تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

یک گوزن زرد ایرانی در باغ وحش خرم آباد به ضرب گلوله از پای درآمد

  • کد خبر : 54960
  • 03 شهریور 1393 - 18:18

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران از شلیک مجدد گلوله به گونه در معرض انقراض گوزن زرد ایرانی در باغ وحش خرم اباد خبر داد. کیوان هوشمند در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: متاسفانه یک راس گوزن زرد ایرانی حدودا ۸ ساله که در باغ وحش خرم آباد نگهداری می […]

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران از شلیک مجدد گلوله به گونه در معرض انقراض گوزن زرد ایرانی در باغ وحش خرم اباد خبر داد.

کیوان هوشمند در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: متاسفانه یک راس گوزن زرد ایرانی حدودا ۸ ساله که در باغ وحش خرم آباد نگهداری می شد در تاریخ ۹۳/۵/۲۴ از ناحیه کتف سمت راست مجروح و پس طی ۵ روز مراحل درمان در تاریخ ۹۳/۵/۲۹ بر اثر شدت جراحت تلف شد.

به گفته وی، این گوزن زرد که جنسیت آن نر بوده  یک سال قبل بصورت امانت از طرف اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان به باغ وحش خرم آباد تحویل شده بود.

 

IMG12050276

 

هوشمند اظهار داشت:  شواهد حاکی از سوراخ شدن بدن این گوزن زرد بر اثر برخورد گلوله و مرگ حیوان بر اثر عفونت و خونریزی در محل برخورد گلوله است اما هنوز مشخص نیست چه کسانی و با چه انگیزه ای به این گوزن شلیک کرده اند.

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران تصریح کرد: گوزن زرد ایرانی گونه ای نادر و به شدت در معرض خطر انقراض است. نسل گوزن زرد سال هاست که از طبیعت کشور حذف شده است و تنها تعداد محدودی از این گونه ارزشمند در اسارت و در سایت های متخلف تکثیر نگهداری می شود.از این رو مرگ حتی یک گوزن زرد آسیبی جبران ناپذیر به ذخیره ژنتیکی موجود وارد کرده و امیدها برای حفظ نسل این گونه را کمرنگ تر خواهد کرد.

 

IMG12051187

 

وی افزود: نمونه برداری از لاشه و مستندات جهت بررسی بیشتر به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده اما تاکنون اظهار نظر رسمی از سوی مسئولان سازمان محیط زیست در مورد چگونگی این حادثه و علت دقیق مرگ این گوزن زرد منتشر نشده است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=54960

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 15در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۵
  1. دورود بر میرملاس تنها رسانه ای است که این خبر رو رسانه ای کرده عاملین حمله به این گوزن اونم توی باغ وحش نشان از نبود امنیت در جامعه است استان لرستان در سایه مدیریت افراد بومی تبدیل به تگزاس شده ؟

  2. ای خدا خود کارها را چاره کن ///خانِمان ظالمان صد پـاره کن

  3. لعنتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت

  4. من دیگه گوشت شکار نمیخورم حالم بهم خورد

  5. ایشالا اونایی که این کارارو میکنن عزیزشون بمیره جیز جیگر بگیرن لعنتی ها.

  6. کلید باغ وحش دست کیه ؟!!

  7. با تشکر از سایت وزین میرملاس بخاطر اطلاع رسانی بموقع.
    من هم به نوبت خودم از این واقعه تلخ بیزارم. سالیان سال طول می کشد تا نمونه دیگری از این حیوان زیبا در زیستگاه های مصنوعی و تحت کنترل تولید مثل شود.
    ولی ننگ بر آن سیستمی که نمی تواند از اموال بی مثال خود حراست کند. واقعأ سازمان های ناظر در آن استان دولت زده چه می کنند؟ چرا چنین اتفاق دهشتناکی باید در منظر نگهبانان و سرایداران باغ وحش اتفاق بیفتد؟ با عناصر خاطی و کم کار چه برخوردی شده است؟
    جای تأسف بسیار دارد!

  8. با سلام،بدون شک تیر اندازی در حیات باغ وحش استان که بی شک توسط ماموران امنیتی حفط و نگهداری میشود ننگ بزرگی برای مسئولان ان است و مدیر کل جدید محیط زیست یا باید عاملین ان را پیدا و مواخده کند یا توسط مقامات بالاتر خود شخص مدیرکل مواخده و تنبیه شود تا حداقل کاری باشد برای عزیزان دوستدار محیط زیست استان و التیام زخمی که به خاطر علاقه به محیط زیست بر پیکرشان افتاده!باشد که این مهم عملی شود،انشاالله.

  9. کسی که دست به چنین اقدام ناپسندی می زند به نظر من بخشی از انسان بودنش را از دست می دهد،میزان مدنیت یک جامعه را از روی معیار رفتار با حیوانات می توان سنجید.

  10. این کار زبل خان بوده نکنه فکر کنید کار یک انسان بوده

  11. با حیوانات مهربان باشیم . شعاری ساده است ولی چگونه میشود آن را برای افراد جا انداخت . فکر کنم این آقای ضارب شکار کردن و با مقطوع النسل کردن اشتباه گرفته . اگه اهل رقابت هستین برو مسابقات تیراندازی اگه زورت زیاده برو رو رینگ بوکس بصورت رسمی خودتو نشون بده و اگر گوشت گیرت نمیاد اونهم مقصری چون میتونستی ازشکمت بگذری. اگه از پرسنل همونجا بودی که جرمت خیلی سنگینه

  12. باید عاملان شناسنایی ومجازات شوند

  13. اگر این درنده خویی ز طبیعتت بمیرد
    همه عمر زنده باشی به روان آدمیت


    متاسفم

  14. من اهل استان ایلامم از آشنا هامون توی محیط زیست شنیدم بعضی (تاکید می کنم بعضی ) از محیط بانان از رو عمد می زارن شکارچیان کل و بز کوهی شکار کنن و بعد می گیرنشون تا گوشت شکار ها مال خودشون بشه و بعد تقسیمش کنن . شاید اون ها هم همچین انگیزه ای داشتن . فقط خدا می دونه واقعیت چیه

  15. من این گوزن زیباروتو بیمارستان دیدم خیلی ناراحت کننده بودحیف شد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.