تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
5

محسن رضایی در نخستین نشست مؤسسه فرهنگی هنری “شهدای کوهدشت” : عملیات های ارتفاعات صعب العبور، توسط تیپ های مناطق لرنشین به موفقیت رسید

  • کد خبر : 53635
  • 01 مرداد 1393 - 15:36

  دکتر محسن رضایی گفت:در شمال جبهه ایران تقریبا بیشتر عملیات هایی که ارتفاعات  صعب العبورانجام گرفت، توسط تیپ های لرنشین اعم از تیپ ۵۷ ابوالفضل، تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمر و تیپ ۴۴ چهارمحال و بختیاری به موفقیت رسیدیم زیرا بچه های این مناطق کوهستانی بودند و هیچ مشکلی در عبور از کوه […]

13

 

دکتر محسن رضایی گفت:در شمال جبهه ایران تقریبا بیشتر عملیات هایی که ارتفاعات  صعب العبورانجام گرفت، توسط تیپ های لرنشین اعم از تیپ ۵۷ ابوالفضل، تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمر و تیپ ۴۴ چهارمحال و بختیاری به موفقیت رسیدیم زیرا بچه های این مناطق کوهستانی بودند و هیچ مشکلی در عبور از کوه ها و صخره های سخت نداشتند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نخستین نشست تأسیس مؤسسه فرهنگی هنری “شهدای کوهدشت” که در حسینیه جماران برگزار شد؛ با تأکید بر اهمیت نشست هایی که با نام شهدا و رزمندگان برگزار می شود، تشکیل این جلسه را در مکان مقدس حسینیه جماران به عنوان میعادگاه امام بزرگوار با شهدا، پربار و پربرکت توصیف کرد.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، ضمن تاکید بر اهیمت یاد شهدا در عصر کنونی، یاد، ذکر و خاطره شهدا برای مردم و جوانان همچنان جذاب، اثربخش روحیه بخش ، امیدبخش، نشاط آور و قدرت آفرین دانست و با آرزوی محشور شدن شهدا با شهدای کربلا گفت: امیداورم روح بلند آن ها پشتوانه ای برای مردم و نظام جمهوری اسلامی باشد و با تکیه بر آن ها بتوانیم مسیر زندگی و پیشرفت کشورمان را طی کنیم.

وی افزود: جوانان کشور ما نیاز و علاقه به کار فرهنگی و حفظ میراث گذشته دارند و تشکیل مؤسساتی مانند مؤسسه فرهنگی هنری شهدای “کوهدشت” می تواند به آن ها انگیزه، امید و جهت دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه، گفت: باید توجه داشته باشیم ساختن جوانان مهم ترین بخش سازندگی یک ملت است زیرا اگر جوان های کشوری به درستی ساخته شوند آن ملت و جامعه مشکلی نخواهند داشت اما اگر جوانان به شکل درست ساخته نشوند، سازندگی های دیگر نیز به وجود نخواهد آمد و پیشرفتی حاصل نمی شود. ما از تمامی دست اندرکاران برگزاری این مراسم و راه اندای مؤسسه فرهنگی شهدای کوهدشت سپاسگذاریم چون انجام دادن هرکاری به ویژه که کارهایی که جنبه غیر دولتی، خودجوش و مردمی داشته باشد؛ معمولا مشکلاتی با خود به همراه دارد و در این مسیر باید به شهدا پناه برده و از آن ها برای پیشبرد فعالیت هایمان کمک بگیریم.

وی ضمن با ارائه توصیفی از این شهرستان، اظهار داشت: شهرستان کوهدشت را به خاطر قوم و خویشی که از قدیم بین ما بوده، به دلیل جنگ، هم در انقلاب و هم پس از انقلاب می شناسم و مردم بسیار خوب و غیرتمند این شهرستان همیشه مثال زدنی بوده و هستند.

رضایی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که از این شهرستان نزدیک به ۵۰۰ نفر شهید شده اند و بیش از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر جانباز در آن وجود دارد که این موارد همگی تابلوی وفاداری شهرستان کوهدشت به اسلام، امام و نظام و انقلاب اسلامی ایران به شمار می روند و نباید فراموش کنیم که هر یک از این شهدا با حضورشان برای کشورشان چه افتخار آفرینی هایی کردند همانگونه که تعداد بالای شهدای کوهدشت اوج فداکاری مردم این شهرستان را نشان می دهد.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس با اشاره به رشادت های لشگر ۵۷ ابوالفضل گفت: همیشه در لشگر ۵۷ ابوالفضل که در اوایل تیپ ۵۷ ابوالفضل بود، یک تا دو گردان از رزمندگان و جوانان کوهدشت می آمدند و معمولا کارهای دشوار را به این لشگر می سپردیم. یکی از این فعالیت ها مربوط به عملیات کربلای ۵ که به طلسم معروف بود چون در طی ۶ سال ۶ بار به شلمچه حمله کرده بودیم اما آنقدر مستحکم بود و به حدی میادین مین و سیم خاردار در آن درست کرده بودند که راه باز نمی شد به نحوی که با عبور از رده های مختلف، باز هم دشمن در رده و خط دفاعی چهارم غلبه می کرد.

وی افزود: در عملیات کربلای ۴ که باز هم در آن موفقیتی کسب نکردیم، تیپ ۵۷ ابوالفضل و یک تیپ از استان فارس دروازه طلسم را کشف کردند به صورتی که با دسترسی به یک کانال توانستند بسیاری از عراقی ها را از بین ببرند. لشگر ۵۷ نیز پیش قراول و طلایه دار این عملیات شد که عملیات کربلای ۵ نام گرفت و درواقع فلسفه شکل گیری این عملیات، کشفی بود که بچه های باهوش خطه لرستان مقدمات آن را در عملیات ۴ انجام داده بودند و ما در عملیات کربلای ۵ از آن بهره گرفتیم.

رضایی ادامه داد: در شمال جبهه ایران نیز تقریبا بیشتر عملیات هایی که ارتفاعات  صعب العبوری داشت، توسط همین تیپ های لرنشین اعم از تیپ ۵۷ ابوالفضل، تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمر و تیپ ۴۴ چهارمحال و بختیاری به موفقیت رسیدیم زیرا بچه های این مناطق کوهستانی بودند و هیچ مشکلی در عبور از کوه ها و صخره های سخت نداشتند اما بچه هایی که متعلق به تهران و یا اصفهان بودند در انجام جنگ صحرا موفقیت بیشتری به دست می آوردند لذا معمولا عملیات هایی را که از سمت ایلام به سمت کرمانشاه و یا کردستان و آذربایجان غربی بود با توجه به اینکه مرز ۴ عدد از استان های ما کوهستانی است و در چنین مرزهای کوهستانی همیشه تیپ ۵۷ ابوالفضل از طلایه داران عملیات ها به شمار می رفت .

وی با اشاره به لزوم گسترش فعالیت هایی فرهنگی در رابطه با شهدا اظهار داشت: باید در رابطه با شهدا و عملیات هایی که انجام دادند، اقداماتی را صورت ببخشیم و نباید جنگ ایران را با جنگ های دیگر کشورها که از آن به عنوان فتحی بزرگ نام می برند و آن را دستمایه ساخت مستندها و فیلم های سینمایی بسیاری قرار داده اند، مقایسه کرد.

وی همچنین تصریح کرد: مطمئن باشید اگر جنگ برادران و پدران شما نبود ما امروز نمی توانستیم چنین استوار بایستیم. اگر ایران امروز با گذشت ۲۵ سال از جنگ، از امنیت برخوردار است، به برکت خون شهدا بوده است. حتی می توان به این موضوع اشاره کرد که شکل گیری مقاومت در نوار غزه به دلیل مقاومت صورت گرفته از جانب برادران شما بوده و موشک ها و سلاح هایی که آن ها استفاده می کنند همگی از مقاومت شما برخاسته است و اگر امروز فلسطین سرپا ایستاده همه به برکت خون شهدای کشورمان است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حوادث خونین امروز عراق اظهار داشت: دخالت صهیونیست ها در حوادثی که امروز در عراق اتفاق افتاده کاملا مشخص است. آن ها طی ۳۵ سال گذشته خودشان را به تلاش بسیاری واداشتند تا شاید بتوانند انقلاب اسلامی را نابود و با شکست مواجه کنند اما نتوانستند چون این انقلاب ریشه در خون جوانانی دارد که آن ها امروز در محضر الهی قرار دارند. این انقلاب ریشه در فداکاری و جانفشانی افراد مخلصی دارد که ملت ایران تا قرن ها به آن ها افتخار می کنند. امیدوارم با راه اندازی این مؤسسه بتوانید ارزش ها و فعالیت های ارزشمند این جوانان را هرچه بیشتر ترسیم و ترویج کنید و درباره فعالیت ها و شخصیت آن ها کتاب ها منتشر کنید، فیلم تولید کنید و جوانان شایسته ایران اسلامی را با آن ها آشنا کنید.

حجت الاسلام قبادی در ادامه این مراسم ضمن تشکر از حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، خانواده های شهدا، نیروهای بسیج عادی و فرماندگان سپاه برخی از شهرستان های استان ها با اشاره به هدف این گردهمایی اظهار داشت: امروز نخستین جلسه مان را درباره تشکیل مؤسسه فرهنگی هنری شهدای کوهدشت شکل داده ایم و مدنظر داریم که به طور متوسط در هر فصل جلسه ای اینچنینی، تبادل نظر با همرزمان و خانواده های شهدا داشته باشیم.

وی تصریح کرد: حدود ۳ سال است که برخی از دوستان لرستان اقدام به جمع آوری آثار شهیدان کوهدشت کرده اند که ر این مسیر به ذهنمان رسید از پتانسیلی که در چنین مجموعه ای در تهران وجود دارد، در راستای کمک نشر فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنیم.

قبادی با اشاره به دغدغه جنگ برای ایرانیان، افزود: اگر ما دغدغه ای را با عنوان دغدغه جنگ داریم مربوط به دورانی بوده که حضرت امام از آن به عنوان دانشگاهی بزرگ یاد کردند و در اینجا به بعد فداکاری ها، ایثارها و گذشت هایی که در جنگ صورت گرفته باید بیش از پیش توجه کنیم.

وی افزود: سال گذشته از مسئولان بنیاد شهید کوهدشت سؤال کردم که آرشیو عکس شهدا چه میزان است که اعلام کردند ۶ هزار عکس در آن وجود دارد که تصور می کنم طی ۵ سال آینده و با همتی که بنده در همرزمان شهدا مشاهده کردم این آمار را به چند برابر این رقم افزایش خواهیم داد.

در ادامه داد: با آثار به دست آمده از شهدای شهرستان کوهدشت این ظرفیت را داریم که حداقل ۲۰ کتاب درباره خاطرات و زندگینامه شهدا داشته باشیم؛ همانگونه که مجموعه آثار مربوط به این عزیزان می تواند سایتی جامع، نرم افزارهای کاربردی و فیلم های سینمایی مختلفی را به خود اختصاص دهد.

درادامه این مراسم میریان پدر شهید مهدی میریان اظهار داشت: عملیات کربلای ۵ در سال ۶۵ در شرایط سختی صورت گرفت زیرا در ششمین روز از فروردین ماه این سال حضرت امام دچار ایست قلبی شدند. در آن هنگان مرحوم حاج احمد خمینی بر این موضوع تاکید داشتند که که هیچکس نباید از این اتفاق خبردار شود زیرا امکان تاثیرگذاری منفی این رویداد در روحیه رزمندگان وجود دارد؛ اما پس از سپری شدن مدت زمانی از این رویداد، بسیاری از رادیوهای بیگانه مانند همیشه موضوعاتی از این قبیل را مطرح کردند تا در نهایت این دوران سپری شد و به پانزدهم شعبان که حضرت امام در جایگاه و در حسینیه حضور پیدا کردند، رسید که مردم از سلامت ایشان خبردار شدند.

وی انگیزه امام خمینی در خدمت به مردم دلیل اصلی حضور پرشور مردم در مراسم سالگرد امام راحل دانست و افزود: امام خمینی(ره) همیشه به فکر مردم، جوانان و در خدمت آن ها بودند و به این دلیل است که در بیست و پنجمین سالگرد رحلت ایشان شاهد حضوری توام با شور و اشتیاق مردم در حرم مطهر ایشان بودیم.

پدر شهید میریان در پایان یادآور شد: حضرت امام همچنین با سخنرانی خود در بهشت زهرا (س) به ما ثابت کردند که اگر شهدا نبودند، زمینه حضور ایشان در ایران و موجی از اتفاقاتی که پس از این موضوع رخ داد نیز فراهم نمی شد.

در ادامه این مراسم میثم میرزایی فرزند شهید میرزایی گفت: در حال حاضر برخی از کم لطفی ها و بی تفاوتی مجموعه ای از دوستان و همرزمان شهدا باعث آزرده خاطر شدن فرزندان و خانواده های شهدا شده است.

وی ادامه داد داشت: انتظاری که من، مادرم و امثال ما از همرزمان پدر شهیدمان داریم، بحث مسائل اقتصادی نیست. بلکه در اینجا بحث مسائل معنوی و عاطفی به میان می آید.

فرزند شهید میرزایی افزود: هم اکنون شاهد هستیم که یاد و خاطره شهدا تنها منحصر به تعریف کردن خاطره ای از آن ها در سایت های مختلف شده است در حالی که همرزمان آن ها هیچ سراغی از خانواده هایشان نمی گیرند.

وی با اشاره به مسئله مشکل اشتغال بسیاری از فرزندان شاهد به عنوان امری مهم، گفت: هم اکنون بسیاری از فرزندان شاهد بیکار هستند و هیچ نهادی نیز پاسخگوی آن ها برای استخدام نیست که امیدوارم با طرح چنین مباحثی در این مکان، به زودی شاهد حل شدن آن ها باشیم.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=53635

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 13در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۳
  1. باسلام عرض قبولی طاعات وعبادات وتشکر ویژه از حاج آقا هادی قبادی این حرکت کاری است بسیار مهم در شنا ساندن چهره مظلوم کوهدشت وبه تصویر کشیدن رشادتها و دلاورمردیهای فرز ندارن این دیار خدا را برای وجود این (بقیه السیوف ابقاء )شاکریم
    ممنون از لطف آقا محسن رضایی وهمه أعضاء حاضر کاش اطلاع رسانی میشد تا از کوهدشت ویا همان دوستان مقیم مرکز شرکت بیشتری داشتند

  2. کاش از خانواده سردارانی چون شهید علیمردان آزادبخت دعوت میشد ایشان را جناب محسن رضایی میشناسن

  3. سلام . چه خوب است از رشا دت های لرنشینان در تیپ ۷۲محرم یادی هم یادی شود

  4. زیباترین

    جلوات عشق خونی است که

    برپیشانی شهید

    می نشیند

  5. کاربسیارپسندیده ای است.ازمتولیان این امر کمال سپاسگذاری رادارم.

  6. ممنون از همه متولیان امر و حضور سردار بزرگ جبهه های جنگ
    کاش اطلاع رسانی بیشتری می شد و از ایثارگران ۸ سال دفاع مقدس دعوت می شد

  7. بسیار عمل پسندیده وبجایست …..پسندیده وخوب از این منطر که علاوه بر ذکر صلوات بر روح پرفتوح شهدا مخصوصا شهدای کوهدشتی وبلند آوازه شدن نام این مفتخر ارزشمندمان در پایتخت و در بین بزرگان نظام وهمچنین جبهه وجنگ ویادآوری از رشادتها وشجاعت هایشان ونکته دوم بجا از این دیدگاه که ارکان نظام جمهوری اسلامی بیشتر وبهتر وبجاتر با نام کوهدشت آشنا شوند وچه خوب است کوهدشت را با شهدایش بشناسند ودر موردش همایش ونشت برگزار کنند تا دیگر خصایص متا سفانه نا به هنجارش که چند صباحی است نام کوهدشت وکوهدشتی را بد جلوه داده وباعث یک نوع کوهدشتی هراسی در بین پایتخت نشینان شده است از بانیانش هر که هست وبا هر نیتی که دارند <خواه سیاسی یا اعتقادی والهی باید تشکر کرد

  8. درود بر پسرعموی عزیزم حاج هادی قبادی و دیگر عزیزانی که واقعأ زحمات بسیار ارزنده ای را در راستای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا تقبل نموده اند.

  9. سلام بر تمامی عزیزان به ویژه کسانی که با ارائه نظرات ما را مفتخر ساخته اند .
    چند نکته :
    ۱ – این جلسه اولین تجربه در نوع خود بود که قهراً همراه با نقاط ضعف و کاستی هایی بوده است .
    ۲ – جلسه ، ویژه همشهریان مقیم تهران بود و لذا دعوت از عزیزان دیگر جزء برنامه نبود خصوصاً در ماه مبارک رمضان .
    ۳ – چون جلسه همراه با ضیافت افطاری بود نیمی از میهمانان ، آخر برنامه و بهنگام افطار حضور یافتند که در گزارش تصویری منعکس نشده است . ( پیش بینی افطار برای بیش از ۲۰۰ نفر بود که تعداد حضار بر سفره افطار به ۱۶۰ نفر رسید )
    ۴ – در برپایی این جلسه عزیزانی چون امین سرتیپ نیا ، محمدتقی عینی زاده ، مرتضی قبادی ، مجید قبادی (هماهنگ کننده حضور حاج محسن رضایی) و برخی عزیزان دیگر مشارکت و همکاری داشتند که سعیشان مشکور است . آقایان سعید بالنگ و مسلم امیری نژاد هم رنج سفر به جان خریده و همراهی مان کردند که جای تشکر ویژه دارد .
    ۵ – مدعوین خانواده های معزّز شهیدان و همرزمان شهدای کوهدشتی مقیم تهران بودند که دسترسی به شماره تماس آنان در همین حد هم با مشکل مواجه بود و لذا از تمامی عزیزان خواهشمندیم جهت با شکوهتر برگزار شدن برنامه های بعدی ، شماره تماس این عزیزان را به شماره ۲۲۸۳۰۰۴۴ نمابر نمایند .
    ۶ – در نظر است این جلسات با موضوع شناساندن شهدای شهرمان و ترویج فرهنگ و اندیشه شهیدان به صورت فصلی در تهران برگزار شود و لذا زمان پیشنهادی برای جلسه آتی چهارم مهرماه همزمان با هفته دفاع مقدس تعیین شده است که مکان و ساعت آن متعاقباً اعلام خواهد شد . ارائه نظرات همه عزیزان موجب امتنان است .
    ۷ – امید است که بزودی زمینه برگزاری اینگونه برنامه ها در سطح مطلوب در کوهدشت نیز فراهم گردد اگرچه دو نوبت به صورت محدود برگزار شد .

    • سلام ودرود خدا برشما وهمه کسانی که مخلصانه خودرا وقف ارزشهای دفاع مقدس کرده اند اینشالله که در پیشگاه خداوندآبرومندوسربلند باشید.

  10. با تشکر فراوان از همرزم و هم سنگر شهیدان حاج آقا قبادی و سردار حاج محسن رضایی از طرف تمامی خانوادهای شهید از شما سپاسگذاریم .عظیم آزادبخت برادر شهید سردار علی مردان آزادبخت فاتح دژشلمچه

  11. سالروز عملیات افتخار افرین مرصاد- به روایت زتده یاد سردار حاج حمید قبادی
    http://sardar57.mihanblog.com

  12. باتشکرارحاج آقا قبادی همرزم شهدای مظلوم شهرم کوهدشت .خداوند به شماودیگر دست اندرکاران جرای خیر عنایت فرماید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.