- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

استیضاح همان اندازه حق شوراست که دانستن حق مردم !

a56d550133bc58076866ab9656d0ba0a52945eaa76510b74cee52c5b2f4795ae

 

ولی درویشی / میرملاس نیوز :

در این ایامی که عصر ارتباطات نام گرفته و هر روز گونه ای گویاتر و پویاتر، از رسانه های اجتماعی ظهور می کند، اندیشه پنهان کردن اخبار و حوادث از مردم، گویاترین نوعِ خام اندیشی است. امروزه به مدد رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی، خصوصا شبکه های نوظهور که به راحتی بر روی تلفن های همراه قابل استفاده می باشند، مردم نه تنها از جزئی ترین امور اجرایی شهر و کشور خود آگاهی می یابند، که گفتار و کردار و حتی پندار کارگزاران خود را نیز در لحظه می بینند و می خوانند.

****

چند روزی است که خبر استیضاح قریب الوقوع شهردار کوهدشت توسط اعضای شورای اسلامی این شهر، بحث ها و اظهار نظرهای فراونی را در محافل حقیقی و مجازی داخل شهر کوهدشت، کوهدشتی های مقیم سایر شهرها و نیز گروهها و کمپین های حمایتی در قالب ائتلاف این دو گروه – که عمدتا مجازی می باشند –  برانگیخته است.

با این بیدار باش که امروزه سطح آگاهی مردم و میزان حساسیت آنان نسبت به عملکرد مسئولین بسیار فراتر از آن چیزی است که برخی ها می اندیشند، ذکر نکاتی در این خصوص خطاب به منتخبین خردادماه سال ۹۳ انتخابات شورای اسلامی شهر کوهدشت، لازم به نظر می رسد. ابتدا ذکر این نکات ضروری است که:

  1. در اینکه طرح سوال از شهردار و استیضاح ایشان، حق قانونی و حتی وظیفه ذاتی شورا است، تردیدی وجود ندارد.
  2. اتفاقا اگر مسئولین شهر همواره خود را در معرض نقد و اعتراض و سوال و استیضاح بدانند، خود را نسبت به انجام بهینه وظایف خود متعهدتر دانسته و بر سعی و تلاش خود در این راستا خواهند افزود.
  3. آنچه نگارنده طی بیش از یک هفته تعامل، همکلامی و افکارسنجی از یک جامعه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفری از اقشار مختلف کوهدشتی های مقیم و غیرمقیم به آن رسیده است، مقبولیت عملکرد شهردار فعلی در میان عامه مردم است.
  4. واقعیت مشهود آن است که پس از انتشار خبر استیضاح، اعضای شورای شهر از سوی عموم مردم متهم به شخص بینی، تلاش در جهت کسب مصالح و منافع شخصی و سوءاستفاده از قدرتی شده اند که توسط مردم به آنها تفویض شده است.
  5. با این وجود ممکن است اعضای محترم شورای شهر – که قاعدتا یا باید خود از خبرگان شهر در خصوص مسائل شهری باشند یا مستظهر به مشاورت کارشناسان و متخصصین امر باشند – با اشراف کاملتر، دقیق تر و جزئی تر بر مسائل، نظری غیر از نظر عامه مردم داشته باشند که آنها را در امر استیضاح شهردار به اجماع رسانیده باشد. اگر چنین باشد باید شجاعت و جسارت و ثابت قدمی این افراد را در راه خدمتگزاری به مردم ستود.

اما:

الف- آیا اعضای محترم شورای شهر حین اخذ این تصمیم توجه داشته اند که اگر نتیجه استیضاح آنان عزل شهردار فعلی – که به زعم آنها قاعدتا باید نالایق، ناتوان یا ناکارآمد باشد – گردد، این شهردار ناتوان و ناکارآمد در افکار عمومی مظلومانه و در عین حال قهرمانانه از صحنه مدیریت شهری کوهدشت حذف خواهد شد؟

ب- آیا اعضای محترم شورای شهر اندیشیده اند که اگر عملکرد جایگزین شهردار فعلی در همان هفته ها و ماههای اول مسئولیتش نتواند شهروندان را اقناع کند، آنان با دست خود بر ظلم بر شهردار قبلی، ناهمسو بودن منافع خود با منافع و مصالح شهر و شهروندان و نیز شائبه درخواستهای شخصی و گروهی ازشهردار، یک مهر تأیید پررنگ و ماندگار زده و ناتوانی خود را در انجام مهمترین و اصلی ترین وظیفه خود که همانا انتخاب بهترین و مناسبترین گزینه ممکن برای شهرداری شهر است، برای دومین بار به عموم اعلام کرده اند.

ج- همانگونه که همه واقفیم و قطعا اعضای شورای شهر بر آن واقف ترند، عوض کردن یک شهردار – آن هم در شهری مانند کوهدشت – هزینه های گزافی را بر این شهر که به اذعان همین اعضای شورای شهر، صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته است، تحمیل خواهد کرد. آیا در نزد مجموعه شورای شهر هیچ راهی غیر از این آخرین و پرهزینه ترین گزینه که متاسفانه از کمترین پشتوانه منطقی و مدیریتی نیز برخوردار است، وجود نداشته و ندارد؟!!! همگان می دانیم که مدیریت، سوار شدن بر مرکبِ امکانات و داشته های بیشمار و هر از گاهی – از روی اجبار یا تفنن- سنگی ازسنگلاخ برداشتن نیست. مدیریت، یک حداکثر بازدهی از حداقل امکانات است؛ آن هم به نحوی که کمترین فشار و هزینه بر مجموعه وارد شود. همانگونه که در ابتدای مطلب ذکر شد، بالا رفتن تصاعدی سطح نظارت و توقعات مردم به مدد دسترسی به فناوریهای ارتباطی جدید به گونه ای است که مجوعه ای مانند شورای شهر، هزینه تصمیمات یا اقدامات نادرست خود را بسیار بیشتر و پیشتر از فرارسیدن روز برگزاری انتخابات بعدی خواهد داد. همانگونه که در بحث های همین روزهای اخیر به کرات از عباراتی مانند”لزوم استیضاح شورای شهر” استفاده شد!

در پایان لازم است این نکته خاطرنشان گردد که موضوع استیضاح شهردار که همه شهروندان نسبت به آن حساس و کنجکاو شده و ماجرا را بصورت لحظه ای پیگیری می کنند، به دلیل ذهنیت منفی مردم به ریشه های اقدام شورا از یک سو و مقبولیت شهردار از سوی دیگر، چالش بزرگی برای شوراست که نباید از آن غفلت کنند. به هر حال همان اندازه که از دست دادن یک شهردار خوب و لایق برای این شهر، ناصواب و ناشایست و ظلم در حق مردم است به همان اندازه تخریب و تضعیف شورای شهر نیز آثار زیانباری را برای شهروندان به دنبال خواهد داشت. لذا شایسته است که شورای محترم شهر با تعمق و تدبر بیشتری به این مساله توجه نماید و بر یک راهکار کم هزینه تر تمرکز کند، زیرا عزل شهردار در وضعیت کنونی حاصلی غیر از تحمیل هزینه های گزاف و غیرقابل جبران بر مجموعه کنونی شورای شهر نخواهد داشت.

اما چنانچه شورای شهر احساس می کند که انجام این کار در راستای منافع شهر و شهروندان و بر طبق وظیفه ذاتی، قانونی و شرعی آنها اجتناب ناپذیر است، منطقا باید جلسه استیضاح را با شفافیت تمام و در حضور اصحاب رسانه و بدون هیچ محدودیت خبری برگزار نماید شاید از این طریق نه تنها از شدت هجمه ها و هزینه های این کار کاسته شود بلکه حسن نیت و حقانیت ادعای خدمتگزاری آنان به اثبات برسد.

هر چند علنی بودن جلسه استیضاح قطعا به سود شورای شهر – البته اگر ذهنیات مردم درمورد ریشه های استیضاح درست نباشد – خواهد بود، اما از آنجا که دانستن، حق مردم است، این موضوع یک مطالبه عمومی در راستای تنویر افکار عمومی می باشد که بی توجهی به آن نمونه بارز پنهان کاری، محرم ندانستن مردم و توهین به دانایی و حقِ دانستن آنان است و لطمات حاصل از آن بسیار زودتر از آنچه تصور شود، اعضای محترم شورای شهر را به گزیدن انگشت ندامت از سر تحسر وا خواهد داشت. پس امیداست که قبل از آنکه دیر شود، شورای شهر بپذیرد همان اندازه که استیضاح حق اوست دانستن واقعیت و اطلاع از اتهامات و دفاعیات شهردار هم حق خلل ناپذیر مردم می باشد.

ولی درویشی / ۱۳ مرداد ۹۳