تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

بحران کمبود آب آشامیدنی شهرستان کوهدشت را تهدید می‌کند

  • کد خبر : 57540
  • 13 مهر 1393 - 11:59

  فرماندار کوهدشت گفت: در آینده شاهد بحران آب آشامیدنی در کوهدشت هستیم و از آن‌جایی که سالانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از چاه‌های این شهرستان استخراج می‌شود و سبب کاهش سطح آب شده این بحران به طوری جدی کوهدشت را تهدید می‌کند. به گزارش میرملاس به نقل از تسنیم ،محمد کرم محمدی اظهار کرد: […]

139305281048197863441393

 

فرماندار کوهدشت گفت: در آینده شاهد بحران آب آشامیدنی در کوهدشت هستیم و از آن‌جایی که سالانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از چاه‌های این شهرستان استخراج می‌شود و سبب کاهش سطح آب شده این بحران به طوری جدی کوهدشت را تهدید می‌کند.

به گزارش میرملاس به نقل از تسنیم ،محمد کرم محمدی اظهار کرد: ۲۵ در صد از اراضی استان لرستان یعنی ۲۰۰ هزار هکتاردر شهرستان کوهدشت است که متاسفانه هیچ ابی از این شهرستان نمی گذرد.

وی با اشاره به روند برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در کوهدشت افزود: برداشت اب از سفره های زیر زمینی حدود ۱۱ متر مکعب است که با این  روال در ۱۰ سال اینده چیزی از اب سفره های زیر زمینی نمی ماند.

فرماندار شهرستان کوهدشت بیان کرد: در آینده شاهد بحران آب آشامیدنی در کوهدشت هستیم و از آنجایی که سالانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از چاه‌های این شهرستان استخراج می شود و سبب کاهش سطح آب می شود این بحران به طوری جدی کوهدشت ر اتهدید می‌کند.

وی با اشاره به وجود باغات انار در ‌کوهدشت تصریح کرد: در شهرستان کوهدشت ۲۳۰۰ هکتار باغ انار در وجود دارد که می تواند برای تعداد زیادی از خانواده ها امرار معاش کند.

محمدی بیان کرد: رساندن آب به زمین‌های ‌کوهدشت هزینه زیادی دارد و با اینکه این شهرستان دومین شهرستان جوان کشور است اما تقریبا بیکارترین شهرستان در استان است که نیازمند توجه ویژه است.

فرماندار شهرستان کوهدشت عنوان کرد: شهرستان کوهدشت ظرفیت های بالایی در زمینه کشاورزی دارد که باتوجه بیشتر به این امر می توان گام های بزرگی در توسعه این شهرستان و حتی استان لرستان برداشت.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=57540

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۱
  1. از فرماندار و استاندار میخواهیم که “اجازه ندهند که ذرت در مجاورت شهر” کشت شود؛ چرا که حجم بسیار بالای از منابع زیر زمینی را در تابستان گرم استفاده می کنند در حالی که “مشکل آب شرب” داریم…
    ببینیم همین یک کار از عهده این عزیزان بر می آید.

    • کاملا منطقیه
      بابا بیایین از کشت زعفران بعنوان یگ کشت جایگزین با صرفه اقتصادی بالا استفتده کنید

  2. خوب آقای فرماندار این رو که همه میدونن، حالا شما برا این بحران چه راهکار و برنامه ای دارین؟ نکنه منتظر معجزه هستین

  3. سبزی فروشیها و کارواشها به تنهایی بیشترین آب را هدر می دهند به دلم مانده از طریقِ مسئولین ذی ربط یکبار به اینها تذکر بدهند، هر وقت از کنار سبزی فروشیها عبور میکنم میبینم شیلنگ آب را همچنان باز رها کرده و به فروش سبزی مشغول هستند یقین دارم مسئولین سازمان آب واقف به این موضوع هستند اما دریغ از یک تذکر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خانمهای خانه دار هم متاسفانه برای شستشوی بی مورد حیاط خانه ساعتها آب را هدر میدهند ونسبت به کم آبی بی توجهی میکنند در شستن ظروف و استحمام بیش از حدِ امکان آب هدر میدهیم خلاصه اینکه قدرِاین نعمتِ خدادی را که به حق آب حیاتش نامیده اند ، نمی دانیم و لذا قدر عافیت کسی داند که به دردی گرفتار آید همه باید دست در دست هم دهیم و با سرفه جویی از هدر رفتن آب جلو گیری کنیم

  4. متاسفانه این مشکل را همه میدانیم اما تابحال کسی آستین بالا نزده.معشوره برای کوهدشت بیشتر به یک خواب شباهت دارد تا یک واقعیت.پس بیاییم با همین بضاعت کم چاره اندیشی کنیم.کشاورزان عزیزی که سالیان سال از این سفرهای آب زیرزمینی استفاده کرده اند و بخش اعظمی از آن را بلعیده اند به همت مسولین و وجدان خود حق نسلهای نه چندان دور را محترم شمرده و چاره ای دیگر بیاندیشند.از طرفی دیگر تلاشی خوب جهت فرهنگسازی مصرف آب نه فقط در شهر ما که در کل استان وحتی کشور صورت نگرفته است.شیلنگهای آبی که در هر خانه ای چند تا وجود دارد و هر روز آسفالت خیابان،پیاده رو،کوچه و…با آن آبیاری داده میشود و محصولی هم برداشت نمیکنند نیز بخشی از مشکل میباشد.همچنین سرقت آب و….پس از همین امروز که فردا دیر است.با آرزوی موفقیت برای فرماندارر عزیز.

  5. – ۱۵۰ میلیون متر مکعب یعنی مخزنی به طول و عرض و ارتفاع تقریبی ۵۷۰ متر!

    اگر رقم بالا را بر ۳۶۵ روز و ۲۴ ساعد و ۶۰ دقیقه و ۶۰ ثانیه تقسیم کنید، رقم حاصل میشود:
    ۴.۷۵ مترمکعب بر ثانیه = ۲۸۵.۴ مترمکعب بر دقیقه
    از آب زیرزمینی استخراج میشود، درصورتیکه ایشون گفتن ۱۱ مترمکعب(البته نگفتن در دقیقه یا ثانیه)

    باتوجه به اینکه مصرف آب شرب حدود ۷-۸ درصد از مصرف آب کشاورزی است(شاید ۱-۲ درصد بیشتر یا کمتر)، مصرف بی رویه آب کشاورزی داره به همه ضربه میزنه،

    اینها هم مربوط به دورانی است که تصمیم گرفتند که مجوز احداث چاههای عمیق را برای خودکفایی گندم زیاد کنند و توجهی به توصیه های دانشمندان آب های زیرزمینی نشد. حالا دورانش را خودتان بروید استخراج کنید ببینید در چه دورانی بوده!

    اما پیشنهاد: شما درصد ورود آب زیرزمینی به کوهدشت را درنظر بگیرید، مثلاً فرض کنید سالانه ۲۰ میلیون مترمکعب آب وارد سفره های آب زیرزمینی کوهدشت میشود، مجوز بهره برداری از آبهای زیرزمینی را ۸۰% درصد این مقدار قرار دهید، یعنی اجازه بدید حداکثر ۱۶میلیون مترمکعب برداشت بشه، پس باید ۹۰% از میزان مصرف آب فعلی کاهش داده بشه.

    از سوی دیگه شروع کنید به آموزش کشاورزان برای کشت محصولاتی که به آب کمتری نیاز داره و خودتان و دولت را ملزم کنید به بازاریابی برای آنها.

    از طرف دیگه روشهای آبیاری کم مصرف رو بکار بگیرید.

    و آخریش هم که ماشاءالله هیچوقت مسئولین بهش توجه نداشتند، ایجاد آب بند در تمام نقاط حومه کوهدشت است، به طوریکه آب مدت زیادی در یکجا بماند تا در زمین نفود کند و حتماً میدونید که جایی که آب بند زده میشه باید در نقاطی باشه که ضریب نفوذ آب به سفره های زیر زمینی زیاد باشه.
    یعنی اینکه یه فکری برای استفاده حداکثر از نزولات جوی بکنید.

    و در آخر به شدت با کسانی که روند تخریب جنگلها رو در پی گرفتند مبارزه کنید، چون از بین رفتن درختان موجب میشه که آب سریعتر عبور کند و در نتیجه کمتر به سفره های زیر زمینی نفوذ کند.

    و یه راه دیگه مطالعه اراضی شیب دار(تپه ها و کوههای اطراف کوهدشت) و مسیر عبور نزولات جوی است. آیا میشه نزولات جوی را با هزینه ای قابل قبول به سمت اراضی زراعی کوهدشت هدایت کرد؟ و یا حداقل ایجاد آب انبارهایی در بهترین نقاط و بعد انتقال اونها با تانکر و … به اراضی زراعی و …
    که در این زمینه نیاز به مطالعات جغرافیای GIS و عکس های هوایی (بابا بزرگ GPS , ….) دارید.

    یه زمانی صحبت انتقال آب سیمره به داخل کوهدشت بود، به شدت این رو پیگیر باشید.

    از تمام طرفیت ها هم برای اخطار به مردم استفاده کنید، از بلندگوهای مساجد، نماز جمعه، مدارس، دانشگاهها، میتینگها و ….

    حالا اینها رو مطالعه یا اجرا کنید، نتیجه رو گزارش کنید تا ما هم درخدمت باشیم.

    • درود بر شما از همه مهمتر صرفه جویی در آب باید یک فر هنگ شود ونهادینه شود نقش آموزش وپرورش می تواند بسیار پررنگ باشد

  6. بله دبگه وقت رسیدگی به اینجور مسائل نیست آخه همه مشغول چاپ بنر هستن برای تبریک و تهنیت های عریض و طویل در سال های اخیر … وقتی واسه این چیزا نمیمونه .. طرف صبح از خواب بیدار میشه میگرده بینم امروز کی چی شده … یه بنر واسش بزنیم دور میدون .

  7. متاسفانه از نظرات آدم های علمی و دلسوز استفاده نمیشود.این دوست ناشناسمون به نکات بسیار خوبی اشاره نمودن .اما کو گوش شنوا

  8. تا زمانی که نگرش سنتی و غیر علمی بر اقتصاد کشاورزی کوهدشت حاکم است نه تنها کشاورزان بلکه رونق اقتصادی در این شهر رو به کاستی است چرا مهندسین کشاورزی تاکنون نتوانستند از علم فنی خود بهر جسته کشاورزان را در این را یاری نمایند جوابی بجز دو گزینه وجود ندارد یا مهندسین کشاورزی بهره ی علمی و یا راهکار مناسبی در این خصوص ندارند یا کشاورزان خواستار چنین ترقی نیستند اگر اینطوری باشد وظیفه کیست که بتواند این دو طیف را رهبری و هدایت کند .این وظیفه بر عهده رئیس جهاد و کشاورزیست که متاسفانه چون تخصص وی بر گرفته از نهاد سیاسی و سیاسی بازی میباشد هیچ موقع ما شاهد ترقی اقتصادی با اینهمه ابزار و امکانات موجود نخواهیم بود و در آینده ای نه چندان دور دیگران را از آب شرب هم بی نسیب خواهند کرد فرماندار محترم الحق که انگشت روی اولین و لازمترین نیاز مردم چه در حال حاضر و چه در آینده گذاشته که این هم از تدبیر و دوراندیشی وی نسبت به امورات مردمی باید دانست

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.