- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

چند نکته در زمینه بهداشت و درمان کوهدشت بویژه بیمارستان امام خمینی(ره) (قسمت اول)

ax

 

خلیل مومنی / میرملاس نیوز : 

چند نکته در زمینه بهداشت و درمان کوهدشت بویژه بیمارستان امام خمینی(ره) (قسمت اول)
وجود یکسری مشکلات اساسی در زمینه بهداشت و درمان شهرستان کوهدشت که بازتاب کشوری نیز داشت، بنده را برآن داشت که توجه به بازدید از بیمارستان های کشورو تجربیاتی که در این زمینه دارم، یکسری مطالب در موضوعات مختلف( قسمت اول)به مسئولان مربوطه یادآور شوم، که ان شاء اله موثر واقع شود. همانطور که استحضار دارید سلامت مهمترین اولویت هر کشور وارائه خدمات ایمن، با کیفیت و کارا به بیماران و رعایت منشور حقوق آنها از مهمترین معیارها می باشد. ان شاء اله در قسمت های بعدی به این معیارها می پردازیم. دلیل نپرداختن به آنها وجود یکسری مشکلات پیش پا افتاده در شهرستان که در هیچ یک ازبیمارستان های کشوربه این شدت با آن مواجه نشده ام ودر قالب یادآوری به آنها می پردازم.
۱. هرسازمانی برای معرفی خودش یک وب سایت دارد و باتوجه به بازدید روزانه باید دائم به روز شود.
۲. وجود یک پلن مشخص: هر سازمانی بویژه بیمارستان باید رسالت، چشم انداز، اهداف و برنامه عملیاتی داشته باشد و در وب سایت درج شود(یک سازمان برنامه ریزی استراتژیک داشته باشد، که به دنبال چی هستیم)
۳. وجود جلسات مکرر با پرسنل: شنیدن مشکلات بیمارستان از زبان آنها(چون بهتر از شما مشکل را می دانند) و گرفتن ایده برای حل آن مشکل
۴.دررفتگی سازمانی(هر فردی در پست غیرتخصصی خود فعالیت نماید) بیمارستان چه تعداد می باشد؟ حتما در جریان هستید که عمده مشکلات در زمینه بهداشت ودرمان ناشی از این پدیده می باشد.
۵. از چه مدل های اولیه نه پیشرفته در ارتقای کیفیت بیمارستان استفاده می شود؟ آیا برای این کار تیم تشکیل شده است؟
۶. مدیر بیمارستان یا مدیر داخلی باید فارغ التحصیل مدیریت( کارشناسی یا کارشناسی ارشد)باشد. که اگه باشد،طبعا از این اطلاعات خبر دارند.
۷.طبق قانون و ارزیابی بیمارستان های کشور رئیس بیمارستان باید دکتری مدیریت در گرایش های مرتبط با سلامت و یا اینکه دکتری حرفه ی با گذراندن دوره دروس مدیریت داشته باشد.
۸. در بهداشت ودرمان کشور کمبود نیروی انسانی وجود دارد. در استان لرستان بویژه شهرستان کوهدشت این مسئله به صورت یک معضل است که برای آن چه فکری شده است؟ بنده دو طرح تحقیقاتی در استان لرستان( بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی لرستان) در زمینه استاندارد نیروی انسانی بیمارستان ها و تخمین تابع تولید بیمارستان ها داشته ام. که یکی از بیمارستان های مورد مطالعه بیمارستان امام(ره) کوهدشت بوده است که متاسفانه کمبود نیروی انسانی و دررفتگی سازمانی در آن به شدت وجود دارد.
۹. تا الان به این فکر بوده ایم که اگر یک بحران( به طور مثال زلزله) در شهرستان پیش بیاید طبق نتایج دومین طرح تحقیقاتی( تخمین تابع تولید) بیمارستان مذکور پتانسیل ارائه حداقل امکانات را به مراجعه کنندگان ندارد.
با توجه به اینکه برای هرکدام از این مشکلات راهکارهای وجود دارد از صمیم قلب تقاضا دارم مسئولان بهداشت ودرمان نسبت به رفع این مشکلات گام های اساسی بردارند.
سایر موضوعات (مدل های پیشرفته مدیریت کیفیت، چگونگی ارائه خدمات با کیفیت و ایمن و چگونه اداره کردن یک بیمارستان و …)در آینده به بحث خواهیم گذاشت.

دکتر خلیل مومنی(دکتری مدیریت بهداشت ودرمان)