- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

سد معشوره، با حجم یک میلیارد و ششصد میلیون متر مکعب آب، دشت کوهدشت را سیراب می کند

[1]

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ احداث سد معشوره که می توان از آن به عنوان بزرگترین سد منطقه غرب کشور یاد کرد در جریان سفر سوم هیات دولت به لرستان به تصویب رسید تا با احداث آن ، زمینه لازم برای مهار روان آب ها و توسعه بخش کشاورزی و اقتصادی لرستان فراهم شود.

با بهره برداری از این سد عظیم بیش از ۳۶ هزار هکتار از اراضی دیم دشت های کوهدشت، رومشکان و طرهان به کشت آبی تبدیل می شوند که این مهم به معنای ایجاد تحولی اساسی در حوزه کشاورزی و اقتصادی لرستان است.

سد معشوره ۲۷۱ میلیون متر مکعب آب را از رودخانه کشکان ذخیره می کند و این میزان براساس ساختار سد قابلیت افزایش تا یک میلیارد و ۶۰۰میلیون متر مکعب را دارد.

سد معشوره سدی از نوع بتونی دو قوسی است که ارتفاع آن از پی ۱۱۴ متر و حجم تنظیم آب آن ۱۰۶ میلیارد متر مکعب است.

یکی دیگر از ویژگی های بارز این سد توان تامین انرژی برق آبی است.

عملیات اجرایی سد معشوره از فروردین ماه سال ۹۰ آغاز شده و تاکنون علاوه بر تجهیز کارگاه و تامین زیرساخت های لازم برای کار در محوطه، طرح بند انحرافی آب ، تونل انحراف آب و جاده دسترسی اجرا شده است.

عملیات اجرایی این سد در کمترین زمان ممکن پس از تصویب در هیات دولت با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شده تا با ۳۲ کیلومتر تونل و کانال، آب از سد مخزنی معشوره به دشت های کوهدشت و رومشکان منتقل شود.

تولید انرژی برق آبی، مهار سیلاب، تأمین آب مورد نیاز بخش صنعت و آشامیدنی از دیگر مزایای احداث سد معشوره در لرستان است.

با بهره برداری از این سد سالانه بیش از۱۹۸گیگاوات انرژی برق نیز تولید خواهد شد، میزان اعتبار و برآورد اولیه برای احداث سد معشوره لرستان حدود ۱۰هزار میلیارد ریال است.

هدف از اجرای این طرح بزرگ عمرانی و زیربنایی در لرستان ذخیره سازی ۲۷۱ میلیون متر مکعب آب از منابع آبی و روان آب های موجود استان است که از طریق رودخانه کشکان ذخیره می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان در خصوص سد معشوره گفت: تاکنون نزدیک ۲۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح عمرانی هزینه شده است.

وی اظهار داشت: از این میزان آب ذخیره شده ۲۵۰میلیون مترمکعب برای مصرف اراضی کشاورزی است که حدود ۳۶ هزار هکتار از اراضی دیم به روش آبیاری تحت فشار به آبی تبدیل می شود.

وی گفت:کل اعتبارات مورد نیاز برای این سد بالغ بر ۱۰هزار میلیارد ریال پیش بینی شده که زمینه اشتغال بکار ۱۲ هزار نفر را در زمان بهره برداری فراهم می کند.