- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

تک درخت

IMG_6874_copy

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی فرد / میرملاس نیوز : 

– نوار عاشورای آقای موسوی گرمارودی هم از جهت متن و محتوا و هم از جهت میزان تأثیرش غالباً شنونده مشتاق را، از خود بی خود نموده و او را با خود می برد.

 روزی از او پرسیدم: اگر ممکنه پشت صحنه های این نوار و بعضی اسرار آن را به ما بگو. ایشان گفت: “این نوار به روال عادی سخنرانی و شعر، ادب و منبر و روضه؛ خلق و ایجاد نشده و در جمعی و برای گروهی و با هدف بیان مصائب امام حسین (ع) در جهت اجرای یک برنامه ی از پیش تعیین شده تهیه نگردیده؛ زمان، مکان و مخاطب آن و حال و هوای هرکدام شان با یک برنامه عادی متفاوت بوده. شب عاشورا بعد از آنکه حسینه، مسجد، خیابان، منبر، روضه خوانی، سینه زنی و زنجیر و همه این مراحل را دیده و طی نموده بودیم، دیر وقت و پاسی از شب گذشته به خانه آمدم، خانه ای آشفته و صاحب خانه ای آشفته تر، آنهم تنهای تنها، احساس کردم سیراب نشده و هنوز عطش دارم عاشقانه و بی اختیار برای دلم زمزمه می کردم و می گریستم، از الطاف بیکران الهی و عنایت مولایم امام حسین (ع) سپاسگزارم که بخت یارم بود و این دل گفته دو شنونده داشت من و یک ضبط صوت  و نوار عاشورا حاصل آن سوز عشق و آن دل گفته است”، آری.

” سخن که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.”
و این چنین بود که من هم وقتی بیان عارفانه و حکیمانه و دل گفته سفیر اسلام و امام امت به کرملین درباره ذخیره نظام و صندوق اسرار آن را خواندم که از آیت الله هاشمی بعنوان تک مرد یاد نموده و او را به تک درختی در دامنه کوه تشبیه می کند، به درک وجه ساده و معنای متعارف همه فهم آن قانع نشدم، چون گوینده آن در مکتب وحی پرورش یافته و عمری در سخن خدا و احادیث اهل بیت (ع) غور و تتبع نموده و در این گونه موارد که حرف دل را می گوید هم مخاطبین میلیونی متنوع دارد و هم با تاریخ حرف می زند، او حکیم است و از اول سخنش را به نقادان و گوهرشناسان از دوست و دشمن ارائه می نماید و در بوته نقد قرار می دهد و من هم مشتاق بودم لایه های از آن را بفهمم. برای اینکه زمینه همراهی و هم زبانی را فراهم کنم و بتوانم از این کلام بهره ای ببرم سعی کردم سطح کلام را تنزل داده و آن را با گفتارهای رایج عامیانه ارزیابی نمایم چون عمده مخاطبین او عامه مردم می باشند.
خوشبختانه در لرستان و در منطقه ای که خانه پدری ام قرار دارد نقطه ای به نام تک درخت وجود دارد با وجود درختی تنها و ریشه دار که سرد و گرم و همه خوب و بد دوران را از سر گذرانده، آنجا مرکز و محل قرار و مدارهاست، سوار و پیاده، کوچک و بزرگ و نیک و بد آنجا به هم می رسند و از هم جدا می شوند.
آنجا از جنگل، دار و درخت خبری نیست آنجا یک درخت هست و بس، تنها یک سایبان، سایبانی که برای همه آشناست دیروز و امروز ایجاد نشده و تا آنجا که به یاد دارند، بوده آن درخت ملک کسی نیست و مربوط و متعلق به فرد و گروه خاصی نمی باشد.
در بیابانی دور از سکنه و آنجا که در روزگاران دور محل تلاقی قافله ها بوده، تنهای تنها، مقاوم و با اقتدار ایستاده و حکایت از نشاط، حیات، سبزه، آب و امید دارد. باور کنید این یکی یه دونه برای آن مردم محروم و با فهم و کمال بیش از هزاران هکتار جنگل های سر به فلک کشیده گیلان، مازندران و گلستان مطرح است و اعتبار دارد و در یک کلمه  تک درخت شناسنامه آن منطقه است. من به کمک تک درختی که از در سنین نوجوانی و جوانی تا دوران میان سالی و در فراز و نشیب های مختلف زندگی آن را آدرس داده یا وعدگاه نهاده ام دریافتم که دل گفته آیت الله جوادی آملی در خصوص نابغه بزرگ روحانیت ترجمان کلام حکیمانه و دل گفته رهبر عظیم الشان نظام اسلامی مدظله العالی است که به این مضمون فرمودند: “البته آقای هاشمی با همه فرق می کند و هیچ کس برای من هاشمی نمی شود.” و این کلام خود خویشاوند و برادر تنی جمله معروف و دل گفته امام است که فرمود: “هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.”، و این همه نشأت گرفته از اقیانوس بیکران ولایت علوی است که در بیان تأثیر و نیز جایگاه مالک اشتر از صمیم دل و با همه وجود می فرماید: “کان لی کما کنت لرسولِ الله”، جایگاه تعیین کننده مالک و نیز قرب و منزلت او در نزد من؛ چنان جایگاهی است که من در نزد رسول خدا داشتم.
توجه داشته باشیم که این گونه سخنان “لاجرم بر دل نشیند”.