- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

فرمانده قرارگاه خاتم : امیدواریم مشکل قرارداد سد گاوشمار (معشوره) حل شود

abdolahi

 

فرمانده قرار گاه خاتم الانبیاء ( ص) گفت : این قرار گاه هشت پروژه بزرگ و ملی را در استان لرستان در دست ساخت دارد.

سردارسر تیپ عبادالله عبداللهی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این هشت پروژه مبلغ ۱۳۰ هزار میلیارد ریال پیمان اولیه آنان است که بهره بر داری از آنها ، نقش مهمی در توسعه استان ایفا ء خواهد کرد. 

وی افزود : اجرای این پروژه ها عظیم و ارزشمند در راستای منویات مقام معظم رهبری در رسیدگی به مناطق محروم به اجرا ء درآمده است. 

سردار عبداللهی با تشریح این پروژه ها افزود: در این راستا چهار سد در سطح استان توسط این قرار گاه در حال ساخت است که سد رودبار یکی از آنان است که این پروژه یک سد بسیار عظیم آبی وبرقی است که به نظر می رسد قبل از سال چنانچه مشکلات آن رفع بشود به بهره برداری برسد . 

وی ادامه داد : سد بختیاری یکی دیگر از طرح های در دست ساخت قرارگاه خاتم الانبیا (ص) است کهاین سد بلندترین سد جهان بحساب می آید و یکی از افتخارات نیروی انسانی و مهندسین فنی ایران اسلامی است که درساخت آن هیچ وابستگی از نظر بحث مسائل فنی به خارج از کشور ندارد و هم اکنون تمام پروژه های بزرگ و حتی پیچیده ترین پروژه ها بدست مهندسین ایرانی ساخته می شود .

فرمانده قرارگاه خاتم اظهار داشت : یکی دیگر از پروژه های مهم قرار گاه در استان لرستان سد معشوره است که در سفر رییس جمهور به لرستان بحث قرار داد آن دستور کار قرارگرفت و امید  می رود مشکل قراردادی آن حل بشود.

وی ادامه داد: درسد معشوره ( گاوشمار ) حدود دو تا سه سال است که بدون اینکه اعتبارات دولتی هزینه شود عملیات اجرایی آن آغاز شده است .

وی در ادامه اظهار داشت : سد ایوشان از دیگر سدهای در دست ساخت است که در حال اتمام است که سرزیر آن دارد به اتمام می رسد و امیدواریم در آینده نزدیک به پایان برسد. 

فرمانده قرار گاه خاتم الانبیا (ص) همچنین به طرح های ریلی این قرارگاه در لرستان اشاره کرد و بیان داشت :راه آهن دورود و خرم آباد یکی از این طرح هااست که برای رفع گلوگاه خط قبلی است و این راه آهن بایستی به جنوب کشور وصل شود تا از این طریق بتوان بحث بار و مسافر را دراستان بهبود یابد. 

وی اظهار داشت : آزاد راه خرم آباد به اراک که توسط قرارگاه در دست ساخت است در حقیقت وصل به آبهای آزاد است که از ماهشهر شروع می شود و از اهواز تا اندیمشک و از اندیمشک تا خرم آباد و خرم آباد به اراک می باشد و در نهایت هم به آزاد راه حرم تا حرم وصل می شود . 

وی اضافه کرد : یکی از خصوصیات آزاد راه این است چون باید سرمایه گذاری بشود و از محل خودش تولید سرمایه کند ۴۰ درصدسرمایه گذاری آن توسط قرار گاه است و ۶۰ درصد دیگر آنرا وزارت راه وشهرسازی بر عهده دارد.

سردار عبداللهی با بیان اینکه هم اکنون چهار موسسه در این آزاد راه مشغول فعالیت هستند اظهار امیدواری کرد قطعه اول آزادراه خرم آباد تا بروجرد در آینده نزدیک به بهره برداری برسد . 

وی یاد آورشد : یک نکته خیلی مهم در این آزادراه با توجه با ۲۰ سال سابقه کار سازندگی که در جای دیگر ندیدم که برای یک راه ۹۰ چند کیلومتری ۳۸ تا ۴۰ کیلومتر کاهش مسیر داشته باشیم . 

وی ادامه داد: ۴۰ کیلومتر کاهش مسیر هم از لحاظ صرفه جویی در سوخت و زمان و ایمنی اهمیت فراوانی دارد.

فرمانده قرار گاه خاتم در ادامه به توسعه فرود گاه خرم آباد اشاره کرد و بیان داشت: در این رابطه با هماهنگی استاندارلرستان این طرح در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار داشت : در این زمینه تصمیم گرفته شد تا فرودگاه فعلی گسترش و طول باند آن افزایش یابد. 

فرمانده قرار گاه خاتم با بیان اینکه خوشبختانه کار توسعه فرودگاه هم اکنون آغاز شده است تصریح کرد : امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم کار زیرسازی باند را تکمیل و کار روسازی آن را انجام دهیم و طول باند را نیز افزایش دهیم تا هواپیماهای پهن پیکر بتوانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد : طرح توسعه فرودگاه خرم آباد حق مردم لرستان است امیدواریم در آینده نزدیک فرودگاه را تحویل دهیم تا مردم بتوانند استفاده کنند ودیگر متحمل هزینه های سفر که در بعضی موارد هم تلفات جانی هم دارد نشوند.

فرمانده قرار گاه خاتم الانبیاء ( ص) خاطر نشان کرد: .امروز زیر ساخت ها خیلی اهمیت دارد و چنانچه زیرساخت ها در هر استان و شهرستان ایجاد بشود بستر برای سرمایه گذاری فراهم می شود و فرودگاه هم یک بستر مهم و اساسی است که نیاز آن در لرستان بخوبی احساس می شود .

وی اضافه کرد : به طور یقین با ظرفیت ها و پتانسیل های که در لرستان وجود دارد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در لرستان رغبت نشان می دهند .

فرمانده قرار گاه خاتم در ادامه به ظرفیت های لرستان در منابع آبی اشاره کرد و بیان داشت : استان لرستان ظرفیت های آبی خوبی در لرستان دارد سراب ها ، چشمه ها و آبهای زیرزمینی در منطقه وجود دارد اما این در حالی است که بسیاری از نقاط استان فاقد آب آشامیدنی است.

به گفته وی بیش از ۱۲ میلیارد متر مکعب آب روان آب از لرستان با کمترین استفاده از استان خارج می شود . 

وی ادامه داد: طرح انتقال آب کاکارضا به خرم آباد توسط قرار گاه خاتم الانبیا شروع شده و امید می رود خط انتقال آب کاکارضا تا پایان سال به بهره برداری برسد .

سردار عبداللهی یاد آورشد : اعتبارات خیلی از این پروژه ها هنوز با بحث قراردادی آنها حل نشده است یا اینکه هنوز مبلغی بابت این پروژه ها پرداخت نشده است و اعتبار مورد نیاز آنها از توان و ظرفیت که در قرارگاه وجود دارد استفاده شده است .