تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

اینجا محرومیت بیداد می کند / زندگی زنی که در راهرو بیمارستان زایمان کرد

  • کد خبر : 54541
  • 24 مرداد 1393 - 13:05

      به گزارش میرملاس به نقل از خبرآنلاین ؛  منطقه سر کوه هومیان ۵۰ کیلومتر از شهرستان کوهدشت فاصله دارد. تنها ماشین آبادی «دهقان» یک وانت نیسان است که اهالی را به شهر انتقال می دهد. پروانه یکی از اهالی منطقه سرکوه هومیان است. روستای او خانه هایش از سنگ است و سقفش از […]

7 

 

 

به گزارش میرملاس به نقل از خبرآنلاین ؛  منطقه سر کوه هومیان ۵۰ کیلومتر از شهرستان کوهدشت فاصله دارد. تنها ماشین آبادی «دهقان» یک وانت نیسان است که اهالی را به شهر انتقال می دهد.

پروانه یکی از اهالی منطقه سرکوه هومیان است. روستای او خانه هایش از سنگ است و سقفش از چوب. این روستا آب آشامیدنی ندارد. اهالی آب خود را با تراکتور از چشمه ای در آن نزدیکی تأمین می کنند. آب خانواده های سرکوه هومیان در تانکر نگهداری می شود؛ اما در زمستان آبِ تانکر را یخ می بندد و آب به راحتی از گلوی آن ها پایین نمی رود.

پروانه از اهالی این منطقه است. او میان تنگناهای روستا شب ۱۷ مرداد را با درد زایمان در بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان کوهدشت گذرانده است؛ بیمارستانی که او را به زایشگاه راه نداد و پروانه کودکش را در توالت بیمارستان به دنیا آورد.

پروانه ای که با جان خودش بازی کرد

جاده هومیان از شن و خاک است و صعب العبور. پروانه و حسین، برادرش میان جاده ای که نه چراغ دارد و نه علائم رانندگی در شب ۱۷ مرداد با جان خود بازی می کنند. تلفن در آبادی آنتن نمی دهد و بیش تر روزها قطع است. راننده ی وانت سایپا سنگلاخ ها را با سرعت زیر پا می گذارد. کودک، مادرش را چنگ می زند. مادر نمی تواند نفس بزند. پروانه احساس می کند کودکش را می خواهد بالا بیاورد. خودش را به دیواره ی های وانت می چسباند. «یا حسین» از زبان پروانه ترک نمی شود.

جاده صعب العبور و پیچ های آن درد زایمان را شدیدتر کرده است. پروانه دندان می گزد. خون از لب هایش سرازیر می شود. حسین پروانه را در آغوش می گیرد. او هم عذاب می کشد. جاده ی پیچ در پیچ تمام می شود. حالا ساعت دو بامداد است. آن ها به بیمارستان رسیده اند. پروانه به طرف زایشگاه می دود. در زایشگاه با ناله های پروانه باز می شود. پروانه می خواهد خودش را و درد بی پایانش را به میان بیندازد. زایشگاه پروانه را پذیرش نمی کند ! دلیلش؟ معلوم نیست. شاید بازرسان وزارت بهداشت که از مرکز آمده اند ، دلیلش را بفهمند و به پروانه بگویند. او که هنوز هم نمی داند چرا با او آن شب اینطور رفتار شد.

 

8686 

 

عبور از جاده شن و خاک هومیان دو ساعت طول می کشد. فاصله زیاد نیست؛ اما ۳ ساعت در راه هستیم. دوست همکار عکاسمان در حال عکس گرفتن از طبیعت جاندار هومیان است؛ طبیعتی که در بهار، بهشت می شود.

گراوند از کارمندهای شبکه ی بهداشت شهرستان کوهدشت هم ما را همراهی می کند. او بارها برای رفع مشکلات بیمارستان شهرستان کوهدشت تلاش کرده؛ اما تلاش هایش به جایی نرسیده است.

مشکلات بیمارستان شهرستان کوهدشت بارها از سوی رسانه های بومی شهرستان کوهدشت و استان لرستان انعکاس یافته؛ اما بی نتیجه مانده.

 

5

 

 

پروانه دیگر نمی تواند حرف بزند. شیدا فقط گریه می کند. پروانه شیدا را به سینه می گیرد:«از وقتی به خانه آمده ایم؛ فامیل هایمان برای تبریک قدم نورسیده نیامده اند. آن ها ماجرا را می دانند و می ترسند شیدا بیماری داشته باشد.»

 

 

4

 

هوای شیدا را خدا دارد

شایان فرزند خانواده است. او کودک است و لنگ لنگان راه می رود. شایان روی زمین که می نشیند؛ پایش را دراز می کند. پای شایان سوخته است و حالا زخم سوختگی شایان را رنج می دهد. خانواده پول درمان را ندارند و زخم سوختگی را با حنا التیام داده اند؛ اما هم چنان درد سوختگی کودکی اش را زخم می زند.

مادر بزرگ می گوید:«زهرا با عظمت خداوند بزرگ شده است. هوای شیدا را هم خدا دارد.»

شاید به خاطر این است که قصه بزرگ شدن زهرا هم ماجرای شنیدنی دارد. زندگی، اینجا معجزه است!

 

Untitled-1 copy

 

3

 

گزارش : فاطمه نیازی

عکسها: نجمه(نوشین) پهلوانی

 خبر آنلاین

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=54541

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 70در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷۰
  1. ای خدا هاااااوار

    پندی از وصیت نامه سردار شهید محمدمراد گراوند :
    در هر پست و مقامی که هستید خود و مردم را سرگردان نکنید مشکلات آنها را با جان و دل متحمل و پذیرا باشید و در حل آنها بکوشید و از هر گونه باند بازی و گروه گرایی جدا پرهیز کنید که دشمنان با چشم حقارت و حسادت بر شما می نگرند تا ببینند قیام و حرکت و وحدت شما با رهبر و روحانیت تا چه زمانی ادامه دارد

  2. جدیدترین رتبه بندی سایت های لرستان در هفته پایانی مرداد ۹۳
    http://www.zagweb.ir/?p=21880

  3. بخدا اشک در چشام جمع شده

  4. کاش همان روستا به دنیا می آمد شاید اسمش را کوهزاد می گذاشتن نه در ……

  5. سلام پس هفته ای یک اکیب بر درمان به صورت سیاری برا مناطق صعبالعبور میرن اوجا فقط بساط تفریح کسترده میشه خبری از درمان نیست باتوجه به این عکس

  6. اگه من جاى مسؤلین درمانی بودم براى عیادت مى رفتم بهشون سر میزدم شاید خدا از سر گناهانم بگذره و عذاب وجدان راحتم بزاره. مسؤلین محترم خودتون رو فریب ندید شما مسؤلیت دارید و باید جوابگو باشید فرداى قیامت باید جوابگوى تک تک این بچه ها باشید. اگر واقعا به دلیل روابطى که دارید کسى برکنارتون نمى کنه ، خودتون وجدان داشته باشید واز خدا بترسید و استعفا بدید.

  7. بنیاد مسکن باید سری تا میر ملاس بیاد و به این عکس ها افتخار کنه

  8. اندوه آفرین است

    اگر دردم یکی بودی …

  9. باسلام. بخاطر موقعیت کاری گذشته ام بارها با مردم خون گرم و صادق این چند روستا در ارتباط بودم . اینجا زمین گرد نیست! مستطیل است! اینجا بن بست دنیاست!

  10. این درد رنج ها عادی شده برای نماینده برای فرماندار و..و.و..وو خودتون خسته نکنید کار از سایت هاد روزنامه ها گذشته

  11. این درد را به کجا ببریم

  12. سلام درود بر سایت میرملاس که انصافا حرف دل این محروم رو انعکاس می دهد

  13. خدایا مددی
    ازسایت میرملاس و گزارش دردمندانه وجالب خانم نیازی وعکاس محترمه خانم پهلوانی سپاسگزاریم

  14. جناب استاندار ومسئولین استان ومسئولین بیمارستانی که نام یکی از بزرگ مردان تاریخ ایران را ید میکشد این گزارش و گزارش اولیه اش مارا حسابی درد مند کرد فکری به حال محرومیت این استان بکنید در این نزدیکی ها خدایی هست یا علی.

  15. کو گوش شنوا

  16. راستی اگرسایت میرملاس نبودماازاین ماجراهابی خبربودیم

  17. درود بر مدیر پرتلاش سایت میرملاس برادر ازادبخت و همچنین خانم نیازی به جهت پوشش خبریشان

    اری اینجا درد یکی دوتا نیست در این ده کوره ها درد و رنج بیداد میکند انگار زمان بجای حرکت به جلو و پیشرفت، دستور عقبگرد داده است زندگی در اینجا بوی خون می دهد بیمارستانی که اجازه ی زایمان را به زنی درمانده نمی دهد همان بیمارستانیست که با سهل انگاری مسولانشان تا کنون جان چند صد جوان و پیر را با دستان خون اشام خود به یغما برده اند
    اعتماد بنفس مسولان بیمارستان و مسولان استان ستودنیست با اینکه میدانند و در این رابطه هزاران اعتراض مردمی صورت گرفته ولی دریغ از کوچکترین عکس العملی.
    پیشنهاد من به مسولان استانی و کشوری این است که، یا بیمارستان را تعطیل کنند یا فکری علمی و عملی در راستای بهبود کادر اداری و تجهیزات بیمارستان داشته باشند
    متاسفانه ی همیشه باید در تیتر خبرگزاریها بخونیم که باز فاجعه در بیمارستان امام خمینی کوهدشت و…….

  18. دیـشب گـرسنه بود

    دختـری که مُرد…

    چه آسان به خاک پس دادیمش؛

    و همسایه اش، زیارتش قبول…

    دیشب از سفر رسید، مکه رفته بـود!

  19. آن وقت بیمارستانیها می گویند طرف روستاییست و حقی ندارد.

  20. خدا به کوهدشت و مردمش رحم کند. شهر های دیگه تو چه فکری هستند ما تو چی فکری هستیم؟؟!!!!

  21. الهم عجل لولیک الفرج.

  22. قابل توجه وزیر بهداشت و رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان و نماینده کوهدشت در مجلس که وقت مصاحبه ، هر مشکلی را انکار می کنند

  23. چــــــــــــــرا؟؟؟ من تهران زندگی میکنم یه بار کارم به بیمارستان کوهدشت افتاد بچه ام که نوزاد هم بود مریض بود برخورد کارکنان بیمارستان بحدی بد بود که من هنوز این خاطره رو بعد از دو سال فراموش نکردم… اونجا بیشتر مردم که خدا بهشون نظر میکنه و سر کار میرن احساس میکنن یه سر و گردن بالاتر هستن.

  24. یه زمانی میگفتندعشایرذخایرانقلابند
    برخى سایت ها نوشته بودند براى ترخیص این زن روستایی مبلغ ۲۸۰هزارتومان ازبرادرش گرفته شده,همین پول هاى حرام است که خزانه کشوراکنون برکتى درش نیست
    بعیدبنظر مى رسد بازرسان وزارت بهداشت هم حریف شبکه به اصطلاح درمان کوهدشت بشود.

    • وقتی پول گرفتند نشان میده مدیریت جقدر از خدمت به مردم دور استچون زایمان طبیعی در بیمارستان رایگان است پس توالت از بیمارستان مجهز تر است

  25. الهم اجل لولیک الفرج.

  26. برای شهرمان این چیزا عادیه .

  27. قابل توجه آقای ملکشاهی و دولت مثلا تدبیر و امید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  28. خدا به داد مردم بی کس کوهدشت برسه . فقط خدا .

  29. به قول مهدی سهیلی عزیز:
    چه کنم دلم از سنگ که نیس
    گریه در خلوت دل ننگ که نیس
    دیگه اعتقاد راسخ دارم که خود من هم اگه روزی “کاربدستی ” شدم اینقدی که الان هستم “آدم “نمیمونم

  30. روی سجاده گر خم شدیم – بدتر از ابن ملجم شدیم ما

  31. داد از این بی کسی ها
    هنوز صدای ۲۴ خرداد ۹۲ شنیده نشده 🙁

  32. ازسایت میرملاس بایدتشکر کنیم که صدای مردم محروم ومظلوم را به گوش همه می رساند.

  33. تا کی مدیران کوهدشتی باید احمدی نژادی بمانند؟؟؟نمیدانیم به دولت تدبیر انتقاد کنیم یا مدیران اتوبوسی احمدی نژاد؟؟؟خواهشا بگویید چه گلی به سر بزنیم؟؟!!!!

  34. سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی
    اساس انقلاب اسلامی بر انسان سازی است :
    اساس انقلاب اسلامى هم بر انسان‌سازى است.
    و انسان‌سازى در مرتبه‌ى اول ، تعمیر دل و آباد کردن جان است. دنیایى که در آن زر و زیور و نعمت باشد، اما انسان از انسانیت و اخلاق و دیندارى بهره‌یى نبرده باشد، این دنیا به اهل دنیا هم لذتى نخواهد داد؛ آسایشى به بشر نخواهد بخشید. آسایش انسان، ناشى از آن روحیه و اخلاقى است که باید از دین استمداد بشود و سرچشمه بگیرد. دنیایى که در آن، اخلاق و معنویت و دین نباشد، همین مى‌شود که امروز شما مى‌بینید که در سایه‌ى ننگین و سنگین قدرت ابرقدرتها و تجاوزگران عالم، چه بر سر ملتها آوردند و دارند مى‌آورند.
    (مقام معظم رهبری)

    پس مسئولین باید با نظاره این محرومیت ها نگاه ویژه و موشکافانه داشته باشند واز کنار محرومان بعنوان رهگذر عبور نکنند

  35. بمیرم سی لالیا بی کس سرزمینم…

  36. تشکر از سایت وزین میرملاس
    و
    تشکر از سرکار خانم فاطمه نیازی
    دعای ما همیشه همراهتان است
    ما گزارش قبلی خانم نیازی در مورد بیمارستان را نیز فراموش نکرده ایم.

  37. شهردارجدید حتمامشکلاتو با اعضای شورای شهرحل میکنن نگران نباشید

  38. ای هوار

  39. این هم از برکات وجودوپیگیریهای شبانه روزی نماینده محترم شهرستان در مجلس ورییس کمیسیون قضایی ورییس کمیسیون رسیدگی به شکایات وعضو ناظر بر کمیته برنامه ریزی استان .

  40. واقعا که از یک طرف وزیر بهداشت مردم را تشویق میکنه به داشتن فرزند از طرف دیگه زیر حرفاشون میزنن اینطوری با مردم برخورد میکنن و پول بیمارستان هم میگیرن کاش یک نفر رو بذارن جلوی دشویی های بیمارستان تا هرکه خواست دشویی بره پول بده

  41. همه روحیه مطالبه نداریم. شما فقط از مسئولین انتظار دارید بلکه تک تک ما باید مطالبه گر حق خودباشیم

  42. چه فرزندان زیبایی هم دارند ای کاش دلسوزی باشد

  43. شرم باد !

  44. آقای ملکشاهی که سرپرست شبکه وح-ط را به معاونت درمان شبکه وش-ر را به مدیریت بیمارستان وش- ق را مترون بیمارستان منصوب کرده چرا در برابر این خبر تاکنون هیچ واکنشی نداده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا برکنارشون نمیکنه؟؟؟؟

  45. تاسف برای ……………………………..

  46. نجات جان یک انسان به منزله نجات جان بشریت است . امام خمینی

  47. چه بسیارند مسؤلینی که به ظاهر برای حل مشکلات روستاهای دور افتاده ای مانند سرکوه هومیان،ضرون،چم آستان ، سرخه مهر و……… با خیل خروشانی از افراد ول معطل و پاچه خوار پرهیاهو با ماشین های شاسی بلند مراجعه میکنند و همین که چاشت مفصلی از اهالی بی غل و غش روستا خوردند به آن ها وعده و وعیدها می دهند اما به محض برگشت و رسیدن بر کرسی خود،کلــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــیِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّ مردم پاک باخته روستا را فراموش نموده و حتی آنها رامورد تمسخر نیز قرار می دهند.

    • منوچهر عزیز می دونی چرا ؟چون زندگیشان رنگ خــــــــــــــــــــــدا رو تز دست داده .وداشته به این بزرگی را به دنیا فروخته اند.

    • خدا خودش به این عزیزان کمک کند که جز خدا یاوری ندارند………………….

  48. با سلام خانم بنده کیسه آب بچه پاره شده بود و بیمارستان کوهدشت پذیرش نکردن تا رسوندیمش به خرم آباد از ۸ صبح تا ۱۰ شب طولش دادن ای داد ای بی داد ای نماینده ای مدیریت بیمارستان ای وزیر بهداشت به داد این مردم برسید

  49. سلام بر سرزمین سرداران بی ادعا، سلام بر سرافرازان هشت سال دفاع مقدس، سلام برجان بر کفان کوههای سر به فلک کشیده کردستان و دشتهای بی انتهای خوزستان، سلام برکوهدشت و روستاییان تشنه لب، از کجا بگیم از کجا بنویسیم البته بدانیم که این وضعیت فعلی نتیجه عملکرد این چند ساله مسئولین محترم شهرستان نیست ،این معضلات ومشکلات امروز سابقه در بدو شکل گیری شهرها وروستاهای شهرستان دارد متاسفانه الان هم ادامه دارد همه مردم شهرستان کم توقع وهر کسی این مطلب رابه صورت ارثی آموخته که آقا تورا بخدا من و ببر تحت پوشش کمیته امداد،آقا فلان معلم را عوض کن پسر منو آبدارچی خدماتی رفتگر …….. بذار . این رو بدونیم وبدانند مسئولین محترم شهرستان تا زمانی که صداقت ودرستی نباشد و افرادی خدا ترس مسئول نباشن این مسائل ادامه داره، همه مردم شهرستان وحتی مرکز استان باید به عشایر بودن خودشان افتخار بکنن .

  50. باید به حال این مردم گریست .نمیدانم باید از کدام زاویه این معضل شروع کرد از محرومیت حدود ۲۸۰هزار نفر انسان از یک بیمارستان مجهز یا از بیرحمی ما نسبت به همشهریان خود که اگاهانه از پذیرش دردمندان و محرومین شهرمان که در بدترین وضع جسمی و دردناکترین درد یک انسان که زایمان است سر باز میزنیم .یا از رنج مردمان محروم روستایی که باید تا رسیدن به شهر به دلیل نبود جاده مناسب یا بایددر میانه راه جان دهند یا دردردی طاقت فرسا را ساعتها تا رسیدن به شهر متحمل شوند .بر شیدا که با این وضع به دنیا امد گریستن لازم نیست شیدا صدی بی تدبیری و بیکفایتی مسولین شهر است .شیدا افتخار کوهدشت است چرا که صدای معضلات شهر ما را به گوش همگان رسانید صدای جاده های روستایی را صدای معضلات درمان شهر صدای بی احترامی به ضعفا و محرومین را.سالها پیش نوجوانان کوهدشتی با مرگ شهادت گونه خود صدای مظلومیت مردم این دیار را به گوش دنیا رساندند و امروز شیدا در ادامه همان راه با تولد خود/

  51. خداوند لعنتشون کنه که این زن بدبخت رو این جوری سرگردان کردن

  52. چرا پیگیری نشد و چرا پاسخی داده نشده. الان حدود یک هفته گذشته است.
    به قول اخبار ۲۰:۳۰ این ماجرا هم “”ماستمالیزاسیون”” شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  53. برای رییس بیمارستان کوهدشت متاسفم

  54. آنهایی که در طول تاریخ محروم بوده اند نباید در جمهوری اسلامی محرومیت بکشند.امام خمینی.

  55. من خودم اون روز بیمارستان بودم…بخدا انگار که نه انگار….فقط یکی از مسئولین تشریف آورده بود…عین بت نگاه میکرد!

  56. این تصاویر وجدان آدم را به درد می آورد مسئولین باید شرم کنند که فقط بفکر باند بازی هستند اگر برای باند بازی بود همه مسئولین برای رسیدن به انجا از یکدیگر پیشی میگرفتند

  57. اگه من بودم بیمارستانو رو سرشون خراب می کردم

  58. آخ نداری آخ بی کس…..

  59. آقای ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی :من به شما رای دادم و به خودم لعنت میفرستم چونکه شما را اصلح می دونستم فکر نمی کردم وضعیت این شهر و شبکه بهداشت و درمان اینجوری بشه انشااله انتخابات بعدی می دونیم چکار کنیم

  60. با سلام فراوان
    ناونم سی خوم بگریوم
    یاسی مردمونم
    حیف که انسان فراموش کار ه و
    فردا انتخابات باز شروع بشه همین منتقدین سر میشکنن

  61. هر چند سیستم درمان مشکلات زیادی دارد،ولی کم کاری و عدم مسئولیت پذیری کارکنان بیمارستان گناهی نا بخشیدنی و دل هر شخصی را به درد میآورد.

  62. در شهری که مردم حقشان را از مسولین مطالبه نمیکنند و در سایه نشینی دم از شجاعت میزنند راه را بر جفای بیشتر هموار میکنند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.