تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

خبر خوش برای مردم کوهدشت / قرارداد بخش نخست سد تنگ گاوشمار ( معشوره ) به امضا رسید

  • کد خبر : 57649
  • 15 مهر 1393 - 13:50

     مجری طرح سد تنگ  گاو شمار (معشوره) از امضای قرارداد بخش نخست احداث زیرساخت های این طرح با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء خبر داد. به گزارش میرملاس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، ابوالقاسم اقبال منش افزود: این قرارداد مربوط به زیرساخت هایی است که توسط قرارگاه خاتم الانبیاء در حال […]

 

 

 مجری طرح سد تنگ  گاو شمار (معشوره) از امضای قرارداد بخش نخست احداث زیرساخت های این طرح با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء خبر داد.

به گزارش میرملاس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، ابوالقاسم اقبال منش افزود: این قرارداد مربوط به زیرساخت هایی است که توسط قرارگاه خاتم الانبیاء در حال انجام است و احداث راه های دسترسی به کارگاه و آسفالت آنها، احداث راه جایگزین کارگاه که یک تونل ۴۵۰ متری را نیز شامل می شود و احداث تونل انحراف به قطر ۵.۵ متر و طول ۲۳۰ متر کارهایی است که در این قرارداد تعریف شده اند.

وی ادامه داد: براساس تصمیم دولت، طرح سد تنگ گاوشمار ( معشوره ) با بازنگری که در آن صورت خواهد گرفت تا ازجمله خسارت مخزن به کمترین میزان ممکن کاهش یابد و مسایل زیست محیطی موردتوجه واقع شود، به اجرا درخواهد آمد.

مجری طرح سد تنگ معشوره تصریح کرد: با توجه به آنکه ممکن است سیمای طرح تغییر کند، مقرر شد تا تکمیل مطالعه ها، بخش نخست کارهای زیرساختی که شامل موارد یادشده بود، در مرحله نخست به پیمانکار ابلاغ و پس از تکمیل مطالعه های بازنگری و مشخص شدن سیمای طرح جدید، بقیه عملیات به وسیله قرارداد دیگری به پیمانکار واگذار شود.

اقبال منش با اشاره به منابع تامین مالی طرح، گفت: در موافقتنامه طرح تامین مالی طبق ماده ۵۶ مقررات مالی دولت پیش بینی شده که براساس آن ۳۵ درصد منابع مالی توسط پیمانکار و ۶۵ درصد توسط کارفرما برمبنای مجوز ابلاغی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری که ۱۰ درصد از ۶۵ درصد سهم کارفرما از منابع عمومی تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: در تامین منابع از سوی کارفرما، کارفرما می تواند تنها ۱۰ درصد از ۶۵ درصد ابلاغی را از منابع عمومی تخصیص دهد و مابقی آن باید از سایر منابعی که وزارت نیرو تعیین می کند، تامین شود.

وی افزود: مدت اجرای مرحله نخست زیرساخت های طرح سد تنگ گاوشمار ( معشوره ) ۱۸ ماه درنظر گرفته شده و براساس آخرین نشستی که با مشاور طرح برگزار شد، قرار است تا پایان سال جاری سیمای جدید طرح مشخص شود.

سد تنگ گاوشمار ( معشوره ) در استان لرستان در موقعیت حدود ۵۰۰ متر پایین تر از محل تلاقی دوشاخه تشکیل دهنده رود کشکان یعنی کاکارضا و چم ذکریا بر روی این رود ساخته می شود.

ساختگاه سد در فاصله ۹۰ کیلومتری غرب شهر خرم آباد در کوهدشت واقع شده است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=57649

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 26در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۶
  1. خوش خبر باشی همیشه

  2. درود خدا بر روحانی صدیق استان لرستان بانی سد معشوره و درود بر مردم عزیز شهرستان که با تجمع باعث از سرگیری معشوره شدند و از زحمات امام جمعه و استاندار و مدیر فعال میرملاس نیوز قدردانی می شود

  3. کاغذ پاره مثل اینکه به ثمر نشست درود بر شیخ صادق

    • درود وسلام را باید اول به استاندار فعال لرستان گفت وبعد به ملکشاهی پیگیرکه باپیگیریهای این دو شخص سد گاوشمار به ثمر نشست

  4. چششم آب نمی بینه از این خبر ها زیاد شنیده ایم

  5. باسلام
    این مهم را به مردم فهیم ، مسئولین پیگیر شهرستان
    و دوست ارجمندم جناب آقای مهندس چگنی که ریاست کارگاه سد معشوره را بعهده دارند صمیمانه تبریک عرض می کنم ۰

  6. با سلام و احترام
    بیایید منبعد بجز کلمه گاوشمار از اسم دیگری برای این نقطه باستانی از سرزمین کهن لرستان استفاده ننماییم.
    مدیریت فهیم وبسایت مردمی میرملاس لطفا” دقت نظر داشته باشید.

  7. خدا را شکر فقط کاش بیشتر بررسی می کردید منظور از این تغییرات چیست؟

  8. اسم این سد “معشوره ” است،ما به راهی که در دوران باستان گاو از آن عبور کرده(گاوشمار) کاری نداریم… بهرحال اسم جدید این سد و سازهای آن سد “معشوره” است… در زمان باستان یک راهی بوده که گاو از آن گذشته چه ربطی به سازه و سد جدید “سد معشوره کوهدشت” دارد… مدیر سایت اسم سد را عوض نکنید!!! چون مردم آگاه کوهدشت این سد را زنده کردند.

    • مجید دلبندم ” تنگه گاو شمار ” صحیح است . معشوره یعنی چی ؟ و چه معنایی دارد ؟
      گاهی این تعصبات پوچ آدم را نابود میکند. ضمنا معبر تردد انسان بوده نه گاو ! اگر کتب تاریخی قدیم را خوانده باشید متوجه میشوی که دولت هخامنیشان نیز از این تنگه ( راه شاهی )به گنج نامه هگمتانه رفته اند و بالعکس . البته پیشینیان ما گاو هم داشته اند و موقع کوچ با خود برده اند .

    • در مورد نام این سد اشتباه شده است چون وقتی عده ای کارشناس از تهران می آیند برای تحقیق و کار های اولیه از یکی از اهالی میپرسند که این منطقه چه نام داری وی میخواهد از قدمت این منطقه بگوید می گوید اینجا خیلی معشور است منظورش مشهور بوده است ولی آن کارشناسان به اشتباه نام این پروژه را معشوره می گذراند والا هیچ ربطی به نام منطقه و تاریخ آن ندارد پس همان سد گاوشمار صحیح تر است

      • البته مدخل ورودی تنگه ی گاوشمار به« می شوره » معروف است اما گاوشمار نام باستانی است که باید حفظ شود.معشوره هیچ وجه تسمیه ای ندارد.

  9. با سلام. تا این پروژه عملیاتی واجراء بشه شک نکنید با وجود خشکسالیها ی طولانی مدتی که تجربه کردیم آب این سد هم خشک میشود.

  10. تا سیمای طرح تغییر نماید دولت بعدی می رسد
    وانگهی دو سال دیگر ما باید آن دولتمرد محترم را قانع به ساخت سد نماییم البته اگر ایشان بپذیرد باید مطابق میلشان
    بازهم سیمای سد تغییر کند و ….

  11. امیدوارم این فعالیت ها و خوش خبری ها تداوم داشته باشه 🙂

  12. امید بخداک بابهره برداری ازسدگاوشمارمامردم محروم ومظلوم منطقه ازنعمات پربرکت ان استفاده ودعاگوی وجود زحمتکشان این طرح باشیم امین

  13. ضمن تشکر از تمام کسانی که در تحقق این امر تلاش نموده اند از مسولین مخصوصا نماینده محترم شهرستان میخواهم که پیگیر مجوز استفاده از اب پشت سد سیمره (رماوند)در ده کیلومتری دشتهای طرهان و رومشگان باشد این امر کم هزینه تر و سهل الوصول تر میباشد .این سد در مرز استانهای ایلام و لرستان بدون استفاده کشاورزی و صرفا با هدف تولید برق در استان ایلام ایجاد شده است و تلاش نمایندگان استان میتواند اجازه استفاده از اب این سد را برای دشتهای طرهان و رومشگان بعمل اورد با توجه به اینکه سد معشوره فعلا در مراحل قرارداد زیرساختی است و زمان زیادی تا تکمیل و بهره برداری از ان پیش بینی شده است تا ان زمان میتوان دشتهای وسیع این منطقه را از طریق دریاچه سد سیمره (رماوند)سیراب نمود

  14. آقای حمید عباسی از گراب با سلام، باید به خدا توکل کنیم… ما در حوزه زاگرس میانی هستیم و شهرهای کم بارش ما سالانه حداقل ۴۰۰ میلی میلیمتر بارندگی دارندو این یعنی کلی بارندگی برای یک سد… ما از این همه بارندگی سالانه ۳ بارش خوب داشته باشیم به اندازه کشاورزی دشت کوهدشت ما آب ذخیره میشود حالا دیگر بماند جریان دائمی آب رودخانه کشکان و تمام بارندگیهای حوزه بالا دستی، ما مردم شهرستان اگه نیت هامون رو برای اجرای هر چه سریع تر این سد خالص کنیم هیچ مشکل کمی و کیفی برای ساخت این سد حیاتی وجود نخواهد داشت… اگه موانعی بوجود می آید ممکن است از حوزه سد کرخه و استان خوزستان باشد… و ما مردم کوهدشت که نمی توانیم تا ابد قربانی استانهای دیگر شویم… هرچند آنها تا بخواهی از منابع آب لرستان و کوهدشت به طور کافی بهره برده اند و میبرند!

    • پروفسورعزیز!
      تحلیلهای غیرکارشناسانه ات بوی تعصب وجهالت میدهد . حداقل بدان که سرچشمه اصلی سد احتمالی گاوشمار رودخانه های کاکارضا وچم زکریا میباشدکه از تنگه گاوشمار به بعد نام کشکان بدان اطلاق میشود . راستی کوهدشت قربانی کدام استانها شده ؟ اگر منظور خوزستان است که هرگز چنین نیست ، و آب رودخانه کشکان که از الشتر و نورابادوخرم اباد می اید بعد از گذشتن از شهرستانهای دوره و پلدختر وارد استان خوزستان میشود که هیچ ارتباطی به دشت وسیع طرهان بزرگ ندارد . با احترام امیرحسین رشنو از رومشگان

      • باسلام
        جناب امیرحسین رشنو عزیز
        حرف آقای عباسی رو یا بد متوجه شدید یا ببخشید اصلا متوجه نشدید، این طرز بیان شما اصلا در حد یک رومشگانی نیست، در مورد مشکل ما با خوزستان باید بگویم که این قصه سر دراز دارد، صحبت دیروز و امروز نیست.

      • سرچشمه های سدمعشوره
        ۱)کاکارضا: بعلت احداث تونل انتقال آب و انحراف مسیر اب به سمت سد سراب تلخ و سد مخملکو و مصارف شرب خرم ابادعملاًمنتفی است .
        ۲) سراب گاماسیاب : سد گرین دقیقاً در دهانه این سراب بمنظور تأمین اب شرب شهرستانهای استان همدان در حال احداث است.
        ۳) بارش های سالانه ،سراب های متعدد دایمی و فصلی مانند سراب کهمان و … که علیرغم افزایش بهره گیری از این منابع آبی جهت راه اندازی پروژه های پرورش شیلات و باغستانها فعلاً شریان گاوشمار را زنده نگهداشته اند.

  15. رشنو جان،کوهدشت، بین النهرین ایران است! و تمام سرچشمه این رود از شهرهای لک نشین است فرقی نمیکند نورآباد الشتر و کوهدشت باشد… مهم این است که لکها برای یکدیگر عزیز و دوست داشتنی هستند و همه شهرهای لک نشین از برکات این سد استفاده میکنند و باعث ارتباط نزدیک راهی این شهرهای دوست داشتنی نیز میشود… من عاشق نورآباد پاک و الشتر گرین هستم…

    • با سلام
      این سد در خاک دلفان قرار دارد و بجز تخریب قدیمی ترین اثر باستانی دلفان و زیر آب رفتن روستاهای مجاور سد و زمینهایشان هیچ دستاورد دیگری برای دلفان ندارد ولیکن با اینحال خوشحال هستیم که برکات احداث این سد نصیب عزیزانمان در کوهدشت میشود زیرا ما مردم دلفان خود را جدا از کوهدشت نمیدانیم و عزت و سربلندی کوهدشت عزت و سربلندی ما هم میباشد.

  16. عالی جنابان مثل اینکه باز یادمون رفت هدف از ساخت سد معشوره چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بهره برداری از خاک این شهرستان در کشاورزی و شاید ایجاد اشتغال هدف اصلی این پروژه برای مردم بود/
    فکر میکنم این خبر ماحصل تلاش های بی دریغ مهندس بازوند بود/ممنونیم ازشون/
    هرچند بنظر من وجود معشوه هم از سرعت موج فلاکت این دیار نمی کاهد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.