- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

اصلانی:طرح های توسعه ناحیه ای نقشه راه حرکت در نواحی لرستان است

81312911-5951545 [1]
اصلانی:
طرح های توسعه ناحیه ای نقشه راه حرکت در نواحی لرستان است
 معاون امور عمرانی استاندار لرستان گفت: طرح های توسعه ناحیه ای نقشه راه حرکت در نواحی چهارگانه لرستان محسوب می شوند.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر، محمد اصلانی ظهر شنبه در شورای توسعه و برنامه ریزی استان لرستان اظهار داشت: طرح های توسعه نواحی معمولا به عنوان اصلی ترین سند چشم انداز و نقشه راه حرکت در نواحی محسوب می شوند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه ها باید در کارگروه های تخصصی نسبت به طرح مسائل مورد نظر و تکمیل اطلاعات اقدام کنند افزود: استدعا دارم با حضور فرمانداران و دستگاههای مرتبط وفق شرح وظایف و خدمات طرح ها نسبت به ارائه اطلاعات لازم و همچنین انجام مطالعات جامع و کارکارشناسی اقدام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: تعامل و هماهنگی در این زمینه باید به گونه ای باشد که پس از انجام فرآیند تصویب طرح ها در شورای برنامه ریزی استان شاهد به حداقل رسیدن تغییرات باشیم.

اصلانی همچنین از اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان خواست از مشاورانی استفاده کند که اسناد مستند را از دستگاههای مرتبط به گونه ای دریافت کنند که بعد از تصویب خللی در این زمینه ایجاد نشود.

وی همچنین از نحوه ارائه طرح ها در شورای برنامه ریزی استان گلایه کرد و گفت: این طرح ها باید به صورت قوی تر ارائه شده تا مسائل به طور شفاف برای تصمیم گیری باز و مطرح شود.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان همچنین خواستار ارائه اجمالی طرح ها در قالب یک مجلد به مدیران دستگاهها قبل از حضور در جلسه شد و گفت: همچنین باید یک بازه زمانی برای ارائه نظرات و پیشنهادات اعضای شورای برنامه ریزی استان به صورت مکتوب در نظر گرفته شود.

بی توجهی به مخاطرات طبیعی در تدوین طرح ناحیه ای خرم آباد

ظهیر حیدری معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان نیز در این جلسه اظهار داشت: در طرح ناحیه ای خرم آباد خیلی ساده انگارانه به توسعه این ناحیه توجه و پرداخته شده است.

وی عنوان کرد: متاسفانه در زمینه انتخاب مناطقی که دارای قابلیت توسعه و عمران شهری هستند اصلا بحث مخاطرات طبیعی دیده نشده است.

حیدری با بیان اینکه همچنین باید جایی مناطق مسکونی را مستقر کنیم که منابع مورد نیاز دیده شود ادامه داد: به عنوان مثال در توسعه شهر کوهدشت اصلا موضوع منابع آب دیده نشده است و حال با مشکل مواجه شده ایم.

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان با بیان اینکه باید در آینده برای مناطقی که به عنوان منطقه مسکونی یا صنعتی در نظر گرفته می شود موضوع منابع مورد توجه قرار گیرد بیان داشت: متاسفانه در طرح ناحیه ای شهر خرم آباد بسیاری از فاکتورها لحاظ نشده است.

تبدیل اراضی کم بازده دیم به آبی

مهرداد غضنفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان نیز با بیان اینکه در طرح ناحیه ای خرم آباد اراضی کم بازده دیم تبدیل به آبی می شود تصریح کرد: این اراضی به طور عمده تبدیل به باغات خواهد شد.

وی با بیان اینکه هیچ تغییری در میزان اراضی کشاورزی در قالب این طرح توسعه ناحیه ای صورت نخواهد گرفت و تنها اراضی دیم تبدیل به آبی می شوند از مدیران دستگاهها خواست که برای حضور در کارگروههای تخصصی تدوین این طرح ها وقت گذاشته و نظرات خود را مطرح کنند.

عدم اختصاص سهمی از اعتبارات خشکسالی به محیط زیست

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط زیست استان لرستان نیز در این جلسه از عدم اختصاص سهمی از اعتبارات خشکسالی به این حوزه انتقاد کرد و بیان داشت: ۱۵ درصد از اراضی استان لرستان حفاظت شده، صید و شکار ممنوع و تحت مدیریت محیط زیست است.

وی عنوان کرد: انتظار می رفت در قالب توزیع اعتبارات خشکسالی در سطح کلان و ملی سهمی هم برای اکوسیستم های طبیعی و مناطق تحت مدیریت این سازمان در نظر گرفته شود.