- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

وقتی با استیضاح فرجی‌دانا هم چیزی تغییر نمی کند/ روحانی، جهانگیری و نجفی پیگیر بورسیه‌های غیرقانونی

14-8-24-17331faraji

 

میرملاس نیوز/ سرویس سیاسی:

رضا فرجی دانا در حالی امروز در مراسم تودیع خود شرکت کرد که نگرانی بابت ادامه روند سیاست های خود در وزارت علوم نداشت. چه اینکه سرپرست وزارت علوم هم وعده پیگیری بورسیه ها را داد.

 

همه بدانند با تغییر یک‌نفر، مسیر دولت عوض نمی‌شود و این دولت همان مسیری که مردم و آرای مردم برای آن مشخص کرده‌اند را ادامه خواهد داد.» این سخن رییس جمهور در حاشیه مراسم تجدید بیعت هیات‌دولت با آرمان‌های امام راحل در آستانه هفته دولت، ذهن ها را به سمت جلسه دفاع از فرجی دانا در آستانه وزیر علوم شدن می برد.

یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ بود که رییس جمهور حسن روحانی برای دفاع از سه وزیر باقیمانده دولتش به مجلس رفته بود. او در آن جلسه  از سه وزیری که نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند تشکر کرد و گفت: «دولت از راه خود ذره ای عقب نشینی نمی کند. ممکن است مجری سیاست های دولت بنا به دلایلی تغییر کند اما راه همان راه است.»

امروز و ۱۰ ماه پس از آن جلسه رای اعتماد و در روز تودیع و معارفه رضا فرجی دانا، وزیر سابق وزیر علوم و محمدعلی نجفی، سرپرست فعلی وزارت علوم،‌ اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور تاکید کرد که عملکرد وزیر سابق علوم تحقیقات و فناوری در طی ۱۰ ماه وزارتش عمل به منشور دولت تدبیر و امید بود: «فرجی دانا را دانشگاهیان می خواهند و این بزرگترین فرصت در اختیار نظام است که مدیری محبوب و تاثیرگذار منصوب کرده و مدیران او را دوست دارند، زیرا که این امر باعث کاهش هزینه ها می شود. البته ضرورت مردم سالاری ایجاب می کند که حق استیضاح مجلس را بپذیریم اما نباید حق و حقیقت را از یاد ببریم.»

فرجی دانا رفت، پیگیری بورسیه ها پابرجاست 

 پس از ماجرای استیضاح رضا فرجی‌دانا، بسیار معتقدند که نمایندگان استیضاح کننده با عدم رای اعتماد به وزیر علوم درصدد این بودند که جو را به سمتی پیش ببرند تا بحث ۳۷۰۰ بورسیه غیرقانونی دوره قبل مختومه شود. کما اینکه در نطق های دفاع برخی از مخالفان دولت از استیضاح فرجی‌دانا نیز به این موضوع اشاره شد.

اما سه روز پس از استیضاح، رییس جمهور روحانی در بخشی از سخنان خود در مراسم تجدید بیعت هیات دولت با آرمان های امام راحل در آستانه هفته دولت با اشاره به تلاش دولت در برنامه‌های موردنظر خود، گفت: مبارزه با فساد از جمله برنامه‌های موردتاکید دولت در ادامه مسیر خود خواهد بود و به طور کلی دولت در زمینه مبارزه با فساد از جمله فساد در دانشگاه‌ و مدارک علمی و مبارزه با فساد در زمینه بورسیه‌ها جدی خواهد بود و این مسیر را ادامه خواهد داد.

همچنین معاون اول رییس جمهوری نیز در حاشیه مراسم تودیع رضا فرجی دانا و معارفه محمد علی نجفی در خصوص بورسیه های غیر قانونی گفت: فساد در کشور سیستماتیک شده است. ای کاش فقط بابک زنجانی وجود داشت اما فساد به سطوح مدیریت عالی کشیده شده است اکنون نباید از بورسیه‌های وزارت علوم در گذشته به راحتی گذشت، زیرا عده‌ای بدون داشتن حداقل‌ها بورسیه شده اند. نجابت فرجی دانا بود که اطلاعات درباره این افراد بیان نشد، اما دولت این موضوع را پیگیری می‌کند حتی اگر ۱۰ وزیر علوم هم عوض شود.

نمایندگان مقابل طیف منتقدان دولت، اما جدیتی برای بررسی بورسیه ها دارند. جواد هروی، یکی از اعضای کمیته بررسی بورسیه های غیرقانونی می گوید: «درباره بورسیه ها من قبلا هم اعلام کردم که این موضوع خلاف است و هر دولت و هر وزیری که بیاید باید جواب این اتفاق را بدهد و موارد تخلف را بررسی کند. در حقیقت باید این جراهت و زخم عمیق درمان شود.»

 سیاست ادامه دار «دانا»

در کش و قوس نگرانی ها که آیا راه فرجی دانا ادامه دار خواهد بود یا خیر، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی بورسیه‌های غیرقانونی اعطا شده به برخی از افراد در دولت گذشته خبر داد و گفت: همانگونه که رییس‌جمهوری نیز گفتند مسیر دولت تغییر نکرده و وزارت علوم نیز در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های کلی دولت عمل خواهد کرد.

محمدعلی نجفی با بیان اینکه «بر اساس قانون، وضعیت بورسیه‌های غیرقانونی را پیگیری خواهیم کرد»، درباره استفاده از نظر دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور برای پیگیری بورسیه‌های غیرقانونی، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کار خود را می‌کند و ما از نظرات ارگان‌های نظارتی دیگر نیز حتماً استفاده خواهیم کرد. وزارت علوم بر اساس قانون دارای اختیاراتی است که مطابق با آن در برخورد با بورسیه‌های غیرقانونی عمل خواهد کرد.

او با بیان اینکه سیاست‌ها و برنامه‌های گذشته وزارت علوم را دنبال خواهد کرد، گفت: به هر حال از نظر اجرایی ممکن است سلیقه‌های مختلفی وجود داشته باشد و اولویت‌ها در برخی از موارد جابجا شود اما از نظر سیاست‌های کلی، تغییری در سیاست‌های وزارت علوم ایجاد نخواهد شد.