تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
6

چند نکته در زمینه بهداشت و درمان کوهدشت بویژه بیمارستان امام خمینی(ره) (قسمت اول)

  • کد خبر : 54509
  • 23 مرداد 1393 - 18:03

  خلیل مومنی / میرملاس نیوز :  چند نکته در زمینه بهداشت و درمان کوهدشت بویژه بیمارستان امام خمینی(ره) (قسمت اول)وجود یکسری مشکلات اساسی در زمینه بهداشت و درمان شهرستان کوهدشت که بازتاب کشوری نیز داشت، بنده را برآن داشت که توجه به بازدید از بیمارستان های کشورو تجربیاتی که در این زمینه دارم، یکسری […]

ax

 

خلیل مومنی / میرملاس نیوز : 

چند نکته در زمینه بهداشت و درمان کوهدشت بویژه بیمارستان امام خمینی(ره) (قسمت اول)
وجود یکسری مشکلات اساسی در زمینه بهداشت و درمان شهرستان کوهدشت که بازتاب کشوری نیز داشت، بنده را برآن داشت که توجه به بازدید از بیمارستان های کشورو تجربیاتی که در این زمینه دارم، یکسری مطالب در موضوعات مختلف( قسمت اول)به مسئولان مربوطه یادآور شوم، که ان شاء اله موثر واقع شود. همانطور که استحضار دارید سلامت مهمترین اولویت هر کشور وارائه خدمات ایمن، با کیفیت و کارا به بیماران و رعایت منشور حقوق آنها از مهمترین معیارها می باشد. ان شاء اله در قسمت های بعدی به این معیارها می پردازیم. دلیل نپرداختن به آنها وجود یکسری مشکلات پیش پا افتاده در شهرستان که در هیچ یک ازبیمارستان های کشوربه این شدت با آن مواجه نشده ام ودر قالب یادآوری به آنها می پردازم.
۱. هرسازمانی برای معرفی خودش یک وب سایت دارد و باتوجه به بازدید روزانه باید دائم به روز شود.
۲. وجود یک پلن مشخص: هر سازمانی بویژه بیمارستان باید رسالت، چشم انداز، اهداف و برنامه عملیاتی داشته باشد و در وب سایت درج شود(یک سازمان برنامه ریزی استراتژیک داشته باشد، که به دنبال چی هستیم)
۳. وجود جلسات مکرر با پرسنل: شنیدن مشکلات بیمارستان از زبان آنها(چون بهتر از شما مشکل را می دانند) و گرفتن ایده برای حل آن مشکل
۴.دررفتگی سازمانی(هر فردی در پست غیرتخصصی خود فعالیت نماید) بیمارستان چه تعداد می باشد؟ حتما در جریان هستید که عمده مشکلات در زمینه بهداشت ودرمان ناشی از این پدیده می باشد.
۵. از چه مدل های اولیه نه پیشرفته در ارتقای کیفیت بیمارستان استفاده می شود؟ آیا برای این کار تیم تشکیل شده است؟
۶. مدیر بیمارستان یا مدیر داخلی باید فارغ التحصیل مدیریت( کارشناسی یا کارشناسی ارشد)باشد. که اگه باشد،طبعا از این اطلاعات خبر دارند.
۷.طبق قانون و ارزیابی بیمارستان های کشور رئیس بیمارستان باید دکتری مدیریت در گرایش های مرتبط با سلامت و یا اینکه دکتری حرفه ی با گذراندن دوره دروس مدیریت داشته باشد.
۸. در بهداشت ودرمان کشور کمبود نیروی انسانی وجود دارد. در استان لرستان بویژه شهرستان کوهدشت این مسئله به صورت یک معضل است که برای آن چه فکری شده است؟ بنده دو طرح تحقیقاتی در استان لرستان( بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی لرستان) در زمینه استاندارد نیروی انسانی بیمارستان ها و تخمین تابع تولید بیمارستان ها داشته ام. که یکی از بیمارستان های مورد مطالعه بیمارستان امام(ره) کوهدشت بوده است که متاسفانه کمبود نیروی انسانی و دررفتگی سازمانی در آن به شدت وجود دارد.
۹. تا الان به این فکر بوده ایم که اگر یک بحران( به طور مثال زلزله) در شهرستان پیش بیاید طبق نتایج دومین طرح تحقیقاتی( تخمین تابع تولید) بیمارستان مذکور پتانسیل ارائه حداقل امکانات را به مراجعه کنندگان ندارد.
با توجه به اینکه برای هرکدام از این مشکلات راهکارهای وجود دارد از صمیم قلب تقاضا دارم مسئولان بهداشت ودرمان نسبت به رفع این مشکلات گام های اساسی بردارند.
سایر موضوعات (مدل های پیشرفته مدیریت کیفیت، چگونگی ارائه خدمات با کیفیت و ایمن و چگونه اداره کردن یک بیمارستان و …)در آینده به بحث خواهیم گذاشت.

دکتر خلیل مومنی(دکتری مدیریت بهداشت ودرمان)

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=54509

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 22در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۲
  1. درود بر شما واقعاً با توجه به این طرح های تحقیقاتی باید کل مشکلات و راهکار ها رو به طور جدی پیگیر شویم به نظرم خیلی برای رشد منطقه مفید هستش . همه می دونیم جای انتقاد زیاد هستش ولی باید طرح و راهکار داده شود

  2. مشکل ما تئوری مطالب نیست بلکه فرهنگ پاسخگوئی و رسیدگی عاجل است که تا کنون درجا زده ایم…

  3. با سلام خدمت آقای دکتر شما بعد از انتخابات که رای نیاوردی کجا رفتی حالا در دور از کوهدشت
    برای همه نسخه می پیچی از انتقادم ناراحت نشو چون شما دکتر مملکت هستی و محترم
    در بیانات جناب دکتر اورده شده وب سایت آنهم کسی که از سر کوهی همیان آمده شده کارمند بیمارستان سایت را تعریف کنید
    پلن یا همان برنامه که نشان از سواد دانشگاهی شما دارد نه ببخشید آکادمیک…
    دررفتگی سازمانی مثل سیاسی ترین شهر ایران کوهدشت
    مثل همان تیم انتخاباتی شما دکتر عزیز
    ارشد مدیریت ذر ضمینه …….
    شما اطلاع رسانی کرذی یا دستور اکید از جنابتان صادر شده در مطلبتان

    • عذرخواهی بنده رو بپذیرید بنده در کل متوجه نوشته های شما نشدم. در صورت امکان واضح پیشنهاد یا انتقادتون رو مطرح نمایید. به امید موفقیت حضرتعالی در تمام مراحل زندگی

  4. دست مریزاد دکتر
    کمبود نیروی متخصص یک مشکل کلی است منها با همین نیروها هم اگر بخواهند می توانن مشکلی به این بزرگی را کم رنگ تر کنند

  5. تازه دکتر این بخشی از مشکلات بود .اگه خدا توفیق بده بنده هم قصد دارم از دید فضایی ( معماری ، سازه و…) و شاید مدیریت بحران بیمارستان رو تحلیل کنم

  6. سلام.بیمارستان کوهدشت علاوه بر مشکلات وافری که دوستان اشاره کردن و لازمه که حداقل امکانات اولیه رو داشته باشه لازمه یک دستگاه خودپرداز یا کارت خوان بانکی برای صندوق یا داروخانه درنظر بگیرن

  7. درود بردکتر

  8. با سلام خدمت دکتر عزیز زیبا بود اما مشکل ما مدیریت ضعیف و استفاده از اشخاصی است که اصلا بهداشت و درمان برای آنها معنایی ندارد.بلا نسبت مردم فهیم شهرم وشخصی که چندی پیش برایش مشکلی پیش آمد در کشورهای دیگر حیواناتشان هم پزشک متخصص دارند و پزشک شخصا در کنار حیوان حاضر می شود حال بنگرید مسئولین ما را چه می بینند

  9. افسوس که نمیشه هر حرفی رو مطرح کرد…
    جناب آقای مومنی عزیز واقعا فکر می کنید مشکل ما نداشتن رسالت بیمارستانه؟! بهتره بیاید ببینید که در سراسر بیمارستان متن رسالت بیمارستان قرار داره! اما چه رسالتی! وقتی متن نوشته شده پر از غلط تایپی! مفهومی و اشتباهات ویراستاری هستش. بنظرتون چه باید کرد؟!
    – افرادی که یک متن رو (حتی از لحاظ ویرایش) نمی تونن درست بنویسند چطور می خوان بهش عمل کنند!
    جناب مومنی مشکل ما ضعف در مدیریت و توزیع عادلانه ی «عدالت» در بین شبکه ی بهداشت و درمانه… نه مستندات! اگر به مستندات باشه بیمارستان کوهدشت بهترین بیمارستان ایران خواهد بود!
    – جناب مومنی دوستان وبسایت هم دارن اما اصلا نمیدونن آدرسش کجاست و چطور باید به روزش کرد… 🙂 و هیچ فرد و مسئولی برای اون مشخص نکردن. بهتون قول میدم آقایان حتی از وجود وبسایت خبر ندارن… اونها حتی خودشون توان دفاع از خودشون رو هم ندارن (و یا بهتر بگم شجاعتش رو ندارن چه برسه به اطلاع و یا دفاع)
    – اما در مورد مشورت با پرسنل! باید بگم دوست عزیزم، آقایان اگر اهل مشورت بودند که کارشان به اینجا نمی کشید… «عقل های کل»! هرگز به مشورت نیاز ندارن. (بحث پیرامون این موضوع بسیاره اما…)
    – ما از مدلهای پیشرفته برای ارتقاء عملکرد بیمارستان استفاده هاااااا کردیم! شما چرا نمیبینید؟! همین که برای اولین بار یک نفر در دنیا مسئول و ریاست چندین سازمان و اداره ی مهم را بر عهده داره و در همه ی موارد با مخالف و عدم رضایت مواجهه هست. یعنی اینکه ما مدل جدیدی از مدیریت را پیاده و سازماندهی کردیم! (حیف که نمیشه همه چیز رو اینجا مطرح کرد…)
    – در مورد کمبود نیروی انسانی فرموده اید…. دوست عزیز از مدیریت و دلسوزی آقایان همین بس که وقتی وزیر بهداشت از اینان! خواست که اگر کمبود نیرو دارند درخواست کنن تا سریعا اقدام بشه! آقایان مشکلات تکرر ادرار و کج بودن زمین و گرد بودن توپ رو مطرح کردن… و مدیریت و توانایی های خودشون رو بی عیب و نقص قلمداد کردن و هزار حرف ناگفتنی دیگر… (آقاااااااااااااااااااااایان بجای ماست مالی کردن اوضاع از این فرصت استفاده میکردید و چند نیروی جوان و باانگیزه و چند متخصص رو با دستور مستقیم وزیر، بصورت ویژه برای بیمارستان جذب میکردید! آخه چرا اینقدر….!)
    – در مورد زلزله نفرمایید که کار به اونجا نخواهد کشید و در صورت وقوع زلزله یکی باید آقایان رو از زیر آوار خارج کنه… چون بدون شک بیمارستان خودش به پایگاه بحران با بیشترین تلفات تبدیل می شه.
    جناب مومنی عزیز ازتون ممنون که نوشتید و بحث کردید، اما لطفا برای مطالب بعدی با کیفیت بهتر و ارائه ی راهکارهای اساسی وارد بحث بشید؛ زیرا آقایان این حرفها رو بسیار شنیدن اما هرگز به اونها عمل نکردن (افسوس که نمیشه اینجا حرف زد…بماند برای وقتش… بماند برای روزش که کاسه صبر من و امثال من هم لبریز بشه…)

    • در جواب دوست عزیزم باید بگم بحث های تخصصی در آینده مطرح میشه و راهکارهای در این زمینه. ولی چون پیش نیاز اون بحث ها این نکاتی بود که باید عرض می کردم. ابتدا عرض نمودم که این قسمت اول مباحث هست. ممنون از راهنمایی به موقع جنابعالی

  10. سلام و درود بر دکتر جوان بسیار عالی بود دست مریزاد

  11. سلام بر دکتر عزیز ….عالی بود ……یادش بخیر خوابگاه

  12. با تشکر ولی اینها همش بهونه اس . اگه واقعا بخوان میتونن. مثلا همین خانمه که بچه ش تو توالت به دنیا اومد. یعنی هیچکس نبود به این بنده خدا کمک کنه یعنی کارای دیگه خیلی مهمتر از زایمان بود.

  13. بسیار عالی بود به امید بر مسند نشستن مردان لایقی چون دکتر بر بهداشت ودرمان کوهدشت

  14. اگر سیاسی کاری در کوهدشت کم رنگ شد بخصوص در بهداشت ودرمان خیلی از مشکلات حل میشود عزیزان باید باشید وسیاسی بازی را در بیمارستان و شبکه بهداشت ببینید که چقدر وحشتناک است .

  15. با سلام بر شما عزیزان و مخاطبان سایت خبری- تحلیلی میرملاس و بوِیژه کسانی که به بنده لطف دارند. و از اینجا(تهران) بر تک تک شماها درود و سپاس می فرستم. اگه عمری باشه در آینده نزدیک ریز مشکلات بیمارستان و راهکارهای اجرایی و عملیاتی را بیان خواهم کرد. و ازمسئولان بهداشت و درمان شهرستان تقاضا دارم در صورت نیاز به این اطلاعات(مدل های ارتقاء کیفیت، راه های برون رفت از بحران و چگونه اداره کردن یک بیمارستان با حداقل امکانات و ….) بدون هیچ چشمداشتی این اطلاعات را در اختیار این عزیزان قرار خواهم داد. به امید کوهدشتی آباد در تمام زمینه ها

  16. چه مغرورانه و تفرعن آمیز !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    در بی لیاقتی و سوء مدیریت مسئولان بیمارستان کوهدشت که شکی نیست ولی تعجب من از اینه که فکر نکنم یک

    مدیر باسواد و کارکشته که حتی سابقه وزارت هم داشته باشه همچین متن مغرورانه ای بنویسه که بوی خودستایی

    در سطر به سطر آن استشمام میشه. آقای دکتر کتابها و سوابق و خدمات مدیریتی ملی و بین المللی درخشان

    خودتان را عنوان میِ کردید که خلق الله بی سواد هم برن بیشتر استفاده کنن

    • دوست عزیز بیاییم همیشه مثبت فکر کنیم، کجای متن تعریف و تمجیدی شده و خودستایی رو مطرح نمودم. سعی می کنم اگر در متن اینجور برداشت های میشه، حتما اصلاح می کنم. باتشکر از دیدگاه حضرتعالی

  17. با تشکر از بیانات زیبای شما ، باید عرض کرد یکی از مشکلات کشور بالاخص شهرستان کوهدشت این است که اکثر مدیران مدیریت نخوانده اند و با اصول مدیریتی آشنایی کافی ندارند فقط بر اساس روابط سیاسی به نوایی رسیده اند

  18. سلام دکتر
    سپاس از بیانات متین و نکته سنجی‌تان
    من در مورد بند ۹ عرض کنم که امکانات این بیمارستان گاهی برای چند مجروح تصادفات رانندگی کم است خدایی ناکرده اگر یک فاجعه رخ دهد که پناه برخدا!
    اینجا طبیب‌ها هم سر ناسازگاری دارند. مدتی می‌آیند و اوستا که شدند به سرعت می‌روند. خیلی‌ها آمدند و جراح و خبره در سطح ملی و بین‌المللی شدند و رفتند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    خیلی‌ها پیاده آمندند و با شاسی بلند رفتند!!!!!!!!!!!!!!!!!
    خیلی‌ها از پا گذاشتن روی کوخ‌های این مردم بر بام کاخ‌هایشان رفتند!!!!!!!!!!!!!!
    من واقعا دلم برای مردم آرام، متین و محجوب کوهدشت می‌سوزد!
    اینجا برای جویندگان نام و نان جولان‌گاه خوبی بوده است!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.