تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

چالش‌‏های اقتصاد مقاومتی در لرستان بررسی شد

  • کد خبر : 57443
  • 11 مهر 1393 - 12:49

  با همت استاندار لرستان و حضور اعضای اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام چالش‏‌های اقتصاد مقاومتی در لرستان بررسی شد. به گزارش میرملاس به نقل از فارس ، با حضور محمدجواد ایروانی و محمدابراهیم مداحی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارتباط مستقیم از طریق ویدئوکنفرانس با محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هوشنگ […]

13930711000098_PhotoA

 

با همت استاندار لرستان و حضور اعضای اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام چالش‏‌های اقتصاد مقاومتی در لرستان بررسی شد.

به گزارش میرملاس به نقل از فارس ، با حضور محمدجواد ایروانی و محمدابراهیم مداحی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارتباط مستقیم از طریق ویدئوکنفرانس با محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هوشنگ بازوند استاندار لرستان و جمعی از اقتصاددانان ملی و استانی در استانداری لرستان چالش‏‌های پیش‏روی اقتصاد مقاومتی در لرستان بررسی شد.

در این همایش استاندار لرستان احیای ظرفیت‌های بلاتکلیف لرستان را از اولویت‌های اقتصادی لرستان دانست و گفت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری از ۲۹ بهمن سال ۹۲ به ما ابلاغ شده است که استان لرستان نخستین استانی بوده است که پس از یک هفته ابلاغ سیاست‏‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری همایش‏‌ها و جلسه‌‏های مختلفی در این زمینه برگزار کرده است.

وی با اشاره به اینکه رویکردهای این همایش کاهش‏‌های آسیب‏‌پذیری اقتصاد در مقابل مخاطرات، زمینه پیشرفت پایدار و تلاش برای جبران عقب‏‌ماندگی بر اساس سند چشم‏‌انداز توسعه استان بوده است، خاطرنشان کرد: در حالی که واحدهای اقتصادی تعطیل شده و واحدهای نیمه فعال اقتصاد لرستان را نیز زمین‏‌گیر کرده همه تلاش خود را برای احیای آن‌ها به کار گرفته‌‎ایم و این در حالی است که در سفر اخیر رئیس جمهور به لرستان یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای احیای این صنایع در لرستان اختصاص داده شده است.

این مسئول یادآور شد: برون‌گرایی اقتصادی یعنی توسعه صادرات با اولویت کشورهای همسایه و مرزی مانند عراق.

 بازوند با اشاره به اینکه امروز صادرات ترکیه به کشورهایی مانند عراق ۲۰ برابر کشور ما انجام می‏‌شود، ادامه داد: این در حالی است که ما با کشورهایی مانند عراق ارتباط صمیمی داریم اما نتوانسته‏‌ایم از این فرصت بهره‏‌مند شویم.

استاندار لرستان متذکر شد: امروز ۲ منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان‏‌های ازنا و بروجرد لرستان وجود دارد که در ازنا پس از تعطیلی چند ساله این منطقه در پایان سال گذشته راه‏‌اندازی شد و تفاهم‏نامه منطقه اقتصادی بروجرد نیز با یک هلدینگ سرمایه‏‌گذاری بسته شده است.

وی اظهار کرد: یکی از اقدامات برای توسعه زیرساخت‏‌های لرستان اخذ موافقت‏نامه گمرک برای تبدیل کردن فرودگاه خرم‏‌آباد به مرز هوایی بوده است که امروز نیز شاهد پیشرفت خوبی در این خصوص هستیم به گونه‎ای که از چهار پرواز در هفته الان ۲۹ پرواز در لرستان صورت می‏‌گیرد.

بازوند خاطرنشان کرد: سند گردشگری تاکنون نقش خود را باید در اقتصاد لرستان ایفا کند و این در حالی است که حضور بخش خصوصی در این استان پررنگ شده و این خود یکی از بزرگ‏ترین مشکلات استان لرستان بوده است.

استاندار لرستان عنوان کرد: باید شاخص‏‌ها را از حالت بحران خارج کنیم تا بخش خصوصی بتواند در این استان به خوبی سرمایه‏‌گذاری کند و دولت نیز باید در این راستا به لرستان توجه خاصی داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این همایش گفت: دولت باید در استان‏‌هایی که نسبت به استان‏‌های دیگر عقب‏‌ماندگی بیشتری دارند توجه ویژه‏‌‌ای داشته باشد.

محمدجواد ایروانی عنوان کرد: امروز شاهد این هستیم که قیمت کالا زمانی به دست مصرف‎کننده می‏‌رسد چند برابر می‏‌شود بنابراین با توجه به سیاست‏‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی باید برنامه‏‌ریزی لازم سهم عادلانه‏‌ای بین عوامل تولید تا مصرف وجود داشته باشد.

این مسئول یادآور شد: در حال حاضر در کشور ما توزیع بر تولید غلبه دارد که این خود نیازمند این است نظام تولید در کشور اصلاح شود.

ایروانی اظهار کرد: برنامه‏‌ریزی‏‌ها باید به صورتی انجام شود که هر فعال اقتصادی به تناسب سود خود مالیات پرداخت کند چراکه این عادلانه نیست که تنها مصرف‏ کننده نهایی این مالیات را پرداخت کند بنابراین مالیات بر ارزش‎افزوده باید به طور کامل در کشور اجرا شود.

وی با بیان اینکه در سیاست‏‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخلی به خوبی پیش‎بینی شده است، گفت: نظام بانکی باید از بخش واقعی تولید در کشور حمایت کند و برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور این سیستم باید اصلاح شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در سیاست‏‌های اقتصاد مقاومتی باید سیاست‏‌های تجاری ما به جای واردات‌محور، صادرات‌محور باشند و برای تولید کشور یک چشم‏‌انداز در بازارهای منطقه دیده شود بنابراین ما باید بازارهای خود را در این زمینه آماده کنیم و همه سعی خود را برای حمایت از بخش تولید داخلی به کار بگیریم در این صورت راه برای صادرات کشور ما به کشورهای دیگر نیز باز می‏‌شود.

در ادامه رئیس دبیرخانه دائمی سیاست‏‌های کلی اقتصاد مقاومتی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد مقاومتی تحت تاثیر مبانی اسلام در سه بخش تولید، توزیع و مصرف پیش‏‌بینی شده است که بخش تولید باید تقویت و موانع آن برداشته شود.

محمدابراهیم مداحی ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی و جنگ اقتصادی امروز باید در این خصوص نقشه‎ راه و عملیات‏‌های مبارزه با مشکلات اقتصادی بررسی شوند.

رئیس کمیسیون چشم‏‌انداز و امور نخبگان عنوان کرد: ۱۸ دستگاه دولتی متولی بخش اقتصاد مقاومتی هستند که باید این موضوع و تحقق سیاست‏‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری را پیگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی باید دغدغه اقتصادی را داشته باشند و برای تحقق این امر همه تلاش خود را به کار بگیرند.

این مسئول یادآور شد: در سیاست‏‌های اقتصاد مقاومتی توزیع محورعدالت است و باید امکانات کالا و ثروت به صورت عادلانه توزیع شود بنابراین در بخش توزیع نباید تفاوتی بین استان‏‌ها وجود داشته باشند و این در حالی است که در بحث مصرف همه باید اصلاح الگوی مصرف که همواره مورد نظر مقام معظم رهبری است را در دستور کار خود قرار دهیم.

این مسئول یادآور شد: در اقتصاد مقاومتی ۲۴ مولفه مدنظر است بنابراین استان‏‌های مختلف باید سهم خود را از اقتصاد کشور تعریف کنند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=57443

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. جناب بازوند
    این کنفرانس ها ونشستها دردی از لرستان را دوا نمیکند باید راه و چاره اساسی با مدیران کارآمد جستجو شود
    نه با این مدیران فشل وفرمانداران شبه مجنون

  2. توزیع عادلانه ثروت وفن آوری موجب شده است تا لرستان رتبه اول بیکاری را در کشور دارا باشد هورااااااااا

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.