- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

در این شهر کودکان ۱۰ ساله‌ معتاد می‌شوند / روایتی ویژه از گرفتاریهای کوهدشت، شهرستانی فراموش شده

0 (469)

 

میرملاس نیوز :  ماجرای مادری که به علت عدم پذیرش در بیمارستان به هنگام وضع حمل ناچار می‌شود نوزادش را به تنهایی در راهروهای سرویس بهداشتی بیمارستان به دنیا بیاورد، به قدری تلخ است که راه را بر گلویم می‌بندد و صحبت کردن از آن را مشکل می‌کند.

حالا و پس از دستور وزیر بهداشت برای پیگیری این پرونده و رسیدگی به وضعیت تنها بیمارستان شهرستان کوهدشت واقع در استان لرستان، یک آسیب‌شناس اجتماعی عملکرد دکتر هاشمی را در بوته نقد می‌گذارد و به او می‌گوید “ای کاش زودتر سری به گوشه و کنار این بیمارستان می‌زدید. بیمارستانی که رئیس ندارد و از پس ارائه ساده‌ترین خدمات درمانی برنمی‌آید. “

وی که خود از اهالی همین دیار است و تحقیقات جامعی پیرامون بررسی آسیب‌های اجتماعی بخصوص مواد مخدر در این منطقه دارد، لب به گلایه از وضعیت نامناسب کوهدشت می‌گشاید و پرده از وقایع تلخی بر می‌دارد که هضمشان ساده نیست. بیکاری، اعتیاد، وضعیت نامناسب معیشتی و برخی انحرافات رفتاری که گریبان جوانان این سامان را گرفته نمونه‌ای از همین اتفاقات است که در ادامه این مصاحبه از آن سخن رفته است.

به گزارش ایسنا، دکتر کوروش محمدی رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه طی چند سال اخیر شهرهای کوچک را از بعد مسائل اجتماعی مورد بررسی و تحقیقات میدانی قرار دادیم که کوهدشت از جمله آنهاست اظهار می‌کند: متاسفانه به نظر می‌آید برخی شهرهای کوچک قربانی معادلات سیاسی مسئولانشان می‌شوند.

وی می‌افزاید: مشکلاتی در سطح تعاملات ارتباطی و اجتماعی در این شهرستان دیده می‌شود که شاید در کمتر جایی بتوان نظیر آن را مشاهده کرد.

محمدی با اشاره به اینکه این شهر با ۲۳۰ هزار نفر جمعیت هنوز راه ارتباطی مناسبی ندارد و به لحاظ راه‌های مواصلاتی جزو محروم‌ترین شهرهای کشور است عنوان می‌کند: تصادفات جاده‌ای در کوهدشت آمار بالایی دارد.

ای کاش وزیر بهداشت زودتر به بیمارستان‌ کوهدشت سر می‌زد

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران به واقعه تلخ وضع حمل مادری باردار در راهروهای سرویس بهداشتی بیمارستان امام کوهدشت اشاره کرده و می‌گوید: این اتفاق ناخوشایند هفدهم مردادماه رخ داد و پس از طرح در رسانه‌ها وزیر بهداشت دستور رسیدگی و بازرسی از این بیمارستان را صادر کرد که البته به نوعی نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

محمدی ادامه می‌دهد: این مردم به لحاظ دریافت خدمات از دولت و ارگان‌های مسئول بویژه در حوزه خدمات عمومی و بهداشتی و درمانی با مشکل مواجه‌اند و مردم این شهر از طرح‌های تحولی دولت برای ارتقای سلامت مردم بهره نبرده‌اند، تا جایی که تنها بیمارستان کوهدشت وضعیت نامناسبی دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر مسئولان وزارت بهداشت وارد عمل می‌شدند و زودتر به بیمارستان سرک می‌کشیدند، در می‌یافتند که این مکان حتی به لحاظ شکلی هم شبیه بیمارستان نیست و ساختمان فرسوده دارد که حتی نمی‌تواند ساده‌ترین خدمات را به مردمش ارائه دهد، می‌گوید: این بیمارستان از لحاظ فضای بهداشتی، امکانات و تجهیزات و نیروی متخصص هم دچار مشکلات عدیده است.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران باانتقاد از وضعیت نابسامان بهداشت و درمان کوهدشت می‌افزاید:‌ حدود پنج یا شش سال است که بیمارستانش رئیس ندارد و انتظار می رود وزیر بهداشت بررسی کند که چرا مدیران شبکه بهداشت و درمان کوهدشت اجازه ندادند شخصی اداره امور بیمارستان را به دست بگیرد. ما سال‌های قبل هم شاهد مرگ مادران باردار در این بیمارستان بوده‌ایم. حتی هزینه‌های گزافی برای برخی اعمال از این مردم که درآمد بالایی ندارند درخواست می‌شود. چه کسی پاسخگوست؟

محمدی به موقعیت اجتماعی و سیاسی شهرستان کوهدشت اشاره و اظهار می‌کند: مردم با شعارزدگی برخی مسئولان سیاسی روبه‌رو هستند. این در حالی است که کوهدشت شهری شهیدپرور است و ۵۰۰ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. ای کاش مسئولان از جمله وزیر بهداشت زودتر به این شهر توجه می‌کردند. موج عظیمی از مشکلات در کوهدشت وجود دارد و از دولت انتظار می رود اجازه دهند نیروهای لایق و کارآمد در مجموعه خدماتی کوهدشت مشغول شوند.

سن اعتیاد در کوهدشت به مرز ۱۰ سال رسیده است

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه قبلا پیشه مردم این شهرستان کشاورزی دیم بود، می‌گوید: هرگاه خشکسالی رخ دهد، مردم با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای روبه‌رو می‌شوند. علی‌رغم اینکه کوهدشت در گذشته یک شهر کوچک و فعال بوده اما اکنون فعالیت صنعتی در آن دیده نمی‌شود.

محمدی تصریح می‌کند: کوهدشت از شهرهای پرآسیب است و بنابر اعلام رسمی دولت آمار بیکاری در آن به ۵۵ درصد می‌رسد و بسیاری از جوانان تحصیلکرده شهرستان بیکار هستند. کوهدشت از نظر فرهنگی نیز دچار آسیب‌هایی است. به عنوان مثال این شهر با این جمعیت هنوز یک سینما هم ندارد. از سوی دیگر سن اعتیاد در این شهرستان به سرعت در حال پایین آمدن است و حتی به مرز ۱۰ سال نیز رسیده است.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران ادامه می‌دهد: در سراسر این شهرستان فضای سبز مناسب، سینما، فضای آموزشی و امکانات تفریحی وجود ندارد و خانواده‌ها به دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب نمی‌توانند پاسخگوی فرزندان خود و تامین رفاه آنها باشند. به همین خاطر بیکاری و اعتیاد در حال رشد است و برای جوانانی که آینده‌ای را برای خود متصور نیستند وضعیت نامناسبی را رقم می‌زند.

محمدی با اشاره به مشاهده توزیع و فروش مواد مخدر در کوهدشت می‌گوید: بویژه موادمخدر صنعتی دامنه اعتیاد را گسترده‌تر کرده است. از آنجا که خانواده‌ها به کودکانشان الگوی اعتیاد را ارائه می‌دهند حتی شاهد هستیم که یک کودک ۱۰ ساله نیز در خانواده مصرف کننده مواد مخدر است و اگر فکری به حال این شهرستان نشود، اتفاقات بدتری برای آن رقم می‌خورد.

وی می‌افزاید: با آمارسازی‌های نادرست چهره شهر را موجه نشان می‌دهند. درخواستم به عنوان یک آسیب‌شناس اجتماعی این است که مسئولان بدون توجه به این آمارها، وضعیت شهر را رصد کنند و به آن سامان دهند. کوهدشت و شهرهای کوچکی نظیر آن قربانی زد و بندهای سیاسی می‌شوند، باید مسئولان کشوری به این امر ورود کنند.