- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

سوال مهم پیش روی شورای شهر؟

635023169843270176

 

کریم نیک نام / میرملاس نیوز : 

کار ملک است آن که تدبیر و تامل بایدش :
از چند وقت پیش ، اخبار دیداری و شنیداری حاکی از اختلاف شورای شهر با شهردار و حاد شدن این این اختلاف در فضای رسانه ای به چشم می آمد ، توام با اظهار نظر بعضی از اعضای شورای مبنی بر توافق جمعی در خصوص غیر علنی بودن جلسه استیضاح شهردار و تاکید بر اینکه استیضاح و برکناری شهردار ، حق مسلم شوراست . در نهایت امر هم درج خبری مبنی بر برگزاری جلسه استیضاح و عزل شهردار با رای متفق ۷ نفر از اعضاء در جلسه ای ۶ ساعته و غیر علنی ، با تعیین سرپرست برای شهرداری در ظاهر به این غائله پایان داد .
دقت در مصاحبه های متعدد رئیس محترم شورای شهر با رسانه ها و مطبوعات استانی و شهرستانی و حاشیه های مسئله و همچنین توجه به الفاظ و عبارات مورد استعمال ایشان ، حاوی نکات و مسائل قابل توجه و تامل است . ایشان در مواردی آقای مهندس کرمی را (که این بنده تاکنون ، توفیق حتی یک جلسه مصاحبت حضوری و غیر حضوری با جنابشان را نداشته ام) فردی بسیجی و ایثارگر می نامد که از میان ۲۰ گزینه مطرح گزینش شده اند (در تمهید مقدمه اعضای محترم شورای شهر قبلا برای شهرداری سرپرست تعیین نموده ، تا با فراغت خاطر و بدون اضطراب و اضطرار به امر گزینش شهردار بپردازند) .
بعد از انتخاب هم با دفاع از این امر ، شهردا منتصب را ” از افراد کاردان و با سابقه ای درخشان و فعال ” مینامند . هنگامی هم که بحث استیضاح بر سر زبانها می افتد ، عنوان می کنند که ؛ ” بنده شخصا مخالف استیضاح هستم و همچون بسیاری از مردم عملکرد ایشان را مثبت ارزیابی می کنم ” و اینکه ” طرح پرسش را لزوما به معنای تغییر نمی دانم ” . ولی در پایان ، با یک چرخش غیر منتظره و ناگهانی و بدون ارائه توضیحی قانع کننده برای افکار عمومی که شورا نماینده آن بوده و به شدت به مسئله حساس شده اند علت برکناری را ” عدم تعامل بین شهرداری و شورا میداند که نمی بایست منافع عمومی را فدای منافع شخصی کرد ”
نگاهی اجمالی به پیشینه شهردار معزول هم در این میان می تواند جالب توجه باشد : ایشان در یک نوبت در سال ۶۹-۶۸ به مدت یکسال ، و در نوبت دوم در سالهای ۸۲-۸۰ به مدت دو سال شهردار کوهدشت بوده ، با مدرک کارشناسی مرتبط و همچنین سابقه خدمت از اوائل انقلاب در ادارات و نهادهای مختلف از جمله ؛ جهادسازندگی و استانداری را در کارنامه خود دارند . در مروری گذرا به فعالیت های مهم و برجسته شهرداران شهر کوهدشت ، علاوه بر مرحوم ” دلیجانی ” که به اذعان افکار عمومی انسانی فهیم و نیک اندیش بوده و منشاء خدمات برجسته و ماندگاری شده اند ، دو نکته از موارد عملکرد مهندس کرمی برای همیشه در تاریخ شهرداری کوهدشت ماندگار خواهند شد ؛
۱ – چاره اندیشی برای آبراه رودخانه ای که درست از وسط شهر می گذشت و تمام شهرداران قبلی با تحمل آن کنار آمده و منظره و بوی تعفن آن موجب وهن تمام مردم شهر بود در این خصوص ذهن مدبر و دست با کفایت ایشان ، برای همیشه آن را حل کرد .
۲ – و دوم برای اولین بار سهم عمرانی بوجه شهر کوهدشت از مرکز استان هم بیشتر شد امری که در نوع خود بی سابقه بوده و اعتراض شدید شهرداری وقت خرم آباد را در پی داشت .
افزون بر موارد فوق در فضای رسانه ای پیش از وقوع واقعه ، هشدار صریح کارشناس ارشد مجرب و لایق آقای اردشیر گراوند در خصوص عزل آقای کرمی است که جناب گراوند با سابقه دهها سال برنامه ریزی علمی و کلان در سطح کشوری و تاسیس و مدیریت ، شرکتی تحقیقاتی با حدود ۱۲۰ نفر پرسنل ، آقای مهنس کرمی را یکی از لایق ترین شهرداران کشور دانسته بود .
اکنون سوال و ابهام این است که ؛ قضاوت بخش قابل توجهی از افکار عمومی در باره اختلاف فی مابین چنین (شخصیتی با این پیشینه و تجربه و اعتراف خود شورا و مطلعین به کارآیی و توانمندیشان) از یک طرف ، و شورای شهری (که هر چند دارای سطح قابل قبولی از مقبولیت اجتماعی و فرهنگی و برخوردار از حسن خلق در سلوک فردی اعضای آن است، ولی دستی نه چندان پر در عمران و برنامه ریزی شهری دارد) با این اطلاع رسانی مبهم وغیر شفاف در خصوص عزل شهردار مربوطه ، قانع نشده و این اقدام را در راستای منافع عمومی ارزیابی نمی کند ، بلکه برعکس شورا را در این قضیه مقصر می داند مگر اینکه توضیح شفاف ، مسئولانه و قانع کننده ای از ناحیه آن شورای محترم ارائه شود یا اینکه اعضاء آن شورا صادقانه به اشتباه خویش اعتراف نموده و در صدد جبران آن برآیند ، امری که به هیچ وجه ارزش اخلاقی و انسانی آن در دیده اهل خرد کم سنگ نخواهد بود .