- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

خبر خوش برای مردم کوهدشت / قرارداد بخش نخست سد تنگ گاوشمار ( معشوره ) به امضا رسید

 

 

 مجری طرح سد تنگ  گاو شمار (معشوره) از امضای قرارداد بخش نخست احداث زیرساخت های این طرح با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء خبر داد.

به گزارش میرملاس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، ابوالقاسم اقبال منش افزود: این قرارداد مربوط به زیرساخت هایی است که توسط قرارگاه خاتم الانبیاء در حال انجام است و احداث راه های دسترسی به کارگاه و آسفالت آنها، احداث راه جایگزین کارگاه که یک تونل ۴۵۰ متری را نیز شامل می شود و احداث تونل انحراف به قطر ۵.۵ متر و طول ۲۳۰ متر کارهایی است که در این قرارداد تعریف شده اند.

وی ادامه داد: براساس تصمیم دولت، طرح سد تنگ گاوشمار ( معشوره ) با بازنگری که در آن صورت خواهد گرفت تا ازجمله خسارت مخزن به کمترین میزان ممکن کاهش یابد و مسایل زیست محیطی موردتوجه واقع شود، به اجرا درخواهد آمد.

مجری طرح سد تنگ معشوره تصریح کرد: با توجه به آنکه ممکن است سیمای طرح تغییر کند، مقرر شد تا تکمیل مطالعه ها، بخش نخست کارهای زیرساختی که شامل موارد یادشده بود، در مرحله نخست به پیمانکار ابلاغ و پس از تکمیل مطالعه های بازنگری و مشخص شدن سیمای طرح جدید، بقیه عملیات به وسیله قرارداد دیگری به پیمانکار واگذار شود.

اقبال منش با اشاره به منابع تامین مالی طرح، گفت: در موافقتنامه طرح تامین مالی طبق ماده ۵۶ مقررات مالی دولت پیش بینی شده که براساس آن ۳۵ درصد منابع مالی توسط پیمانکار و ۶۵ درصد توسط کارفرما برمبنای مجوز ابلاغی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری که ۱۰ درصد از ۶۵ درصد سهم کارفرما از منابع عمومی تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: در تامین منابع از سوی کارفرما، کارفرما می تواند تنها ۱۰ درصد از ۶۵ درصد ابلاغی را از منابع عمومی تخصیص دهد و مابقی آن باید از سایر منابعی که وزارت نیرو تعیین می کند، تامین شود.

وی افزود: مدت اجرای مرحله نخست زیرساخت های طرح سد تنگ گاوشمار ( معشوره ) ۱۸ ماه درنظر گرفته شده و براساس آخرین نشستی که با مشاور طرح برگزار شد، قرار است تا پایان سال جاری سیمای جدید طرح مشخص شود.

سد تنگ گاوشمار ( معشوره ) در استان لرستان در موقعیت حدود ۵۰۰ متر پایین تر از محل تلاقی دوشاخه تشکیل دهنده رود کشکان یعنی کاکارضا و چم ذکریا بر روی این رود ساخته می شود.

ساختگاه سد در فاصله ۹۰ کیلومتری غرب شهر خرم آباد در کوهدشت واقع شده است.