- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

راه آهن لرستان روی خط لغزندگی

200

 

الهام بابایی / میرملاس نیوز :
اخبار خروج قطار از ریل در محدوده لرستان به یک پای ثابت خبر رسانه ها تبدیل شده، آنچنان که این روزها خبر خروج قطار از ریل مثل خبر آب و هوا برای مردم عادی و روزمره شده است.

روز چهارشنبه خروج چهار واگن یک قطار باری از ریل موجب انسداد محدوده تنگ پنج تا تنگ هفت محور ریلی تهران – جنوب در محدوده لرستان شد که به گفته مدیر روابط عمومی راه آهن ناحیه زاگرس، این حادثه موجب سردرگمی و یا تعلیق برنامه سفر چهار هزار و ۲۰۰ مسافر شده است.

خروج قطار از ریل به طور متوسط هر ماه در لرستان رخ می دهد اما تاکنون مسوولان کشوری چاره ای برای این مهم اتخاذ نکرده اند.

انگار اینجا رسم شده تا حادثه ای منجر به فوت و یا خسارات جانی نشود جدی گرفته نمی شود اما باید دقت کرد که هر بار خروج قطار از ریل تا چه اندازه خسارات مالی و اتلاف وقت نیروی انسانی در بر دارد.

هر چند که طی سالهای گذشته هیچگاه به طور واضح بیان نشد که فرسودگی مشکل اصلی خطوط ریلی لرستان و عمر بیش از ۷۰ ساله آن است اما این روزها که این مهم بر هیچ کس پوشیده نیست، باید به فکر چاره بود تا این حوادث منجر به اتفاقات ناگوار نشود.

بدون شک یکی از دلایل عدم بهسازی و نوسازی خطوط ریلی لرستان در سالهای گذشته، نبود اداره کل مستقل راه آهن در این استان بوده که در این راستا توجه چندانی به محدوده لرستان نشده است.

اتفاقات رخ داده در خط ریلی لرستان و جابه جایی مسافران با اتوبوس چنان به موضوعی تکراری تبدیل شده که به نظر می رسد استقرار یک واحد پایانه مسافربری در محدوده راه آهن لرستان از ضروریات است!

خروج های پی در پی قطار از ریل، از مسافران گرفته تا نیروهای زحمتکش راه آهن و امداد رسانی را کلافه کرده و انگار که لغزش واگن روی خطوط سرد آهنی خیال تمام شدن ندارد.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که استاندار لرستان حدود دوهفته گذشته عواقب هرگونه حادثه احتمالی را به مسوولان راه آهن گوشزد کرد.

راه آهنی ۱۵۵ کیلومتری که کمتر از یک سوم آن بازسازی شده و بازسازی کامل آن ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به هر حال به نظر می رسد رسانه ها و مسوولان لرستان به حد کافی و یا حتی بیش از اندازه حساسیت این موضوع را بازگو کرده اند و انتظار می رود مسوولان راه آهن با توجه ویژه به این موضوع، هدر رفت وقت و انرژی سرمایه نیروی انسانی را بیش ازاین جایز ندانند و علاوه بر این، تلاش خود را برای جلب رضایت مسافران و مردم بکار گیرند.