تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
9

ایت الله العظمی حاج شیخ فرج الله کاظمی/ از سفرهای تبلیغی میان عشایر تا همکاری با آیت الله کاشانی

  • کد خبر : 54601
  • 25 مرداد 1393 - 17:14

  به گزارش میرملاس نیوز ؛ مرحوم آیت‌الله کاظمی در ارتباط با نهضت روحانیت در عصر مرحوم آیت‌الله کاشانی با ایشان ملاقات‌های مکرری داشته و سعی در برطرف کردن اختلاف ایشان با دیگر جناح‌ها و شخصیت‌های ملی را داشتند. عالم ربانی مرحوم شیخ فرج‌الله کاظمی که در عصر خود منشأ خدمات فرهنگی و مبارزات سیاسی […]

41485665483728887773

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ مرحوم آیت‌الله کاظمی در ارتباط با نهضت روحانیت در عصر مرحوم آیت‌الله کاشانی با ایشان ملاقات‌های مکرری داشته و سعی در برطرف کردن اختلاف ایشان با دیگر جناح‌ها و شخصیت‌های ملی را داشتند.

عالم ربانی مرحوم شیخ فرج‌الله کاظمی که در عصر خود منشأ خدمات فرهنگی و مبارزات سیاسی مهمی بود از مفاخر علمی و رجال سیاسی و مبارز کشور بود که از خود آثار تربیتی, اجتماعی و سیاسی چشمگیری بجای گذاشته است.

وی به سال ۱۲۶۹ قمری در روستای گلباغی از توابع نورآباد دلفان چشم به جهان گشود و در سال ۱۳۸۱ قمری مطابق با ۲۴/۱۲/۱۳۴۱ شمسی یک هفته قبل از حادثه مدرسه فیضیه در کربلای معلی رحلت نموده و در وادی السلام نجف اشرف دفن گردیده است.

مهاجرت به سوی خدا:

مرحوم آیت‌الله العظمی کاظمی در سن ۱۸ سالگی بوسیله یک روحانی وارسته که در مسیر بازگشت از سفر عتبات عالیات میهمان خانواده ایشان می‌شود تشویق به تحصیل علوم دینی شد مطالعه کتاب اخلاقی «معراج السعاده» مرحوم نراقی در وی تحول معنوی خاصی به وجود آورده و علی‌رغم مخالفت شدید خانواده‌اش تصمیم مهاجرت به سوی نجف اشرف گرفت و روستای گلباغی را به سمت شهرستان هرسین ترک کرد‏, پس از اطلاع خانواده از فرار وی چند سواره مسلح از طرف پدر بزرگش مرحوم نقی اعزام شده پس از جستجو او را در هرسین دستگیر و کت بسته در زیر زمین منزل جایی که اشرار و مقصران را زندانی می‌کرده‌اند به غل و زنجیر می‌کشند.

پس از آزاد شدن توسط مادرش مجدداً اقدام به فرار نموده و از بیراهه و کوه به طرف هرسین و سپس به کرمانشاه می‌رود و با تراشیدن زلف‌های حنایی و کندن شال و ستره‌های محلی و پوشیدن یک قبای طلبگی قیافه طلبگی و سر وضع خود را کاملاً تغییر داده, برای تهیه خرج سفر و مسافرت به عتبات عالیات همراه کاروان‌ها, در محل علافخانه کرمانشاه به کارگری می‌پردازد.

یکی از روزها که مشغول لابروبی نهری در علافخانه است که معمولا جوانان شهرستان‌ها و روستاهای مجاور جویای کار به آنجا مراجعه می‌کنند, می‌بینند باز هم چند نفر اسب سوار مسلح آمده‌اند و در جستجوی او هستند, مرحوم آیت‌الله کاظمی نقل می‌کند با دیدن جوانان فامیل و اسب و زین‌های مرتب و سلاح و قطار و شال و ستره‌های آنان یاد وطن کرده اشک در چشمانم حلقه زد, ولی با خود گفتم اگر سر در منجلاب نهر علافخانه فرو کنم بهتر است که دوباره به زندگی جاهلی پر ماجرا و قتل و غارت عشایر منطقه بر گردم و لذا خود را از آنان پنهان کردم و نتوانستند مرا پیدا کنند.

حرکت به سوی عتبات عالیات

آیت‌الله کاظمی در مدت اقامت چند هفته‌ای در کرمانشاه اقدام به فرا گرفتن دروس امثله و صرف میر سرانجام پس از تهیه هزینه سفر, به یکی از کاروان‌های زیارتی کربلا پیوسته راهی سفر معنوی خود می‌شود.

خود آن مرحوم نقل می‌کند آنقدر اشتیاق به تحصیل داشتم که به دنبال قافله پیاده راه افتاده و در عین حال به مطالعه کتاب جامع‌المقدمات و حفظ کردن درس‌های خود سرگرم بودم و گاهی که چند کیلومتر از قافله عقب می‌افتادم مرا صدا می‌زدند, دوان دوان خود را به قافله می‌رساندم و باز هم به خواندن کتاب و حفظ درس‌ها ادامه می‌دادم.

70670724517060630207

کار و تحصیل در حوزه علمیه کربلاء

چند سالی در شهر کربلا و حوزه علمیه آنجا که تحت اشراف مرحوم آیت‌الله میراز محمد تقی شیرازی(ره) بوده به فراگرفتن صرف و نحو, منطق و معانی بیان و دوره سطح فقه و اصول می‌پردازد و چون هنوز در دفتر شهریه ثبت نام نشده برای گذراندن معاش خود در هفته دو روز به کارگری می‌پردازد.

آن مرحوم در خاطراتش می‌گوید: از حسن اتفاق یک روز همراه استاد کارش در منزل مرحوم آیت‌الله شیرازی به کارگری مشغول می‌شود و هنگام نماز لباس‌های کارگری را در آورده و با لباس طلبگی به نماز می‌ایستد, مرحوم آیت‌الله شیرازی که زیر چشمی مراقب اعمال ایشان بوده, نزد او می‌آید و پس از آنکه متوجه می‌شود این کارگر از طلاب حوزه است, چند سئوال علمی می‌پرسد و او را جوانی درس خوان و با استعداد یافته‏, می‌فرماید: به دفتر ایشان مراجعه کند و در دفتر شهریه نام‌نویسی نماید.

مرحوم آیت‌الله کاظمی در سفر زیارتی به کربلا به بعضی از اعضاء خانواده دیوارهای یکی از باغ‌های کربلا را نشان می‌دهد و می‌فرماید این دیوار را در دوران جوانی من ساخته‌ام.

هجرت به سامرا در محضر مرحوم آیت‌الله شیرازی:

مرحوم آیت‌الله شیرازی به سامرا مهاجرت می‌کنند و در جوار حرم عسکریین علیهم‌السلام, اقدام به تأسیس حوزه علمیه می‌کند و بدین ترتیب درس طلاب حوزه را در تابستان‌ها به لحاظ خنک بودن هوا به آنجا می‌برد مرحوم آیت‌الله کاظمی(ره) نیز در معیت ایشان به حوزه علمیه سامرا مهاجرت نموده چند سالی در محضر استاد خود به ادامه تحصیل می‌پردازد. به هنگام بازگشت مرحوم آیت‌الله شیرازی همراه ایشان به کربلای معلی بر می‌گردد و تا سنه ۱۳۳۸ قمری که مرحوم میرزای شیرازی رحلت می‌کند در حوزه علمیه کربلا به تحصیل ادامه می‌دهند.

هجرت به نجف اشرف و درک محضر آیت‌الله نائینی :

پس از رحلت مرحوم آیت‌الله میرزا محمد تقی شیرازی, به منظور درک محضر پرفیض استاد معروف حوزه علمیه نجف اشرف مرحوم میرزای نائینی به حوزه علمیه نجف اشرف مهاجرت کرده, از محضر مرحوم آیت‌الله نائینی, آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی و دیگر اساتید بزرگ مانند علامه کاشف الغطاء و غیره استفاده می‌کند و پس از اتمام دوره‌های درس خارج به مرتبه اجتهاد نائل آمده‏, مراتب علمی اجتهاد ایشان را اساتید حوزه نجف گواهی و تأیید می‌کنند.

بازگشت به وطن و ارشاد مردم:

مرحوم آیت‌الله کاظمی پس از نیل به درجه اجتهاد و کسب مقامات علمی و عملی با دعوت و اصرار مردم لرستان و بزرگان منطقه در سال ۱۳۴۲ قمری علی رغم میل باطنی با اصرار استاد بزرگوارش مرحوم آیت‌الله نائینی به صورت مأموریت از طرف ایشان به ایران بازگشته و مورد استقبال مردم و سران عشایر قرار گرفته, کار بزرگ ارشاد را در خطه لرستان و غرب کشور آغاز می‌کنند.

وی در طول سالیان دراز تبلیغ و ارشاد, هزاران نفر از شیعیان مخلص که دارای اعتقادات عمیق به اهل بیت علیهم‌السلام بوده, اما از احکام شرعی و اعتقادات صحیح کم اطلاع بودند را در شهرستان‌های دلفان‏, الشتر, کوهدشت, کرمانشاه, ایلام و همدان با معارف و احکام اسلام آشنا می‌کند.

یکی از کارهای مهم ایشان رفع اختلاف و حل و فصل دعاوی ملکی قبایل و عشایر این مناطق بود که بیشتر اوقات منجر به قتل و غارت و ناامنی‌های می‌شد و هم اکنون در نزد بسیاری از مردم آن دیار دستخط‌های ایشان و صلح نامه‌ها و قباله‌ها و عقد نامه بسیار به چشم می‌خورد.

مرحوم آیت‌الله کاظمی که بیش از چهل سال عمر شریف خود را صرف ارشاد و تبلیغ عشایر و قبایل غرب کشور کردند, معمولاً تابستان را در شهرستان هرسین و کرمانشاه و مراکز عشایری به اقامه جماعت و ارشاد می‌گذراند و زمستان در حوزه علمیه قم سکونت داشتند و در محل مقبره مرحوم ابن بابویه کلاس درس خارج فقه, از کتاب عروه الوثقی را دایر کرده و شاگردان بسیاری در حوزه درس ایشان تربیت می‌شدند و به آنان شهریه نیز می‌پرداختند, از میان شاگردان فاضل ایشان می‌توان از استاد بزرگوار آیت‌الله شیخ محمد رضا آدینه‌وند نام برد که از اساتید و علمای معاصر حوزه علمیه قم هستند.

سفرهای تبلیغی و اقامه جماعت در میان عشایر

وی مدتی از تابستان را به میان عشایر و طوائف رفته در مراکز جمیعتی آنان رحل اقامت افکنده, هر ده روز یک منطقه چادر می‌زدند و به اقامه جماعت و بیان مسائل شرعی و احکام و حل و فصل دعاوی و رفع اختلاف و قضاوت شرعی می‌پرداختند و معمولاً تعدادی از شاگردان و روحانیان محلی را همراه خود به مناطق عشایری می‌بردند که کار آنان اصلاح قرائت حمد و سوره و آموزش مسائل و احکام شرعی و تعلیم آداب و رسوم شرعی غسل و کفن و دفن صحیح اموات و تصحیح آداب و رسوم غلط محلی بود.

همفکری و همکاری با مرحوم مدرس در مبارزه با پهلوی:

مرحوم آیت‌الله کاظمی بخش مهمی از زندگی خود را صرف مبارزه با رژیم پهلوی و درگیری با رضاخان کرده و ضمن تماس‌های مکرر با مرحوم مدرس زمینه یک قیام مسلحانه عشایری را علیه رضاخان تدارک می‌بیند که در این راستا با عبدالحسین خان ابوقداره والی پشتکوه نیز ملاقات‌ها و قرارهایی داشته و به این مناسبت همشیره خود را نیز به پسر والی داده که از او پسری داشتند بنام اسدالله ابوقداره که سال‌های آغاز نهضت فرماندار قم شده بود و به همین خاطر ارتباط نزدیکی با مراجع تقلید داشتند و مرحوم آیت‌الله مرعشی که از نسبت ایشان با مرحوم آیت‌الله کاظمی خبر داشت به ایشان می‌فرمود: آقای ابوقداره منا اهل البیت هستند.

 

مرحوم آیت‌الله کاظمی در مبارزات مرحوم مدرس با پهلوی همکاری داشته با مرحوم مدرس در مجلس شورای اسلامی فعلی بهارستان, که محل مجلس شورای ملی وقت بوده است, ملاقات داشته و سپس در منزل وی قرار و هماهنگی در شروع نهضت از مجلس با دستگیری پهلوی و اقدام افراد مسلح که قبلاً از عشایر لرستان در محل‌های اطراف مجلس مستقر شده‌اند و حرکت نیروهای مسلح عشایر از لرستان به تهران و تصرف پایتحت داشته‌اند.,

پهلوی در مجلس آن روز پی به قرار عملیات برده, فوراً مجلس را ترک نموده با محافظان خود فرار می‌کند و سپس اقدام به بازداشت مرحوم مدرس و تبعید او می‌نماید.

و نیز داستان مهاجرت مرحوم والی پشتکوه به عراق و انتخاب مجاورت حرم مطهر کاظمین علیه‌السلام در بقیه عمرش تصمیم به همکاری با مرحوم آیت‌الله کاظمی و مرحوم مدرس جهت قیام مسلحانه عشایری می‌گیرند که پهلوی با اطلاع از این ملاقات‌ها و قرارها و آگاهی از جمع‌آوری سلاح و هماهنگی مرحوم مدرس با عشایر لرستان و ایلام, قصد دستگیری والی را داشته است که ایشان مهاجرت را بر اقامت و درگیری با پهلوی ترجیح می‌دهد.

همکاری با مرحوم آیت‌الله کاشانی :

مرحوم آیت‌الله کاظمی در ارتباط با نهضت روحانیت در عصر مرحوم آیت‌الله کاشانی با ایشان ملاقات‌های مکرری داشتند و سعی در برطرف کردن اختلاف ایشان با دیگر جناح‌ها و شخصیت‌های ملی را داشتند و در جریان انتخابات حساس مجلس ملی دوره چهاردهم‏, مرحوم آیت‌الله کاشانی و همچنین دکتر مصدق کاندیداهای مشترکی داشتند که مرحوم آیت‌الله کاظمی در کرمانشاه به منظور رأی آوردن کاندیداهای مردمی, مردم را بسیج کردند و در کرمانشاه و هرسین که از مرحوم آیت‌الله کاظمی شنوائی داشتند به سه نفر مورد نظر ایشان به نام‌های دکتر سنجابی, دکتر اقبال, نادعلی کریمی رأی دادند و هر سه کاندیدای مورد نظر با رأی قاطع به مجلس راه یافتند.

همکاری با شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام

مرحوم آیت‌الله کاظمی در حوزه علمیه قم با شهید نواب صفوی و برادران واحدی ارتباط نزدیک داشت و منزل ایشان برای یاران نواب و فدائیان اسلام به عنوان یک ملجاء و پناه محسوب می‌شد, که در مبارزات خود به طور مستمر با ایشان در تماس و ارتباط بودند و مرحوم نواب صفوی به منظور بررسی وضعیت عشایر لرستان و ترتیب یک حرکت مسلحانه و قیام عشایری بارها به شهرستان‌های هرسین, نورآباد, الشتر مسافرت کرده, با مرحوم آیت‌الله کاظمی و سران نیروهای مسلحی که به فرمان ایشان بودند تماس و مذاکره داشته و خاطرات و آثاری از ایشان در لرستان به یادگار مانده است

کسالت قلب و بستری شدن در بیمارستان بازرگانان

مرحوم آیت‌الله کاظم اوائل سال ۱۳۴۱ شمسی به کسالت قلبی مبتلا شده با معرفی مرحوم آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای در بیمارستان بازرگانان تهران بستری می‌شوند و تحت نظر دکتر نبوی پزشک متخصص قلب معالجه می‌شوند, همزمان با کسالت ایشان مرحوم آیت‌الله کاشانی نیز در این بیمارستان چند اتاق آن طرف‌تر بستری بودند.

در این بیمارستان نخست وزیر وقت علی امین که با روحانیت و ملی‌یون ارتباطاتی داشت از مرحوم آیت‌الله کاظمی و مرحوم آیت‌الله کاشانی عیادت به عمل می‌آورند.

همکاری با امام خمینی(ره) در آغاز نهضت

مرحوم آیت‌الله کاظمی پس از بهبود نسبی و مرخصی از بیمارستان چند روزی در قم در منزل حجت‌الاسلام شریفی داماد خود در محله یخچال قاضی بودند, که در این ایام مرحوم امام خمینی(ره) به عیادت ایشان آمده, مرحوم آیت‌الله کاظمی هم از ایشان بازدید می‌کنند که در این دید و بازدید بین آنان پیرامون آغاز نهضت مذاکراتی صورت می‌گیرد.

با توجه به نظر امام در لزوم مشارکت علمای اعلام از شهرستان‌ها و حمایت از حرکت و نهضتی که آغاز شده است, مرحوم آیت‌الله کاظمی اقدام به ارسال تلگراف پشتیبانی از امام و نهضت اسلامی ایشان نموده, متن این تلگراف را مشترکا با اخوی خود مرحوم آیت‌الله شیخ محمد رضا کاظمی امضاء می‌کنند با رسیدن تلگراف و چاپ و پخش آن در استان و حوزه علمیه قم و شهرستان‌های دیگر امام خمینی(ره) خطاب به رژیم فرمودند: (اگر ما عشایر لرستان را بسیج کنیم چه خواهید کرد؟).

انتخاب شفاخانه اهل بیت علیهم‌السلام و آرامیدن در جوار امیرالمومنین علیه‌السلام:

مرحوم آیت‌الله کاظمی پس از بستری شدن در بیمارستان و بهبودی نسبی بنا به توصیه پزشک معالجشان قرار بود برای تکمیل معالجه به خارج کشور سفر کنند که به همین جهت اقدام به تهیه گذرنامه کرده اما سفر را به کربلا و عتبات عالیات تغییر دادند و فرمودند: من به شفاخانه اهل بیت علیهم‌السلام می‌روم اگر مصلحت به شفا بود شفا می‌دهند و اگر عمرم تمام شده بود, همانجا در پناه بارگاه ملکوتی امیرالمومنین حضرت علی علیه‌السلام خواهم آرمید.

سرانجام در سال ۱۳۸۱ هجری قمری مطابق با ۲۴/۱۲/۱۳۴۱ شمسی یک هفته قبل از حادثه دلخراش مدرسه فیضیه در کربلای معلی رحلت فرمودند و او را با آب فرات غسل داده, پس از تشییع جنازه با شکوه در حرم مطهر حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام مرحوم آیت‌الله شیرازی بر جنازه ایشان نماز خوانده, پس از آخرین طواف حرم خامس آل عبا علیه‌السلام طبق وصیت قبلی خود به نجف اشرف منتقل شده, آنجا نیز پس از اعلام عمومی از بلندگوهای حرم مطهر امیرالمومنین علیه‌السلام و تشییع جنازه با شکوه در کنار مرقد مطهر مولای متقیان علی علیه‌السلام و اقامه مجدد نماز به وسیله دو مرجع بزرگ تقلید مرحوم آیت‌الله سید محسن حکیم و مرحوم آیت‌الله شاهرودی در وادی السلام نجف اشرف نزدیک مقام امام صادق علیه‌السلام دفن می‌‌شوند.

آثار علمی آن مرحوم

از مرحوم آیت‌الله کاظمی آثاری بجا مانده است که عبارت است از:

۱- رساله عملیه «منتخب الاصول و الفروع» که در چاپخانه علمیه قم به چاپ رسیده است

۲- حاشیه رساله عملیه «توضیح المسائل‌» که به چاپ رسیده است

۳- جزوه استدلالی فقهی در مورد شرط حیاه در مفتی.

۴- جزوه فقهی استدلالی پیرامون انتخاب وکلاء برای مجلس قانون‌گذاری که در پاسخ پرسش مرحوم آیت‌الله کاشانی نوشته‌اند(خطی).

۵- ترجمه گلچین مجموعه ورام(خطی).

۶- شرح استدلالی فقهی بر عروه الوثقی(خطی).

و تعداد دیگری از رساله‌های فقهی و اصولی پیرامون مسائل مختلف مانند قاعده (لاضرر) و غیره.

فرزندان ذکور:

از مرحوم آیت‌الله کاظمی چهار فرزند پسر بجا مانده است:

حجت‌الاسلام حاج شیخ محمد کاظم کاظمی قبل از نهضت با فدائیان اسلام و نهضت ملی با مرحوم کاشانی همکاری داشته‏ پس از پیروزی انقلاب اسلامی از طرف امام خمینی(ره) مأمور تشکیل کمیته انقلاب اسلامی شهرستان دلفان می‌شدند و چند سالی از طرف وزارت ارشاد اسلامی در کراچی حیدرآباد مسئول خانه فرهنگ بوده, سپس در شهرستان پاکدشت به تأسیس کتابخانه امام صادق علیه‌السلام و اداره ارشاده اسلامی و اقامه نماز جماعت و تبلیغ در این سامان اشتغال داشته‌اند.

حجت‌الاسلام علی آل‌کاظمی که قبل از پیروزی انقلاب در شهرستان کرمانشاه و هرسین و دیگر نقاط فعالیت تبلیغی داشته با رژیم شاه مبارزه می‌کردند و چندین بار زندانی شده سرانجام در سمت‌های اداره کمیته, بسیج عشایری, نمایندگی مجلس در دوره اول و پنجم و امامت جمعه پاکدشت با حکم امام(ره) فعالیت نموده که شرح حال ایشان به طور مستقل و مشروح خواهد آمد.

مهندس محمود کاظمی که در جبهه‌ها خدمت کرده در سمت‌های مسئولیت دفتر فنی استان لرستان و همکاری با استانداری کرمانشاه در زمینه مسائل عمرانی لرستان و کرمانشاه خدمات شایسته‌ای داشته است.

مهندس جعفر کاظمی که در جبهه‌های غرب کشور خدمت کرده در سمت‌های فرمانداری گیلان غرب و اخیرا جوانرود مشغول خدمت است.

برادران روحانی مرحوم آیت‌الله کاظمی

مرحوم آیت‌الله کاظمی سه برادر کوچکتر خود را در سفرهای بعدی به منظور تحصیل علوم دینی همراه خود به نجف اشرف برده با مهاجرت به حوزه علمیه نجف اشرف به مدارج علمی و مراتب عالیه‌ای از تهذیب می‌رسند.

مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمد رضا کاظمی که سالیان دراز در حوزه علمیه نجف اشرف به تحصیل علوم دینی پرداخته, از محضر اساتید بزرگی چون کاشف الغطاء بهره‌های بسیار می‌برد و سپس به حوزه علمیه قم مهاجرت نموده و در محضر مرحوم آیت‌الله حائری استفاده می‌کند و سپس در کرمانشاه رحل اقامت گزیده و علاوه بر مبارزات سیاسی علیه رژیم طاغوت, در دوره سوم مجلس خبرگان رهبری به عنوان نماینده استان کرمانشاه برگزیده شد.

مرحوم حجت‌الاسلام شهید عبدالله کاظمی

برادر دیگر مرحوم آیت‌الله حاج شیخ فرج‌الله کاظمی بوده است که همراه ایشان در سفرهای بعدی به نجف اشرف می‌رود و پس از گذراندن مقدمات و سطح با تشویق مرحوم آیت‌الله نائنی به لرستان بر می‌گردند و به ارشاد مردم می‌پردازند که در اوراق بجا مانده از مرحوم آیت‌الله کاظمی دستخطی از مرحوم آیت‌الله ناینی دیده شده است که به مرحوم شیخ عبدالله اجازه روایتی و امور حسبیه داده بودند و متأسفانه این دستخط که تحویل فرزند ایشان گردیده مفقود شده است.

نامبرده در جریان غارتگری بیرانوندها توسط یکی از یاغیان منطقه که با پدرشان کینه داشته است او را در حال اذان گفتن به ضرب گلوله به شهادت می‌رساند, مردم قاتل را تعقیب کرده و به قتل می‌رسانند و سر او را برای مرحوم آیت‌الله کاظمی به هرسین می‌فرستند که ایشان دستور می‌دهند آن را در قبرستان هرسین دفن می‌کنند.

از آن مرحوم یک فرزند پسر بنام حسین کاظمی به جا مانده که در کرمانشاه سکونت دارد.

مرحوم حجت‌الاسلام شیخ محمد قلی کاظمی:

برادر دیگر مرحوم آیت‌الله کاظمی که در سفرهای بعدی همراه ایشان به نجف اشرف رفته, در محضر اساتید به تحصیل علم می‌پردازند و موفق به خواندن مقدمات و سطح شده مدارج تقوی و تهذیب را می‌پیمایند.

مرحوم شیخ محمد قلی کاظمی در نجف اشرف هم حجره مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی بوده‌اند که درباره ایشان فرموده‌اند: مرحوم شیخ محمد قلی طلبه‌ای با تقوی و مهذب بوده که نماز شب ایشان ترک نمی‌شده و من کمتر طلبه‌ای را به تقوای شیخ محمد قلی می‌شناختم.

مرحوم شیخ محمد قلی که با بیماری سینه پهلو از دنیا می‌رود مجرد بوده از او فرزندی نمانده است و قبر آن مرحوم مقابل ضریح امام موسی کاظم علیه‌السلام در داخل رواق می‌باشد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=54601

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 40در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴۰
  1. خداوند بیامرزاد مرحوم آیتالله کاظمی و برادران ایشان و سلسله روحانیون وابسته به ایشان را . ما لکزبانان چه مفاخر عالیرتبه ای داشته ایم که اکثرا از آنها غافلیم و کسی تاکنون برایمان نگفته . این بزرگواران اگر اصفهانی یا مشهدی و یاقمی و… بودند الان درکتب درسی سراسر کشور زندگینامه شان تدریس میشد ! ولی چون لرستانی و مخصوصا لک زبان بوده اند باید در پرده ای از ابهام باشند چرا ؟ از آقای آزادبخت عزیز ( مدیر محترم ) سایت بخاطر معرفی این بزرگان و مفاخر غلمی و مذهبی بسیار تشکر و قدرانی میشود . از خداوند بزرگ توفیق روزافزون عوامل اجرایی این سایت را مسئلت مینماییم . یاعلی

  2. متشکرم برای تهیه اینگونه متون که باعث معرفی مفاخر علمی ومبارز به نسل جوان میشود .خداقوت ودست مریزاد. بسیار گویا ست بجاست راوی را نیز معرفی میکردید

  3. خداوند روح شهدا و درگذشتگان را شاد وبه بازمانگان سلامتی عطا بفرماید

  4. سلام و صلوات خداو ملائکه اش به روح بلند و ملکوتی مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج شیخ فرج الله کاظمی که در زمان عمر پربرکتشان منشا خیر و برکت در استان لرستان و کرمانشاه بودند.

  5. با سلام و سپاس بزرگان و اندیشمندان هر دیار و قومی آیینه تمام نمای ارزشها و پیشرفت آن جوامع به شمار می روند. دیار کوهدشت و لرستان با قدمت تاریخی ای که دارد باید بیش از هر زمان دیگر به مفاخر علمی و تاثیر گذار خود ببالد و جوانان با استعداد آن با الگو گیری از آنان بر حرف و حدیثهایی که در خصوص وضعبت فرهنگی این قوم می رود خط بطلان کشند. پیشنهاد مشخص نگارنده به سایت وزین میر ملاس اختصاص صفحه ویژه تحت عنوان با فرهیختگان است که با ارتباط با آنان شبکه ای اجتماعی از دانشمندان این دیار شکل می گیرد جا دارد جوانان این دیار با استوانه های دینی خود همانند آیت الله کاظمی، آیت الله مروجی، آیت الله فرج عباسی، آیت الله آدینه وند و مفاخر علمی خود همانند دکتر یاری ( عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان) دکتر عبدی پور ( عضو هیئت علمی دانشگاه قم) دکتر ابدالی ( عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی قزوین) دکتر صادقی ( عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) دکتر آزادبخت ( دکتر در جامعه شناسی) دکتر آزادبخت ( روابط بین الملل) دکتر علیپور ( عضو هیئت علمی دانشگاه رازی) دکتر کوشکی ( عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی) آشنا شود

    • آقای آزادبخت پیشنهاد اختصاص صفحه ویژه با فرهیختگان می تواند قدم مبارکی در توسعه شهر باشد در ضمن کوهدشت دارای اساتید و عالمان برجسته ای است از آنان بخواهید با نوشته های علمی در سایت سطح آن را بالا ببرند

  6. آقای آزادبخت پیشنهاد مخاطب گرامی مبنی بر اختصاص صفحه ویژه « با فرهیختگان» اقدام فرهنگی و جالبی است از این اساتید با توجه به موضوعات روز و مورد نیاز استمداد نگارش مطلب در سایت شود تا سطح آن بالا رود و از سوی دیگر مردم و جوانان به وجود چنین اندیشمندانی افتخار کنند و باعث انقلابی در مسایل فرهنگی و علمی شهرمان می گردد جا دارد از اساتید و فرزانگان دیگر شهر همانند دکتر رضایی ( عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گروه فلسفه) و دیگر اساتید از قلم افتاده یاد شود.

    • در ضمن در همان قزوین که جناب آقای ناصح فرموده اند دکتر رامین کاظمی عضو هیئت علمی و معاونت آموزشی دانشکده علوم پایه می باشند.

  7. اختصاص صفحه با فرهیختگان به واقع باعث اصلاح سیاست و فرهنگ شهرمان می شود و باعث می شود که جوانان به هویت شهرشان افتخار کنند به امید آنروز

  8. از آقای آزادبخت به خاطر درج این مطلب تشکر ویژه دارم در مورد آیت الله کاظمی شنیده بودم ولی نه اینگونه کامل حقیقتاً بنده به همراه پدرم افتخار دیدار با مرحوم حاج شیخ محمد رضا کاظمی را حتی ۲ بار دارم ایشان پدر بزرگوار دکتر احمد کاظمی جراح و شکسته بند معروف کرمانشاه وبه واسطه ایشان که با پدرم رفیق بود خدمت پدرشان می رسیدیم چهره ای بسیار نورانی پشت یک میز کوچک طلبگی نشسته بود و به استفتاعات مردم پاسخ می داد وبه من پول داد همیشه این خاطره و چهره نورانی ایشان یادم نمیرود

  9. آن عالم بزرگوار را همه ما خوب می شناسیم، خوب زحماتشان جایگاهشان علمشان تقوایشان و …….
    اما این سوال برای بنده همیشه مطرح است چرا باید در استان کرمانشاه از ایشان تجلیل کنند اما در زادگاه خودشان در دستگاه های متولی فرهنگ از ایشان هیچ و هیچ اسمی نباشد بله هیچ اسمی نه مدرسه ای نه خیابانی نه دانشگاهی نه حوزه ای هیچ و هیچ

  10. این نام نیک است که می ماند معرفی عالمان و اساتید کوهدشتی وطیفه تک تک ماست تا از برکت آن شهرمان پیشرفت کند

  11. جناب آقای آزاد بخت، مدیر محترم سایت پر بار و فرهنگی اجتماعی میر ملاس!
    با سلام و عرض ادب و آرزوی توفیق برای شما دوست عزیز امیدوارم که همیشه تفکر و قلمتان در راستای اعتلای آگاهی هم وطنانتان الگو و طلایه داری قابل ستایش باشد مطالب بقیه دوستان را خواندم برخی از شما قدر دانی کرده و برخی مثل “م.ت” در لفافه گفته اند که شما در مورد حضرت آیت الله کاظمی اغراق نموده اید ، بایستی عرض نمایم که نه تنها در مورد این عالم فقید و ربانی اغراق نشده بلکه کم گفته شده و در طول ۱۰۰سال (و یا بیشتر ) مبارزات سیاسی و دینی با توجه به جو نامناسب و سرشار از خفقان از معرفی اینگونه افراد جلوگیری به عمل آمده است در زمان سلاطین اخیر حکومت و افراد وابسته به حکومت این کار را می کردند و بعد از انقلاب افراد متعصب و متحجر این کار را میکردند ، افرادی مثل “م.ت” یا از تاریخ و گذشته افراد مشهور و مبارز خبر ندارند یا از روی تعصب و خدای نخواسته عقده های شخصی گفته اند که نوشته های شما نیر محترم سایت اغراق آمیز است ، و افرادی مثل “م.ت” در حدی نیستند که از شخصیت وارسته ای چون مرحوم آیت الله کاظمی انتقاد کنند و یا از نگارنده هایی که از این شخصیت سخن میگویند ایراد بگیرند ، قابل توجه این که در حال حاضر افرادی در شهرستان دلفان به عنوان گواه زنده حضور دارند که خود شاهد زنده بعضی از کرامات این بزرگوار بوده اند .
    تا افرادی مثل “م.ت” داریم استعدادها و افراد بزرگ در این استان شناخته نخواهند شد ، چون این افراد از آبشخوری تغذیه میکنند که احتمالا ریشه در این نظام دارند، مرحوم آیت الله کاظمی از معدود افراد و آخوند هایی بودند که هیچ رابطه ای با درباریان نداشته و حتی از آنان بیزار بوده ایشان دین را برای هدایت مردم انخاب کردند نه وسیله ای برای امرار معاش و نه عاملی برای فرار از سربازی و نه از افرادی بودند که آنقدر رفوزه شوند و راهی جز طلبگی برای ادامه تحصیل نداشته باشند ایشان زمانی به دنبال تحصیل علم رفت که این اهداف باب نبود و پدر ایشان نیز از خوانین منطقه بودند و نیاز به بالای منبر رفتن برای امرار معاش نداشتند (با احترام برای تمامی آخوند هایی که برای کسب مال و جاه و مقام پا در وادی طلبگی نگذاشتند) .
    و شما آقای “م.ت” عقیده ای که بر پایه عقده بنا گردد هم شخص صاحب عقده را نابود خواهد کرد و هم خلق را ، اگر از روی عقده کامنت نگذاشته اید پس بگویید کجای مطلب “آقای آزادبخت” اغزاق آمیز بود؟ آیا اگر در مورد فلان آخوند از جناح یا طیف شما شخن میگفت باز هم چنین میگفتید؟ آنقدر در گرداب جناح بازی دست و پا میزنید که تشخیص سره از ناسره برایتان سخت و نا ممکن شده!
    “والسلام علی من التبع الهدی”

  12. آقای آزادبخت با تشکر از اقدام شناختن عالمان وارسته و اساتید خوشنام شهرمان باید عرض کنم یکی از ایرادات سایت میر ملاس در کنار نقاط مثبت آن عدم ارتباط هدفمند و عدم معرفی عالمان و اساتید این شهر است و متاسفانه بسیاری از مطالبی که به عنوان مقاله در این سایت منتشر می شود درر حد و اندازه نام پرشکوه میر میلاس نیست ، به عنوان انتقاد و خیر خواهی این مطلب را عرض کردم بیاید از وجود عالمان و اساتید این شهر و برگزاری همایش هایی با نام پیشهادی آقای ناصح تحت عنوان با فرهیختگان شمع این محفل را روشن کنید متاسفانه ما بیشتر به مسائل سیاسی می پردازیم در کنار مسایل سیاسی باید به فکر ارتقای جایگاه فرهنگی شهر باشیم امروز من اولین با متوجه شدم که فقیه بزرگی مانند آیت الله کاظمی دارای چه منش الهی ای بوده است ، امروز برای اولین بار در کامنت آقای ناصح با اساتید شهرم آشنا شدم که در داشگاههای بزرگی مانند تهران و علامه طباطبایی مشغول خدمتند آیا سایت میر ملاس نباید در معرفی این اساتید پیشگام باشد باور بفرمایید نقش و اثر این نام آوران علمی دست کمی از مجاهدان جبهه های جنگ ندارد که به تعبیر معصوم مداد العلما افضل من دماء اشهداء

  13. مداد العلماء افضل من دماء الشهدا با سپاس از اقدام شما در معرفی این عالم برجسته امید آنکه همانگونه که دوستان بیان داشتند در کنار صفحه های با منتظران شاهد صفحه ویژه با فرهیختگان در جهت معرفی دانشمندان گمنام این دیار و اساتید آن که حتی در خارج از کشور همانند پروفسور شاهیوند خوش درخشیده اند باشیم

  14. به امید استمرار این معرفی ها به ویژه اساتید و عالمان کوهدشت

  15. بهترین کار فرهنگی نشر فضایل خوبان است، آقای آزادبخت با این کار باقیات صالحات برای خود بر جای می گذارید. مصاحبه هایی با اساتید یاد شده ترتیب دهید خدا یار شما

  16. هویت ما زمانی مستحکم و پابرجا می ماند که با مفاخر و اساتید خود پی برده و آنها را به جوانان خود معرفی کنیم

  17. هرملتی رابا بافرهیختگان مشاهیر ان دیار می شناسند مابه این بزرگان فقه فقاهت مرجعیت کمال افتخار را داریم ودیار لکستان به این بزرگان می نازد واز جناب اقای ازاد بخت بااین کار نیک خود حرکت جالبی را به راه انداخته اند بنده تشکر وخداقوت مگویم

  18. سلام و صلوات خداو ملائکه اش به روح بلند و ملکوتی مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج شیخ فرج الله کاظمی که در زمان عمر پربرکتشان منشا خیر و برکت در استان لرستان و کرمانشاه بودند.

  19. باسلام خدمت همه سورانم که نظرات ارزشمندی گذاشتند باید عرض کنم که ازایشان چنان که شان والای این عالم ربانی است نه درکرمانشاه ونه درلرستان تقدیری بعمل نیامده درمظلومیت ایشان همین بس که دراین سه استانی که ایشان فعالیت داشتند (لرستان کرمانشاه وهمدان)یک کوچه بنام این بزرگوارنیست نه اینکه ایشان نیازمند چنین چیزهایی باشند بلکه جامعه ما امروزبیش ازپیش نیازمندالگوسازی میباشد متسفانه همه چیزتواین کشورسیاسی شده ولی این افرادمتعلق به جهان اسلامند نه دسته ویاجریانی خاص یاطائفه ویافامیلی… شخصی که نزدیک به پنجاه هزارنفرازارشادات اودرمسیراسلام قرارگرفته اند به واقع افضل ازانبیاءبنی اسرائیل است…نورالله مضجعه وحشره الله مع کرام برره والائمه الاثنی عشر

  20. باسمه تعالی

    رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
    العلماء مصابیح الارض، و خلفاء الانبیاء، و ورثتی و ورثه الانبیاء.
    علما چراغهای زمین اند و جانشینان پیامبران و وارثان من و پیامبران هستند.
    ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫)

    ایشان شخصیتی کم نظیر بودند که مردم لرستان مدیون ایشان بوده و خواهند بود و علت غربت ایشان را باید از فرمایش امام جواد علیه السلام جویا شد.

    امام جواد علیه السلام فرمودند:
    العلماء غرباء لکثره الجهال؛
    عالمان، به سبب زیادی جاهلان، غریب‏ اند.
    ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ )

    ضمن تشکر از شما بدلیل معرفی ایت الله شیخ فرج کاظمی (ره) از معدود مراجع تقلید استان لرستان برای شما آرزوی توفیق روزافزون می کنم.

    یا علی خدانگهدار

    • احسنت احسنت

      واقعا حضرت آقا چراغ هدایتی بودند که خیلی از ما شیعه بودنمان را مدیون مجاهدت های این عالم ربانی هستیم.

      بله فرمایش شما صحیح است ایشان در حال حاضر غریب هستند ولیکن با سایه افکندن ابر سیاه هرگز نور خورشید از بین نمیرود؛ همه ما می دانیم این عالم بزرگوار از لحاظ معنوی و علمی اگر بالاتر از آیت الله بروجردی (ره) نباشند کم تر نیستند ولی متاسفانه حضرت آقا آنچنان که باید معرفی نشده است.

      ولی خورشید هرگز همیشه پشت ابر باقی نمی ماند و ان شاء الله با تلاشهای افراد غیرتمندی همچون مدیر سایت میرملاس این عالم ربانی که ابروی استان و حتی تشیع است به همگان معرفی می شود

  21. حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ فرج الله کاظمی موموندی ( رضوان الله تعالی علیه ) عالمی مجاهد و مبارزی نستوه بودند که در هدایت و زدودن جهل و خرافات و گمراهی مردمان آن زمان مرارتهای و رنجهای بی شماری متحمل شدند . معظم له دارای بینش و بصیرت الهی و صاحب کرامتهای خارق العاده ای بوده اند که ذکر آنها موجب شگفتی و پی بردن به عمق پاکی و الهی بودن روحیه ی مبارکشان را دارد. با سپاس از مدیر سایت وزین میر ملاس نیوز

  22. با تشکر و تقدیر از سایت شما بخاطر یاد اورى واز علماى اعلام گذشته همچون مجاهد نستوه حضرت ایت الله العظمى اقاى حاج شیخ فرج الله کاظمى موموندى رضوان الله تعالى علیه و تجلیل و یاد اورى از علماى اعلام، ضمناً علاوه بر اینکه در مورد ایتالله العظمى کاظمى اغراق نشده بگم که در دوران پس از انقلاب خیلى هم مورد کم لطفى دستگاهاى تبلیقاتى قرار گرفته شده. و من الله التوفیق

  23. بسمه تعالی
    خداوند روح ملکوتی آیت الله العظمی مجاهد فی سبیل الله حاج شیخ فرج الله را غریق رحمت نماید ای کاش مثلش امروز بود

  24. بسمه تعالی
    با سلام و تشکر از جناب اقای امین ازادبخت مدیر سایت جهت یاد اوری زندگی نامه ایت الله حاج شیخ فرج الله کاظمی مومووندی جهت اشنایی جوانان لرستان
    اری مردم کرمانشاه این عالم نستوه را ازخودشان می دانند و بایشان لقب کرمانشاهی میدهندوهمیشه از ایشان تجلیل و یاد اوری میشود ومحل سکونت این عاتم مجاهد بنام ایشان نام گذاری شد ه حتی در ایام نو روز در ورودی شهر از ایشان تجلیل شده بود واما قابل توجه ارشاد اسلامی وتبلیقات اسلامی استان چرا باید این مرد خدا در در زادکاه خود غریب وبی نام نشان باشد

  25. از اهتمام ویژه شما در بزرگداشت علما و روحانیون معزز استان لرستان که تنها با هدف روشنگری و هدایت مردمان بی ریای سرزمین پاکمان کوشش نموده اند
    صمیمانه قدردانی می کنم
    باشد که رهروانی راستین در مسیر تعالی و پیشرفت لرستان باشیم که همانا خواست اصلی این.بزرگواران نیز بوده است

  26. ممنون از سایت خوب شما
    و معرفی بزرگی از بزرگان دیار
    انشاءالله همگی بر آرمانها ی این بزرگان ثابت قدم باشیم
    خواهشمندم در صورتی که عزیزان خاطراتی از آن مرحوم دارند ما را هم در دانستن آن شریک فرمایند
    باتشکر

  27. درود خدا بر رهروان بی ادعای حق و حقیقت خصوصا حضرت ایت الله حاج شیخ فرج الله کاظمی که براستی اسوه تقوی و مردم داری بودند. سپاس ویژه از سایت وزین میر ملاس نیوز بابت معرفی شخصیت های وزین و ارزشمند دیارمان.

  28. سلام بر شجره طیبه لرستانی

  29. با تشکراز آقای امین آزادبخت مدیر محترم سایت
    لطفا در مورد حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ فرج الله کاظمی موموندی ( رضوان الله تعالی علیه ) مطالب بیشتری درج نمایید

  30. ما مردم لرستان بطور اخص لکستان ( کوهدشت ونورآباد) متاسفانه قدر این نعمت های خدادادی را نمیدانیم . اگر این عالمان بزرگوار در هرنقطه ای از این کشور بودند الان نه فقط مردم کشور بلکه شهره ی جهانی پیداکرده و یادبودهای ماندگار برایشان زده بودند . گرچه این مردان خدایی هیچوقت دنبال اسم وشهرت ونان نبودند وفقط وفقط دنبال کسب علم وتهذیب نفس بودند ولی افسوس وصدافسوس که مردم لکستان تا چیزی را ازدست ندهیم قدرش را نمیدانیم.
    خداوند انشاالله روح بزرگ این عالمان برجسته شهرمان را با اولیاء وانبیاء محشور گرداند. از آقای آزادبخت بخاطر معرفی این شخصیت های برجسته شهرمان تقدیروتشکر می شود.

  31. بزرگداشت دانشمندان به ویژه علمای دین از کارهای ضروری است . این فرهنگ زیبا در شهرهای دیگر کاملا جا افتاده است اما در دیار ما هنوز نتوانسته جای خود را باز کند .. مرحوم موموندی از مفاخر لرستان است و درباره ایشان باید کنگره ای گرفته شود . امید است از این پس مسئولین فرهنگی استان و شهرستان به فکر بزرگداشتی در خور مقام ایشان باشند.

  32. با سلام و تشکر از آقای آزادبخت عزیز به خاطر درج این مطلب و دیگر اینکه در کرمانشاه کوچه ای که محل زندگی ایشان بوده به اسم این مرحوم نامگذاری شده و در هرسین هم میدان اصلی شهر را به اسم این مرحوم نامگداری کرده انددر کرمانشاه به تازگی یک بلوار بزرگ را هم به اسم مرحوم شیخ محمدرضا کاظمی نامگذاری کرده اند اما متاسفانه این بزرگان در زادگاه خودشان بی نام و نشان مانده اند که این جای بسی تاسف است

  33. با تشکر از مدیریت سایت جناب اقای ازادبخت.با توجه به اینکه این بزرگمرد (ایت ا…شیخ فرج ا…کاظمی )نورابادی و زاده روستای گلباغی بوده حتی در نوراباد یک کوچه به اسمشون نیست تا برسد به میدان وبلوار وبزرگداشت گرفتن و… خدا شاهده همه مسئوتین گذشته وحال نوراباد در ان دنیا باید جواب گو باشند جالب اینجاست که ادعای دین داریم دارن

    • العلماء غرباء لکثره الجهال؛
      عالمان، به سبب زیادی جاهلان، غریب‏ اند.
      ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ )

  34. با عرض سلام وخسته نباشی خدمت مدیریت سایت…
    سعادتی نصیب این جانب شد که در اسفند۹۳ به نجف اشرف مشرف شده بودم وپس ازتفتیش و تفحس بسیار مرقد این عالم ربانی رادر قبرستان وادی السلام پیدا و زیارت نمودم.
    زمانیکه ازظریق سایت متوجه شدم که ایشان در۲۴ اسفند رحلت نموده اند و وقتیکه به تقویم مراجعه کردم متوجه شدم در همان روز مطابق با درگذشت ایشان بوده است.
    روحش شاد یادش گرامی…

    مصطفی محمدپور گلباغی

  35. مرحوم آزت الله شیخ فرج الله کاظمی در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی از عراق به ایران بازگشتند لطفا اصلاح بفرمایید
    متشکرم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.