تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
6

وظائف کارمندان دولت

  • کد خبر : 54924
  • 03 شهریور 1393 - 10:41

  هادی  قبادی /میرملاس نیوز :  ( به بهانه هفته دولت و روز کارمند )  نکاتی پیرامون :” وظائف کارکنان ادارات نسبت به مردم و ارباب رجوع”            در نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر دو اصل جمهوریت و اسلامیت بوده و مردم نقش تعیین کننده ای در آن دارند قطعاً […]

300

 

هادی  قبادی /میرملاس نیوز : 

( به بهانه هفته دولت و روز کارمند ) 

نکاتی پیرامون :” وظائف کارکنان ادارات نسبت به مردم و ارباب رجوع”

           در نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر دو اصل جمهوریت و اسلامیت بوده و مردم نقش تعیین کننده ای در آن دارند قطعاً افرادی که در دوائر دولتی و محل رجوع عمومی مردم به انجام وظیفه مشغول هستند مسئولیت حساسی دارند. در اینجا ولو به اختصار به نکاتی از آن اشاره می گرددتا نسبت به تکلیف و وظیفه ای که در قبال مردم دارند آشنا گردند. بدیهی است آنانکه ارتباط مستقیم تر و بیشتر با مردم دارند مسئولیتشان سنگین تر است.

ناگفته پیداست که حقوق ، متقابل بوده و کارمندان نیز بر ارباب رجوع حقوق بسیاری دارند که در اینجا به آن نپرداخته و خود مجالی دیگر می طلبد .

 

۱.    نیکی و محب‍‍ّت به مردم :

علی (علیه السلام ) در روایتی ، اساس ایمان را نیکی به مردم میداند :رأسُ الاِیمانِ اَلاِحسانُ اِلَی الناسِ . [۱]

و در روایتی دیگر آنرابهترین توشه آخرت معرفی می فرماید :  نِعمَ زادَ المعادِ ، اَلاِحسانُ اِلَی العِبادِ.[۲]

آیات کریمه قرآن و روایات معصومین به تعابیر گوناگون اهمیت این مطلب را بیان  فرموده اند تا آنجا که محبّت و احسان به مردم را عامل حکو مت بر دلهای مردم بیان کرده اند. در حدیثی حضرت علی علیه السلام می فرماید : بِالاِحسانُ تُملَکُ القُلُوبُ .[ ۳]

با احسان و نیکی ، قلوب مردم به تملک در می آید.

آن حضرت در فرمان خویش به مالک اشتر نیز می فر مایید :وَاَشعِر قَلبَکَ الرَحمَه لِلرَّعیَّه والمَحَبَّه لَهُم ،و اللُّطفَ بِهم ، وَلا تَکُونَنَّ عَلَیهِم سَبُعأ ضارِیأ تَغتَنِم اَکُلَهُم ،فَاِنَّهُم صِنفانِ اِمّا اَخٌ لَکَ فِی الدّین ،أونظیرٌ لَکَ فِی الخَلقّ [۴]– شعار قلبت را مهر به مردم ،دوستی آنان و ملاطفت در حقشان قرار ده … … زیرا آنها دو گروهند : یا برادرانت در دین ویا هم نوعانت در آفرینشند.

 

۲.    خوشرفتاری با مردم :

از آنجا که اسلام برای روابط انسانی اهمیتی ویژه قائل است ، بر حُسن خلق و خوشرفتاری تأکید بسیار نموده است تاجائی که درحدیثی پیامبراکرم(صلوات الله علیه) خود اسلام را اخلاق نیکو میداند :  اَلِاسلامُ حُسن ُ الخُلق [۵] یعنی  اسلام خُلق نیکوست . گُشادرویی و خوش خلقی خصوصأ برای کسانیکه محل مراجعه مردم هستند ضرورت بیشتری دارد.

به خلق نیک دو عالم توانی زندگی کردن           که با خلق نکو رام  تو گردد شیر آجامی

( ملک الشعرای بهار )

من ندیدم در جهان جستجو                           هیچ اهلیّت به از خلق نکو   

( مولوی )

مهر محکم شود ز خوش خویی             دوستی کم کند ترش رویی

خُلق خوش ،خَلق را شکار کند             صفتی بیش از این چکار کند  

( اوحدی )

در روایتی نیز حضرت علی (علیه السلام ) می فر ماید : حُسن الخُلقِ رأسُ کلِّ برّ  [۶]: یعنی خوش خلقی سر آمد تمامی نیکی هاست.

و این صفت پسندیده آنقدر حائز اهمیّت است که امام صادق (علیه السلام ) ثواب کسانی که دارای خلق نیک هستند را به اندازه مجاهدان  فی سبیل الله می داند و در روایتی نیز از این صفت به عنوان بهترین و سنگین ترین چیز در ترازوی اعمال انسان نام می برند . و در ضمن احادیثی با بیان مصادیق و نمو نه های حسن خلق به نیکو سخن گفتن و با گشاده رویی با دیگران بر خورد کردن اشاره می فر مایند .

 

۳.    رعایت مساوات و انصاف با مردم :

علی علیه السلام به مالک اشتر فرمود :اَنصِفِالله و اَنصِفِ النّاسَ مِن نفسِکَ وَمِن خاصَّه اَهلِکَ وَمَن لَکَ فیه هَویً مِن رَعیّتکَ ، فَاِنّکَ اِلّاتَفعل تَظلِم [۷]. با خداوند به انصاف رفتار کن و نسبت به مردم نیز چه از جانب خداوند و چه از جانب افراد خاص خاندان و خویشاوندان نزدیکتر و چه از جانب مردمی که بدانها علاقه و گرایش مخصوص داری ، انصاف را رعایت کن ، اگر چنین نکنی ستم خواهی کرد.

 

یکی از عوامل نا رضایتی مردم همین نکته است که رهبران دین نیز نسبت بدان تأکید بسیار نموده اند و سفارشات اکیدی بر رعایت مساوات و انصاف در بر خورد  با مردم فرمو ده اند .

خوشا انصاف کزصافی ترین اوصاف انسان است

ترازویی که  هر کمیّتی با وی به میزان است

گرت توفیق این نعمت بود شکرخدامیکن       

پیغمبر گفت انصافی که دارای نصف ایمان است

(شهریار )

درروایت دیگری علی(ع)در ضمن یکی از نامه های خویش می فر مایید: فَاَنصِفُوا النّاسَ مِن اَنفُسِکم و اصبِروا لِحِوائجِهِم  [۸]. نسبت به مردم انصاف را رعایت کنید و در برابر سختی  و زحمات در راستای برآوردن حوائج آنان ، صبوری را پیشه خود سازید .

حق تعالی داد انصافم بسی                          بی وفا یی هم نکردم با کسی

گفت انصاف است سلطان نجات                     هر که منصف شد برست از ترهات

از تو گر انصاف آید در وجود           به ز عمری در رکوع و در سجود

(عطّار نیشابوری)

و در این راستا بسیاری از احادیث رعایت حق و عدالت و انصاف را از جمله حقوق مومنین بریکدیگر بیان نموده اند  چنانچه امام صادق علیه السلام فرمودند :

…….. اَیسَر حَقٍّ مِنها اَن تُحِبَّ لَهُ ما تُحِبُّ لِنَفسِکَ وَ تَکرَهُ لَه ما تَکرَهُ لِنَفسِکَ [۹]. مضمون روایت این است : کمترین حق مومن بر  مومن اینست که برای او دوست بدارد آنچه را که برای خود دوست میدارد و آنچه را که برای خود نمی پسندد برای دیگری نیز نپسندد.  در توضیح این روایت باید گفت : کارمند و یا مسئول باید خود را بجای ارباب رجوع بگذارد همانگونه که ما توقّع داریم با ما به انصاف رفتار نمایند باید با دیگران به انصاف عمل نمائیم. بی شک این مقوله از جمله مقو لاتی است که در منابع دینی دارای گستره ای وسیع و دارای ابعاد گو ناگون می باشد ، وظائف متقابل مردم نسبت به هم ، وظائف متقابل مردم و مسئولین و کارکنان ادارات و … وظیفه تواضع و فروتنی و…که مجال بیشتری را می طلبد و در این مبحث صرفأچند نمونه بیان گردید.

در پایان ذکر این نکته نیز ضروری است که رعایت این حقوق باید متقابل باشد ، یعنی مردم و ارباب رجوع نیز باید به وظائف خویش آشنا باشند ، شرائط تشکیلات اداری و رعایت ضوابط و مقررات و مشکلات اجتناب ناپذیر ادارات و کارکنان و مسئولین و اینکه در حدّمقررات باید توقّع داشت که این امر مهّم بر دوش کارگزاران فرهنگ عمومی است که نسبت به ارتقاء سطح آگاهی جامعه نهایت سعی و تلاش را بنمایند.

————————————————————–

[۱] میزان الحکمه ج ۲ ص ۴۴۳ و ۴۴۴

[۲] میزان الحکمه ج ۲ ص ۴۴۳ و ۴۴۴

[۳] میزان الحکمه ج ۲ ص ۴۴۳ و ۴۴۴

[۴] نهج ابلاغه نامه ۵۳

[۵] میزان الحکمه ج ۳ ص ۱۳۷

[۶] میزان الحکمه ج ۳ ص ۱۳۸

[۷] نهج البلاغه نامه ۵۳

[۸] نهج البلاغه نامه ۵۱

[۹] میزان الحکمه ج ۲ ص ۴۸۳

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=54924

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 31در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۱
  1. سلام عمو خسته نباشید تشکر!

  2. باسلام وعرض ادب واحترام خدمت حاج آقا قبادی . مطلب بسیار زیبا وقشنگی ارائه فرمودید. انشاالله اینگونه مطالب تداوم داشته باشد وکلیه ی مخاطبین گرام نیز از آن بهره ی کافی وسودمندی برده ومطالب فوق را همیشه مدنظر قرار دهند .
    باشد که خداوند همه ی ما را به نور ایمان ، خوش خلقی وخوش رویی وخوش برخوردی با ارباب رجوع ودوستان وکلیه ی مراجعه کنندگان ، منور وهدایت فرماید. آمین یا رب العالمین
    از زحمات بیدریغ آقای آزادبخت که در نشر اینگونه مطالب ،متحمل میشوند، نیز تقدیر وتشکر ویژه بعمل
    می آید.

  3. باسلام خدمت حاج آقا قبادی
    مطلب بسیارآموزنده ای ست.چنانچه مدیران عزیزبراساس اینگونه الگوها رفتارکنندشایدهیچگونه مشکلی پیش نیاد!متاسفانه خیلی ازمدیران وقتی روی صندلی چرخ دار مدیریت جلوس میکنند همه چیز زا فراموش کرده وجواب سلام ارباب رجوع را با سنگینی سر میدهند وسبکی زبان را زنجیرمیکنندتا ریاست خودرا درنهایت بدخلقی نشان دهند. تندرست ومویدباشید

  4. سلام و خسته نباشید خدمت حاج آقای قبادی پر تلاش
    مطلب بسیاز آموزنده ای بود موفق و پایدار باشید در پناه حضرت حق

  5. با سلام و خسته نباشید به حاج آقا قبادی
    و تشکر از مطلب بسیار آموزنده شما
    همانطور که می دانیم در بحث تحول اداری، تکریم ارباب رجوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حقیقت هدف از تحول اداری، تکریم ارباب‌رجوع و تکریم انسان است.‌
    تکریم انسان ریشه قرآنی دارد. قبل از اینکه انسان از سوی هم‌نوع خود مورد تکریم قرار گیرد، از سوی خداوند مورد تکریم قرار گرفته است. در بین مخلوقات خداوند متعال،‌ انسان از ویژگی‌های بسیار ممتازی برخوردار است. خداوند هنگامی که انسان را آفرید خود را تحسین گفت (فتبارک‌الله احسن الخالقین) .‌
    فلسفه وجودی سازمانها و ادارات و مؤسسات،‌ نیازهای انسان است. به عبارت دیگر، سازمان و اداره و مؤسسه‌ای ایجاد نشده است، مگر برای تأمین نیازهای مردم. هر سازمان و مؤسسه‌ای اعم از دولتی یا غیردولتی برای ارائه خدمت به مردم به‌وجود آمده است و کسانی که در آنها شاغل می‌شوند مستخدم نامیده می‌شوند. مستخدم یعنی خدمتگزار. بنابر این به فرض این که طرح و تکریم ارباب رجوع در نظام اداری کشور هم به عنوان یک تکلیف اداری مطرح نباشد، آموزه‌های دینی و فلسفه وجودی ادارات،‌ سازمانها و مؤسسات ایجاب می‌کند که مردم در ادارات و سازمانها مورد تکریم قرار گیرند.‌
    ولی متاسفانه این روزها شاهد برخورد نادرست بسیاری از کارمندان و مسئولین با أرباب رجوع می باشیم که خلاف مقام والای انسانی است.
    نتیجه‌ای که از تأکیدهای مستمر قرآن کریم و همچنین جملات قصار پیامبر گرامی(ص) و ائمه اطهار(ع) درخصوص احترام به مقام انسان و یا به عبارت دیگر تکریم انسان می‌گیریم این است که در جامعه امروز بویژه در نظام مقدس جمهوری اسلامی باید، ‌تکریم ارباب رجوع در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، بتوانیم یکی از نشانه‌های برجسته دین اسلام را در تجلیل از مقام شامخ انسان به ستایش بگذاریم. تحقق این هدف می‌تواند یکی از پایه‌های اساسی تعالی جامعه را بنیان نهد.‌

  6. با سلام محضر حاج آقا قبادی
    مطلب پرمحتوا و آموزنده ای است ان شاء الله موفق وتندرست باشید

  7. سلام علیکم
    خسته نباشید
    به نظرم سوژه ی خوبی انتخاب کرده اید و درد دل بسیاری از مردم نسبت به برخی از کارمندان شنیدنی است .
    چه بسیارند کسانی که رفتند تا مشکلی را در سایه ی تدبیر مسولی و کارمندی حل کنند اما جواب گرفتند که :

    ۱- آن کارمند و مسول نیستند و خواهند آمد. کی فقط خدا می داند.
    ۲- « فلانی جلسه دارند) برو فردا بیا .
    امیدوارم جلسه از آن جلسه هایی باشد که از سر و صورتش حل شدن مشکلات مردم تراوش می کند نه از آن جلساتی که …
    ۳- کارمند محترم تلفنی صحبت می کند و از هردری سخن می گوید . گویا به قحطی ارباب رجوع مبتلا شده است .
    ۴-گاه قیافه ی کارمند ندارد و گاه انگیزه برای کار ندارد ، گویا از شوره زار باند بازی در منصبی قرار گرفته است که لیاقت و دانش آن کار را ندارد .
    ۵- کارمند تشریف دارند ولی می گوید کاری از دست من بر نمی آید این مشکل شماست.
    اما با یک تلفن و یا …همان کارمند با امضایی مشکل را حل می کند.

    جانم ای کارمند ای خادم ملت و ای وارث خون شهدا! لطفا به موقع در محل کار ت حاضر شو و کارهای مردم را به اوقات دیگر موکول نکن . برای خدا و به خاطر او مشکل بندگان خدا را حل کن .لطفا کاری به رای او هم نداشته باش .

  8. سلام حاج آقا خسته نباشید ، بسیار آموزنده و شیوا و روان بود . امیدوارم مدیران ما گوش شنوا داشته باشند و استفاده کنند

  9. وظیفه کارمندان دولت:پاک باشیم و خدامتگزار….آزاده سرافراز ابوترابی رضوان الله علیه

  10. جناب قبادی عزیز
    ایا دولت در قبال کارمندان و حفظ آبرو و شان آنها وظیفه دارد.جناب قبادی در اداره ای بنده اطلاع دارم. بابت یک ماه اضافه کاری کمتر از ۱۰۰.۰۰۰تومان پرداخت شده پس چه انتظاری داریم یک کارمند با ماهی ۷۰۰.۰۰۰تومان که بخش عمده بابت قسط میره زندگی ابرومندانه داشته باشه.واقعا دولت کارمندان را فراموش و رها کرده

  11. سلام بر حاج هادی قبادی عزیز
    بسیار عالی و آموزنده بود امیدوارم باز هم از این دست برنامه های ارشادی که لازمه زندگی هر فردی است را ارائه نموده تا انشاالله سرلوحه کار ما قرار گیرد. قلمتان سبز و عمرتان جاودانه باد.

  12. خدمت حجت الاسلام حاج آقا هادی قبادی عزیز
    سلام
    همیشه مطالب شما را با اشتیاق مطالعه ولذت می برم ،پاینده باشی

  13. سلام درود بر حاج اقا
    بی گمان حضور چشمگیر شما در کسوت روحانی در دنیای مجازی جذاب نشان از منش والای انجناب است پاینده باشی

  14. سلام داداش بسیار خوب و آموزنده بود متشکر

  15. سلام حاج آقا
    ان شاالله که این وظائف در بین کارمندان رعایت بشه و بدونن که این ها وظیفه شان است

  16. سلام و درود بی پایان بر حاجاقا قبادی یادگار دفاع مقدس
    بسیار عالی و پر محتوا بود
    استفاده کردیم

  17. سلام اقای قبادی متنتون بسیار عالی بود .

  18. سلام خدمت حاج آقا قبادی از حسن توجه شما نسبت به مسایل و موضوعات روز تشکر می کنم .
    آیه ۱۱۵انعام می فرمایند وتمت کلمه ربک صدقآ وعدلآ…وکلام پروردگار تو باصدق وعدلبه حد تمام رسید…
    امام صادق علیه السلام می فرمایند اگر در بین مردم عدالت بر قرار شود، همه بی نیاز می شوند وبه اذن خداآسمان روزی خود رافرو می فرستد وزمین برکت خویش را بیرونبیرون می ریزد.
    آنچه که از این آیه شریفه وسخن امام معصوم برداشت می شود این است که دو اصل اساسی پایه حکومت و مردم داری است ۱-صداقت۲- عدالت وان دو موجب اعتماد مردم نسبت به دولت وحکومت می شود واز طرفی نزول نعمتهای خداوند مشروط بر عدالت است. جناب آقای قبادی عزیز امروز گزارشی در همین سایت از مردم روستاهای منطقه ما مشاهده نمودم ، واقعا درد آور است و وجدانهای آگاه با دیدن این صحنه ها به درد می آیند واگر کسی ببیند ودلتنگ نشود شایسته انسانیت نیست(تو که ز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی) نمی دانم چه کسی را مقصر بدانیم؟ شاید اگر چیزی بنویسم مسئولین سایت وزین می رملاس از درج آن معذور باشند ،اما یک جمله می نویسم مگر نه این است که(به تعبیر امام راحل) انقلاب ما انقلاب محرومین وپا برهنگان بود، مگر امام(ره) نفرمودند یک موی کوخ نشینان را با کاخ نشینان عوض نمی کنم پس چه شده است که امروز ما شاهد یک تراژدی غم انگیز فقر وفقر نشینی هستیم…؟آیا این نتیجه صداقت و عدالت است؟ آیا شهدای ما به این وضع راضی هستند؟

  19. جناب اقای قبادی مطلب جالب و مبسوطی بود
    درود بر شما

  20. درود بر پسر عموی عزیزم حاج هادی
    ضمن تبریک هفته دولت… متأسفانه کارمندان عزیز از آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند که با کمترین توجه از سوی مسئولین بعضأ مجبور به داشتن شغل دوم و حتی شغل سوم هم میباشند که این امر سبب پایین آمدن راندمان کاری آنها میباشد.
    هیچ گاه این خاطره را از یاد نمیبرم، بعد از جنگ تحمیلی وقتی که در دبیرستان رزمندگان مشغول تحصیل بودیم یکی از معلمین عزیز بعد از اتمام درس، بحث خرید و فروش گندم، جو و نخود را پیش کشید و با یکی از دانش آموزان رزمنده که البته سن بالایی داشت بر سر خرید چند تن نخود به توافق رسیدند…

  21. جناب اقای قبادی بسیار عالی بود مطالبی که نوشتی امیدوارم همه این موارد را رعایت کنند ،اما متاسفانه در ادارات ما بعضی افراد که کلی کمبود دارند خیلی به اب و اتش میزنند تا به پشت این میزها برسند و به واسطه این پست و مقامها کمبودها ی خود را جبران کنند همین که به پشت این میزها میرسند چنان دست و پای خود را گم می کنند که حتی خودشان را هم نمی شناسند تا برسد به اینکه تکریم ارباب رجوع را به جای بیارند،اما نمی دانند که مردم هیچگاه به خاطر پست و مقام کسی را برتر و بالاتر نمی بینند و هر کس با اسم و شخصیت خود شناخته می شود چون پست و مقام باعث شخصیت نمی شود و این افراد حتی ارزش پست و مقام را هم از بین میبرند امیدوارم که با امدن مدیرانی همچون اقای فیضی و انتصاب افراد لایق ارزش و اعتبار را به این پست ها برگرداند تا باعث دلگرمی فرهنگیان شود .

  22. پس ما کارمندای بدبخت چی از ۷ صبح میریم تا ۳ بعد از ظهر به خاطر یه ملیون که ۲۰۰ هزار کسورات داره ۱۰۰ هزار هم کرایه میمونه هفتصد هزار نه زمستون داریم نه تابستون و نه عید آخه با اینهمه مزایا چرا نباید صبح سرحال و با انگیزه سر کار حاضر باشیم

  23. سلام،

    و وظیفه ی نمایندگان؟

  24. سلام
    ان شاالله این راهنماییهای دلسوزانه حضرتعالی همواره مد نظر قرار گیرد.

  25. سلام آشیخ قبادی عزیز امیدوارم امیدوارم روزی مثل سالهای اول انقلاب هم کارمندان وهم مدیران نسبت به استفاد درست وخداپسنداز امکانات ووظاُف اداری اقدام نمایند خداوند عاقبت همه مارو ختم به خیر گرداند.

  26. با سلام محضر حاج آقا قبادی
    مطلب پرمحتوا و آموزنده ای است ان شاء الله موفق و تندرست باشید…

  27. با سلام و عرض ادب
    حاج آقا قبادی عزیز نکته های جامع و فراگیر در این حوزه را فرمودید و البته آموزنده. اگرچه اشاره ای به وظیفه ارباب رجوع داشتید ولی به نظر بنده آمد که همین کارمندان به هرحال در دستگاه های دیگر ارباب رجوع اند. مناسب دیدم که وظایف ارباب رجوع را از زبان حضرت عالی بیاموزم.
    با سپاس فراوان

  28. جناب آقای قبادی
    شما درست می فرمایید اما فرموده های شما مانند رانندگی در جاده یکطرفه است.
    دولت ما افتخار دارد که خود را پیرو دستوران و منش و سیره بزرگان دین می داند. چرا نام و خاطره سرورشهیدان و همچنین برادر و یار باوفایش حضرت ابوالفضل علیهما السلام همچنان تا ابدالدهر ماندگار خواهد بود؟
    حضرت ابوالفضل(ع) زمانی که برای آب آورد خودش تنشه بود، اما آب ننوشید. و شرط جوانمردی این است که اول به دیگران رسیدگی شود، بعد به خودمان برسیم. همچنان که حضرت ابوالفضل که خودش عطش داشت، اول می خواست یاران را سیراب کند بعد خودش آب بخورد.
    متاسفانه کمتر مسئولی دیده می شود که ابوالفضل وار شرط مروت و جوانمردی را بجای آورد. اول به خودشان می رسند و اگر چیزی باقی ماند به بقیه می دهند.
    شما توجه کنید:
    معمولا می گویند برای یک سری امور که مربوط به مردم است می گویند اعتبار نیست. آیا یکبار دیده اید که بگویند برای حقوق و مزایا و امتیازات مسئولان بگویند اعتبار نیست؟ اعتبار همیشه برای مسئولان هست. آنچه نیست برای دیگران است که نبست.

  29. درووووووووود

  30. سلام ودرود خدا بر حاج اقا قبادی.

  31. با تشکر از حاج اقا قبادی به خاط سخنان شیوا وگهر بارتان
    در بیشتر ادارات انصافا نحوه برخورد با ارباب رجوع خوب و محترمانه است البته اگر بر اساس سخنان حضرتعالی بخواهیم از نوع رفتار ومنش ائمه علیه السلام الگو برداری کنیم که دیگر نور علی نور می شود یعنی دیگر خبری از پارتی بازی و فامیل وقبیله گرایی نباشد نحوه برخورد با همه یکسان باشد نه اینکه با یک نفر به دلایلی خاص محترمانه برخورد کنیم وشخص دیگری را براساس طبقه وجایگاه اجتماعیش تحویل بگیریم که انشاالله چنین نباشد. موفق وسربلند باشید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.