- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ساعاتی پر برکت در محضر استاد اساتید(آیت الله محمدرضا آدینه وند) + تصاویر

من [1]

کی از گنج‌‌های مکنون ادبیات عرب در روزگار ماست که سالیانی چند از محضر علمای نامدار حوزه کسب فیض نموده و با خروش قلم فیاض خویش و تحلیل ادبی آیات کریمه کلام الهی با تالیف کتاب گرانسنگ (کلمه ‌الله هی العلیا) جرعه‌های علوم و معارف اهل‌بیت(ع) را به تشنگان این کوثر زلال تقدیم کرده است.

هنوز خود را طلبه‌ای ساده می‌داند، بی‌تکلف سخن می‌گوید، اشعار الفیه را هم چون قدما موزون می‌خواند، گرچه بسیاری از مسئولان شاگرد او بوده‌اند، اما بی‌تمنا پس از سال‌ها تلاش خستگی‌ناپذیر در گوشه‌ای به خدمت مشغول است.

چهارشنبه ۲۸ فروردین هیئتی از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با این استاد گرانمایه دیدار و گفتگو کردند:

*آغاز راه

سال ۱۳۲۲ مرحوم آیت‌الله حاج شیخ فرج‌الله کاظمی موموندی(ره) جهت تبلیغ معارف اسلامی به کوهدشت آمدند و مورد استقبال گرم مردم شریف لرستان قرار گرفتند، مردم بسیار خوشحال شدند و استفاده‌های معنوی و تبلیغی فراوانی از آن مرحوم بردند، بنده هم درکوهدشت درس می‌خواندم، یک روز که مادرم به شهر آمده بود تا احوال مرا بپرسد، مرحوم آیت‌الله کاظمی نیز در کوهدشت بودند، من قرآن را خوب می‌خواندم، وقتی محضر آقا شرفیاب شدم و برای او قرآن خواندم تعجب کرد و ضمن تشویق، یک جلد قرآن به من مرحمت فرمود و همین امر باعث شد که هر وقت به کوهدشت تشریف فرما شوند خدمتشان برسم. [2]

خیلی دوست داشتم همواره ملازم ایشان باشم، عرض کردم می‌‌خواهم در محضرتان باشم، استخاره کرد، اما خوب نیامد فرمود، فعلاً صلاح نیست همراه من باشید، عرض کردم انشاء‌الله سال بعد خدمتتان خواهم رسید.

از زمانی که با ما خداحافظی کرد، شبانه روز به فکر طلبه شدن بودم در منزلی که درس می خواندم، یک معراج‌السعاده بود و به مطالعه آن پرداختم و از خواندن آن لذت می‌بردم، تا اینکه با ارشادات این عالم ربانی خداوند تفضلی فرمود و وارد حوزه علمیه شدم.

*۶۰ سال تدریس در حوزه

پس از یک سال حضور در حوزه قم، مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی ارزیابی علمی از من نمود و سئوال‌هایی را از ادبیات عرب پرسیدند و من نیز با تسلط آنها را پاسخ گفتم.

بعد از پاسخ کامل به آن سئوالات، مرحوم آیت الله بروجردی به من دستور دادند که برای طلاب ادبیات و منطق تدریس کنم و این گونه شد که در سال دوم حضور خود در قم، تدریس را شروع کردم و ۶۰ سال توفیق داشتم تا این امر خطیر را ادامه دهم.

به موازات سیوطی، دروس مطول، حاشیه و شمسیه را نیز به طلاب می گفتم: افتخار دیگر من در حوزه، مأنوس بودن با قرآن کریم است. قرآن را با صوت و بدون صوت در محافل عمومی قرائت می­کردم و این فن را به دیگر طلاب نیز می­آموختم.

*تلمذ در محضر آیت الله العظمی بروجردی و امام(ره)

آیات عظام بروجردی، امام خمینی(ره) و گلپایگانی اساتید بنام بنده بودند، تسلط من در ادبیات عرب تا آن جا ادامه پیدا کرد که نامه­ای را به عربی برای مرحوم آیت الله بروجردی نوشتم، ایشان از فصاحت و زیبایی تحریر آن تعجب نمودند و آیت­الله­العظمی گلپایگانی نیز به دفعات من را امتحان علمی نمود که باعث شگفتی ایشان شدم.

این استاد پیشکسوت حوزه در حالی که با اشتیاق فراوان و توصیف ناپذیر خود، الفیه­ ابن مالک را از حفظ قرائت می­کرد، یادآور شد: تسلط من در ادبیات عرب به اندازه‌ای بود که برخی از علمای آن زمان قم، اشکالات ادبی خود را از من می­پرسیدند.

*خاطره‌ای از امام(ره) [3]

روزی مرحوم امام(ره) و آقازاده ایشان، حاج آقا مصطفی در صرف کلمه ” اُناسی” اختلاف کردند. امام فرمود که “بروید قاضی را بیاورید”، مقصود امام(ره) از قاضی، من بودم. در پاسخ به این سئوال، جانب امام(ره) را گرفتم که “اُناسی” جمع منتهی ­الجموع انسان است که همان حرف مرحوم امام بود و آقا مصطفی نیز با اعتمادی که به من داشت، حرفم را قبول نمود.

*تالیفی ماندگار

قرآن را در قالب کتابی با عنوان”کلمه ­الله هی العلیا” تجزیه و ترکیب کردم که به دستور مقام معظم رهبری در شش جلد انتشار یافت این کتاب، شامل آراء و نظرات صاحب نظران صرفی و نحوی است.

“سیمای توحید” از دیگر تألیفات بنده است، سفارش من به طلاب این است که دروس حوزه، به خصوص دروس مقدماتی یعنی تجزیه و ترکیب را قوی بیاموزند تا آینده درخشانی داشته باشند.

گفتنی است، کنگره نکوداشت استاد آدینه­وند به منظور تجلیل از تلاش­ها و مجاهدت های علمی این استاد پیشکسوت حوزه، روز ۱۲ اردیبهشت ماه امسال در شهرستان کوهدشت استان لرستان برگزار خواهد شد.
 

 

[4]

 

_

 

[5]

 

_

 

[6]

 

_

 

[7]

 

_

 

[8]

 

تهیه گزارش:خبرگزاری حوزه

عکس ها:میرملاس نیوز