- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

فوران آتش از چاه‌های آب در کوهدشت+تصاویر

چاه های آب کشاورزی شهرستان کوهدشت به علت وجود منابع گازی در زمین های منطقه به جای آب، آتش از آن ها فوران می شود.
 
به گزارش میرملاس نیوز به نقل از تسنیم ؛  اوایل سال ۹۲ خبرهایی مبنی بر فوران آتش از دل چاه های آب کشاورزی در برخی مناطق شهرستان کوهدشت از جمله سه آسیابه بخش مرکزی این شهرستان تمامی نگاه ها را به خود معطوف ساخت.
 
حضور مدیر اکتشاف نفت ایران و برخی از مدیران شرکت نفت در این منطقه همگی نشان از اهمیت این موضوع بود.
 
 
145779_709
 
 
 
ماجرا از آنجا آغاز شد که در این منطقه یک چاه آب کشاورزی بر اثر صاعقه آتش می گیرد، مردم محلی ماه ها شاهد سوختن این چاه و فوران آتش از دل آن ها هستند، کاری از دست کسی بر نمی آید تا اینکه بعد از شخم زدن زمین های کشاورزی اطراف این چاه در روستای چشم کبود علیا آزادبخت در دل زمین گاز نشت می کند و بعد از مدتی به شعله های آتش تبدیل می شود که بی هدف از زمین شعله می کشد.
 
نگرانی مردم آنجا بیشتر می شود که از درز موزائیک های منازل هم گاز نشت می کند همچنین حتی رودخانه محلی این منطقه هم بر اثر وجود گازهای نفتی با زدن کبریت آتش می گیرد و شعله ور می شود و بوی بد گاز همچنان ساکنان این منطقه را آزار می دهد.
 
 
0 (6)
 
 
مردم به بخشداری و سپس به فرمانداری شهرستان مراجعه و خواستار رسیدگی به موضوع می شوند، طولی نمی کشد که با حضور”بلورچیان” نماینده شرکت نفت در منطقه، کمی از استرس و دغدغه مردم کاسته می شود.
 
نماینده شرکت نفت در آن زمان پس از بازدید از منطقه و بر رسی و مشاهده عینی این واقعه اظهار کرد: ما در حال بررسی موضوع و دنبال شواهدی دال بر وجود نفت و گاز هستیم، زیرا مواردی این چنینی از یکصد سال قبل تا کنون داشته ایم مانند منطقه مسجد سلیمان و مناطقی دیگر که مردم چاره ای جز کنار آمدن با آن را ندارند.
 
وی افزود: در زیر این زمین احتمال وجود میدان نفتی وجود دارد که باید با بررسی نسبت به این موضوع کاملا مطمئن شویم.
 
بلورچیان تصریح کرد: ما یک سری آزمایشات انجام داده ایم که منتظر جواب آنها هستیم و بعد از رسیدن جواب این آزمایشات معلوم می کنیم که در منطقه چه باید کرد.
 
 
145780_960
 
 
از این قضایا بیش از چند ماه  می گذرد اما خبری از مسئولان شرکت نفت نیست. دوباره مردم نگران می شوند و پیگیری های اداری و رسانه ای صورت می گیرد که منجر به حضور قلاوند مدیر اکتشاف نفت ایران شد.
 
وقلاوند اظهار کرد: به همراه کارشناسان مدیریت اکتشاف آمده ایم تا از منطقه نمونه بر داری کنیم.
 
وی افزود: تمام شواهد و اطلاعات مربوط به ژئو فیزیکی منطقه و نقشه های زمین شناسی، خروج این نفت و گاز نشان از وجود مخزن نفتی در اعماق ۲ هزار متری دارد.
 مدیر اکتشافات نفت ایران قبل از خروج از شهرستان از جمع آوری یک سری نمونه ها خبر داد و بیان کرد: ما برخی از این نمونه ها را در ایران و برخی در خارج از کشور مورد بررسی قرار می دهیم که بعد از دریافت جواب نمونه ها، گزارش تکمیلی را آماده و برای منطقه تصمیم گیری می کنیم.
حال نزدیک به ۱۵ ماه است که از این ماجرا می گذرد اما هنوز خبری از دستاورد این بررسی و تحقیق ها نشده و کاری اساسی برای منطقه صورت نگرفته است.
 
 
0 (1)
 
 
 
در روزهای اخیر با مشاهده گازهای متراکم که از داخل ساختمان مسکونی مالک یکی از چاه های آب کشاورزی این منطقه بیرون می آید و خروج قیر یا نفت سیاه به همراه آب از داخل لوله آب چاه نگرانی اهالی را بیشتر کرده است.
 
بوی بد این گازها از یک طرف و خطر انفجاری که کارشناسان شرکت گاز احتمال آن را داده اند اینروزها کابوس کشاورزان و اهالی این مناطق شده است.
 
کشاورزان و اهالی روستاهای منطقه که درگیر این پدیده خطرناک هستند نگران وضعیت آینده خود،خواستار رسیدگی سریع مسئولان در این زمینه هستند.