تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

گزارش تصویری- تشریحی/ مشکلات روستایی از بخش مرکزی دلفان

  • کد خبر : 56759
  • 04 مهر 1393 - 18:12

    روستای سبزه خانی یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان دلفان می باشد که حدودأ ۴۰ خانواده و ۴۳۰ نفر در آن مشغول به زندگی هستند.به گزارش خبرنگار بلوطستان اهالی این روستا از مشکلات زیادی رنج می برند و با وضیعت بحرانی دست و پنجه نرم می کنند. گفتگوی خبرنگار ما با اهالی روستا […]

 

1

 

روستای سبزه خانی یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان دلفان می باشد که حدودأ ۴۰ خانواده و ۴۳۰ نفر در آن مشغول به زندگی هستند.به گزارش خبرنگار بلوطستان اهالی این روستا از مشکلات زیادی رنج می برند و با وضیعت بحرانی دست و پنجه نرم می کنند. گفتگوی خبرنگار ما با اهالی روستا روشن می کند که روستای سبزه خانی دارای مشکلاتی به شرح  زیر می  باشد:

• قطعی تلفن ثابت

این روزها در شهر و روستا کابل های تلفن به سرقت می روند که روستای سبزه خانی نیز به این مشکل دچار است و یک ماه پیش کابل های تلفن ثابت این روستا به سرقت رفت ، مردم راه ارتباطی از طریق تلفن ثابت ندارند.

به گفته اهالی چند بار به شرکت مخابرات شهرستان مراجعه کرده اند اما اداره مذکور پاسخ داده که برای وصل تلفن از کابل های زمینی استفاده می شود و تامین آن چند سالی به طول می انجامد.

این در حالی است که آنتن دهی تلفن همراه نیز چندان وضعیت خوبی در این منطقه ندارد.

• بهداشت و درمان

روستای سبزه خانی دارای یک مرکز بهداشت می باشد که به گفته اهالی دچار سه مشکل است:

۱- کمبود امکانات بهداشتی و درمانی

۲- فعال نبودن مرکز در اکثر ساعات شبانه روز خصوصأ در طول شب

۳- ارائه نکردن نکات بهداشتی به اهالی روستا

 

3

 

 • مشکل کم آبی

سبزه خانی در واقع از روستاهایی بشمار می رود که از آب چشمه استفاده می کند.

به دلیل کمی آب چشمه ها، مردم این روستا با مشکل شدید تأمین آب کشاورزی و مصارف خانگی روبرو شده اند.

بافت نامناسب درون روستا

روستای مورد بحث ما یکی از مناطقی است که طرح هادی در آن به فراموشی سپرده شده است.

عدم نصب سطل آشغال ، جدول بندی و فضای سبز و… باعث شده است که این روستا چشم انداز ناخوشایندی داشته باشد.

 

2

 

• کمبود وسایل آموزشی

روستای سبزه خانی یک باب مدرسه ابتدایی دارد که جوابگوی دانش آموزان آن نیست.

خیلی از مردم این روستا به خاطر عدم وجود مدرسه راهنمایی و دبیرستان از روی ناچاری به شهر مهاجرت کرده اند.

امیدواریم مسئولین محترم دلفان به ویژه بخشدار مرکزی شهرستان درباره مشکلات مطرح شده هر چه سریعتر چاره اندیشی نماید.

 بازدید بخشدار مرکزی شهرستان دلفان از روستا و گفتگو با اهالی:

 

ابوالقاسم خسروپور بخشدار مرکزی دلفان پس از بازدید از وضعیت روستا از جمله معطل ماندن طرح هادی و نابسامانی های موجود و نیز تنها مدرسه ابتدایی در منطقه ، با حضور در منزل دهیار روستا به صحبت ها و درد دلهای مردم گوش فرا داده و در مورد برخی از این مشکلات پاسخ های مقتضی ارائه داد.

 

عمده ترین مشکلی که مردم روستا به آن اشاره نمودند بحث اجرای طرح هادی و سامان دهی وضعیت جوی های آب و کانال های هدایت آب به سمت باغ ها و مزاع روستا بود.

 

به گفته اهالی ، آب موجود در روستا با وجود اینکه اندک می باشد اما همین مقدار اندک نیز به دلیل عدم ساماندهی و زهکشی کانال ها موجب هدر رفت آب می گردد و استفاده بهینه از آن میسر نیست.

 

بخشدار مرکزی دلفان در پاسخ به این گلایه اهالی روستا گفت : طرح هادی نیاز به تخصیص اعتبار دارد و با توجه به قول رییس جمهور محترم در خصوص تخصیص صدرصدی اعتبارات مورد نیاز استان لرستان امیدواریم بودجه کافی برای اینگونه موارد در نظر گرفته شود اما به هر حال نیاز است که مردم روستا برای اینگونه موارد از هرگونه مساعدتی از جمله کمک های مالی و نیروی کار و ابزارالاتی مانند تراکتور برای حمل مصالح دریغ ننمایند.

 

اهالی روستا نیز وعده دادند به محض اراده دولتمردان برای اجرای طرح ، اهالی نیز از هیچ کوشش و مساعدتی دریغ نکنند.

 

دومین مورد بحث غسالخانه این روستا بود ، اهالی اظهار داشتند که عدم وجود یک غسالخانه در این روستا مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است ، ایشان اظهار نمودند که مردم روستا حاضرند زمین مورد نیاز را تامین نموده و از نظر نیروی انسانی نیز همکاری نمایند تا بلکه دولت هر چه زودتر برای احداث یک غسالخانه در این روستا اقدام نماید.

 

در این باره خسروپور گفت : طی جلسه اخیر سردار عبدالهی فرمانده محترم قرارگاه سازندگی خاتم با مسئولین شهرستان قرار شد چند غسالخانه برای روستاهای شهرستان احداث گردد که در صورت عملی شدن این وعده حتمأ یکی از این غسالخانه ها در روستای سبزه خانی احداث خواهد شد.

 

سومین موضوع مورد اشاره مردم ، بحث سرقت کابل تلفن ثابت روستا و همچنین عدم آنتن دهی تلفن همراه بود.

 

در این باره دهدار روستا اضافه کرد بنده برای خط تلفن و همچنین بحث اینترنت با مسئول مخابرات شهرستان صحبت کردم که ایشان در جواب گفتند شما چه نیازی به اینترنت دارید!..

 

گویی که مردمی که در روستا بسر می برند آدم حساب نمی شوند؟ گویی که هیچ تحصیل کرده ای در روستاها وجود ندارد و نیازی به اینترنت ندارند و فقط شهری ها بایستی از اینگونه امکانات استفاده کنند؟

 

بخشدار مرکزی دلفان درباره این موضوع گفت : اول که باید بگویم مراقبت از امکانات موجود روستا از جمله کابل تلفن و برق و دیگر موارد به عهده خود اهالی روستاست زیرا امکان گماردن نیروهای امنیتی و انتظامی در تمام نقاط شهرستان و تمام روستاها وجود ندارد و خود شما اهالی روستاها بایستی از داشته های خود مراقبت کنید از جمله اینکه با احیاء پایگاه و گروه های مقاومت بسیج زیر نظر سپاه پاسداران آسایش را از سارقان و متخلفان بگیرید.

 

وی با تاکید بر اینکه از دهدار و همکارانش میخواهم با بررسی و تحقیق حتمأ سعی کنند سارقان را پیدا کنند تصریح کرد ، مکاتبات و گزارش های لازم با مخابرات شهرستان و استان انجام گرفته و پیگیری خواهیم کرد که این مشکل را مرتع نمایند.

 

وی درباره عدم آنتن دهی تلفن همراه با تایید گفته اهالی روستا اظهار داشت : اتفاقأ ما هم امروز برای سفر به این روستا و هماهنگی با دهدارتان هر چه تلاش کردم بتوانیم با ایشان گفتگوی تلفنی داشته باشیم نشد که نشد تا نهایتأ از طریق پیامک به وی اطلاع دادیم.

 

اهالی روستا درباره مسجد محل نیز که حدود ۹۰ درصد پیشرفت ساختمانی داشته از بخشدار تقاضای مساعدت داشتند که در این رابطه بخشدار قول داد مبلغ یکصد میلیون ریال  به آنان کمک نماید.

 

در این دیدار دهدار روستا به موردی اشاره کرد که جا دارد فرماندهی محترم انتظامی دلفان چاره ای برای این مشکل بیاندیشد،

 

وی اظهار داشت : از نظر حوزه استحفاظی انتظامی ، روستای ما با توجه به فاصله نزدیک به شهر جزء حوزه استحفاظی کلانتری نورآباد محسوب می شد و در مواقعی که با مشکلی مواجه می شدیم با تماس تلفنی ، انتظامی شهرستان اکثر مواقع به خوبی و به موقع به مشکلمان رسیدگی می کرد اما اکنون حوزه انتظامی ما به پاسگاه فرهادآباد در حدود ۳۰ کیلومتری اینجا واگذار شده در حالی که بُعد مسافت پاسگاه تا روستای ما زیاد است و در مواقع مورد نیاز مطمئنأ به موقع نخواهند توانست در محل حضور یابند.

 

خسروپور درباره این موضوع نیز گفت : بحث انتظامی در حوزه کاری ما نیست اما با مسئولین انتظامی رایزنی خواهیم کرد تا در صورت امکان به خواسته تان عمل نمایند.

 

بخشدار مرکزی دلفان در پایان این دیدار گفت: این بازدید من از روستای سبزه خانی اولین بار نیست ، بنده در ماه گدشته به همراه مدیر جهاد کشاورزی از برخی مشکلات شما بازدید داشتم و از ایشان قول هایی گرفتم که امیدوارم عملی شود.

 

وی قول داد در آینده به همراه برخی از مدیران شهرستانی مرتبط با مشکلات مطرح شده به این روستا سفر نمایند.

گزارش و عکس:امیرهوشنگ رشیدیان

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=56759

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. باسلام
    ممنونیم از رشیدیان عزیز که از شهرستان کوهدشت زحمت تهیه این گزارش را متحمل شده .
    متشکریم خورزا .

  2. با سلام .اگه واسه امکان داره از روستای گدارگه از توابع بخش مرکزی کوهدشت هم دیدن کنید اون وقت می فهمید که روستای سبزه خانی از امکانات رفاهی خوبی برخوداره ..اونجا آخر دنیا و انتهای انزواست.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.