- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

“شیرز”، تنگه‌ای باستانی کنار سیمره

1-4

 

تنگه شیرز، منطقه‎ای سرسبز و دیدنی در ۵۰ کیلومتری شهر کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود خروشان سیمره واقع شده است.

به گزارش میرملاس، منطقه لرستان، این جاذبه طبیعی در بخش زردلان و در منطقه‎ای به نام اولادقباد قرار دارد و دارای طبیعتی زیبا و چشمه‎های جاری با آب فراوان، صخره‎های تند و تیز و میوه‎های وحشی فراوان است.

 محیط توپوگرافیک این ناحیه از کوه‎های مرتفع و دره‎های نسبتاً عمیق با وضعیت اقلیمی سرد و کوهستانی در فصل پائیز و زمستان و از هوایی معتدل در فصل تابستان برخوردار است.

 1-18

 

تنگه شیرز از حیث مورفولوژی و ریخت شناسی از بدایع اقلیم کوهدشت بشمار می‎رود. شکل خاص آب زلال و پوشش جنگلی و گیاهی بکر، طبیعت بسیار زیبا و دل انگیز و در عین حال اعجاب آوری به این دره تنگ و صخره‎ای داده است.

 فرسایش سنگ‎ها و کوه‎ها چهره خاصی به این دره داده که در مجموع آن را به محیطی شگفت‎انگیز و جذاب تبدیل کرده و توجه همه را به این منطقه معطوف کرده است. طول این تنگه چند کیلومتر است و رود کوچکی از میان آن عبور می‎کند.

 ‌زیبایی‎های این تنگه باستانی و زیبا متاسفانه علی رغم شهرت در سطح استان کمتر در سطح ملی و بین‎المللی مجال معرفی یافته است که در این راستا همت متولیان امر راهگشا خواهد بود.