تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

خطرات استفاده بیش از حد سموم کشاورزی( بخش دوم)

  • کد خبر : 56648
  • 03 مهر 1393 - 16:45

    احسان صلاحی/ میرملاس نیوز(بخش دوم) تاثیرات سموم کشاورزی روی انسان تا دیروز زندگی بشر مملو از ترس از بلایایی جهان گستر چون وبا، حصبه ، تیفوس و طاعون بود ، اکنون خوشبختانه این بیماریهای مهلک که روزی همه جاگیر بودند با پیشرفت دانش پزشکی و رعایت اصول بهداشتی دیگر موجب نگرانی نیستند،امروز ما […]

77612

 

 

احسان صلاحی/ میرملاس نیوز(بخش دوم)

تاثیرات سموم کشاورزی روی انسان

تا دیروز زندگی بشر مملو از ترس از بلایایی جهان گستر چون وبا، حصبه ، تیفوس و طاعون بود ، اکنون خوشبختانه این بیماریهای مهلک که روزی همه جاگیر بودند با پیشرفت دانش پزشکی و رعایت اصول بهداشتی دیگر موجب نگرانی نیستند،امروز ما نگران صدمات متفاوتی هستیم که در محیط زیست ما در کمین نشسته‌اند صدماتی که محصول پیدایش و تکوین شیوه زندگی جدید خود بشر هستند، نمونه‌اش پیدایش همین سموم کشاورزی قوی است.درست است که هدف از کاربرد سموم شیمیائی نابودی حشره آفت یا کنترل بیماری گیاهی است ولی می‌توان گفت که این همه سموم خطرناک که در حال حاضر مصرف می شوند تنها آفت کش نیستند بلکه زندگی کش و زیست کش هستند. فاکتور مهم در مسمومیت مزمن سموم دارابودن تجمع طولانی مدت در بدن است و این تجمع مواد سمی در بدن در تمامی افراد به واسطه تماس مستقیم وحتی بطور غیرمستقیم از طریق غذا ، تنفس یا جذب پوستی به چشم می‌خورد. واقعیت این است که تقریباً ۹۰ درصد کلیه قارچ‌کشهای مورد مصرف در کشاورزی در مدلهای حیوانی سرطانزا می‌باشند هنوز این مسئله بزرگ توجه عمومی را بخود جلب نکرده است ،یک بررسی روی یازده نوع از قارچ‌کشها نشان داده است که هرچند این موادتنها۱۰ درصد از موادشیمیائی مورد استفاده به عنوان آفت کش را در سال تشکیل می دهند ولی در کل عامل ۶۰ درصد از سرطانهای شایع دستگاه گوارش هستند ،دربعضی از محصولات کشاورزی  سمومی مثل کاپتان ،مانکوزب، بنومیل ، کالکسین ، تیلت ،آلتو و….. هرچندمسمومیتی که قابل دیدن باشند را دارا نیستند ولی درکل در درازمدت سرطانزا هستند وخطرات زیست محیطی زیادی دارند.

علائم عمومی وخصوصی مسمومیت های حاد و مزمن  ناشی از درمعرض قرارگرفتن سموم مورد مصرف در کشاورزی

 افزایش ترشحات وبزاق دهان،انقباض برونشها،اختلالات گوارشی ،اسهال،لرزش، رعشه،ضعف عضلانی ، بی قراری ،عدم تعادل ، تیرگی دید ، فقدان حافظه ،افزایش ادرار ،ضعف عمومی ،تشنج ،صدادادن گوش ،تب ، اختلال در تکلم ، بی خوابی ،سستی ،هیجان ،افسردگی ،پریشانی ،سقط جنین ،احساس سوزش پوست ،خشکیدگی دهان ولب ،تهوع ،استفراغ ، خارش ،گرفتگی عضلات ،درد در ناحیه شکم ،اختلالات ژنتیکی و جنسی وده ها عنوان علائم دیگر ودر سطح پیشرفته با انجام آزمایش های ویژه خونی مثلاً افزایش یا کاهش آنزیم های کبدی و مواد آلکالاین….

معمولاً کشاورزان در کشور و استان ما برای سمپاشی، از محلول­پاش­­ های پشتی استفاده می­کنند. تن­پوش آن­ها تنها یک شلوار، پیراهن  و کفش معمولی است. زمانی که از سمپاش­ های قوی و ماشین­های مه­­پاش استفاده می­کنند، تنها حفاظ برای جلوگیری از استنشاق ذرات سم، یک دستمال یا حوله برای پوشانیدن دهان و بینی است.استفاده از چنین تمهیداتی موجب حفاظت افراد نمی­شود.و این باعث بروز انواع بیماری های تنفسی در این اشخاص در دراز مدت می شود.

سخن آخر

گر چه انتظار نمی­رود شاهد تحولی نظیر آنچه بعد از چاپ کتاب بهار خاموش (کارسن، ۱۹۶۲) روی داد باشیم، به هر حال تلاش بر این بود تا گوشه­ ای از مشکلات ناشی از مسئله سموم شیمیایی روشن­ تر گردد. شاید یکی از دستاوردهای آن، تسریع در عملی ساختن برنامه­ های قانونی کاهش مصرف نهاده­ های شیمیایی در کشور مثل بند ب ماده ۶۱ قانون برنامه چهارم توسعه باشد.

با توجه به تاریخچه کنترل بیولوژیک آفات در کشور و همچنین توان بسیار بالا برای بکار گیری روش­های سالم و همسو با محیط زیست، امید می­رود که در آتیه نزدیک شاهد توسعه روش­های سالم مدیریت آفات باشیم.

 احسان صلاحی(کارشناسی ارشد گیاهپزشکی)

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=56648

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.