- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

نقش هم افزای فعالان سیاسی در جامعه

b60adb6fa06f207d1492f539ec6d5052c6a0c3eebae17f6849ea6eda97364d1f

 

محمد کرم محمدی / میرملاس نیوز : 
بر اساس دیدگاه جامعه شناسان وعلمای علوم اجتماعی سه دیدگاه در باره فرد واجتماع وجود دارد ««دیدگاه اول عده ای اصالت را به جمع ، دیدگاه دوم عده ای اصالت را به فرد و دیدگاه سوم اسلام هم به فرد اصالت می دهد وهم به جامعه»»
بر همین اساس رابطه فرد و جامعه را رابطه ظرف و مظروف می دانند به طوری که جامعه سالم فرد سالم تحویل می دهد و فرد سالم جامعه سالم را می سازد با این باور است که اندیشه وتفکر حضور ایجاد نقش و شناخت نسبت به جوامع شکل می گیرد و هر چه این توجه وشناخت عیق تر باشد کار گشاتر خواهد بود.
در جامعه و نظام اسلامی زندگی می کنیم، دارای قانون و مقررات خاص با خاستگاه دینی واعتقادی که دارای امور معروف ومنکر است که با شرایط ویژه خود بر اساس همین تفکر بر خاسته از اسلام ناب است، رهبران نظام دینی ما پردازش به مردم سالاری دینی را از امورات لازم و ضروری کشور می دانند وعالم را محضر خدا دانستن رویکرد جامعه نسبت افراد بشر می شود.
هما نطوری که امام خمینی(ره) می فرمایید عالم محضر خداست و در محضر خدا معصیت روا نمی باشد با این مقدمه نقش کنش گران سیاسی قابلیت تحلیل و تعریف پیدا می کند و وظیفه او مشخص و نقش و جایگاه در ارتباط مردم شکل می گیرد. و مسئولیت شرعی و ملی واثر گذاری فرد در جامعه شکل و جهت پیدا می کند. بی شک همه فعالان سیاسی در جامعه اسلامی تربیت یافته اند و رابطه فرد وجامعه نیز با این رویکرد تعریف نموده اند که خود را در برابر خدا ولی مطلق و مرد م مسئول و موظف به انجام وظیفه ای هستند که تکلیف شرعی وعرفی آن هاست . در طول تاریخ این کشور شاهد بدعت های بوده ایم که هر کدام در جای خود موجب خسران وانحراف در مسیر توسعه وآزادی وآبادانی و پیشرفت ملتها کشته اند و بعضا موجب کج روی هایی در مسیر اعتقادات مردم بوده اند همین کج روی ها نسبت به باورهای مردم موجب نفوذ افکار بیگانه در نهضت مشروطه شد و مسیر حرکت ازدست رهبران و فعالان سیاسی درآمد . پس با دانستن رابطه ونقش بیبدیل دین در عرصه های اجتماعی وسیاسی و فرهنگی فعال سیاسی باید نقش خود را با تکیه بر هنجارهای مقبول لحاظ کند .
نقش همه فعالان سیاسی درون نظام که شکل گیری ساختار شخصیتی شان همراه انقلاب ، امام بزرگوار و رهبری صورت گرفته خود حاکی از دل باختگی به اسلام و انقلاب و دستاوردهای آغشته به خون رادمردان همیشه هوشیار این کشور بوده وهست.
رنج های تاریخی خون های ریخته شده به پای نهال آزادی واندیشه استقلال طلبانه این سرزمین حکایت تاریخی عظیم وعبرت انگیزی است. گاه راوی قصه تلخ عدم توفیق و توجه و به مصلحت عمل نکردن فعالان سیاسی را در حافظه تاریخی خود نگه داشته و از طرف دیگر عشق و ارادت ملت سر بلند ما به پیامبر و ائمه موجب جوشش خون در رگ های نخبگان ملت درجهت پالایش رفتارهای خود او رادر پی اصلاح امور هم چون امام شهید خود حسین ابن علی در جهت زودن افساد زشتی وپلشتی ها سوئ استفاده کردن از مال واموال مردم نمود .و او را وا داشت که با جایگزین نمودن خوبی ها و معروف ها که خود چیزی جزئ ماموریت ذاتی شرایع اسمانی و حکما وعقلا نبوده است . اشعار منادیان الهی وحق پیشگان طول تاریخ بشر را بر گزیند واعلام کند ««ان ارید الا الاصلاح ما استطعت»» پیامبران می فرمودند ما آمده ایم برای اصلاح . وقتی هدف بعثت انبیا اصلاح امور جامعه است باید هر فعال سیاسی معتقد ومتعهدنیز تمام همت خود را صرف اصلاح امورات جامعه خود بنمایید بدور از ویزه خواهی و پرهیز از افراط و تفریط در چهار ظرفی که ما مظروف آن هستیم. با حفظ ارزشهای مقبول ومطلوب نظام دینی واسلامی ما ن.
نخبگان سیاسی بعنوان گروههای مرجع که تکلیف خدمت به مردم را سر لوحه زندگی خویش میدانند وقتی گفتار انها مقبول مردم بایدکردارشان عاری از ازنقص وفساد مالی وغیره چون رفتار گر وههای مرجع نماد والگوی مخاطبین یعنی جامعه می باشد ولذا اراستگی به اخلاق اسلامی ورعایت حریم ها ترویج خوبیها دوری از غیبت وتهمت وافترا معصیت ومتخلق به اخلاق دینی وموئدب به اداب حسنه و اجتناب از تعرض به حقوق دیگران رعایت قانون دوری از قانونگریزی ترجیح حقوق دیگران رعایت منافع ملی گذشت وایثار پرهیز از رانت های متکی به قدرت که سبب سلب اعتماد مردم نسبت به نظام واسلام مد یریت اجرایی کشور می شود این موارد وصدها مورد دیگر از شاخصه های فعالان سیاسی که می خواهند به نمایندگی از مردم بر دولت ومدیران اجرایی نظارت داشته باشند فعال سیاسی منزه از پلشتی ها فریا د گری اگاه مبارزی خستگی ناپذیر است که رفتارش ماندگار ونقش افرین است
امروز جامعه ما در رنج ومشقت ناشی از عملکردهای نا صواب مدیرانی است که درنبود نظارت و تقوای باطن تیشه بر ریشه اعتقادات ملت زدند.
اگر شاهد حیف ومیل های در جامعه بوده وهستیم،اگر شاهد بی مهری به دستاوردهای مردان بی ادعا و زنان برد بار کشورمان هستیم ما نیز بی تقصیر نیستیم چرا که سکوت ما کمک به غارتگرانی بود که شعله در وادی ایمان مردم فکندن ….پس بیایید بار دیگر چونان گذشته خود ومردمان خدا باور امام محورمان با تعقل واندیشه پاک اسلامی و با حفظ سلائق وسبک وسیاقی که در درون نظام است با تکیه بر مشترکات جریانات سیاسی این نظام به فرموده مقام معظم رهبری در سال فرهنگ واقتصاد با مدیریتی جهادی وعزم ملی احیائ کننده مبارزه با فساد اداری واختلاس ورانت های متکی به قدرت کسانی کوچک وحقیر ی باشیم که بعضا خود را پشت برخی از جریانات خودرا پنهان کرده اند.