- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

کشف نیایشگاهی باستانی در تپه «فرودگاه»

IMG20584614

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: نخستین فصل مطالعات باستان‎شناسی تپه «فرودگاه» در خرم‎آباد آغاز شد.

 به گزارش میرملاس به نقل ایسنا؛ عبدالرضا مهاجری‎نژاد اظهار کرد: نخستین فصل مطالعات باستان‎شناسی تپه فرودگاه در آغاز مردادماه امسال با هدف بازخوانی و مطالعه‌ی توالی دوره‎های فرهنگی شروع شد.

 او با بیان این‌که نتیجه‌ی مطالعات انجام‌شده در تپه فرودگاه نشانگر چهار دوره‌ی فرهنگی است، ادامه داد: لایه‌ی اول را قبرستانی متعلق به دوره‌ی اسلامی (سده اخیر) تشکیل می‎دهد و لایه‌ی دوم را آثاری از دوره‌ی تاریخی و لایه‌ی سوم که مهم‌ترین و پابرجاترین آثار را به خود اختصاص داده، شامل بقایای دیوارهای عظیم خشتی و ساختارهای معماری با مصالح قلوه‌سنگ و ملات گل است.

سرپرست گروه کاوش تپه فرودگاه خرم‎آباد نیز گفت: این سازه‎های عظیم خشتی در راستای محور طولی شمالی – جنوبی ساخته شده‎اند که متناسب با وضعیت زیست‎محیطی منطقه بوده است.

 علی سجادی ادامه داد: بخش عمده‎ای از دیوارها، حرارت دیده، در بخش شمالی تپه و در ترانشه لایه‎نگاری، سازه‌ی معماری با ویژگی‎های خاص پدیدار شده است. این فضا به‌صورت اتاقی با ساختار قلوه‌سنگ و سنگ لاشه بوده که در قسمت انتهایی آن، سکویی به ارتفاع نیم متر از کف ایجاد شده است.

 سجادی افزود: مواد فرهنگی به‌دست آمده از این فضا را تعدای پیکرک حیوان به‌شکل قوچ، گاو نر و یک نمونه‌ی نادر با سر روباه تشکیل می‎دهد که با توجه به ویژگی‎های معماری و مواد فرهنگی می‎توان وجود نیایشگاه کوچکی را در این بخش از تپه متصور شد.