تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
7

سد معشوره، با حجم یک میلیارد و ششصد میلیون متر مکعب آب، دشت کوهدشت را سیراب می کند

  • کد خبر : 5382
  • 20 خرداد 1391 - 21:40

  به گزارش میرملاس نیوز ؛ احداث سد معشوره که می توان از آن به عنوان بزرگترین سد منطقه غرب کشور یاد کرد در جریان سفر سوم هیات دولت به لرستان به تصویب رسید تا با احداث آن ، زمینه لازم برای مهار روان آب ها و توسعه بخش کشاورزی و اقتصادی لرستان فراهم شود. […]

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ احداث سد معشوره که می توان از آن به عنوان بزرگترین سد منطقه غرب کشور یاد کرد در جریان سفر سوم هیات دولت به لرستان به تصویب رسید تا با احداث آن ، زمینه لازم برای مهار روان آب ها و توسعه بخش کشاورزی و اقتصادی لرستان فراهم شود.

با بهره برداری از این سد عظیم بیش از ۳۶ هزار هکتار از اراضی دیم دشت های کوهدشت، رومشکان و طرهان به کشت آبی تبدیل می شوند که این مهم به معنای ایجاد تحولی اساسی در حوزه کشاورزی و اقتصادی لرستان است.

سد معشوره ۲۷۱ میلیون متر مکعب آب را از رودخانه کشکان ذخیره می کند و این میزان براساس ساختار سد قابلیت افزایش تا یک میلیارد و ۶۰۰میلیون متر مکعب را دارد.

سد معشوره سدی از نوع بتونی دو قوسی است که ارتفاع آن از پی ۱۱۴ متر و حجم تنظیم آب آن ۱۰۶ میلیارد متر مکعب است.

یکی دیگر از ویژگی های بارز این سد توان تامین انرژی برق آبی است.

عملیات اجرایی سد معشوره از فروردین ماه سال ۹۰ آغاز شده و تاکنون علاوه بر تجهیز کارگاه و تامین زیرساخت های لازم برای کار در محوطه، طرح بند انحرافی آب ، تونل انحراف آب و جاده دسترسی اجرا شده است.

عملیات اجرایی این سد در کمترین زمان ممکن پس از تصویب در هیات دولت با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شده تا با ۳۲ کیلومتر تونل و کانال، آب از سد مخزنی معشوره به دشت های کوهدشت و رومشکان منتقل شود.

تولید انرژی برق آبی، مهار سیلاب، تأمین آب مورد نیاز بخش صنعت و آشامیدنی از دیگر مزایای احداث سد معشوره در لرستان است.

با بهره برداری از این سد سالانه بیش از۱۹۸گیگاوات انرژی برق نیز تولید خواهد شد، میزان اعتبار و برآورد اولیه برای احداث سد معشوره لرستان حدود ۱۰هزار میلیارد ریال است.

هدف از اجرای این طرح بزرگ عمرانی و زیربنایی در لرستان ذخیره سازی ۲۷۱ میلیون متر مکعب آب از منابع آبی و روان آب های موجود استان است که از طریق رودخانه کشکان ذخیره می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان در خصوص سد معشوره گفت: تاکنون نزدیک ۲۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح عمرانی هزینه شده است.

وی اظهار داشت: از این میزان آب ذخیره شده ۲۵۰میلیون مترمکعب برای مصرف اراضی کشاورزی است که حدود ۳۶ هزار هکتار از اراضی دیم به روش آبیاری تحت فشار به آبی تبدیل می شود.

وی گفت:کل اعتبارات مورد نیاز برای این سد بالغ بر ۱۰هزار میلیارد ریال پیش بینی شده که زمینه اشتغال بکار ۱۲ هزار نفر را در زمان بهره برداری فراهم می کند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=5382

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 12در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۲
  1. خداوند رحمت کند پدر و مادر نماینده قبلی شهرستان کوهدشت و حال انتظار ما از نماینده محتر فعلی شهرستان این است که ادامه دهنده ی این طرح ملی منطقه ای باشد

  2. انصاف و واقع بینی و قئر دانستن صفات پسندیده ای می باشند انصافا نماینده قبلی این امر حیاتی وعظیم را به سر انجام رساندند با تشکر از ایشان امیدواریم نماینده محترم فعلی نیز ادامه ی کار را در صذر برنامه ی حود قرار دهد.

  3. خدا وکیلی حاج آقا قبادی سنگ تمام گذاشت، امید آنکه بدون در نظر داشتن نتیجه ….. انتخابات، آقای ملکشاهی برای به ثمر رسیدن این طرح که حکم حیاتی برای مردم کوهدشت دارد زحمات آقای قبادی را هدر ندهد و تا توان دارد در به ثمر رساندن آن کوتاهی نکند.

  4. سالهاست که این جملات زیبا رویای ما شده است
    به نظرتون چند وقت دیگه این سد به بهره برداری می رسه؟
    سد رودبار برای استان ایلام پس از ۱۸ سال امسال آبگیری شد
    سد دز از بزرگترین سدهای جهان دقیقا در ۲سال(۴۰سال گذشته) به بهره برداری رسید
    امیدوارم عمری باشد و آغاز بکار سد گاوشمار(معشوره)را ببینیم

  5. مهم نیست کی این کارو کرده مهم اینه که نوش دارو نباشه!!!!

  6. امیدواریم با پیگیری های نماینده فعلی شهرستان فقر در این شهر ریشه کن شود

  7. از انتخاب این نام جعلی و بی اساس عمیقاً متأسفم
    من و پدرانم از ساکنان صاحب پیشینه تنگه شهیر”گاشمار” و به زبان پارسی “گاوشمار” هستیم
    مردم فهیم منطقه به شدت از این موضوع دلخورند
    نقل است که مسؤول فرهیخته ای که برای آغاز پروژه ساخت این سد به منطقه آمده از یکی از ساکنان محل راجع به نام آنجا سؤال میک%

  8. امیدوارم چنین طرح های مفیدی با جدیت نماینده های محترم به شکل جدی پی گیری شود.

  9. انصافتان را شکر سد معشوره برای الشتر ونورآباده نه برای کوهدشت وطرهان ورومشگان اگر فبادی کاربلد بود وکار کارشناسی می کرد که رودخانه سیمره تا طرهان ورومشگان یک دهم فاصله معشوره تا این مناطق را دارد . یه کم واقع گرا باشید

    • جناب “س” با سلام اگر شما اختلاف ارتفاع سطح زمین را در نقاط مختلف مطالعه نمایید،این فرمایش حضرت عالی جایگاه علمی ندارد.

  10. با سلام .از سده معشور اب اوردن واسه رومشگان فقط وفقط خیالی بافی بیش نیست.اگه شما به فکر مردمیت با کمترین هزینه .وسریع اب رسانی برای دشت هموار رومشگان میتوانید با دو موتور جت از سده بزرگ سیمره را سیراب کنید.فقط نگوید نمیشه چطور میخواهند اب از دریا خزر به سمنان ببرند او نمی توانند از سیمره به رومشگان اب رسانی کنند

  11. دوستان کوهدشتی
    حالا که آبمان را برده اید نوش جانتان اما انصافا نام تاریخی آن منطقه را که تنگ گاشمار است تحریف نکتید گرنه آن را پر از خاک میکنیم تا زود خراب شود ( شوخی ).
    گاه شمار : نماد تقویم و گاهشماری
    گاوشمار : حاکی از باریکی تنگه که گاوها یکی یکی باید عبور کنند
    به هر معنا باشد بهتر از معشوره بی معنی است

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.