تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

دادخواست

  • کد خبر : 54949
  • 03 شهریور 1393 - 13:32

  گودرز نیازی / میرملاس نیوز :  دادخواست ،نحوه تنظیم وتقدیم آن به دادگاه________________________________________ مقدمه:نگارش و تقدیم دادخواست اولین گامی است که برای شروع به رسیدگی یک دعوای حقوقی لازم است، چرا که بموجب ماده ۲ قانون ایین دادرسی مدنی هیچ دادگاهی نمی‌تواند به دعوایی رسیدگی کند مگر این که‌شخص یا اشخاص ذی نفع یا […]

87766

 

گودرز نیازی / میرملاس نیوز : 

دادخواست ،نحوه تنظیم وتقدیم آن به دادگاه
________________________________________

مقدمه:
نگارش و تقدیم دادخواست اولین گامی است که برای شروع به رسیدگی یک دعوای حقوقی لازم است، چرا که بموجب ماده ۲ قانون ایین دادرسی مدنی هیچ دادگاهی نمی‌تواند به دعوایی رسیدگی کند مگر این که‌شخص یا اشخاص ذی نفع یا وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی‌آنان رسیدگی به دعوا را برابر قانون درخواست نموده باشند بر این اساس یک دعوی حقوقی که باید مطابق قانون در قالب دادخواست طرح و اقامه گردد می توان گفت که دادخواست شناسنامه دعوای شماست و اصولاً تصمیم‌های دادگاه به نکاتی وابسته است که در دادخواست ذکر کرده‌اید.
بنابراین حساسیت در نوشتن دادخواست حتی اگر منجر به این شود که مدتی از وقت‌‌تان را بگیرد یا برای مشاوره با وکلا و حقوقدانان هزینه های غیر رسمی و غیر قابل مطالبه ای برایتان داشته باشد، خالی از قوت و فایده نیست. در این مقاله سعی شد تا آنچه باید در نوشتن یک دادخواست کامل و مطلوب به عنوان استارت طرح یک دعوی حقوقی مورد توجه قرار دهید در زبانی ساده بیان شده است:

۱- دادخواست و نقش آن در دادرسی‌ها:
هنگامی که شخصی می‌خواهد علیه فرد دیگری اقامه دعواحقوقی کند به عنوان خواهان شناخته می‌شود و باید طرح دعوی خود را در برگ چاپی مخصوصی قید کند که به آن دادخواست می‌گویند؛ به عبارت دیگر دادخواست بیان ادعا نزد مراجع قضایی در اوراق مخصوص است و طبق ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی شروع رسیدگی در دادگاه مستلزم تقدیم دادخواست است.
۲- تفاوت دعوای حقوقی و کیفری و انحصار دادخواست به دعوای حقوقی:
دعوای کیفری مربوط به عملی است که برای مرتکب آن مجازات تعیین شده است ولی برای دعوای حقوقی دادگاه مجازاتی در نظر نمی‌گیرد و فقط مرتکب عمل را به دادن حقوق قانونی دیگران یا انجام تکالیفش ملزم می‌سازد. شکایت کیفری را در هر کاغذی می‌توان نوشت و به مرجع قضایی برد؛ ولی شکایت حقوقی حتما باید در برگ مخصوصی بنام دادخواست نوشته شود در غیر این صورت مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.
در برگ دادخواست مطالبات خواهان از طرف مقابل به اطلاع دادگاه رسانده می‌شود. اگر این اطلاعات دقیق و کامل باشد رسیدن به نتیجه بسیار ساده‌تر خواهد بود اما اگر در نوشتن اطلاعات دادخواست سهل انگاری کنید ممکن است دعوای شما رد شود و تمامی هزینه‌هایی که برای دادخواست پرداخت کرده‌اید هدر برود.
۳- محل تهیه و تقدیم دادخواست:
دادخواست به دفتر دادگاه صالح و در نقاطی که دادگاه دارای شعب متعدد است به دفتر شعبه اول تسلیم می‌شود. برگ دادخواست را از مجتمع‌های قضایی ومحل فروش اوراق قضایی در تمامی دادگستریهامی‌توان تهیه کرد.
دادخواست باید حتما در فرم‌های مخصوص باشد؛ زیرا هر فرم دادخواستی که از مراجع قضایی تهیه می‌شود دارای شماره نمونه مخصوص به خود است بنابراین نمی‌توان هر فرمی که تنها مشخصات آن شبیه به برگ‌های دادخواست را دارد، پر کرد.
۴- انواع فرمهای دادخواست:
فرم دادخواست مخصوص شورای حل اختلاف ،
فرم دادخواست مخصوص دادگاه نخستین (مرحله بدوی)،
فرم دادخواست مخصوص واخواهی،
فرم دادخواست مخصوص دادگاه تجدید نظر،
فرم دادخواست مخصوص فرجام خواهی،
فرم دادخواست مخصوص دیوان عدالت اداری،
۵- استفاده از دادخواست در دعاوی حقوقی:
لازمه رسیدگی به دعاوی حقوقی در دادگستری تقدیم دادخواست از سوی مدعی است. برگ دادخواست را می‌توان از محل فروش اوراق قضایی واقع در تمامی دادگستری‌ها و مجتمع‌های قضایی در سراسر کشور تهیه کرد. در مراجع قضایی‌ای که چند شعبه وجود دارد دادخواست به دفتر شعبه اول تسلیم می‌شود. البته اخیراً نسخه ورلد دادخواست نیز بصورت غیر رسمی وجود دارد که اغلب توسط وکلای دادگستری مورد استفاده قرار می گیرد که البته در برخی مواقع بدلیل عدم آشنایی با فلسفه حقوقی دادخواست آن را نمی‌پذیرند و دادخواست تنظیم شده در فرمت های ورلد را معتبر تلقی نمی نمایند که این تعبیر درست نیست.
۶- دادخواست‌های الکترونیک:
امکان طرح دادخواست از طریق رایانه در قانون آئین دادرسی مدنی نوشته نشده است در این قانون دادخواست حتما باید در برگ‌های کاغذی موجود تقدیم شود، اما اکنون پیشرفت تکنولوژی رایانه ای اجرای قانون را تحت الشعاع قرارداده و اخیرا دیده شده در راستای الکترونیکی ‌شدن نظام قضایی بعضی دعاوی به صورت الکترونیک طرح و ثبت می‌شود اگر چه در قانون تجارت الکترونیک تصریح شده که هر جا کاغذی معتبر است، سند الکترونیکی آن نیز معتبر خواهد بود لیکن بدلیل کندی پیشرفت نظام الکترونیک قضایی میتوان گفت تا زمان اصلاح قانون آئین دادرسی مدنی در این باب به مدت زمان بیشتری نیاز است.
۷- تکمیل دادخواست:
دادخواست می‌تواند توسط خود فرد یا وکیل فرد فرستاده شود همان طور که در ماده ۵۱ قانون آیین دادرسی مدنی آمده؛ دادخواست باید حاوی این نکات باشد: نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، اقامتگاه و حتی‌الامکان شغل خواهان و در صورتی که دادخواست توسط وکیل تقدیم شود مشخصات وکیل نیز باید درج شود. اگر نشانی خوانده معلوم نباشد به عبارت دیگر مجهول‌المکان باشد در روزنامه یکبار منتشر خواهد شد که هزینه ی آن در حدود ۲۰۰۰۰ تومان است .
به موجب ماده ۵۶ قانون مذکور هر گاه در دادخواست، خواهان یا محل اقامت او معلوم نباشد ظرف دو روز از تاریخ رسید دادخواست به موجب قراری که مدیر دفتر دادگاه و در غیبت مشارالیه جانشین او صادر می‌کند، دادخواست رد می‌شود. اما اگر نقص مربوط به سایر موارد ماده ۵۱ قانون مذکور باشد مدیر دفتر دادگاه به خواهان ابلاغ می‌کند وی نیز ظرف مدت ۱۰ روز از ابلاغ نسبت به رفع نقص دادخواست اقدام می‌کند اما اگر خواهان رفع نقص نکند مدیر دفتر دادگاه قرار رد دادخواست را صادر می‌کند.
۸- قسمت‌های مختلف دادخواست:
همانطور که گفته شد دادخواست برگ چاپی مخصوصی است که درخواست خواهان در آن قید می‌شود. برگ دادخواست علاوه بر قسمت های مربوط به مشخصات خواهان / خواهانها و خوانده یا خواندگان و نشانی محل اقامت آنهادارای چند قسمت مختلف دیگری نیز هست که خواهان باید آنها را با دقت و ظرافت تکمیل کند که در بندهای اتی توضیح داده می شود.
۹- اگر نشانی خوانده دعوا برای قید دردادخواست مشخص نباشد:
در صورت نداشتن نشانی خوانده ، وضعیت اقامت وی را مجهول‌المکان اعلام می‌کنیم تا از طریق روزنامه کثیرالانتشار متن دادخواست منتشر شود اگر خوانده مراجعه‌ای نداشته یا لایحه ای که متضمن دفاع باشد ارسال ننماید دادگاه به صورت غیابی حکم صادر می‌کند (اجرای این حکم منوط به سپردن ضامن است) .
۱۰- تعیین خواسته و بهای آن:
یکی از آن موارد است که باید در دادخواست مشخص شود، مگر آنکه تعیین بها ممکن نباشد یا خواسته مالی نباشد. آنچه را مدعی از دادگاه تقاضا می‌کند «خواسته» یا «مدعی‌به» گویند. خواسته یا مالی است یا غیرمالی.
خواسته در واقع، تعهدات یا مواردی است که به موجب آن خواهان خود را مستحق مطالبه آن می‌داند مثلا در خواسته مالی زنی که مهریه را حق خود می‌داند در قسمت خواسته باید تعداد سکه‌ها را قید کند یا در خواسته غیر‌مالی مردی که همسرش از خانه بدون اجازه وی خارج شده است باید در قسمت خواسته الزام به تمکین را قید کند؛ بنابراین باید افراد خواهان آنچه را که حق خود می‌دانند در خواسته بیان کنند.
۱۱- دلایل و منضمات دادخواست:
خواهان برای اثبات ادعای خود باید دلایل موثر و مورد قبولی (به اصطلاح محکمه پسند) را تهیه و ضمیمه دادخواست کند لذا فهرستی از این دلایل را در این قسمت قید می کند تا دادگاه مکلف به توجه و رسیدگی شود.
۱۲- شرح خواسته در متن دادخواست:
در این قسمت از دادخواست، خوهان باید خلاصه خواسته خود را با ذکر مبانی و منشاء مورد ادعا را که حتی الامکان بیش از چند سطر نباشد تشریح و اصلح است برای جلب توجه بیشتر دادگاه به قوانین حاکم بر موضوع نیز اشاره نماید البته بهتر است در متن دادخواست به حفظ حقوق خود به مشروح دفاعیات در خلال دادرسی نیز اشاره نماید تا ادله اثبات دعوی و دفاعیات شما منحصر به مندرجات دادخواست تلقی نگردد.
۱۳- دادخواست ناقص:
تنظیم دادخواست در مورد خوانده دو حالت دارد یا آدرس فرد موجود است و آن را در برگ دادخواست وارد می‌کنیم و در غیر این صورت آدرس مجهول‌المکان اعلام می‌شود پس از آن مفاد دادخواست را یک بار در روزنامه کثیر الانتشار آگهی ‌می‌کنند. در صورتی که دادخواست ناقص باشد طبق قانون آیین دادرسی مدنی بعد از اینکه دادخواست ثبت شد دو روز فرصت رفع نقص داریم و پس از رفع نقص، دادخواست روند عادی را طی می‌کند اما اگر رفع نقص نشود قرار رد دادخواست صادر و ابلاغ می‌شود که در این صورت تا ۱۰ روز فرصت اعتراض داریم در غیر این صورت دادخواست رد می‌شود.
هر نقصی که در دادخواست وجود داشته باشد و رفع نشود موجب رد شدن دادخواست می‌شود؛ اما از مهم‌ترین مواردی که موجب رد شدن دادخواست می‌شود این است که آدرس خواهان را قید نکنیم یا هزینه دادرسی را پرداخت نکنیم یا اثبات نکنیم که توانایی پرداخت هزینه دادرسی را نداریم.
۱۴- هزینه دادرسی:
میزان هزنه دادرسی بر اساس نوع دعوی از لحاظ مالی یا غیر مالی بودن متفاوت است هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی به میزانی است که هر چند سال بر اساس قانون و بسته به نوع و خواسته دعوی متفاوت است. هزینه دادرسی دعاوی مالی در مرحله بدوی۳% واخواهی۳% تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی ۴%خواسته است.
هزینه دادرسی دعاوی مالی در شورای حل اختلاف نیز به مبلغ ۱۵۰۰۰۰ریال ثابت است.
۱۵- ابلاغ دادخواست:
نحوه‌ اطلاع طرف دعوا از محتویات دادخواست: در حال حاضر در صورتی که دعوایی مطرح باشد از طریق پیامک به طرفین دعوا اطلاع داده می‌شود که با مراجعه به مرجع قضایی از آن آگاه شوند، این امر به معنی ابلاغ نیست؛ زیرا ابلاغ باید حتما به صورت کاغذی و با امضا باشد. گاهی باید به دادگاه کیفری هم دادخواست داد این دادخواست در مواردی مانند کلاه‌برداری، سرقت و… به دادگاه کیفری تقدیم می‌شود. فرق این دادخواست با دادخواستی که به دادگاه حقوقی داده می‌شود در سرعت دادرسی جلوگیری از تکرار رسیدگی است چرا که در پرونده کیفری بلحاظ کفایت ادله و تحقیقات بعمل امده دادگاه کیفری مکلف به رسیدگی توامان است.
۱۶- ابلاغ به مخاطب:
ابلاغ باید طی تشریفات قانونی مربوط به مواد ۶۷ به بعد قانون آیین دادرسی مدنی و توسط مامور ابلاغ صورت گیرد.
اگر چه به نظر می‌رسد باید در خصوص مقررات مربوط به ابلاغ با توجه به پیشرفت‌های اخیر فناوری تجدیدنظر و پس از طی مراحل تقنینی برای ابلاغ از طریق پیامک یا نشانی ایمیل افراد نیز قایل به ترتیب آثار قانونی شد؛ زیرا آنچه در ابلاغ موضوعیت دارد، اطلاع مخاطب است و شیوه ابلاغ طریقیت دارد.
۱۷- رسیدگی و انشاء رای:
صرف تنظیم و تقدیم دادخواست موجد احقاق حق نیست بلکه تمامی مواردی که در فوق بیان شد مقدماتی است که طرفین را برای حضور در دادرسی و تظلم خواهی آماده می نماید و نباید از نظر دور داشت هرچند که دلایل خواهان موجب انحصار تحقیق و رسیدگی برای دادگاه نخواهد بود لیکن دادگاه نمی‌تواند در موضوعاتی که خارج از چارچوب خواسته است وارد و آنها را مورد حکم قرار دهد. اگرچه دادگاه باید تمامی خواسته‌های خواهان را مورد رسیدگی قرار دهد اما ممکن است با عدم احراز ذی‌حقی خواهان، به طور کامل یا نسبی حکم به بی‌حقی وی صادر نماید.

(گودرزنیازی کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی)

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=54949

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 57در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵۷
  1. استاد ارجمندم برادر نیازی.
    بسیار عالی و مطالب به روزی بود .بنده واقعا استفاده کردم..قلمتان همواره سبز باد.

  2. جناب آقای نیازی با عرض سلام وادب خدمت حضرت عالی فوق العاده عالی بود به این دلیل که عامه مردم به حقوق خود آشنایی ندارند لذا این کار جنابعالی آموزش به مردم است موفق وسربلند باشی

  3. جالب بود
    همه به دانستن این اطلاعات حقوقی نیازمندیم

  4. بسیارعالی بوداستفاده نمودم.منتظرمقالات بعدی شماهستیم

  5. سلام اطلاعات مفیدوخوبی بودازمدیرمحترم پایگاه خبری تحلیلی میرملاس متشکریم.یاعلی

  6. حکایتهای مدیریتی

    مال باخته و کریمخان زند
    ——————————————————————————–
    مردی به دربار خان زند می رود و با ناله و فریاد می خواهد تا کریمخان را ملاقات کند. سربازان مانع ورودش می شوند. خان زند در حال کشیدن قلیان ناله و فریاد مرد را می شنود و می پرسد ماجرا چیست؟ پس از گزارش سربازان به خان، وی دستور می دهد که مرد را به حضورش ببرند.

    مرد به حضور خان زند می رسد و کریمخان از او می پرسد: «چه شده است چنین ناله و فریاد می کنی؟»

    مرد با درشتی می گوید: «دزد همه اموالم را برده و الان هیچ چیزی در بساط ندارم!»

    خان می پرسد: «وقتی اموالت به سرقت می رفت تو کجا بودی؟»

    مرد می گوید: «من خوابیده بودم!»

    خان می گوید: «خوب چرا خوابیدی که مالت را ببرند؟»

    مرد می گوید: «من خوابیده بودم، چون فکر می کردم تو بیداری!»

    خان بزرگ زند لحظه ای سکوت می کند و سپس دستور می دهد خسارتش از خزانه جبران کنند و در آخر می گوید: «این مرد راست می گوید ما باید بیدار باشیم.»
    کلیدواژه‌ها : مسئولیت پذیری ؛ پاسخگویی
    جناب نیازی عزیز ممنون از این اطلاع رسانی شما در حوزه حقوق شهروندی که نیاز امروز جامعه ماست

  7. باسلام وارادت همیشگی خدمت شما مقاله ونوشته های مفیدی بود.ازمیرملاس واهالی طرفدارآن هم تشکرمیکنم.

  8. سلام بر آقای نیازی عزیز .

    واقعاً چیزی که لازمه زندگی هرشخصی دراین عصر هست وباید بداند حتی اگر گذرش به دادگاه نیفتد همین مطالب

    بسیار ارزنده ایست که شما نوشته اید ویقیناً هرآنکه اینها را بخواند مدیون شما آقای نیازی بزرگوار هست .

    باشد که خداوند اجر دنیوی واخروی را به شما وخانواده محترمتان عطا فرماید

    پیروز باشید . . . باز هم مارا بنده خود گردانید

  9. باسلام وخداقوت،نوشته هایت خیلی ساده،سلیس وروان وبه تعبیری قابل فهم برای همه بود.موفق باشی همکلاسی مقطع ارشدم

  10. سلام بر استاد نیازی عزیز.
    از اطلاعات بسیار ارزنده تان سپاسگذارم.پیروز و سربلند باشی.

  11. برادر نیازی نکات مقاله ات آموزنده بود ، موفق و سر بلند باشی

  12. سلام برشما ومخاطبین فهیم میرملاس،خیلی مطالب خوبی بود.بهره بردیم

  13. باعرض سلام خدمت استادعزیزم اقای نیازی
    مطالب شمادرخصوص دادخواست عالی بود .بسیاراموزنده بودچون اکثرعامه مردم نحوه تنظیم دادخواست رانمیدانند.امیدوارم همیشه قلمتان جاویدباد.

  14. سلام.خوب بوداستفاده کردیم ازمدیرمحترم میرملاس بسیار متشکرم .
    درمورد نیازهای حقوق شهروندان( نیازهای روز حقوقی مردم ) به مانند این مقاله از نویسنده ومحقق محترم درخواست شود

  15. سلام علیکم،عدم اشنایی مردم باقانون ازمشگلات روزمره مردم است وآگاه سازی وآموزش همگانی میتواندبسیاری ازاین مشگلات رامرتفع نمایدومقاله شما بخوبی گامی دراین راستابرداشته است.ازمدیرسایت میرملاس هم بی نهایت سپاسگزاریم.بهروزی بهرشما

  16. باسلام.

    استفاده کردیم جناب اقای نیازی بسیار عالی بود خوشحالم که دورا دور شاهد میزان بارعلمی همشهری عزیزم

    هستم هرچند شما جز خانواده ایی با تحصیلات عالی هستید پس جای شک و ابهامی نیست. باسپاس

  17. بسیارآموزنده بوددست مریزا.موفق باشید

  18. با سلام. جناب آقای نیازی.عزیز، ارایه این مطالب مصداق حقیقی زکات علم است. امیدوارم از این بعد نیز شاهد چنین مطالب مفید و کاربردی از شما، باشیم.

  19. با سلام و احترام خدمت استاد عزیز،جناب آقای نیازی مقاله شما بسیار عالی و ارزنده است امیدوارم همیشه پیروز و سربلند باشید .

  20. با سلام و عرض ادب خالصانه به محضر استاد ارجمند جناب اقای نیازی
    مقاله شما را کامل مطاله نمودم بسیار مفید و اموزنده بود.امید است از این بعد نیز شاهد درج مطالب ارزنده حضرت عالی در سایت میرملاس نیوز و دیگر سایت های مرتبط حقوقی باشیم.
    برای شما از خداوند منان آرزوی موفقیت و سلامتی را خواهانم.

  21. آقای نیازی،گامهای خوبی درراه ،آموزش همگانی برداشته اید.انشالله تداوم داشته باشد

  22. سلام علیکم،نوشته های آموزنده شماجهت بالابردن سطح آگاهی عموم مردم قابل تقدیراست ازخداوندمتعال برای همه مسلمین آرزوی سربلندی دارم.

  23. برادرنیازی کارخوب جنابعالی علاوه بربالابردن دانش حقوقی عموم مردم موجب کاهش اطاله دادرسی درمحاکم قضایی وحقوقی میشود،ازمدیرباذوق سایت میرملاس هم تشکرمیکنم.موفق باشید

  24. دوست گرامی اقای نیازی مقاله خوبی نوشتی،انشالله همه نخبگان درآموزش دادن به آحادمردم گام بردارند.سایت پرمخاطب میرملاس هم پایگاه توانمدی برای نموداین کارهاست.شادباشید

  25. مقاله دادخواست شماکاملا تخصصی وساده بیان شده ازالفاظ قلمبه وسلمبه استفاده نشده.خواندمش آفرین.

  26. انالله و انا الیه راجعون
    فقدان دانشمند فرهیخته و استاد علم و ادب استاد دکتر ناصر کاتوزیان(پدر علم حقوق) ضایعه‌ای بزرگ و جبران ناپذیر برای جامعه‌ی حقوقی کشور عزیزمان، ایران، می باشد.آن استاد گرانمایه با کوله باری از دانش حقوق و فقه و با تربیت شاگردان بسیار و تألیفات فراوان حقوقی، خدمتی بی نظیر به ارتقای دانش حقوق در کشور نمود.از برجسته ترین و عمیق‌ترین خدمات و یادگارهای آن مرحوم، اهتمام موثر و عضویت در شورای تدوین قانون اساسی بوده است.درگذشت این استاد فرزانه را به خانواده شریف و داغدیده آن مرحوم و جامعه‌ی دانشگاهیان، اندیشمندان و حقوقدانان تسلیت عرض می‌نمایم و علو درجات را برای آن فقید سعید از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم

  27. مطالعه نمودم،دارای نکات مفیدی بود.یاعلی

  28. دوست عزیز استاد نیازی بسیار زیبا ساده روان بیان کردید استفاده کردیم پیروزمند باشید

  29. برادرنیازی مطالب شمارا بادقت خواندم بسیارساده وبه زبان عامیانه نوشتید.درکتب حقوقی بحث دادخواست ومسایل مربوط به آن بسیارپیچیده وطولانی است امادرمقاله شما خیلی کلیدی وساده بیان شده.موفق باشید

  30. میلادعالم آل محمد،هشتمین حجت سرم،نگین درخشان وطن،السطان اباالحسن،حضرت رضا(ع)مبارکباد.انشالله موفق باشید بنده به سهم خودم استفاده بردم.

  31. میلادامام هشتم برشماوهموطنان مبارکباد.استادعزیزباآرزوی موفقیت برای شماوتمام خدمتگزاران به نظام, مطالبتان مفیدوآموزنده بود, موفق باشیدوخسته نباشیداستاد عزیز

  32. روح بلندستاره درخشان حقوق ایران دکترکاتوزیان به سرزمین ابدیت پرکشیدایشان دانشمندی پرکار،پرمایه ومعلم اخلاقی کم نظیر بود.روحش شاد ویادش گرامیباد.جناب آقای نیازی کارقابل تحسینی انجام داده ایدچون یکی ازموارداطاله دادرسی عدم آگاهی مردم به معلومات حقوقی است،انشالله که همیشه ایام موفق باشید.

  33. سلام اطلاعات مفید و خوبی بود. همه به دانستن این اطلاعات حقوقی نیازمندیم.

  34. سلام مباحث خوب وکارآمدی بودودرراستای آگاه سازی عموم مردم مفید وقابل تحسین.آفرین

  35. سلام علیکم،ازاینکه توانسته ایدنکات کلیدی وارزشمنددرتنظیم دادخواست راسلیس وروان بیان کنیدبسیارقابل تقدیر است وبنده بامطالعه این مطالب معلومات خوبی پیداکردم.بهروزوشادباشید

  36. سلام ساده نویسی مطالب حقوقی یک خواست عمومی است که دراین مقاله به وضوح به آن توجه شده است.ازمدیرساعی وباذوق میرملاس متشکریم،انشالله شاهدمقالات دیگری ازنویسنده باشیم.

  37. با سلام و احترام استاد ارجمندم جناب اقای نیازی مطالب بسار اموزنده و مفید بود

  38. ضمن عرض سلام وادب خدمت نویسنده توانای مقاله وتشکرازآفای آزادبخت مدیرمحترم سایت میرملاس وآرزوی توفیق برای همه اصحاب علم امیدوارم این کارهای خوب ادامه داشته باشدچون دانستن حق مردم است وآشنانمودن آحادمردم باعلم حقوق وظیفه حقوقدانان نخبه لرستان است.یاحق

  39. سلام،گام بسیارخوبی توسط مدیرباسلیقه سایت واهل قلم ونخبگان لرستان درراستای آگاهی بخشی عموم مردم به حقوقشان برداشته شده انشالله بابرنامه ریزی منظم قسمتی ازسایت به پرسش وپاسخهای حقوقی اختصاص داده شودتاازارشادومعاضدت قضایی حقوقدانان هم استانی استفاده شود.باتشکر

  40. مطالب خوب ومورداستفاده ای برای همگان بوددست مریزا

  41. باسلام واحترام،مباحث ، الفاظ وکلمات حقوقی بسیارسنگین وپیچیده است وجهت یادگیری آنهانیازبه تمرین وورزیدگی علمی داردکه درنوشتن این مقاله بدرستی به این موضوع توجه شده وکارنویسنده محترم قابل تحسین است.موفق باشید

  42. باسلام وعرض ادب بسیارعالی وعلمی بود.افرین

  43. باسلام وآرزوی توفیق روزافزون برای همه هم استانیهای عزیزونخبگان علمی لرستان.مقاله ارزشمنددادخواست گامی اساسی درراستای آگاهی بخش به عموم مردم است.انشالله تداوم داشته باشد.

  44. سلام،آیا دیه رامی توان ازطریق تنظیم دادخواست مطالبه کرد؟

    • باسلام،چنانچه درخصوص مطالبه دیه پرونده کیفری مطرح وقابل رسیدگی باشددادن دادخواست لازم نیست.ولی چنانچه پرونده کیفری مطرح نشده ویابه جهت قانونی نظیرفوت متهم قابل رسیدگی نباشدولی دم برای مطالبه دیه بایددادخواست تنظیم وآنرابه دادگاه تقدیم کندودراین موردمقررات قانون آیین دادرسی مدنی درخصص دعاوی مالی لازم الرعایه است.

  45. سلام علیکم.ازنویسنده محترم تقاضادارم درصورت امکان به این سوال جواب بفرمایید.

    اگرخواهان درحل اقامت خوانده دادخواست ضرروزیان تقدیم کندآیادادگاه محل اقامت خوانده می تواندبه استناداین که جرم درمحل دیگری واقع شده است قرارعدم صلاحیت صادرکند؟

    • باسلام واحترام،ضرروزیان شاکی،ذاتاًحقوقی است وقانونگذاردرقانون آیین دادرسی کیفری اجازه داده است که توأم باامرکیفری به دادخواست ضرروزیان نیزرسیدگی شودودرسوال مطرح شده خواهان(مدعی خصوصی)این دعوابایددرمحل اقامت خوانده طرح دعواکند.(به استنادماده۱۱قانون آیین دادرسی مدنی مصوب۱۳۷۹)

  46. باسلام وارادت خدمت نویسنده گرامی،آیاازنظرقانونی میتوان دیه ضرب وجرح که میزان آن بیست میلیون تومان است باتقدیم دادخواست به دادگاه آنرا ازخوانده که همان متهم است مطالبه کنیم؟

  47. باسلام،چنانچه درخصوص مطالبه دیه پرونده کیفری مطرح وقابل رسیدگی باشددادن دادخواست لازم نیست.ولی چنانچه پرونده کیفری مطرح نشده ویابه جهت قانونی نظیرفوت متهم قابل رسیدگی نباشدولی دم برای مطالبه دیه بایددادخواست تنظیم وآنرابه دادگاه تقدیم کندودراین موردمقررات قانون آیین دادرسی مدنی درخصص دعاوی مالی لازم الرعایه است.

  48. باسلام وخداقوت خدمت استادبااخلاق ومهربانم برادرنیازی.بالابردن فهم حقوقی مردم تاثیرفراوانی برکاهش جرایم و اطاله دادرسی درمحاکم داردواین کارعلمی جنابعالی گامی درراستای تحقیق این هدف است وازمسول محترم سایت پرمخاطب میرملاس بخاطراین اطلاع رسانی تشکرمیکنم.موفق باشید

  49. ضمن عرض سلام وآرزوی توفیق روزافزون برای هم استانیهای عزیز،کاربسیارخوب استادنیازی ستودنی است.انشاالله این راه توسط نخبگان لرستانی تداوم یابد.یاحسین

  50. با سلام واحترام خدمت دوست وسرور عزیزم جناب آقای نیازی.
    ضمن تشکر از مطالب ارائه شده می خواستم خواهش کنم اگر مقدور است مقاله ای درمورد وظایف واختیارات ضابطین قضایی جهت آشنایی بیشتر مردم به حقوق خود ارائه نمائید.با عنایت به اینکه نیروی انتظامی بعنوان ضابط عام ارتباط تنگاتنگی با مردم وحقوق شهروندی آنان دارد واز آنجا که این نیرو وظیفه تامین نظم و امنیت شهروندان را بعنوان یکی از مهمترین مصادیق حقوق عمومی بر عهده دارد و تحقق این هدف با اعمال اقتدار و بهره از قوه قهریه توسط این نهاد همراه است می تواند کارکردی خطرناک به خود بگیرد و آن زمانی است که حقوق فردی و آزادی های اجتماعی به بهانه امنیت ،نظم و مصالح عمومی مختل شود. همانقدر که تحقق این هدف ( تامین امنیت ونظم عمومی) می تواند مفید باشد.

  51. سلام عرض میکنم خدمت نویسنده محترم مقاله وهمه مخاطبین گرامی سایت پرطرفدارمیرملاس،ازخواندن مطلب حقوقی دادخواست اطلاعات خوبی پیداکردم.اعتقاددارم همگان نیازبه مطالعه این مقاله داریم.موفق باشید

  52. زکات علم نشر آنست کار بسیار پسندیده ایست امروزه با توجه به نیازهای مردم باید قلم فرسایی کرد الحق که نیاز اولیه مردم در به حق خود رسیدن دریافت همین اطلاعات حقوقی رایگانیست که مورد لطف امثال جنابعالیست خسته نباشید

  53. باسلام چندبارمطالب شمارادرسایت دیدم اماخیلی توجه نکردم تااینکه دوروزپیش کاردادگاه درخصوص دادخواست مطالبه طلب داشتم که یادم اومددرسایت میرملاس یادداشت دادخواست ودیدم بلافاصله به خونه رسیدم ومطالب علمی وکارآمدشماراخواندم،باوربفرماییدخیلی چیزههارایادگرفتم.موفق باشیدبرادر

  54. ارتحال عالم جلیل القدرحضرت آیت الله محمدرضاآدینه ونداستادصاحب کرسی حوزه علمیه قم تسلیت باد.روحش شادویادش جاودان.مطالب حقوقی خوبی بوداستفاده کردم.موفق باشید

  55. سلام جناب اقای نیازی استاد بزرگوارلطفااین فرم مخصوص دادخواست شورای حل اختلاف رادرسایت بگذارتاماوسایرمجموعه ازان استفاده کنیم باتشکرکمترین عضوحقوقی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.