سرعت گرفتن و از سراشیبی به پائین آمدن می‌باشد که مستلزم ازدیاد سرعت است.
    در اصطلاح قرائت، عبارت است از خواندن قرآن با سرعت زیاد همراه با رعایت احکام تجوید.
    بدیهی است که در این حال احکام تجویدی با دقت و ظرافت روش پیشین، رعایت نخواهند شد اما بهرحال نباید قواعد قرائت دچار اخلال فاحش گردد.
    «حدر» روش کسانی است که مدّ منفصل را به «قصر» خوانده‌اند مانند: ابن‌کثیر، قالون …
    التماس دعا

  6. شکسته های دلت را به بازار خدا ببر
    خدا ، خود بهای شکسته دلان است . . .
    التماس دعا
    چه بسا خداوند هر گره ای که در کار ما می اندازد همچو گره های قالی باشد که نهایتا قصد دارد با آنها نقشی زیبا را بیافریند …
    کوله ‌پشتی‌اش‌ را برداشت‌ و راه‌ افتاد.

    رفت‌ که‌ دنبال‌ خدا بگردد و گفت: تا کوله‌ام‌ از خدا پر نشود
    برنخواهم‌ گشت.

    نهالی‌ رنجور و کوچک‌ کنار راه‌ایستاده‌ بود،

    مسافر با خنده‌ای‌ رو به‌ درخت‌ گفت:

    چه تلخ است کنار جاده‌بودن‌ و نرفتن؛

    درخت‌ زیرلب‌ گفت: ولی‌ تلخ‌ تر آن‌ است‌ که‌ بروی‌

    وبی‌رهاوردبرگردی.

    کاش‌ می‌دانستی‌آنچه درجست‌وجوی‌ آنی،

    همین‌جاست…

    مسافر رفت‌ و گفت: یک‌ درخت‌ از راه‌ چه‌ می‌داند،

    پاهایش‌ در گِل‌ است، او هیچ‌گاه‌ لذت جست و جو

    رانخواهد یافت.

    و نشنید که‌ درخت‌ گفت: اما من‌ جست‌وجو را از خود آغاز

    کرده‌ام‌

    و سفرم‌ راکسی نخواهد دید، آن جز که‌ باید.

    مسافر رفت‌ و کوله‌اش‌ سنگین‌ بود. هزار سال‌ گذشت،

    هزار سالِ‌ پر خم‌ و پیچ.

    مسافر بازگشت رنجور و ناامید. خدا را نیافته‌ بود،

    اما غرورش‌ را گم‌ کرده‌ بود…

    به‌ ابتدای‌ جاده‌ رسید.

    جاده‌ای‌ که‌ روزی‌ از آن‌ آغاز کرده‌ بود.

    درختی‌ هزار ساله،

    بالا.بلند و سبز کنار جاده بود. زیر سایه‌اش‌نشست‌ تا
    لختی‌ بیاساید.

    مسافر درخت‌ را به‌ یاد نیاورد. اما درخت‌ او را
    می‌شناخت.

    درخت‌ گفت: سلام‌ مسافر، در کوله‌ات‌ چه‌ داری، مرا هم‌
    میهمان‌ کن.

    مسافر گفت: بالا بلند تنومندم، شرمنده‌ام، کوله‌ام‌ خالی‌
    است

    ‌ و هیچ‌ چیز ندارم.

    درخت‌ گفت: چه‌ خوب، وقتی‌ هیچ‌ چیز نداری، همه‌ چیز
    داری.

    اما آن‌ روز که‌ می‌رفتی،

    در کوله ات همه چیز داشتی، غرور کمترینش‌ بود،

    جاده‌ آن‌ را از تو گرفت.

    حالا در کوله‌ات‌ جا برای‌ خدا هست

    و قدری‌ از حقیقت‌ را در کوله‌ مسافر ریخت

    دست‌های‌ مسافر از اشراق‌ پر شد

    و چشم‌هایش‌ از حیرت‌ درخشید و گفت:

    هزار سال‌ رفتم و پیدا نکردم‌ و تو نرفته‌ای، این‌ همه‌

    یافتی!

    درخت‌ گفت: زیرا تو در جاده‌ رفتی‌ و من‌ در خودم ، و

    پیمودن‌ خود، دشوارتر از پیمودن‌

    جاده‌هاست …

  7. آیا میدانید : تعداد ۱۰۱۵۰۳۰ نقطه در قرآن بکار رفته است
    آیا میدانید : تعداد ۵۰۹۸ محل وقف در قرآن وجود دارد
    آیا میدانید : تعداد ۳۹۵۸۶ عدد کسره در قرآن بکار برده شده است
    آیا میدانید : تعداد ۱۹۲۵۳ عددتشدید در قرآن بکار برده شده است
    آیا میدانید : بهترین نوشیدنی که در قرآن ذکر شده ( شیر ) می باشد
    آیا میدانید : بهترین خوردنی که در قرآن ذکر شده ( عسل ) می باشد
    آیا میدانید : بزرگترین عدد در سوره صافات آیه ۱۴۷ آمده که صد هزار می باشد.
    آیا میدانید : کمترین حرفی می در قرآن بکار رفته حرف ( ظاء) می باشد
    آیا میدانید : بزرگترین سوره قرآن دارای ۲۵۵۰۰ حرف می باشد
    آیا میدانید : تعداد کلمات سوره تکویر برابر با تعداد سوره های قران است
    آیا میدانید : سوره اخلاص به نسب نامه خداوند معروف است
    آیا میدانید : سوره حمد دوبار بر پیامبر نازل شده یکبار در مکه و یکبار در مدیه
    آیا میدانید : سوره عادیات منسوب به حضرت علی (ع) است
    آیا میدانید : در سوره نساء به قوانین ازدواج اشاره شده است
    آیا میدانید : آیه ای که سر بریده امام حسین (ع) در شام تلاوت نمود آیه ۹ سوره کهف می باشد.
    آیا میدانید : در آیه ۶ سوره مائده مراحل وضو بیان شده است
    آیا میدانید : حضرت سلیمان نخستین شخصی بود که بسم الله الرحمن الرحیم نوشت.
    آیا میدانید : حضرت موسی (ع) داماد حضرت شعیب (ع) بود
    آیا میدانید : حضرت ادریس (ع) اولین شخصی بود که لباس دوخت و خط نوشت
    آیا میدانید : پرنده ای که در دربار حضرت سلیمان (ع) خدمت می کرد (هدهد) نام داشت
    آیا میدانید : به حیوای که از طرف خدا وحی شد زنبور بود (آیه ۶۸ یوره نحل)
    آیا میدانید :صحیفه سجادیه به خواهر قرآن معروف است
    آیا میدانید : رودکی، ناصرخسرو و حافظ شاعرانی بودند که در نوجوانی حافظ کل قرآن بودند.
    آیا میدانید : سلمان فارسی اولین شخصی بود که سوره حمد را به زبان فارسی ترجمه کرد.
    آیا میدانید : استاد محمود خلیل الحصری اولین کسی بود که قرآن را به روش ترتیل خواند.
    آیا میدانید : قران دارای ۱۱۴ سوره است
    آیا میدانید : قران دارای ۳۰ جزء است
    آیا میدانید : قران دارای ۱۲۰ حزب است
    آیا میدانید : قران دارای ۶,۲۳۶ ایه (نشانه) است
    آیا میدانید : قران دارای ۷۷,۷۰۱ کلمه است
    آیا میدانید : قران دارای ۳۲۳,۶۷۱ حرف است
    آیا میدانید : قران دارای ۹۳,۲۴۳ فتحه است
    آیا میدانید : قران دارای ۳۹,۵۸۶ کسره است
    آیا میدانید : قران دارای ۴,۸۰۸ ضمه است
    آیا میدانید : قران دارای ۱۹,۲۵۳ تشدید است
    آیا میدانید : قران دارای ۳,۲۷۲ همزه است
    آیا میدانید : قران دارای ۱,۷۷۱ مد است
    آیا میدانید : قران دارای ۱,۰۱۵,۰۳۰ نقطه است
    آیا میدانید : قران دارای ۵,۰۹۸ وقف است
    آیا میدانید : قران در ۲۳ سال بر پیامبر نازل شد

    • دوست عزیز و بزرگوار شما دانستن اینکه قران چند نقطه دارد خیلی خوب است اما تفکر و تعقل در ایات قران همانطور که می دانید زیبا تر و مفید تر است. امیدوارم شاهد کشف حقایقی از قران شوید و انرا بیان نمایید که امثال اینجانب با خواندن آن مشوش شده و مردم آزاری ننماییم. پایدار باشید.

  8. با سلام وعرضِ ادب و احترام، همانطوری که در پایان مرقوم فرموده اید این نقیصه نیازمند به یک کار تحقیقی عالمانه است که باید صادقانه وبدون تعارف به آن پرداخته شود سر افراز و سلامت باشید

  9. امام پنجم ،باقر العلوم (ع)، قاریان قرآن را به سه دسته تقسیم فرموده و انگیزه هر کدام را بیان فرموده اند:

    ۱ ـ کسانی که قرائت قرآن را وسیله امرار معاش و تقرب به ملوک و فزون طلبی نسبت به مردم قرار داده اند.

    ۲ ـ کسانی که قرآن را می خوانند و فقط حروف آن را گرفته و حدود آن را ضایع کرده اند.

    ۳ ـ کسانی که قرآن را تلاوت می کنند و با دستورات شفابخش آن بیماریهای قلبی و فکری خود را درمان می کنند. شب ها با تلاوت قرآن مإنوس هستند و روزها در صحنه های زندگی از آنها الهام می گیرند و بخاطر انس با قرآن پهلو از رخت خواب ناز تهی می کنند.

    سلام و درود خدا بر شیخ روشنفکر سرزمین پدریمان، حاج آقا هادی قبادی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.