تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
8

صنعتی که به خواب رفته است/ بررسی مشکلات شهرک صنعتی کوهدشت

  • کد خبر : 55720
  • 23 شهریور 1393 - 15:48

  شهرستان کوهدشت با دارا بودن جمیعتی بالغ بر یک‌صد هزار نفر، در غرب استان لرستان واقع شده است. این شهرستان تنها یک ناحیه صنعتی دارد که همین یک ناحیه نیز سال‌هاست به خواب رفته و به محل پرورش دام تبدیل شده است!  به گزارش میرملاس نیوز، این در حالی است که استان لرستان رتبه […]

0 (1)

 

شهرستان کوهدشت با دارا بودن جمیعتی بالغ بر یک‌صد هزار نفر، در غرب استان لرستان واقع شده است. این شهرستان تنها یک ناحیه صنعتی دارد که همین یک ناحیه نیز سال‌هاست به خواب رفته و به محل پرورش دام تبدیل شده است!

 به گزارش میرملاس نیوز، این در حالی است که استان لرستان رتبه اول بیکاری کشور را دارد و بالاترین آمار بی‌کاری در استان نیز متعلق به کوهدشت است.
 
 
0 (3)

 

این ناحیه که در ۵ کیلومتری جاده کوهدشت به خرم‌آباد واقع شده است، در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ به منظور اشتغال‌زایی، رونق اقتصادی و خروج از بن‌بست بیکاری راه‌ندازی و به اداره جهاد کشاورزی این شهرستان و‌اگذار شد.

 

طی سال‌های اول ساخت شهرک، نور امیدی در دل مردم روشن شد که با ساخت واحد‌های تولیدی مشکلات اقتصادی و بی‌کاری این شهرستان حل خواهد می‌شود.

 

قرار بود اولین واحد‌ها شامل صنایع غذایی، آهن‌آلات، ابزار ساختمانی، صنایع چوبی و … توسط سرمایه‌گذاران بومی ایجاد شوند، اما بعد از گذشت یک دهه فقط ۲۰ درصد از این واحد‌ها فعال و بقیه ‌آن‌ها
نیز غیر‌فعال یا نیمه‌فعال هستند.
 
 
 0 (5)

 

خانم ایزدی یکی از مدیران شرکت‌های تولیدی این ناحیه با بیان این که سال ۱۳۸۵ شروع به ساخت شرکت تولید مواد غذایی کردم و در سال ۱۳۸۷ اولین بودجه‌ای که به ساخت واحد تخصیص داده شده بود را دریافت نمودم، اظهار داشت: ساختمان و سوله شرکت آماده بهر‌ه‌بهرداری شد و برای ادامه کار مبلغی را برای ساخت ماشین‌آلات دریافت کردم که بر اثرکلاه‌برداری، از دستم درآمد و دیگر رمقی برای فعالیت ندارم!

 

وی در ادامه اظهار کرد: از شرکت شهرک‌های صنعتی و بانک مجری خواستارم که واحد تولیدی مرا را به سرمایه‌گذاری تازه‌نفس تحویل دهد تا باز هم شاهد فعالیت این واحد باشم.

 

 سرمایه‌گذاران بومی معتقند اگر بانک‌های مجری با آن‌ها همکاری می‌کردند اشتیاقی برای فعالیت داشتند، اما به خاطر عدم حمایت، دیگر اشتیاقی به کار و فعالیت ندارند. اینک شهرک صنعتی کوهدشت مدت‌هاست که به جای تولید و اشتغال، به محل پرورش دام تبدیل شده است!
 
 
0 (4)

 

سود وام بانک‌ها بسیار زیاد است

 

یکی از سرمایه‌گذاران دیگر این شهرک می‌گوید: شرکت من راکد است و مدت‌هاست به علت کمبود سرمایه فعالیت ندارم و بانک مشارکت‌کننده روز به روز به جای کمک مالی،  سود‌های سنگینی بر وام من اضافه می‌کند.

 

استاندار لرستان در یکی از مصاحبه‌هایش اشاره داشته است: مدیریت اجرایی استان به دنبال این است که ظرفیت‌هایی که در استان فعال نیستند را فعال کند و اگر این ظرفیت‌ها فعال نشوند رشد اقتصادی استان لرستان همچنان منفی است.

 

هوشنگ بازوند بیان نموده: تا زمانی که وضع به این روال باشد، نباید توقع داشته باشیم که نرخ بالای بی‌کاری در لرستان پائین بیاید.
 
 
 
0 (2)
 

 

همچنین کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و بدهی‌های بانکی از جمله مسائلی است که دیگر تولیدکنندگان ناحیه صنعتی کوهدشت به آن اشاره کردند.

امیدواریم با انتشار این گزارش و مطالب، اراده‌ای قوی یافت شود که به درد مردم کوهدشت و سرمایه‌گذارن ورشکست شده این واحدهای صنعتی برسد و گامی جهت حل مشکل بی‌کاری در این نقطه از استان بردارد.

گزارش و عکس:امیرهوشنگ رشیدیان

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=55720

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۸
  1. عالیه
    تبریک به برادر رشیدیان
    به جمع میرملاسی پیوستن

  2. با سلام بنده در حال بررسی احداث کارخانه در کوهدشت هستم اگر ممکنه اطلاعات بیشتری از امکانات شهر صنعتی کوهدشت را بر روی سایتتان بگذارید

  3. اکثرا آقایان که شرکت احداث کردند تا جای که بنده اطلاع دارم اول یرای خودشان ویلا ساختن بعدا ماشینی های چند صد میلیونی .دو کیلو طلای زرد رنگ عشایری برای خانم .۵شش سال با پول بی زبان بیت المال تفریح و تفرجگاه های ایران ..ووو.آخر سر شرکت و کارخانه داری در کوهدشت توجیه نداره .امنیت نداریم.نماینده حمایت نمی کنه وووو.

  4. کم نیستند افرادی که به بهانه اشتغال زایی برای جوانان وام های کلان میلیاردی و چند صد میلیونی گرفته اند.
    حدود ۱۵ سال پیش فردی به بهنه اشتغال زایی و با سپردن وثیقه چند صد میلیونی وام یک میلیارد تومانی اخذ و از باز پرداخت آن سر باز زده است و درنهایت با اجرای وثیقه بانک به جای وام و جریمه تأخیر وثیقه چند صد میلیونی را ضبط کرده است.
    مواردی نیز وجود دارد که فردی پس از اخذ وام اشتغال زایی و پس صرف آن در خرید فروش املاک در سایر شهر ها در زمان باز پرداخت اقدام به تشکیل کارگاهی به صورت صوری نموده و با لفاظی و توسط به ارعاب از باز پرداخت آن خود داری می کند.
    اما در خصوص مواردی که فرد نیازمند همراهی و کمک است این نهایت کم لطفی و بی انصافی است که فشار مضاعفی بر وی وارد شود.

  5. حکایت های مدیریتی

    زندگی خروسی

    ——————————————————————————–

    کوه بلندی بود که لانه عقابی با چهار تخم، بر بلندای آن قرار داشت. یک روز زلزله ای کوه را به لرزه درآورد و باعث شد که یکی از تخم ها از دامنه کوه به پایین بلغزد. بر حسب اتفاق آن تخم به مزرعه ای رسید که پر از مرغ و خروس بود. مرغ و خروس ها به طور غریزی می دانستند که باید از این تخم مراقبت کنند و بالاخره هم مرغ پیری داوطلب شد تا روی آن بنشیندو آن را گرم نگه دارد تا جوجه به دنیا بیاید.

    یک روز تخم شکست و جوجه عقاب از آن بیرون آمد. جوجه عقاب مانند سایر جوجه ها پرورش یافت و طولی نکشید که جوجه عقاب باور کرد که چیزی جز یک جوجه خروس نیست. او زندگی و خانواده اش را دوست داشت اما چیزی از درون او فریاد می زد که تو بیش از این هستی. تا اینکه یک روز که داشت در مزرعه بازی می کرد متوجه چند عقاب شد که در آسمان اوج می گرفتند و پرواز می کردند.

    عقاب آهی کشید و گفت: «ای کاش من هم می توانستم مانند آن ها پرواز کنم.»

    مرغ و خروس ها شروع کردند به خندیدن و گفتند: «تو خروسی و یک خروس هرگز نمی تواند بپرد.»

    اما عقاب همچنان به خانواده واقعی اش که در آسمان پرواز می کردند خیره شده بود و در آرزوی پرواز به سر می برد. هر موقع که عقاب از رویایش سخن می گفت به او می گفتند که رویای تو به حقیقت نمی پیوندد و عقاب هم کم کم باور کرد. بعد از مدتی او دیگر به پرواز فکر نکرد و مانند یک خروس به زندگی ادامه داد و بعد از سال ها زندگی خروسی، از دنیا رفت.

    ——————————————————————————–

    شرح حکایت
    پس این حکایت حکایت اندیشیدن ماست در کوهدشت ،با این وصف خروس باقی خواهیم ماند

    تو همانی که می اندیشی، هرگاه به این اندیشیدی که تو یک عقابی به دنبال رویاهایت برو و به یاوه های مرغ و خروس ها فکر نکن.

    کلیدواژه‌ها : تغییر ؛ تفکر ؛ محدودیت ؛ استعداد ؛ تلقین ؛ فرهنگ

  6. ما در این شرایط باید تمام تمرکز خود را روی این بگذاریم که مذاکره کنندگان از حقوق هسته ای کوتاه نیایند

  7. به نظر شما درسته که وام کلان گرفت و زمان پس دادن اقدامی نکنیم

  8. باسلام خدمت دوستان به اطلاع میرساند کلیه واحدهای ناحیه صنعتی خوشناموند(کوهدشت)
    به تازگی دارای سند رسمی و تفکیکی خواهند شد که در طول حدود۲۵سال فاقد هرگونه سندی جهت دریافت تسهیلات بانکی بوده اند و بی سند بودن واحدها یکی از عمده ترین و اصلی ترین مشکلات ناحیه صنعتی بود که الحمدالله حل شد.مشگل بی آبی نیز الحمدالله حل شده و درآینده شاهد افزایش حجم آب مورد نیاز واحد ها نیز هستیم. عزیزانی که قصد احداث واحد تولیدی دارند بنده جهت هرگونه راهنمایی و مشاوره در خدمت عزیزان و همشهریهای گرانقدرم هستم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.