تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

سوال مهم پیش روی شورای شهر؟

  • کد خبر : 54427
  • 21 مرداد 1393 - 13:15

  کریم نیک نام / میرملاس نیوز :  کار ملک است آن که تدبیر و تامل بایدش : از چند وقت پیش ، اخبار دیداری و شنیداری حاکی از اختلاف شورای شهر با شهردار و حاد شدن این این اختلاف در فضای رسانه ای به چشم می آمد ، توام با اظهار نظر بعضی از […]

635023169843270176

 

کریم نیک نام / میرملاس نیوز : 

کار ملک است آن که تدبیر و تامل بایدش :
از چند وقت پیش ، اخبار دیداری و شنیداری حاکی از اختلاف شورای شهر با شهردار و حاد شدن این این اختلاف در فضای رسانه ای به چشم می آمد ، توام با اظهار نظر بعضی از اعضای شورای مبنی بر توافق جمعی در خصوص غیر علنی بودن جلسه استیضاح شهردار و تاکید بر اینکه استیضاح و برکناری شهردار ، حق مسلم شوراست . در نهایت امر هم درج خبری مبنی بر برگزاری جلسه استیضاح و عزل شهردار با رای متفق ۷ نفر از اعضاء در جلسه ای ۶ ساعته و غیر علنی ، با تعیین سرپرست برای شهرداری در ظاهر به این غائله پایان داد .
دقت در مصاحبه های متعدد رئیس محترم شورای شهر با رسانه ها و مطبوعات استانی و شهرستانی و حاشیه های مسئله و همچنین توجه به الفاظ و عبارات مورد استعمال ایشان ، حاوی نکات و مسائل قابل توجه و تامل است . ایشان در مواردی آقای مهندس کرمی را (که این بنده تاکنون ، توفیق حتی یک جلسه مصاحبت حضوری و غیر حضوری با جنابشان را نداشته ام) فردی بسیجی و ایثارگر می نامد که از میان ۲۰ گزینه مطرح گزینش شده اند (در تمهید مقدمه اعضای محترم شورای شهر قبلا برای شهرداری سرپرست تعیین نموده ، تا با فراغت خاطر و بدون اضطراب و اضطرار به امر گزینش شهردار بپردازند) .
بعد از انتخاب هم با دفاع از این امر ، شهردا منتصب را ” از افراد کاردان و با سابقه ای درخشان و فعال ” مینامند . هنگامی هم که بحث استیضاح بر سر زبانها می افتد ، عنوان می کنند که ؛ ” بنده شخصا مخالف استیضاح هستم و همچون بسیاری از مردم عملکرد ایشان را مثبت ارزیابی می کنم ” و اینکه ” طرح پرسش را لزوما به معنای تغییر نمی دانم ” . ولی در پایان ، با یک چرخش غیر منتظره و ناگهانی و بدون ارائه توضیحی قانع کننده برای افکار عمومی که شورا نماینده آن بوده و به شدت به مسئله حساس شده اند علت برکناری را ” عدم تعامل بین شهرداری و شورا میداند که نمی بایست منافع عمومی را فدای منافع شخصی کرد ”
نگاهی اجمالی به پیشینه شهردار معزول هم در این میان می تواند جالب توجه باشد : ایشان در یک نوبت در سال ۶۹-۶۸ به مدت یکسال ، و در نوبت دوم در سالهای ۸۲-۸۰ به مدت دو سال شهردار کوهدشت بوده ، با مدرک کارشناسی مرتبط و همچنین سابقه خدمت از اوائل انقلاب در ادارات و نهادهای مختلف از جمله ؛ جهادسازندگی و استانداری را در کارنامه خود دارند . در مروری گذرا به فعالیت های مهم و برجسته شهرداران شهر کوهدشت ، علاوه بر مرحوم ” دلیجانی ” که به اذعان افکار عمومی انسانی فهیم و نیک اندیش بوده و منشاء خدمات برجسته و ماندگاری شده اند ، دو نکته از موارد عملکرد مهندس کرمی برای همیشه در تاریخ شهرداری کوهدشت ماندگار خواهند شد ؛
۱ – چاره اندیشی برای آبراه رودخانه ای که درست از وسط شهر می گذشت و تمام شهرداران قبلی با تحمل آن کنار آمده و منظره و بوی تعفن آن موجب وهن تمام مردم شهر بود در این خصوص ذهن مدبر و دست با کفایت ایشان ، برای همیشه آن را حل کرد .
۲ – و دوم برای اولین بار سهم عمرانی بوجه شهر کوهدشت از مرکز استان هم بیشتر شد امری که در نوع خود بی سابقه بوده و اعتراض شدید شهرداری وقت خرم آباد را در پی داشت .
افزون بر موارد فوق در فضای رسانه ای پیش از وقوع واقعه ، هشدار صریح کارشناس ارشد مجرب و لایق آقای اردشیر گراوند در خصوص عزل آقای کرمی است که جناب گراوند با سابقه دهها سال برنامه ریزی علمی و کلان در سطح کشوری و تاسیس و مدیریت ، شرکتی تحقیقاتی با حدود ۱۲۰ نفر پرسنل ، آقای مهنس کرمی را یکی از لایق ترین شهرداران کشور دانسته بود .
اکنون سوال و ابهام این است که ؛ قضاوت بخش قابل توجهی از افکار عمومی در باره اختلاف فی مابین چنین (شخصیتی با این پیشینه و تجربه و اعتراف خود شورا و مطلعین به کارآیی و توانمندیشان) از یک طرف ، و شورای شهری (که هر چند دارای سطح قابل قبولی از مقبولیت اجتماعی و فرهنگی و برخوردار از حسن خلق در سلوک فردی اعضای آن است، ولی دستی نه چندان پر در عمران و برنامه ریزی شهری دارد) با این اطلاع رسانی مبهم وغیر شفاف در خصوص عزل شهردار مربوطه ، قانع نشده و این اقدام را در راستای منافع عمومی ارزیابی نمی کند ، بلکه برعکس شورا را در این قضیه مقصر می داند مگر اینکه توضیح شفاف ، مسئولانه و قانع کننده ای از ناحیه آن شورای محترم ارائه شود یا اینکه اعضاء آن شورا صادقانه به اشتباه خویش اعتراف نموده و در صدد جبران آن برآیند ، امری که به هیچ وجه ارزش اخلاقی و انسانی آن در دیده اهل خرد کم سنگ نخواهد بود .

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=54427

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 18در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۸
  1. کو گوش شنوا آقای نیک نام ……

    • خبرنگارن و نویسندگان قدرتمندان بی مسندی هستند که اگر اطلاع ، انصاف و سلامت داشته باشند گوشها را وادار به شنیدن خواهند کرد .

  2. بنظر میرسه مشکل شورای شهر با مهندس کرمی بیشتر اختلاف سلیقه بوده تا مسایل ریشه ای!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  3. جناب آقای نیکنام سلام خبر های که شما می خوانید فقط یک طرفه است این جوری هم نیست کوهدشت نیروهای فعالی دارد که حاضرند کشور داری کنند برای استیضاح یک فرد بازنشسته عد ه ای کامنت می گذارند

    • ممنون عزیز ، کسی مصون از این نیست که گاهی ممکن است در قضاوت با عجله یا یک طرفه قضاوت کند در عین حال من نه تنها منکر توانمندی نیروهای همشهری نیستم بلکه به این امر افتخار هم می کنم ، ولی در این موضوع خاص ، مطلب چندان هم پیچیده نبود . شورایی با فراغت خاطر گشت و شخص توانمند خوش سابقه و امتحان پس داده ای را برای کاری گزینش کرد و کلی هم از این بابت به خودش افتخار کرد که به جا هم بود ولی بعد با عجله و بدون توضیح قانع کننده ای ایشان را عزل کرد ، این شیوه کار کردن تولید سوال و اشکال میکند .

  4. درود بر استاد عزیزم جناب آقای نیکنام. وچه جالب است وامرهم شوری بینهم ولی افسوس برای آقایان شورا!!! استاد عزیز اعضای شورا کسی را میخواهند که فقط بگوید چشم و دیگر هیچ و سروران عزیز نیز به منافع شخصی خودشان فکر میکنند شهر چیه مردم کین تازه اینارو که مردم انتخاب نکردن مگر غیر از این است که منصوب شدند .

  5. با سلام و عرض ارادت خدمت دوست و برادر فرهیخته و ارجمند جناب آقای نیکنام

    مقاله ی مستدل وپر مغز حضرتعالی حرف دل طیف وسیعی از شهروندان کوهدشتی و فعالین سیاسی و مدنی است .

    شهر خالیست زعشاق بود آیا کسی از خویش برون آید و کاری بکند

    • ممنون حاجی جان شما لطف دارید ، شخصیت پرشور و با انگیزه و توانای شما در هرجمع فرصت مغتنمی است که باید قدردان آن بود .

  6. با سلام و عرض ارادت خدمت دوست و برادر فرهیخته و ارجمند جناب آقای نیکنام

    مقاله ی مستدل وپر مغز حضرتعالی حرف دل طیف وسیعی از شهروندان کوهدشتی و فعالین سیاسی و مدنی است .

    شهر خالیست زعشاق بود آیا کسی از خویش برون آید و کاری بکند

  7. باسلام به حضوردوست گرانمایه ام آقای نیکنام.فکرکنم اعضای محترم شورای شهر پیام اقشارمختلف مردم را شنیدند امیداست دوباره مرتکب اشتباه نشوند فرصتی برای خطا نیست وسعی کنند در انتخاب شهردار خردجمعی رابرمنافع شخصی وقومی ترجیح دهند.

  8. با عرض سلام خدمت اقای نام نیک آن دو موردی که به آن اشاره نمودی مربوظ به عملکرد شهردارمحبوب آقای نصیری بودکه واقعا از شهرداران نمونه این استان است

    • دوست عزیز طرح موفق لایروبی واصلاح رودخانه وسط شهر را آقای کرمی شروع وبه اجرا درآورد ودو میلیارد بودجه را جذب کرد وآقای نصیری با همان بودجه آن طرح را ادامه داد .

  9. ممنون عزیز جان ، مولا علی (ع) می فرماید کسی که شنیدن حرف حق برای او سنگین باشد عمل کردن به آن به مراتب برای او سخت تر خواهد بود در عین اینکه اعضاء شورا دوستان نزدیک ما هستند و با هم بستگی عاطفی داریم ولی لازمه دوستی و خیرخواهی گاهی تایید رفتار است و گاهی بیان ایراد و عدم تایید ، خصوصا وقتی که پای مصالح کلان تری در میان باشد .

  10. سلام بر جناب نیکنام فرهیخته
    مشکل دقیقأ ازجایی آغاز شده است که همشهریان شورا بعد از چندین هفته تلاش بی وقفه آقای کرمی را(که هنوز هیچ ملاقاتی با ایشان حضوری یا تلفنی نداشته ام) از بین ده ها نفر بومی و غیر بومی برگزیده و مانور سنگینی هم در آن ایام، برای انتخابشان انجام و تا ماها پس از آن، به این هدف گذاری و انتصابشان مفتخر بودند. لکن سوال اینجاست که چه اتفاقی افتاده تا حدود یک سال بعد از آن، آقایان مجبورند در یک نشست غیر علنی! و شش ساعته در پایان وقت اداری، و با اکثریت آرای خود ایشان را عزل نمایند.
    مطابق قانون و روال طبیعی عقلی، نصب و عزل از اختیارات رده بالادستی است. ام بنظر من اگر با یک رای اختلاف ایشون عزل میشد بسیاری از این ابهامات پیش نمی آمد. ولی عزل شهردا یک سال کار کرده و با اکثریت قاطع و صرفأ یک رأی مخالف! از دو حال خارج نمی تواند باشد:
    ۱- آقایان شورای اسلامی شهر در انتخاب اولیه خویش اشتباه کرده اند.
    ۲- مسایل جانبی موجب بروز این عمل ناگهانی آنان شده است. که به اتفاق آرای مطلق! وی را عزل نمودند.
    پاسخ:
    اگر فرض نخست درست باشد، اعضای محترم شورا بایستی پاسخ گوی یک سال عقب ماندن شهر باشند.
    اگر فرض دوم درست باشد، شورا بایستی از خود رفع اتهام کند. چون به شدت هرچه تمام تر در مضان اتهام برای بخطر افتادن مصالح شخصی خویشند. در هر حال اعضای محترم شورا بدانند که در شهر کوچکی مانند کوهدشت، اشتباهات و خطاهای عمدی یا سهوی بشدت منتشر شده و براحتی آبروی افراد را لکه دار کرده و زیر سوال خواهد برد.
    و البته در انتخاب در انتخاب بعدی بایستی فردی را انتخاب کنند که نه تنها از ایشان قوی تر باشد بلکه بتواند یک سال عقب ماندگی کوهدشت دولت زده را جبران نماید.
    من وظیف خود دانستم با توجه به روایت « اجتنبوا عن المواضع التهم »(اگر صیحح نوشته باشم)، و با اطلاعات کمی که دارم تذکری دوستانه و خیرخواهانه به عزیزان شورای شهرمون برای جلوگیری از افتادن در موضع تهمت خودشان داشته باشند. بقیه امور به خودشان مربوط است.

    • ممنون حاجی عزیزاز لطف و مرحمت و نکته سنجی شما
      باز شدن باب نظارت بر کارگزاران و وکلای ملت در هر رده و مقامی باعث می شود که از یک طرف از میزان اشتباه در تصمیم گیری کاسته شده و از طرف دیگر انبان پر تری از ایده های ناب و خلاقانه برای حل مسایل و مشکلات داشته باشیم و این باب باز شده فرصت مغتنمی است که باید قدردان آن باشیم. انشاالله که سربلند وسرافراز باشید.

  11. باسلام خدمت نیکنام عزیز و همشهریان گرامی

    باتشکر از نقد منصفانه و دلسوزانه تان ، به نظرم باید سطح تحلیل را عمیق ترکرد . چراکه شما در مان را از کسانی انتظار داشته اید که خود مساله آفرینند . به نظرم ریشه مساله برمی گردد به رفتار انتخاباتی ما در دو سال پیش . رفتاریکه بی رودرواسی این خروجی را داشته است . ما باید برگردیم به بازنگری خود و اینکه آیا مشارکت فعالی برای رقم نخوردن چنین محصولی داشته ایم . اینکه آیا آنها خود را در مظان اتهام میدانند و حتی از آن می گریزند ، و یا بومی بودن و نبودن ( بماند خدمت شایانی که شهردار غیربومیمان همان که به نیکنامی سر زبانهاست مرحوم دلیجانی آنکه در خاطره ها و دلها جاویدان شد )مشکل کلان و چاره اساسی ما نیست . ما ضمن نگاهی کوتاه به این مساله باید از آفرینش و تکرار آن در آینده هشدار دهیم وسهمی بیشتر را در آینده حتی از راه دور در سرنوشت شهر خود داشته باشیم . انشاالله

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.