تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

تا ۱۰ سال آینده هر خانواده ایرانی یک بیمار مبتلاء به ام اس خواهد داشت

  • کد خبر : 55748
  • 23 شهریور 1393 - 18:37

  فرهاد گراوند/ میرملاس نیوز: به گفته رئیس انجمن ام اس ایران بین ده تا پانزده سال آینده در هر خانواده ایرانی یک بیمار مبتلا به ام اس خواهیم داشت. این روند هشدار دهنده و رو به افزایش در حالی است که در حال حاضر متولی خاصی برای بیماران ام.اس در کشور وجود ندارد. بر […]

5070

 

فرهاد گراوند/ میرملاس نیوز:

به گفته رئیس انجمن ام اس ایران بین ده تا پانزده سال آینده در هر خانواده ایرانی یک بیمار مبتلا به ام اس خواهیم داشت. این روند هشدار دهنده و رو به افزایش در حالی است که در حال حاضر متولی خاصی برای بیماران ام.اس در کشور وجود ندارد. بر اساس آمارهای نیمه رسمی روند شیوع بیماری ام اس در ایران صعودی است و در حال حاضر حداقل حدود ۷۰ هزار ایرانی مبتلا به بیماری ام اس هستند.

ام.اس یک بیماری خود ایمنی مزمن است که در آن سلولهای ایمنی به صورت غیرعادی به پوشش و غلاف سلولهای عصبی در مغز و نخاع حمله کرده و علائم متنوعی از قبیل ضعف عضلانی وسفتی، عدم تعادل و هماهنگی قسمتهای مختلف بدن، کرختی، مشکلات روحی و خلقی و تاری دید را پدید می آورد. به دلایل نامعلومی، بیشترین قربانیان این نوع بیماری را زنان تشکیل میدهند (شیوع در خانم ها ۴ برابر آقایان) اما سیر و پیشرفت بیماری در مردان مبتلا سریعتر از زنان است. شایعترین سن ابتلاء به ام اس در هر دو جنس مرد و زن، بین ۲۰ تا ۳۵ سالگی عنوان شده است. بر اساس آمارهای اعلام شده ۷۰ درصد بیماران ام اس درسن۲۰ تا ۴۰ سالگی به این بیماری مبتلا شده اند و ۳۰ درصد بقیه را افراد کمتر از ۲۰ ساله و بالاتر از ۴۰ ساله تشکیل میدهند.

اظهار نظر متخصصان نشان می دهد این بیماری علت مشخصی ندارد و تنها موضوعی که در چندسال اخیر مشخص شده است نقش ویتامین D در کاهش ابتلاء به این بیماری است که توسط متخصصان دانشگاه آکسفورد و نیوجرسی ایالات متحده به اثبات رسیده است. هر چند که اجتناب از استرس خیلی مهم است و کمک زیادی می کند که فرد به هیچ بیماری خود ایمنی مثل ام اس مبتلا نشود. برای مثال آمارها نشان می دهند در شهری مانند تهران ۸۰ درصد افراد دچار کمبود ویتامین D هستند هرچند که مصرف زیاد این ویتامین عوارض جبران ناپذیری برای بدن در پی دارد. بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی بهتر است افراد روزانه به مدت نیم ساعت بین ساعت ۸ تا ۱۵ بدون مصرف ضدآفتاب در معرض نور خورشید قرار بگیرند تا این ویتامین به مقدار کافی در بدن شکل گیرد. برای جبران کمبود این ویتامین اغلب قرص های ویتامین D و حتی لامپ های UV نیز توصیه می شوند. البته منابع غذایی متعددی نیز برای تامین ویتامین D گزارش شده اند که با تنظیم رژیم غذایی و گنجاندن آنها در رژیم غذایی روزانه می توان تا حدود زیادی فقر این ویتامین در بدن را جبران نمود. موارد زیر جزء مهمترین منابع تامین این ویتامین می باشند:

۱- انواع ماهی ها، تن ماهی و روغن ماهی (البته نه روغن موجود در تن ماهی)

۲- شیر و فرآورده های لبنی

۳- تخم مرغ

۴- قارچ های خوراکی

۵- جگر

۶- آب پرتغال

۷- مواد غذایی غنی شده با ویتامین D مثل غلات صبحانه ای غنی شده

لازم به ذکر است تامین داروی مبتلایان به ام اس یکی از مشکلات و مصائب اصلی بیماران و خانواده افراد ام اسی است. داروی اصلی بیماری اینترفرونها هستند که خوشبختانه در حال حاضر این داروها در داخل کشور با کیفیت خوب تولید میشوند. همچنین داروی تایسابری داروی بسیار خوبی برای جلوگیری از پیشرفت ام اس است، بیماران ماهی یک بار باید از این دارو استفاده کنند که هزینه آن بالغ بر پنج میلیون تومان است. این دارو وارد کشور نمیشود و تحت پوشش بیمه قرار ندارد اما به تازگی هیات دولت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این دارو را تصویب کرده است. علاوه براین داروی گالتیرامر نیز برای درمان بیماران ام اس کاربرد دارد. مصرف ماهانه این دارو یک میلیون تومان هزینه برای بیمار در بر دارد. این دارو در کشورهای دیگر جزو پرفروشت رین داروهای مبتلایان به ام اس محسوب میشود.

لذا با توجه به نکات عنوان شده امید است که مسئولین محترم وزارت بهداشت و سایر ارگان های وابسته در تکاپوی اتخاذ تصمیمات جدی در راستای برنامه ریزی مناسب جهت بهبود رژیم غذایی جامعه باشند. چنین برنامه ریزی های پیش گیرانه ای گامی مهم در داشتن یک جامعه سالم تلقی می گردد.

به امید سلامتی و سعادت همه شما عزیزان

فرهاد گراوند- دانشجوی دکتری صنایع غذایی دانشگاه تهران

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=55748

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. زنگ خطریست باید خودمراقبتی خود را افزایش دهیم. دست دکتر هم درد نکنه من بجای تمام همشهریانم از شما تشکر میکنم

  2. سلام آقای دکتر بابت اطلاعاتتون ممنون.
    موفق و سربلند باشید

  3. ممنون جناب دکتر بخاطر مطلب آموزنده تون
    به امید درج مطالب بعدی

  4. باسلام خدمت دکترگراوند
    بسیارعالی بودمطلب بسیارمهمی راعنوان کردید اتفاقا چندروزی بود به فکرعلائم بیماری وعلت آن به ذهنم رسیده بود که خوشبختانه شمامطلب رو به زیبایی عنوان فرمودید باسپاس فراوان ازشما دکترگراوند همشهری عزیز

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.