تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

استاندار لرستان : جبران زوال درختان زاگرس با شعار حل نمی‌شود

  • کد خبر : 53685
  • 02 مرداد 1393 - 14:26

    به گزارش میرملاس نیوز به نقل فارس ؛  هوشنگ بازوند ظهر امروز در کارگروه حفاظت و احیای جنگل‌های لرستان در خرم‌آباد اظهار داشت: با توجه به اینکه ۵ سال گذشته درختان مناطق زاگرس به ویژه درخت بلوط شروع به نابودی و زوال کرده‌اند اما متأسفانه تاکنون علت اصلی این امر شناسایی نشده و برای […]

IMG_2304

 

 

به گزارش میرملاس نیوز به نقل فارس ؛  هوشنگ بازوند ظهر امروز در کارگروه حفاظت و احیای جنگل‌های لرستان در خرم‌آباد اظهار داشت: با توجه به اینکه ۵ سال گذشته درختان مناطق زاگرس به ویژه درخت بلوط شروع به نابودی و زوال کرده‌اند اما متأسفانه تاکنون علت اصلی این امر شناسایی نشده و برای آن راهکاری ارائه نشده است.

وی عنوان داشت: اگر طی ۵ سال گذشته بیشتر توان خود را صرف شناسایی راهکار و عوامل نابودی درختان زاگرس می‌کردیم و تنها به شعارها اکتفا نمی‌کردیم امروز این مشکل حل شده بود و یا از گسترش نابودی درختان جلوگیری می‌شد.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: ما باید توان خود را به جای عنوان کردن محرومیت‌ها و مشکلات خرج توسعه کنیم و به جای لذت بردن از عنوان محرومیت از توسعه یافتگی لذت ببریم.

این مسئول یادآور شد: اگر جبران نابودی درختان بلوط و انواع دیگر درختان در لرستان نیازمند اعتبارات باشد اعتبارات لازم را اختصاص می‌دهیم تا از این امر مهم جلوگیری شود زیرا درختان بلوط سرمایه‌های استان لرستان هستند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه ما باید کارگروه تخصصی در این زمینه تشکیل دهیم و کمیته‌هایی که به این منظور تشکیل می‌شوند در زمان معین علت نابودی درختان را مورد بررسی قرار دهند و اگر نیازمند وسایلی مانند هلی‌کوپتر در این خصوص باشد ما از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم، چراکه وزارتخانه ۲۵ میلیارد تومان به منظور جبران نابودی درختان زاگرس در نظر گرفته است.

بازوند اضافه کرد: نابودی درختان بلوط از سال ۸۸ در کشور اتفاق افتاده است اما متأسفانه تاکنون هیچ راه‌حلی ارائه نشده است و اگر مسئولان تاکنون بر این قضیه حساسیت داشته‌اند پس چرا طی ۵ سال گذشته تاکنون علت اصلی نابودی درختان زاگرس مشخص نشده است.

وی یادآور شد: تاکنون تنها چارچوبی تعیین شده و مشخص نشده است که کمیته‌های حفاظت از جنگل‌های بلوط زاگرس تا چه اندازه می‌توانند عوامل را مورد بررسی قرار دهند.

این مسئول عنوان داشت: جنگل‌های سرمایه‌های اصلی این استان هستند و تنها مربوط به ما نیستند بلکه مربوط به آیندگان است و ما باید این سرمایه‌ها را به خوبی به آیندگانمان منتقل کنیم زیرا همه جنگل‌های بلوط برای زاگرس ظرفیت هستند که باید از آنها به خوبی استفاده شود.

وی اضافه کرد: اگر امروز لرستان از خاک و رطوبت بالایی برخوردار است ناشی از همین جنگل‌ها، حفاظت و حراست از آنهاست بنابراین علت اصلی زوال این درختان باید مشخص شود.

استاندار لرستان در پایان متذکر شد: عواملی مانند شرایط جوی، ریزگردها، تغییر اقلیم و … بیان می‌شوند اما برای ما مشخص شدن علت اصلی زوال درختان زاگرس مهم است که دستگاه‌های مربوط باید طی چند ماه آینده در این خصوص گزارشاتی به ما ارائه دهند و در صورت نیاز به هر گونه اعتبار استانداری لرستان از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=53685

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. جناب استاندار.
    راه نجات بلوط های زاگرس مشارکت مردم ،آموزش و توجیه مسئولین و اختصاص اعتبار و امکانات لازم برای حفظ این سرمایه ملی و ارزشمند است.متاسفانه هیچگاه به نقش و اهمیت این سرمایه ارزشمند توجه کافی نشده بطوری که سالیانه صدها هکتار در اتش می سوزد و هزاران هکتار جای خود را به کشت محصولات زراعی داده و انتظار داریم با نیروی اندک یک نفر برای حراست ۶۰-۷۰ هزار هکتاری در منابع طبیعی لرستان و امکانات محدود و فرسوده مشکل بلوطها حل شود. لذا انظار داریم بعنوان استاندار دولت تدبیر و امید با دمیدن روح امید دوباره در مجموعه مدیریتی استان ، اول بایستی حفاظت و حراست از موجودی فعلی و سپس نجات بلوط های خشکیده بر اساس مطالعات انجام گرفته صورت گیرد….یا علی

  2. جناب استاندار محترم:
    باتوجه به پدیده زوال درختان بلوط در شهرستان کوهدشت وباتوجه به نیروی متخصص تحصیلکرده فراوان اما بیکار در زمینه جنگلشناسی واکولوژی جنگل در این شهرستان چرا هیچگونه اقدامی در زمینه بکارگیری این نیروها در خصوص پدیده خشکیدگی درختان بلوط بکار نمیگیرید؟؟چرا از دانش این نیروهای بیکار استفاده نمیکنید؟؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.