- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

سردرگمی ساکنان روستای ماسور خرم آباد/ مصوبه ای درانتظارتخصیص اعتبار

[1]

[2]

 

گزارش : فیروز اسماعیلی نژاد

با وجود اینکه منطقه ماسور شهر خرم آباد براساس مصوبه آبان ماه سال گذشته شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور جز محدوده شهری خرم‌آباد قرار گرفت ، و در بهمن ماه ههمن سال در کمیسوین ماده پنج استانداری مورد بحث و بررسی و در نتیجه به تایید اعضای کمیسیون رسید و برا یاجرا برای اجرا از سوی فرمانمداری خرم آباد به به شهرداری ابلاغ شد، اما مصوبه ای که وزیر راه وشهرسازی بر اجرای بدون چون و چرای آن تاکید می کند حالا  روی زمین مانده است و ساکنان این منطقه در سردر گمی و بلا تکلیفی به سرمی برند.

درحالی که مردم این منطقه بلا تکلیفی رنج می برند وشهرداری خرم آباد نیزجوابگوی نیازمردم این منطقه نیست ،فرماندار خرم آباد از ساکنان می خواهد تا برای پیگیری امور خدمات شهری در همه حوزه‌ها و به ویژه ساخت و سازهای جدید به شهرداری خرم‌آباد مراجعه کنند.

فروردین ماه ۹۱ بود که ولی پوری از  الحاق ماسور به محدوده شهری خبرداد و گفت: این مصوبه برای اجرا به شهرداری و شورای شهرابلاغ شده است اما شهرداری هنوز از تحویل منطقه ماسور خودداری کرده است و پرونده این مصوبه همچنان در شورای اسلامی شهر خرم آباد خاک می خورد.

* * شهرداری خرم آباد موظف به ارائه خدمات به ساکنان ماسور است

در این راستا فرماندار خرم‌آباد از قطعی شدن الحاق منطقه ماسور به حوزه شهر خرم‌آباد خبرداد و گفت: بر اساس مصوبه شورای ‌عالی شهرسازی ارائه خدمات شهری ،از اردیبهشت ماه سالجاری شهرداری موظف به ارائه خدمات به ساکنان این منطقه است.

مرتضی ولی‌پوری گفت: با توجه به اینکه منطقه ماسور یکی از مناطق قدیمی و باستانی شهر خرم‌آباد است و با توجه به نزدیکی آن با شهر خرم‌آباد جزیی از شهر محسوب می شود.

وی افزود: بافت شهری این منطقه بافتی مستعد و قابل شکوفا شدن است که امید می رود با همکاری و همیاری مردم این منطقه و برنامه‌ ریزی و ارائه خدمات مناسب توسط شهرداری شاهد رشد و پیشرفت همه‌ جانبه این منطقه باشیم.

فرماندار خرم‌آباد با اشاره به اینکه در گذشته دهیاری روستای ماسور خدمات مناسبی را به مردم این منطقه ارائه داده است افزود: شهرداری خرم آباد نیز باید خدمات بهتری به ساکنان این منطقه ارایه کند.

ولی پوری از ساکنان ماسور خواست تا برای پیگیری امور خدمات شهری در تمام حوزه‌ها و به ویژه در بحث پی گیری ساخت و سازهای جدید به شهرداری منطقه سه خرم‌آباد مراجعه کنند.

 

* * شهرداری به دلیل کمبود منابع ملی و درآمد قادر به ارایه خدمات به ماسور نیست

رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد در این زمینه با بیان اینکه الحاق ماسور به خرم آباد مطالبه به حق مردم این منطقه است و شورای شهر مخالفتی با این مصوبه ندارد گفت: این درحالی است که شهرداری با کمبود منابع مالی توان ارائه خدمات را به شهروندان این منطقه ندارد.

محمد جعفرهمت پور اضافه کرد: به رغم اینکه شهرداری از آسفالت برخی از معابر ،کوچه و خیابانهای مناطق سه گانه شهری عاجز است بار خدمات این منطقه را نیز به دوش گرفته است .

رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد به موضوع الحاق ماسور به شهر خرم آباد در محدوده جنوب شهر خرم آباد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر الحاق روستای ده محسن از مطالبات این مردم نیز هست.

همت پور به رها شدن خدمات و زیرساخت های روستاییان در این مناطق که به صورت ناهنجار رشد کرده است اشاره کرد و افزود: ضوابط ساخت شهری و شهر نشینی در این مناطق اجرایی و رعایت نشده است.

وی از ساکنان دیگر روستاهای منطقه جنوب خرم آباد خواست تا با رعایت اصول قانون شهرسازی جهت الحاق و پیوست احتمالی عمل کنند تا در صورت لزوم شهرداری بتواند خدمات بیشترو بهتری به ساکنان ارائه دهد.

 

به نظر می سد الحاق این منطقه تنها در رسانه ها انعکاس داشته و درعمل هیچ ضمانت اجرایی به دنبال ندارد

* * ساماندهی این منطقه نیازمند هماهنگی  دستگاه های اجرایی و خدمات رسان استان است

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان نیز با اشاره به ضرورت هماهنگی شرکت های خدمات رسان ازجمله ،برق،گاز،مخابرات وآب و فاضلاب دراجرای زیرساخت منطقه ماسور خرم آبادگفت:ساماندهی این منطقه نیازمند اجرای برنامه مدون وهماهنگ دستگاه های ذی ربط است.

محمد بحرینی نیز ،به مشکلات و کمبودهای زیرساختی در این منطقه اشاره کرد و افزود:حل مشکلات کنونی نیازمند عزم و اراده جمعی مسوولان است.

وی با اشاره به ضرورت پیش بینی یک برنامه منسجم و از پیش تعیین شده برای الحاق منطقه ماسور به شهر خرم آباد اظهارداشت: شرکت توزیع برق لرستان آمادگی کامل برای مشارکت در برنامه ها در راستای ارائه خدمات مربوطه به ساکنان این منطقه را دارد.

وی تفکیک نشدن بافت مسکونی بر اساس نقشه های شهری و طرح هادی را یکی از مشکلات پیش روی شرکت توزیع برق در نصب تجهیزات عنوان کرد و افزود:آغاز عملیات تغییر درسیستم برق رسانی روستایی به شهری در گرو همکاری ساکنان در عقب نشینی ساختمان های جز طرح اصلاح شبکه برقرسانی است.

 

با توجه گستردگی منطقه، تراکم بالای منازل مسکونی، جمعیت زیاد و در راستای ارائه هر چه بهتر خدمات شهری و هم‌سان‌سازی ماسور با سایر محلات و مناطق شهری خرم‌آباد، از شهرداری خرم‌آباد انتظار می رود باید با دیدی ویژه و عملکردی حساب شده کاستی های این محله بزرگ را برطرف سازند.

* * بدون تامین اعتبار شهرداری این منطقه را تحویل نخواهد گرفت

شهردارخرم آباد با اشاره به اینکه کمک و حمایت مالی از سوی استانداری و فرمانداری موافقت طرح موضوع الحاق روستای ماسور به شهر گفت: شهرداری بدون تامین اعتبار این منطقه را تحویل نخواهد گرفت.

هرمز نصیری اظهارداشت: در راستای مهیاشدن الحاق روستای ماسور ،۶۰ میلیارد ریال جهت ایجاد زیرساخت شامل تامین نیرو، جمع آوری زباله، هدایت آب های سطحی، ایجاد زیر ساخت های شهرسازی را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه انتظار می رفت که روستای ماسور به عنوان یکی از نواحی منفصل از شهر خرم آبادتعریف می شد، با این وجود در صورت تامین اعتبار مردم این منطقه از بلا تکلیفی رها می شوند.

 * * ارایه خدمات ازسوی دهیاری و شورای ماسور غیرقانونی است

مجتبی بیرانوند بخشدار مرکزی خرم آباد در این خصوص ، با بیان اینکه طبق ابلاغ وزارت کشور کار دهیاری وشورای روستا به طور عملی از پنج ماه قبل از اختیارات و اعتبار قانونی ساقط شده اند گفت: انجام هرگونه خدماتی ازسوی آنها غیر قانونی محسوب می شود.

بخشدار مرکزی با بیان اینکه منطقه ماسور با جمعیتی بیش از ۱۷ هزار نفر همچنان در انتظار تحویل به شهرداری هستند،گفت: در حال حاضر مردم این منطقه هیچ گونه خدماتی از سوی شهرداری دریافت نمی کنند و این ساکنان برای انجام برخی کارهای اولیه اداری از جمله اخذ پایان کار و مجوز ساخت وساز عاجزند.

مجتبی بیرانوند به مشکلات کنونی منطقه از جمله ساخت وسازهای غیر قانونی، توزیع و ذبح مرغ زنده ، نگهداری دام و احشام در منازل وخطر تعرض احتمالی در تپه باستانی ماسور از مسئولین و به خصوص شهرداری خواست تا از مشکلات این منطقه را پیگیری و قاطعانه با افراد خاطی این منطقه برخورد قانونی کنند.

به نظر می رسد که با ملحق شدن منطقه ماسور به محدوده شهر خرم آباد ساکنین این روستا از امکانات شهری بهره مند خواهندشد اما نظر متولیان شهری بر این باورند که با  وضعیت کنونی  این موضوع قابلیت اجرایی ندارد..

باتوجه به مشکلات جدی ساکنان و همچنین کمبود درآمدها و منابع مالی شهرداری،مسئله الحاق منطقه ماسور به شهر خرم آباد، به مطالبه ویژه ای برای  رسانه های گروهی تبدیل شده است،امید می رود با حمایت استاندار لرستان که پی گیری ویژه وی رفع مشکلات و موانع توسعه شهری و به خصوص عمران و آبادانی در استان را به دنبال داشته است این مطالبه و مشکل شهری را در حوزه خرم آباد به عنوان پیشانی مرکز لرستان،  از پیش رو بردارد.