- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

نظام سلامت لرستان و سیر لاک‎پشتی!/ اظهارات شهروندان، نمایندگان مجلس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان

untitled

 

بدون شک بهداشت و سلامت روح و جسم بزرگ‎ترین اولویت در زندگی هر فرد است.

به گزارش میرملاس به نقل از ایسنا ؛  ابلاغ سیاست‎های کلی نظام سلامت از طرف مقام معظم رهبری، الگویی را پیش روی مسئولان حوزه بهداشت و سلامت قرار داد که این الگو می‎تواند منجر به اجرای اقدامات مهمی در بهداشت و سلامت افراد جامعه شود.

  باید با برنامه ‎ریزی صحیح‎تر، در جهت عملی شدن این سیاست‎ها در کمترین زمان ممکن گام برداشت.

    در واقع این سیاست‎های کلی راه رسیدن به سلامت مطلوب را در کشور نشان می‎دهند، اگر این سیاست‎ها در تمام استان‎های کشور به صورت یکپارچه اجرایی شوند بدون شک به یک موفقیت و تحول بزرگ در نظام سلامت کشور می‎توان رسید.

قطعاً برای رسیدن به این تحول بزرگ باید مسئولان بهداشت و درمان به صورت هماهنگ، مقتدر و با تمرکز گام بردارند تا جانی دوباره به پیکر خدمات درمانی کشور بخشیده شود.

ابلاغ سیاست‎های کلی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری به معنی توسعه بهداشت و درمان در اقصی نقاط کشور خصوصاً مناطق کمتر برخوردار و غیربرخوردار است به گونه‎ای که توجه به اقشار نیازمند جامعه از مهم‎ترین محورهای این سیاست‎ها است.

بی‎شک با اختصاص ۱۰ درصد از درآمد هدفمندی یارانه‎ها به حوزه بهداشت و درمان، انتظارات افراد جامعه را برای افزایش خدمات‎دهی در این بخش بیشتر می‎کند.

تأکید مقام معظم رهبری و ریاست‎جمهوری بر تحول نظام سلامت کشور و تأکید بر کاهش هزینه‎های مردم، دغدغه‎ای است که می‎بایست مسئولان حوزه نظام سلامت استان توجه و جدیت بیشتری را برای اجرایی شده آن به کار گیرند.

این در حالی است که هنوز آهنگ این تحول در عرصه نظام سلامت لرستان آن‎گونه که باید به گوش نمی‎رسد و مردم استان و خصوصا نمایندگان آن‎ها در مجلس شورای اسلامی هنوز از شرایط حاکم بر حوزه بهداشت و سلامت در لرستان راضی نیستند.

یکی از شهروندان به ایسنا گفت: باید مجموعه اعتباراتی خاص به لرستان تخصیص یابد تا بتواند یکی از اهداف اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها یعنی ارتقای سطح خدمات و کیفیت بهداشت و درمان را افزایش دهد.

امیری افزود: امیدواریم با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‎ها در عمل شاهد کاهش هزینه‎های سلامت و بهداشت و ارتقای سطح بهداشت و درمان برای مردم لرستان باشیم.

وی اظهار کرد: وضعیت بیمارستان‎ها و درمان اصلا به هیچ وجه در خور استان لرستان نیست و از نظر بهداشت و درمان محروم است و هیچ‎گونه پیشرفت و ارتقای در این حوزه دیده نمی‎شود.

یکی دیگر از شهروندان لرستان گفت: دولت در خصوص بهبود وضعیت بهداشت و درمان قول‎های مساعدی داده است که امیدواریم این قول‎ها جامه عمل بپوشند و موجب رضایت مردم شوند.

شیراوند اضافه کرد: در استان لرستان از نظر بهداشت و درمان با مشکل مواجه هستیم. وضعیت بیمارستان‎ها نیز مشخص است. با توجه به اینکه هیئت دولت به این استان سفر کردند و از نزدیک با مشکلات آشنا شدند امید داریم هر چه زودتر در جهت مرتفع کردن آنها گام بردارند.

یکی دیگر از شهروندان لرستانی گفت: در حال حاضر تمام امکانات و تجهیزات درمانی در تهران متمرکز شده اما در دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها در زمینه مسائل درمانی با مشکل مواجه هستیم که امیدواریم امکانات و تجهیزات به استان و شهرستان ما هم اختصاص داده شود.

بیرانوند افزود: جا دارد همه مسئولان با توجه به وضعیت استان تمام تلاش خود را به منظور بهبود این وضعیت و رفع کمبودها برای خدمت به این مردم که مدافع انقلاب و رهبری هستند و در عمل نیز این مدعا را به اثبات رسانده‏اند به کار گیرند.

نماینده مردم پلدختر در مجلس دراین باره گفت: وضعیت دانشکده داروسازی در هاله‎ای از ابهام قرار دارد.

علی کائیدی با بیان اینکه نظام سلامت لرستان سیر لاک‎پشتی دارد، اظهار کرد: وضعیت بهداشت و درمان لرستان اسفناک است.

وی با بیان اینکه متأسفانه بیماران در بیمارستان‎های استان سرگردانند، اضافه کرد: طرح سلامت در همه استان‎ها اجرا شده و شهروندان آنها اعلام رضایت دارند اما متأسفانه مردم در مرکز لرستان، بروجرد و همه شهرستان‎ها مردم از وضعیت بهداشت و درمان ناراضی هستند.

کائیدی با تأکید بر اینکه وضعیت بهداشت و درمان در استان رها شده است، تصریح کرد: متأسفانه با وجود اخذ موافقت اصولی دانشکده داروسای، مهیا شدن زیرساخت و شاختمان آن و مشخص شدن هیئت علمی وضعیت آن در هاله‎ای از ابهام قرار دارد. این در حالیست که دانشگاه علوم پزشکی قبلاً اعلام کرده بود که دانشکده داروسازی در مهرماه ۹۳ دانشجو می‎پذیرد.

وی با اشاره به اینکه نیاز است در لرستان سیستم تخصصی دستیاری راه‎اندازی شود، بیان کرد: در بیمارستان‎های دولتی استان با نبود سی تی اسکن، MRI، رادیولوژِی و… مواجه‎ایم و این درخور شأن مردم ولایی لرستان نیست.

کائیدی با بیان اینکه زمزمه‎هایی وجود دارد که برخی می‎خواهند دنشکده دندانپزشکی و داروسازی را منحل کنند، بیان کرد: دانشکده دندانپزشکی با وجود سه ترم فعالیت چرا باید منحل شود.

نماینده مردم پلدختر در مجلس با اشاره به اینکه به صورت نامحسوس به بیمارستان عشایر و اورژانس سرکشی کردم، ادامه داد: چرا این مرکز فاقد طب  اورژانسی است و در بیمارستان‎های بروجرد و خرم‎آباد و سایر شهرستان‎ها بیماران تصادفی به دلیل این نقیصه تلف می‎شوند.

وی با انتقاد از اینکه برخی شهرستان‎های استان فاقد پزشک متخصص و حتی عمومی هستند، یادآور شد: در جلسه‌‎ای که با ویزر داشتیم این مسائل را صریحاً بیان کردم و ایشان نیز از وضعیت بهداشت لرستان ابراز نگرانی کردند.

کائیدی با بیان اینکه عدم استفاده از نیروهای نخبه و تحصیل کرده باعث تشدید این وضعیت شده است در حالیکه استفاده از نیروهای نخبه می‎تواند بهداشت و درمان استان را متحول سازد، اظهار کرد: وزیر بهداشت باید تلاش کند نیروهایی را که به کار می‎گیرد مانند خودش در خدمت مردم باشند.

نماینده مردم پلدختر در مجلس از نبود CU و NICU در برخی شهرهای استان انتقاد کرد و گفت: به دلیل نبود NICU و آی سی یو نوزادان، نوزادان لرستانی تلف می‎شوند.

کائیدی اظهارکرد: با صراحت لهجه می‎گویم هیچگونه رضایتی از عملکرد علوم پزشکی استان ندارم و رئیس جمهور و وزیر بهداشت باید تمهیداتی را برای حوزه بهداشت و درمان بیندیشند.

وی خطاب به دکتر هاشمی گفت: از شما می‎خواهم در اسرع وقت از حق مردم لرستان کنید چرا که امروز برای وضعیت دانشگاه علوم پزشکی کسی پاسخگو نیست.

نماینده مردم پلدختر در مجلس با بیان اینکه یکی از نقاط مثبت دولت تدبیر و امید این است که به عملکرد سلامت توجه کرده است، خاطرنشان کرد: در قبال سلامت مردم استان بی‎تفاوت نخواهم نشست.

نماینده مردم خرم‎آباد در مجلس در این باره به ایسنا گفت: نمایندگان مجلس حرکت جدید مدیریت بهداشت استان را امیدبخش نمی‎دانند چرا که اخلاق و رفتار وی منحصر به فرد بوده و ارتباط‎گیری‎اش با پرسنل بسیار ضعیف است.

ابراهیم آقامحمدی اضافه کرد: ایشان به دنبال رفیق‎بازی و استخدام اقوام و فامیل خود است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: وزارت بهداشت در مسیر خوبی پیش می‎رود و لرستان نباید بی‎برنامه در این راستا قدم نهد هر چند که در بیمه همگانی و کم کردن هزینه‎های درمان ضعیف عمل شده است و مدیریت جدید بهداشت و درمان استان باید از این امر مطلع بوده و به آن توجه کند.

وی اضافه کرد: ایشان باید تمام هم و غمش رفاه مردم بوده نه اینکه به فکر انتخابات فامیل‎بازی باشد.

این نماینده گفت: اگر مدیریت جدید بهداشت و درمان لرستان به همین منوال پیش رود قطع به یقین اقداماتی در جهت متوقف کردن فامیل‎بازی‎های وی خواهد شد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس نیز گفت: وضعیت بهداشت و درمان در روستاها و بخش‎های استان رضایتمند نیست.

محمدتقی توکلی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی لرستان مسائل درمانی و بهداشتی است که از یک جهت امکانات اندک است و از سوی دیگر بودجه‎هایی که در نظر گرفته می‎شود جوابگوی نیازهای برخی از بیمارستان‎ها نیست.

وی ادامه داد: در برخی بیمارستان‎ها با مشکل پرستار، کمبود تجهیزات و یا فرسوده بودن آنها مواجه‎ایم.

مهندس توکلی با اشاره به اینکه در مناطق پرجمعیت روستایی همچون بخش‎ها امکانات باید در حداقل باشد که متأسفانه نارضایتی‎هایی ایجاد کرده در حالی که یکی از مطالبات مردم وجود حداقل امکانات درمانی بهداشتی در روستاهاست.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با بیان اینکه مدیریت استان در حوزه بهداشت و درمان در راستای بهتر شدن خدمات درمانی زحمات زیادی می‎کشند، افزود: در استان با کمبود تجهیزات پاراکلینیکی نظیر MRI، سی تی اسکن و رادیولوژی مواجه‎ایم و وجود این امکانات در همه جای استان یک‎دست نیست.

وی گفت: شاید وضعیت تجهیزات در مرکز استان بهتر باشد اما در سایر شهرها و مناطق استان مشکلاتی وجود دارد.

توکلی با اشاره به اینکه با اجرای طر ح سلامت در استان فعالیت در بیمارستان‎ها بیشتر و مقداری از هزینه‎های درمانی مردم نیز کاهش یافته است، اظهار کرد: از عملکرد مسئولین بهداشت و درمان استان راضی هستم و کمبودهایی که در حوزه سلامت مشهود است مختص استان نیست بلکه در کل کشور وجود دارد و تورم، تحریم‎ها، گرانی و چند برابر شدن تجهیزات پزشکی منجر به افت وضعیت بهداشت و درمان در استان شده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس یادآور شد: با توجه به اینکه شهرستان الیگودرز با کمبود پزشک متخصص و تجهیزات بیمارستانی روبروست و تمام تلاش خود را انجام دادیم تا این مسأله را مرتفع سازیم اما خیلی نتوانستیم شرایط ایده‎آل و خوبی را در این شهرستان ایجاد کنیم.

نماینده مردم کوهدشت نیز با بیان اینکه لرستان در بحث بهداشت و درمان وضعیت مناسبی ندارد، گفت: دو شهرستان کوهدشت و رومشکان با جمعیت قابل توجه متأسفانه تنها دارای یک بیمارستان هستند که آن هم بسیار قدیمی و کلنگی است.

ملکشاهی با بیان اینکه از نظر پزشک به شدت در مضیقه هستیم به کمبود داروخانه در این شهرستان‎ها اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه هیچگونه همکاری ندارد. متقاضی وجود دارد ولی نمی‎دانیم با توجه به اینکه تنها یک داروخانه داریم و مردم سرگردان می‎شوند چرا مجوز صادر نمی‎شود؟

وی با اذعان به اینکه برنامه خاصی در بحث بهداشت و سلامت توسط دانشگاه علوم پزشکی ارائه نشده، افزود: موقعی که در شهرستانی مثل کوهدشت دستگاه ام آر آی وجود ندارد بیماران مجبورند ۱۰۰ کیلومتر سفر کرده تا به درمان خود بپردازند که این خطر و هزینه‎های زیادی به همراه دارد.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه موافق کاستی‎ها در این بخش هستیم، اظهار کرد: موضوع در مجمع نمایندگان مطرح و پیگیری خواهد شد زیرا بهداشت و سلامت در استان باید از وضعیت فعلی خارج شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با اذعان به اینکه وضعیت سلامت در لرستان خوب نیست، به ایسنا گفت: سلامت جزء شاخصه‎های توسعه یافتگی است و به دلیل اینکه زیرساخت‎های لازم در این بخش را نداریم باید فکری اساسی اندیشیده شود.

عباس قائدرحمت با بیان اینکه زیرساخت‎های لازم را به درستی نداریم از فقیر بودن سلامت در استان خبر داد و افزود: علیرغم همه پتانسیل‎ها وضعیت خوبی در بحث سلامت نداریم. تعداد تخت‎های بیمارستانی از میانگین کشوری پایین‎تر و زیرساخت‎هایمان نیز در مقایسه با استان‎های دیگر قابل قیاس نیست.

وی از کمبود نیروی متخصص و فوق تخصص در استان انتقاد کرد و یادآور شد: مردم به خاطر فقدان تجهیزات و امکانات به استان‎های دیگر سفر می‎کنند که این امر نگرانی‎ای جدای از مریضی به دنبال دارد.

قائدرحمت با اذعان به اینکه در حوزه‎های زیرساختی بهداشت و درمان ضعیف عمل کرده‎ایم، تصریح کرد: در دولت گذشته در بحث سلامت کوتاهی شد و همین امر وضعیت فعلی را به وجود آورده است.

نماینده مردم دورود و ازنا در ادامه تأکید کرد: مشکلات در این بخش بسیار زیاد است و علیرغم توانمندی‎های دکتر ساکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، وی نمی‎تواند جوابگوی رفع کاستی‎ها باشد ولی باید همه ما به مدیریت دانشگاه کمک کرده تا جوابگوی نیازهای مردم باشیم.

وی با بیان اینکه رسیدن به استانداردهای متوسط کشوری کمترین خواسته ماست، گفت: دو شهر چالان چولان و مومن‎آباد فاقد بیمارستان بوده و حتی درمانگاه شبانه‎روزی نیز ندارند.

در این خصوص رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یکی از سیستم‌های بهداشتی جامعه در سال ۶۴ در روستا‌ها انجام شده و هم اکنون در کوچک‌ترین روستاهای ما، خانه بهداشت و بهورز وجود دارد.

کوروش ساکی افزود: دراین روستا‌ها واکسیناسیون، کنترل آب، مبارزه با بیماری‌ها انجام می‌شود و چنانچه وضعیت بهداشت در جایی نامطلوب باشد باید اثراتش را مشاهده کنیم.

وی درپاسخ به این ادعای مطرح شده که وضعیت بهداشت در استان اسفناک است، اضافه کرد: چنانچه کسی این ادعا را دارد مستنداتی ارائه دهد و بگوید که کدام منطقه یا روستا به دلیل غیر بهداشتی بودن آب دچار بیماری شدن و یا بهورز روستاکم کاری کرده است؟ ما نمی‌توانیم تمام امکانات یک بیمارستان را به داخل روستا ببریم چرا که شاخص‎هایی در این راستا تعریف و بحث سلامت نیز درکشور سطح بندی شده است.

این مسئول اظهار کرد: اینکه درحوزه تخصصی مشکل داریم بحثی جداگانه است و هم اکنون شهرهایی را سرویس‎دهی می‌کنیم که در ۳۵ ساله اخیر یک متخصص به خود ندیده است.

وی ادامه داد: در اکثر شهرهای استان ۴ تخصص اصلی اطفال، جراحی، داخلی و زنان و زایمان وجود دارد و سطح بندی سلامت به ما می‌گوید ۹۰ درصد تمام بیماری‌ها توسط این ۴ تخصص انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: بعد از انقلاب خیلی از شهرستان‌ها دارای تعداد زیادی متخصص هستند و حوزه انتخابیه پلدختر درحال حاضر ۱۸ متخصص دارد.

ساکی با تاکید براینکه در آبانماه هر سال تعداد متخصصین توسط وزارت بهداشت با توجه به شاخص‎های نیاز، جمعیت و میزان محرومیت در کل کشور تقسیم می‌شوند، بیان کرد: درکل کشور نیاز ما به متخصصین جراح مغزواعصاب، رادیولوژی و سونوگرافی ۲ تا ۳ برابر است اما عملاً دیده می‌شود در این رشته‌ها تعداد کمی فارغ‎التحصیل می‌کنند.

وی اظهار کرد: باید ذکرشود که وضعیت سلامت از نظرمنتقدین چیست؟ درحال حاضر طرح تحول سلامت درکشور پیاده شده و این امر بستگی به بستر‌ها دارد، برای این طرح ۸ پکیج تعریف شده که از این تعداد و پکیج ساختارهای بروز می‌خواهد. اینکه وزیر راضی نیست باید دلیل بیاورند که در کدام حوزه رضایت ندارد؛ البته در بحث نرم افزار سپاس درچند شهر استان مشکل اساسی داشتیم جون که سیستم فیبر نوری ما کامل نبود و در حال حاضر تقریبا تمام شهرهای شهرستان‌ها به این سیستم وصل شده‌اند.

ساکی در بحث مقیمی پزشکان نیز افزود: دربیمارستان‎های بالای ۶۴ تختخواب باید متخصص دربیمارستان مقیم شود و هر کجا متخصص به اندازه کافی باشد پزشک مقیمی در نظرمی گیریم. هم اکنون در بحث زنان و جراحی مقیمی داریم البته این امر جزء مسائل اجباری دانشگاه نیست هرچند تمام متخصصان پلدختر اعلام کردند که آمادگی داریم مقیمی بمانیم.

وی درباره دانشکده داروسازی استان اضافه کرد: این دانشکده فاقد مجوز است و مجوز آن تنها یک موافقت اصولی اولیه بوده و ۲ سال قبل شروع کرده و بسترسازی می‌خواهد. جذب هیات علمی، ساختمان، تجهیز آزمایشگاه می‌خواهد بعد از انجام این اقدامات وزارتخانه بازنگری و سپس تصمیم می‌گیرد که مجوز به مابدهد یا ندهد. این دانشکده هیچ مشکلی ندارد و هم اکنون مجوز ۳۰ دانشجو برای ترم آینده (مهرماه) اخذ شده که ساختمان لازم آن آماده و آزمایشگاه آن در حال تجهیز است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان ۶ تا ۷ هیات علمی برای همین دانشکده داروسازی جذب کرده و استارت قوی خواهد زد.

وی در خصوص دانشکده دندانپزشکی بیان کرد: تا سال دوم درس‌ها ژنرال هستند و از سال سه دانشجو باید به پر کلینیک برود، امکانات پر کلینیک وجود دارد و کلینیک را آماده کردیم.

دکتر ساکی با بیان اینکه در داخل بیمارستان عشایر یک کلینیک ویژه دایر و متخصصین ارائه خدمات می‌دهند، بیان کرد: هیچ گونه نگرانی در بحث تجهیز کلینیک‎هاو پاراکلینیک‌های دندانپزشکی استان مشکلی نداریم.

این مقام دانشگاهی در پاسخ به این سوال که درانتصابات دانشگاه علوم پزشکی استان از افرادی که به جریان فتنه وابسته بودند استفاده شده است؟ گفت: اینکه انتصابات در این دانشگاه مربوط به جریان فتنه بوده است را قبول ندارم؛ در روند اداری یک سلسله مراتبی است که باید رعایت شود و سازمان‎های رسمی نظیر دانشگاه‎‌ها دارای اداره حراست است و استعلام تمام افراد از طریق اداره کل اطلاعات گرفته می‌شود؛ نمی‌‏دانم این چه فتنه‌ای است که اداره کل اطلاعات نمی‌تواند آن را تشخیص دهد و تنها دیگران تشخیص می‌دهند.

وی ادامه داد: یکی از معاونانم را به خاطر کارایی، تجربه و تسلط عالی که در کار داشت را انتخاب کردم و اتفاقا در مورد این مهم نیز با نماینده‌ای که ادعا دارد درانتصابات دانشگاه علوم پزشکی استان از افرادی که به جریان فتنه وابسته بودند استفاده شده مشورت و ایشان جواب مثبت دادند.

ساکی تصریح کرد: دردانشگاه انتصابات فامیلی نداریم و چنانچه برخی از افراد را به دلیل عدم توانمندی پرسنلی کنارگذاشته شدند صرفا به خاطر مسائل کاری بوده است. هنگامی‎که به عنوان رئیس منصوب شدم هیچ کسی ازمن نپرسید برنامه‌ات چیست؟ و با هر کسی برخورد کردم ازمن پرسید راستی هستی یا چپی؟ متاسفانه یکی از دلایل عمده عدم توسعه نیافتگی استان همین موضوع است چراکه در کشورهای غربی هنر کار و کار را می‌بینند و این دلیل عمده پیشرفت آنان در دنیاست.

گزارش از : ابراهیم شریفی / ایسنا