تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

جرم سیاسی

  • کد خبر : 54501
  • 23 مرداد 1393 - 14:19

    رحیم جعفری / میرملاس نیوز : تعریف جرم سیاسی:ارائه یک تعریف دقیق از هر موضوعی خصوصاً جرم سیاسی بسیار مشکل است. تعبیر «جرم سیاسی» از دو کلمه «جرم» و «سیاسی» و کسره اضافه بین دو کلمه تشکیل شده است. ولی به سبب آنکه در تعریف سیاست، تشتت آراء و اختلاف نظر بسیار است، […]

 81173616-5712177

 

رحیم جعفری / میرملاس نیوز :

تعریف جرم سیاسی:
ارائه یک تعریف دقیق از هر موضوعی خصوصاً جرم سیاسی بسیار مشکل است. تعبیر «جرم سیاسی» از دو کلمه «جرم» و «سیاسی» و کسره اضافه بین دو کلمه تشکیل شده است. ولی به سبب آنکه در تعریف سیاست، تشتت آراء و اختلاف نظر بسیار است، اضافه «جرم» به «سیاسی» مطلب را مشکل می نماید، به علاوه جرم سیاسی، مانند سایر جرایم وجود عینی ثابت و مشخصی ندارد تا بتوان با توصیف عناصر تشکیل دهنده و سایر خصوصیات آن را تعریف نمود. مفهوم جرم سیاسی به طور رسمی در سال ۱۳۸۰ میلادی وارد قانون کشور فرانسه شد و از جرایم عادی جدا گردید، ولی تعریفی از آن، ارائه نگردیده، بعدها به مصادیق آن، اشاره شد. در قوانین ایران نیز تنها اسمی از جرایم سیاسی و امتیازات آن برده شده، ولی تعریف خاصی از آن نشده است؛ لذا حقوقدانان ایرانی نیز با الهام از نوشته ها و متون خارجی به طور اجمال به این موضوع پرداخته اند. در سطح بین المللی نیز از مدت ها قبل توجه جدی به جرم سیاسی بوده، در مجامع بین المللی برای تعیین حدود و ثغور و تعریف جرم سیاسی کنفرانس هایی تشکیل شده است.
حال با این مقدمه کوتاه به برخی از تعاریف مندرج در قوانین بعضی از کشورها، دکترین، کنفرانس های بین المللی و پیش نویس های پیشنهادی لایحه مربوط به جرم سیاسی در ایران پرداخته، سپس تعریف پیشنهادی خود را ارائه می دهیم.
تعریف جرم سیاسی در حقوق خارجی:
در تعیین و تعریف جرم سیاسی قانونگذاران بعضی از کشورها گاهی جرم سیاسی را با تعریف قانونی مستقیماً مشخص می کنند؛ گاهی نیز قسمتی از جرایم را تحت عنوان جرم سیاسی ذکر می کنند و گاهی به طور غیر مستقیم بدون تعریف کردن یا مشخص کردن مصادیق جرم سیاسی، وضع مجرمان سیاسی را از نظر مجازات و طرز دادرسی تعیین می کنند.
قانون کشورهایی مانند انگلستان و اسپانیا نیز اساساً جرم سیاسی را مورد توجه قرار نداده، در سیستم حقوقی خود، اشاره ای به آن نکرده اند، بلکه شرایط خاصی را برای مجرمان سیاسی باز شناخته اند تا اگر صلاح دانستند آن شرایط را بر جرم هایی بار کنند. هر چند به عقیده یکی از نویسندگان برای یافتن تعریف جرم سیاسی در انگلستان باید در رویه های قضایی و تفسیرهای حقوقی را جست و جو کرد.
قانون فرانسه هر چند مبادرت به تعریف جرم سیاسی نکرده و فقط به احصای این دسته از جرایم پرداخته است، ولی با وجود این مقدمه قانون ۱۹۲۷ میلادی آن کشور راجع به استرداد مجرمین در تعریف مجرم سیاسی چنین آمده است؛
«مجرم سیاسی کسی است که شور و حرارت ناشی از عقیده سیاسی به اندازه ای او را به جلو رانده است که مرتکب خلاف قانون شده است.»
بعضی از قوانینی که جرم سیاسی را به طور کامل تعریف نموده اند به شرح زیر است؛
۱.۱.۱. ماده ۳ قانون ۱۹۲۹ میلادی آلمان در مورد استرداد مجرمین:
«بزه سیاسی هر عمل قابل کیفری است که بر ضد اساس کشور، یا امنیت آن، یا بر ضد رییس کشور، یا بر ضد یکی از اعضای دولت از آن جهت که عضو حکومت است یا بر ضد مجلس مؤسس یا بر ضد حقوق سیاسی انتخاب کننده یا انتخاب شونده، یا بر خلاف روابط حسنه با بیگانگان ارتکاب شود.»
۱.۱.۲. ماده ۸ قانون مجازات ایتالیا:
«از نظر اجرای قوانین جزایی، جرمی که علیه مصلحت سیاسی کشوری باشد یا علیه یکی از حقوق سیاسی شهروندان انجام شود، جرم سیاسی است؛ همچنین جرایم غیر سیاسی که همه یا بعضی از انگیزه های ارتکاب آن سیاسی باشد، جرم سیاسی است.»
۱.۱.۳. قانون مجازات لیبی:
«بر اساس قانون جزایی هر جرمی که علیه مصلحت سیاسی دولت یا حق سیاسی یکی از افراد باشد، همچنین هر جرم عادی که انگیزه اساسی برای ارتکاب آن، سیاسی باشد، جرم سیاسی محسوب می شود.»
۱.۱.۴. قانون مجازات عراق:
«جرم سیاسی عبارت از جرمی است که با انگیزه سیاسی یا علیه حقوق سیاسی فردی یا عمومی افراد جامعه ارتکاب یابد.»
۱.۱.۵. قانون مجازات سوریه:
«۱. جرایم سیاسی عبارت از جرایمی است که فاعل آن با انگیزه سیاسی مرتکب آن گردد.
۲. همچنین جرایم علیه حقوق سیاسی فردی و عمومی نیز جرم سیاسی است؛ مادامی که فاعل آن بخاطر انگیزه شخصی و پست مرتکب آن جرم نشده باشد.»
۱.۱.۶. قانون مجازات لبنان نیز عیناً تعریف جرم سیاسی در قانون مجازات سوریه را بیان کرده است.

ادامه دارد…………

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=54501

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 13در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۳
  1. سلام دایی. امیدوارم حالت خوب باشه. از مطلب هم متشکرم

  2. با سلام و ارزوی توفیق روز افزون به حاج آقا …
    و تشکر از مقاله جالب و پر محتواتون..
    همانطور که مستحضر هستید یکی از فقهای معاصر (محمد حسن مرعشی دیدگاه های نو در حقوق کیفری اسلام ص ۷۱) که در مقاله خود بغی را جرم سیاسی می داند می نویسد:
    جرم سیاسی عملی است که گروهی مسلمان(که تشکیلات قوی و نیرومندی به دست آورده اند و از فرمان و اطاعت ولی امر مسلمین در اثر شبهاتی بی اساس که برای آنان به وجود آمده خارج گردیده اند ) با قصد و اختیار انجام دهند خواه آن عمل از راه افساد فی الارض و محاربه و یا از راه جاسوسی برای دولت های اجنبی و یا جنگ مسلحانه با حکومت اسلامی و یا امور دیگر صورت گیرد.
    این سوال به ذهن می رسد که آیا جرم بغی در زمان غیبت محقق می شود و یا مختص به زمان حضور امام معصوم(علیه السّلام) می باشد؟

  3. باسلام
    چندبار این مطلب رو مرور کردم وخیلی لذت بردم وقتی مفهوم واقعی جرم سیاسی رو بر اساس این نوشتار دانستم. اینگونه مطالب بسیار آموزنده ومفیدهستند بخصوص که بیشترمخاطبین میرملاس جوانان تحصیلکرده ودانشگاهی هستند واینگونه مطالب قطعا راهگشاست . حاج آقاجعفری دست مریزاد. انشالله که تداوم داشته باشد

  4. ممنون از شما استفاده کردیم

  5. باسلام محضر مبارک حاج آقا جعفری بزرگوار
    عالی بود دستتون درد نکنه ، استفاده کردیم و منتظر راهنمایی هایتان هستیم

  6. سلام وتشکر از همه عزیزان، آقای نورعلی بزرگوار در سنندج در خدمتیم

  7. سلام سرور گرامی ، حاج آقا ی عزیز ،

    عذر بنده را بپذیر که دیر متوجه تشریف فرمایی شما شدم البته مقصر خواهرزاده محترم شما بود ونیز دوستانی که

    میدانستند بنده در سنندج خدمت میکنم و خبر ندادند وگرنه مشتاق زیارتتان در معارفه بودم اما حتماً خدمت خواهم

    رسید

  8. با درود وسلامی مجدد بر مرد بیان ، مرد علم ، حاج آقای جعفری عزیز ،

    عذر بنده را بپذیر ازاینکه دیر خدمت رسیدم چرا که دیر متوجه تشریف فرمایی حضرت عالی به خطه کردستان شدم

    انشاء الله خدمتتان مشرف خواهم شد

  9. موضوع مطرح شده یعنی جرم سیاسی از جمله مسائلی است که هنوز تکلیف آن بخوبی روشن نشده است ولذا فتح باب این مبحث اقدام شایسته ای است که می تواند با اظهار نظر حقوقدانان محترم و کارشناسان ذیربط به سرانجام مطلوبی برسد .

  10. ازمطلب دقیق وعلمی حضرتعالی مستفیض گشتیم …مشتاق زیارت شماییم جناب استاد شاگردکوچکتان محمدرشیدی کرمانشاه

  11. ضمن تبریک پذیرفته شدن حضرتعالی در مقطع دکتری، برای شما آرزوی موفقیت دارم.

  12. سلام و درود بر حاج آقا جعفری
    پذیرفته شدن شما را در مقطع دکتری تبریک گفته ، آرزومندپیشرفت حضرتعالی را در تمام مراحل زندگی از درگاه احدیت هستم

  13. ضمن تبریک پذیرفته شدن حضرتعالی در مقطع دکتری، برای شما آرزوی موفقیت دارم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.