تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
6

انتخاب مشاور طرح ساماندهی “میرملاس”/ پای ایتالیایی ها به نقوش ۱۲ هزار ساله باز می شود

  • کد خبر : 54303
  • 17 مرداد 1393 - 21:01

پس از انتشار فراخوان طرح ساماندهی نقوش صخره ای میرملاس و هومیان مشاور اجرای این طرح انتخاب شد تا به گفته مسئولان امر برنامه ریزی برای استفاده از توان متخصصان ایتالیایی در این زمینه نیز صورت گیرد.  به گزارش میرملاس به نقل مهر ؛ پس از سالها وعده و وعید مسئولان امر برای ساماندهی نقوش […]

پس از انتشار فراخوان طرح ساماندهی نقوش صخره ای میرملاس و هومیان مشاور اجرای این طرح انتخاب شد تا به گفته مسئولان امر برنامه ریزی برای استفاده از توان متخصصان ایتالیایی در این زمینه نیز صورت گیرد.

 به گزارش میرملاس به نقل مهر ؛ پس از سالها وعده و وعید مسئولان امر برای ساماندهی نقوش صخره ای هومیان و میرملاس به نظر می رسد با انتخاب مشاور طرح ساماندهی این وعده تاریخی یک گام به واقعیت نزدیک تر شده است.

این در حالیست که ساماندهی این اثر تاریخی کم نظیر سالهاست در گیر و دار وعده های مسئولان مختلف به سر می برد و تاکنون چندین مدیرکل میراث فرهنگی لرستان وعده های مربوط به ساماندهی میرملاس را به همراه خود تودیع کرده اند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان ظهر پنج شنبه در این رابطه به خبرنگاران گفت: این اداره کل پیش از این در فراخوانی نسبت به واگذاری طرح مطالعه و ساماندهی نقوش صخره ای میرملاس و هومیان شهرستان کوهدشت به مشاور واجد صلاحیت و با تجربه اعلام آمادگی کرد.

رامین ابراهیمی با اشاره به دعوت از همه مشاوران دارای رتبه و صلاحیت برای مشارکت در این زمینه بیان داشت: در این راستا فراخوان مربوط به انتخاب مشاور طرح ساماندهی میرملاس و هومیان سه نوبت آگهی شد.

 

IMG16353031

 

 

وی ادامه داد: پس از پیگیریهای فراوان و انتشار آگهی انتخاب مشاور در روزنامه های سراسری، مشاور طرح انتخاب و مطالعات کتابخانه ای و میدانی در این زمینه آغاز شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان افزود: این مرحله شامل مطالعات، برداشت نقشه های وضع موجود، آسیب شناسی و طرح احیاء ساماندهی و مرمت و حفاظت از محوطه های این دو اثر تاریخی است.

ابراهیمی گفت: در این خصوص طبق توافقات به عمل آمده از کارشناسان و متخصصان ایتالیایی نیز کمک گرفته خواهد شد.

 

IMG23131218

 

 

بنابر این گزارش غار میرملاس” که در ۱۷ کیلومتری شمال کوهدشت در بالای کوهی به نام ” سرسورِن ” واقع شده نخستین غاری است که بر روی دیوار آن که قسمت هایی از آن نیز فرو ریخته است، رنگین نگاره هایی کشف شد.

همچنین کوه هومیان نیز از دیگر کوههای شهرستان کوهدشت است که در خود بخش دیگری از هنرمندی مردمان این سرزمین در رسم نقوش صخره ای را در خود جای داده است.

این در حالیست که میرملاس با نقاشی های دوازده هزار ساله و همچنین هومیان نامهایی آشنا برای باستان شناسان دنیا محسوب می شوند اما مانند دیگر آثار مشابه در این زمینه رنگ حفاظت و حراست را به خود ندیده اند.

نقاشی هایی از سوار و شکار مربوط به انسان های بومی اولیه که سالهای اخیر دور از چشم حفاظت متولیان امر شاهد هجوم یادگاری نویسان زیادی بوده است و انفجارهای پی در پی جویندگان گنج و روشن کردن آتش توسط افراد ناشناس در زیر نقوش صخره ای، غار تاریخی میرملاس را به ویرانه ای تبدیل کرده است.

 

سالهاست که قول نصب قاب شیشه ای و افزایش حفاظت از این آثار باستانی از سوی مدیران مختلف میراث فرهنگی لرستان مطرح شده ولی تاکنون چندین وعده دهنده آن رخت مدیریت از تن به در کرده و هنوز جامه عمل به تن این وعده پوشانده نشده است.

وضعیت سنگ نگاره های میرملاس و هومیان در آخرین واکنشها انتقادات استاندار لرستان نیز به همراه داشت تا هوشنگ بازوند با اشاره به دغدغه های مردم، فعالان میراث فرهنگی و رسانه ها برای نجات نقوش صخره ای میرملاس و هومیان بگوید که ظلم است که این اثر تاریخی را به راحتی از بین ببریم.

وی همچنین  از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خواست که هر چه سریعتر برنامه ریزی لازم را برای جلوگیری از تخریب این اثر تاریخی چند هزار ساله را تدوین کند تا در این راستا فراخوان ساماندهی این اثر تاریخی منتشر شود.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=54303

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. ((ما ساکنان این خرس گسترده همه سرما خورده یک زمستانیم ))
    همه ما بأید دلمان برای میراث نیاکانمان بسوزد
    اینها هویت وشناسنامه ما هستند
    بکوشیم وهمت کنیم تا ماندگار بمانند

  2. به امید حفظ آثار تاریخی که تنها هویت ماست

  3. ملتی که تاریخ ندارد هیچ چیز ندارد همه چیزمان را دست کم نگیریم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.