تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
7

بیانیه هنرمندان در بزرگداشت استاد فقید رضا سقایی

  • کد خبر : 53475
  • 29 تیر 1393 - 12:43

بیانیه هنرمندان در بزرگداشت استاد فقید رضا سقایی این صداست که می ماند –زندگی عرصه یکتای هنرمندی ماست /هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود / صحنه پیوسته بجاست /خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد …یاد باد آن نغمه های آسمانی که اهالی فرهنگ و هنر این دیار هر دم […]

بیانیه هنرمندان در بزرگداشت استاد فقید رضا سقایی

این صداست که می ماند


زندگی عرصه یکتای هنرمندی ماست /هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود / صحنه پیوسته بجاست /خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد …
یاد باد آن نغمه های آسمانی که اهالی فرهنگ و هنر این دیار هر دم در وادی زمان به گوش تاریخ رساندند تا سرزمین کهن ما آن را به نیکی به یاد داشته باشد .امروز در سالروز در گذشت مردی که به زیبایی تمام ،هنررا معنا کرد جمع شده ایم تا یاد هنرمندی را از سرزمین هنر پرورمان گرامی بداریم .اما نیک ، زیباست در این گردهمایی اهل هنر بر واجبات امروز این عرصه بشرح ذیل تأکید بورزیم .
هنرمندان این دیار می بایست برای همیشه یا حداقل در سالروز عروج شان مورد تجلیل و گرامیداشت واقع شوند وبی شک این حق مسلم زنده یاد استاد رضا سقایی است که پس از سالها غربت در زمان حیاتش در وطن خویش هر ساله در سالمرگ غریبانه اش با برگزاری جشنواره موسیقی فولکوریک کشور به میزبانی خرم آباد به یاد زنده یاد استاد رضا سقایی برگزار شود .
با توجه به بدنه شواری اسلامی شهر خرم آباد که اکثراً از اهل فرهنگ و هنر می باشند انتظار می رود که یکی از اماکن عمومی شهر خرم آباد به نام این استاد فقید نامگذاری شود .
قطعه هنرمندان و نام آوران آرامستان صالحین خرم آباد که در ابتدا حرکتی نیکو و شایسته تقدیر بود متأسفانه اینک به علت نداشتن آیین نامه و ضوابط تعریف شده با مسائل و مشکلاتی روبرو شده و همین نکته موجب کاهش مساحت آن و بروز برخی مشکلات شده که انتظار می رود کمیسیون فرهنگی شواری اسلامی شهر خرم آباد با همکاری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان لرستان و شهرداری خرم آباد در این زمینه اقدامات قانونی و موثر را به عمل آورند .
باشد که با این قبیل اقدامات هنرمندان در عرصه های مختلف هنری موسیقی ، ادبیات ، نمایشی و غیره از بن بست بی مهری خارج و مسیر تعالی و پوبایی هر چه بهتر را بپیمایند

Untitled-1

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=53475

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. درود بر هنرمندان عزیز خرم آبادی و لرستانی که با نوشتن این بیانه نشان دادند که: بزرگش نخوانند اهل خرد / که نام بزرگان به زشتی برد . روح مرحوم سقایی هم شاد که با هنر خود ماندگاری خود را تضمین کرد . ای کاش هنرمندان دیگر رشته های هنری هم از این آئین جوانمردی درس بگیرند و یاد هنرمندان تئاتر و سینما ، شعرا ، نویسندگان ، نقاشان ، خطاطان و هنرمندان دیگر رشته های هنری را زنده نگهدارند . برای بزرگ شدن باید کوچکی و خاکساری آموخت و این چیزی است که همیشه باید آویزه گوشمان باشد. البته نباید مرده پرست باشیم و بگذاریم این قله های فرهنگ بمیرند و بعد به یادشان بیفتیم . کاش یک دهم محبتی که بعد از درگذشت مرحوم سقایی نثار او شد در زمان زنده بودنش انجام می شد . ولی حیف … به هرحال از این کار انسانی و خداپسندانه باید تشکر نمود .

  2. روحش شاد و یادش گرامی.

  3. اولین نمایشگاه طراحی ام راباپرتره ای از روانشاداستادبی بدیل آوازرضاسقایی زینت دادم.درهمان نمایشگاه بودکه زنده یادمحمدقهرمانی ازاین اقدامم سپاسگذاری کردوگفت “افسوس همیشه کسی تاهست قدرش شناخته نمیشودوانگارفقط منتظرندکسی برودتاقدرش شناخته شود..”والان دوسال ازآن روزگدشته وخواننده ی مرحوم محمدقهرمانی هم یک سال بعدازچنین حرفی ناباورانه به دیارباقی کوچ کردودرجوارمزارمرحوم سقایی آرام گرفت.ولی مابعدازآنها چه کرده ایم؟یکی دوسال اخیرسالهای پرسوگی برای اهالی موسیقی بودولی آیاجای خالی وعمیق بزرگان هنرتنهاباسرجنباندن واظهارتاسفهای مقطعی پرمیشود؟برمزارمرحوم قهرمانی گفتم “الان دیگرمنتظرنیستندکسی برودتاقدرش شناخته شودهمه مدتهاست بی مرگ جسمانی رفته اندهمه چیزمدتهاست فراموش شده جزعادت فراموش کردن!”اشتیاق,شور,میراث عظیم هنراین مرزوبوم مثل تلاشهای سخت شبانه روزی بی بضاعتی که عایدی حتی درحدنان شب نداردزیربارفرسودگیهای اجباری روزمره زخم خورده,جای تاسف است منزلت هنرمندبه جایی رسانده شودکه هنررابناچارابزاری برای کسب درآمدناچیزی بکارببردکه به خانه نرسیده ازدست برود!دراین آشفته بازارکه جزشیوع بیماری مهلک روزمرگی وافسردگی های حاصل ازتاسف وعذاب وجدانهای بیداروسرکوفتگی وجدال روزمره باخودآزادوسرکوب آن وهزارعذاب بی انتهای دیگر,عایدی ندارد,چه وقت وانگیزه وهمتی دروجود حساس وآرمانخواه هنرمندباقی میماندکه صرف مطالعه میراثی گرانقدروشکوفاایی خلاقیتهای بی بدیل و…کند!آری مدتهاست همه رفته اندبی سروصدا…ازهنرمندان ارجمندی که نام وغیرت وبزرگواریشان زینت بخش بیانیه ی مذکورشده سپاسگذارموامیدوارم ایزدمتعال یاریگرونجات بخش هنرمندانی باشد که روح عظیم هنررادرکالبدشان به ودیعه گذاشته.خوب است هرگاه گذرمان به آرامگاه عزیزانمان افتادبزیارت مزارزنده یادسقایی ودیگربزرگان پاسنده ی هنر,فرهنگ,وکرامت این مرزوبوم رفته وحتی بااین کارکوچک روح بزرگشان راشادکنیم.

  4. روحش شاد. تنها صداست که می ماند..

  5. یادش گرامی باد

  6. خوبه که هنوز هستند کسانی که به یاد هنرند…

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.