تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
4

تک درخت

  • کد خبر : 56881
  • 05 مهر 1393 - 15:17

من به کمک تک درختی که از در سنین نوجوانی و جوانی تا دوران میان سالی و در فراز و نشیب های مختلف زندگی آن را آدرس داده یا وعدگاه نهاده ام دریافتم که دل گفته آیت الله جوادی آملی در خصوص نابغه بزرگ روحانیت ترجمان کلام حکیمانه و دل گفته رهبر عظیم الشان نظام اسلامی است که فرمودند: “هیچ کس برای من هاشمی نمی شود”

IMG_6874_copy

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی فرد / میرملاس نیوز : 

– نوار عاشورای آقای موسوی گرمارودی هم از جهت متن و محتوا و هم از جهت میزان تأثیرش غالباً شنونده مشتاق را، از خود بی خود نموده و او را با خود می برد.

 روزی از او پرسیدم: اگر ممکنه پشت صحنه های این نوار و بعضی اسرار آن را به ما بگو. ایشان گفت: “این نوار به روال عادی سخنرانی و شعر، ادب و منبر و روضه؛ خلق و ایجاد نشده و در جمعی و برای گروهی و با هدف بیان مصائب امام حسین (ع) در جهت اجرای یک برنامه ی از پیش تعیین شده تهیه نگردیده؛ زمان، مکان و مخاطب آن و حال و هوای هرکدام شان با یک برنامه عادی متفاوت بوده. شب عاشورا بعد از آنکه حسینه، مسجد، خیابان، منبر، روضه خوانی، سینه زنی و زنجیر و همه این مراحل را دیده و طی نموده بودیم، دیر وقت و پاسی از شب گذشته به خانه آمدم، خانه ای آشفته و صاحب خانه ای آشفته تر، آنهم تنهای تنها، احساس کردم سیراب نشده و هنوز عطش دارم عاشقانه و بی اختیار برای دلم زمزمه می کردم و می گریستم، از الطاف بیکران الهی و عنایت مولایم امام حسین (ع) سپاسگزارم که بخت یارم بود و این دل گفته دو شنونده داشت من و یک ضبط صوت  و نوار عاشورا حاصل آن سوز عشق و آن دل گفته است”، آری.

” سخن که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.”
و این چنین بود که من هم وقتی بیان عارفانه و حکیمانه و دل گفته سفیر اسلام و امام امت به کرملین درباره ذخیره نظام و صندوق اسرار آن را خواندم که از آیت الله هاشمی بعنوان تک مرد یاد نموده و او را به تک درختی در دامنه کوه تشبیه می کند، به درک وجه ساده و معنای متعارف همه فهم آن قانع نشدم، چون گوینده آن در مکتب وحی پرورش یافته و عمری در سخن خدا و احادیث اهل بیت (ع) غور و تتبع نموده و در این گونه موارد که حرف دل را می گوید هم مخاطبین میلیونی متنوع دارد و هم با تاریخ حرف می زند، او حکیم است و از اول سخنش را به نقادان و گوهرشناسان از دوست و دشمن ارائه می نماید و در بوته نقد قرار می دهد و من هم مشتاق بودم لایه های از آن را بفهمم. برای اینکه زمینه همراهی و هم زبانی را فراهم کنم و بتوانم از این کلام بهره ای ببرم سعی کردم سطح کلام را تنزل داده و آن را با گفتارهای رایج عامیانه ارزیابی نمایم چون عمده مخاطبین او عامه مردم می باشند.
خوشبختانه در لرستان و در منطقه ای که خانه پدری ام قرار دارد نقطه ای به نام تک درخت وجود دارد با وجود درختی تنها و ریشه دار که سرد و گرم و همه خوب و بد دوران را از سر گذرانده، آنجا مرکز و محل قرار و مدارهاست، سوار و پیاده، کوچک و بزرگ و نیک و بد آنجا به هم می رسند و از هم جدا می شوند.
آنجا از جنگل، دار و درخت خبری نیست آنجا یک درخت هست و بس، تنها یک سایبان، سایبانی که برای همه آشناست دیروز و امروز ایجاد نشده و تا آنجا که به یاد دارند، بوده آن درخت ملک کسی نیست و مربوط و متعلق به فرد و گروه خاصی نمی باشد.
در بیابانی دور از سکنه و آنجا که در روزگاران دور محل تلاقی قافله ها بوده، تنهای تنها، مقاوم و با اقتدار ایستاده و حکایت از نشاط، حیات، سبزه، آب و امید دارد. باور کنید این یکی یه دونه برای آن مردم محروم و با فهم و کمال بیش از هزاران هکتار جنگل های سر به فلک کشیده گیلان، مازندران و گلستان مطرح است و اعتبار دارد و در یک کلمه  تک درخت شناسنامه آن منطقه است. من به کمک تک درختی که از در سنین نوجوانی و جوانی تا دوران میان سالی و در فراز و نشیب های مختلف زندگی آن را آدرس داده یا وعدگاه نهاده ام دریافتم که دل گفته آیت الله جوادی آملی در خصوص نابغه بزرگ روحانیت ترجمان کلام حکیمانه و دل گفته رهبر عظیم الشان نظام اسلامی مدظله العالی است که به این مضمون فرمودند: “البته آقای هاشمی با همه فرق می کند و هیچ کس برای من هاشمی نمی شود.” و این کلام خود خویشاوند و برادر تنی جمله معروف و دل گفته امام است که فرمود: “هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.”، و این همه نشأت گرفته از اقیانوس بیکران ولایت علوی است که در بیان تأثیر و نیز جایگاه مالک اشتر از صمیم دل و با همه وجود می فرماید: “کان لی کما کنت لرسولِ الله”، جایگاه تعیین کننده مالک و نیز قرب و منزلت او در نزد من؛ چنان جایگاهی است که من در نزد رسول خدا داشتم.
توجه داشته باشیم که این گونه سخنان “لاجرم بر دل نشیند”.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=56881

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 30در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۰
  1. سلام،ابتدا فکر کردم مطلب مربوط به مرحوم آیت الله آدینوند است به دلیل قرین بودن با ارتحال آن بزرگوار ولی سخن از شناسنامه انقلاب وشخصیتی است که به واقع محل تلاقی اندیشه های ارزشمند انقلاب است چهره ای که به راستی مثل کوه استوار وتنومند ومقاوم به یاری خداوند محور حرکت درست و صحیح انقلاب است ،او که بعنوان مشاوری امین ومورد وثوق برای رهیری ناخدای کشتی نهضت وانقلاب را کمک میکند وبه راستی که هیچ کس هاشمی نمیشود.

  2. بسیار زیبا بود جدّاً لذت بردم

  3. درود خدا بر حاج آقا عباسی فرد عالم فرزانه .

  4. عالى بود لذت بردم

  5. خداوندآیت الله هاشمی رفسنجانی را زنده نگهدارد.

  6. درود خدا بر شما

  7. کلام مولا و رهبرمان در هر دوره زمانی مفهومی خاص دارد و معرف و مختص آن زمان خاص است اگر چشم دل به کلام ولی فقیهمان دوخته ایم و دل در گرو آن داریم حرف و کلام ایشان در بیانات چند سال اخیر در مورد اشخاص را هم مروری کنیم و بعد به قضاوت بنشینیم و تمجید کنیم

  8. افتخار میکنم به داشتن شخصیتی مثل شما و هاشمی در سایه رهبری بزرگ

  9. درود بر شیخ اصلاحات کوهدشت

  10. سلام. جناب عباسی مافکر کردیم در رابطه تک درخت معروف درعملیات والفجر مقدماتی سخن وخاطره گفتی همان درخت که شاهد شهادت
    هزاران بسیجی بوده.ای دریغا ای دریغا

  11. لکله جان سلام این تک درختی که عباس فرد از ان تعریف کرده شاهدحماسه هزاران نفر که در ادوار گذشته از خاک میهنمان دفاع کردودارای اجر معنوی بسیاربالایی هستندکه باکشور گشایی بیگانگان مبارزه کرده اند.درضمن هاشمی وعباسی فرد حقیقتی انکار ناپذیرند.

  12. مطالب زیبایی بود مخصوصا اینکه نام هاشمی زینت بخش کلامتان بود کاش زودتر از اینا در مورد هاشمی سخن میگفتید حاج آقا استفاده کردیم

  13. درود برعباسی و هاشمی

  14. استاد معزز جناب آقای دکتر عباسی فرد (دامه بقاء) معمولا” اهل سیاست وتدبیر کمتر صحابه ی تحریر و کتابتند اما انصافا” شما خوب می نویسید برای من قبل از رقص شور آفرین قلمتان شیوایی و فحوای آن که عمدتا” پنهان و مستتر در لابلای الفاظی است که بایستی با ظرافت و دقت چیده شوند زیباست و این هم زمانی میسر است که خواننده با الفبای فکری و سلیقه ای شما آشنا باشد.این هنر مندی قبلا” هم از جنابعالی مشاهده شده است . به نظر این حقیر دستنوشته های حضرتعالی دو خصیصه دارند ۱- شیوایی قلم ۲_نگاه فنی وخاص آمیخنه با جسارت وشجاعت (به اعتبار اعترافی که به نقل از حجه الاسلام حاج حسن آقای خمینی در مقاله ی پیشینتان شنیده ام) روزگارتان شار از توفیق الهی وعزتتان مستدام با احترام ساسان عباسی

  15. درود خدا بر مردان خاکی و بی ادعا …

  16. قدر شناسی جنابعالی از شخصیتِ بی بدیلِ آیت ا… هاشمی رفسنجانی یار دیرین و مورد علاقۀ امامِ عزیز، حاکی از نجابت و اصالت شماست آرزو میکنم سرافراز و برقرار باشید

    تا توانی قـدرِ نیکان را بدان
    تا بمانَد نامِ نیکت در جهان

  17. باسلام، یادداشت پرمغز و محتوای دکتر عباسی فرد را با دقت شنیده، نوشته و خواندم ، بعد از آن دیدگاهها و نظرات متنوع بینندگان را خواندم ، در خصوص متن حرف های بسیاری داشتم به یکی از آنها که به ان اشاره ای نشده بود، بسنده میکنم و آن این است که تمام ویژگیهای سخن از نظر کتاب الهی مان قرآن از جمله: “قولاً سدیداً “،”قولاً معروفاً “،”قولاً لیّناً”، “قولاً بلیغاً “،”قولا کریماً”، “قولو للناس حسنا”، “یقولوا التی هی احسن”و””جادلهم بالّتی هی احسن” در متن موج میزد و این نشان از بالاترین رتبه انس و درک مفاهیم و کاربست قرآن در عمل، توسط نویسنده “تک درخت”است.

  18. این اقا شناسنامه کوهدشت وبلکم لرستان است نیاز به این همه تمجید نیست اقا ی م

  19. ممنون جناب عباسی فرد دست نوشته زیبا و پر معنی بود برای کسانی که بدانند و خوب بفهمند

  20. هاشمی زنده باد
    عباسی پاینده باد….

  21. ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد دل رمیده ی ما را انیس و مونس شد

  22. با سلام و عرض ادب خدمت دکتر عباسی فرد و کوشندگان میرملاس نیوز
    واقعن لذت بردیم از این همه احساس و صمیمیت…
    همیشه شاد و همیشه خوش باشی

  23. ممنون آقای آزادبخت که کامنت مرا گذاشتی

  24. تک درختِ پیر آن سروِ بلند/// خود نگهدارش خدایا از گزند
    …………………..

  25. جملات شیوا وزیبای استاد قلم و ادب، استاد فرهیخته جناب آقای دکتر عباسی فردهمراه با استنادات وخاطرات دل چسب وشواهدی معتبر از شخصیت های برجسته وگرانقدر انقلاب در مورد تک درختی با اصالت وریشه دار واقعاَ بر دلم نشست. عزت زیاد

  26. استادفرزانه جناب آقای حجت اسلام دکتر عباسی فرد درافشانی کردی جناب آقای هاشمی خیلی بزرگوارند .درنزداهالی کوهدشت حضرتعالی شخصیت بزرگواری هستید اینجانب شخصابرای جنابعالی احترام ویژه ای قائلم وشماراکمتر از هاشمی نمیدانم ولی به خاطراین نوشته ازشماانتقاد میکنم ازشماکه شیخ شخیص اهالی تک درخت هستید انتظار میرفت بجای تمجید آقای هاشمی توجه ویژه ای به خود تک دخت می کردی اهالی تک درخت مورد نظر حضرتعالی فوج فوج ازکنار تک درخت دارن کوچ میکنندبه خاطربی توجهی به این خطه وتک درخت دارد از تشنگی خشک می شود واهالی تک درخت آب خوردن هم ندارند آیا شماودیگرکسانی که متولی اهالی تکدرخت بوده ایدازخود پرسیده اید که برای تک درخت چکار کرده اید از اول انقلاب تاکنون توسعه یافتگی کوهدشت رابادیگ مناطق همسنگ با آن وحتی شرق استان خودمان مقایسه کنید .آیاخودتان راسرزنش نمیکنید .حکایت گو نباش چنان باش که ازشما حکایتها بکنند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.