- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

توصیه های پلیس فتا شهرستان کوهدشت برای داشتن اینترنت امن

سرویس فناوری ودانلود/میرملاس نیوز

download [1]

 

دهه ولایت و هفته نیروی انتظامی گرامی باد

بهترین راه دفاع در برابر فیشینگ، نرم افزارهای مخرب، سرقت اطلاعات و حمله به حریم خصوصی تان خود شما هستید

تغییر کلمه عبور
تغییر کلمه عبور در دنیای تکنولوژی مانند خوردن سبزیجات برای سلامتی است. همه ما می دانیم که این کار را باید انجام دهیم با این حال اکثرا از انجام آن سرباز می زنیم.
تغییر کلمه عبور خود، بخشی از مشکل است، جایگزین کردن کلمه عبور مناسب به جای کلمه عبور قبلی، خود مشکل دیگری است ضمن این که استفاده از یک کلمه عبور برای چند حساب کاربری هم مشکل عمده ای است که بیشتر افراد به آن توجهی ندارند.
وقتی یک سایت بزرگ هک می شود، هکر فرصت طلب می تواند با استفاده از درز اطلاعات به بیرون مانند نام کاربری، ایمیل و کلمه عبور از آنها سوء استفاده کرده و در سایت های دیگری از آنها سود جوید.
با این روش او شانس خود برای دسترسی به اطلاعات دیگری را افزایش می دهد که با یک ترفند ساده می شود از دسترس او دور نگه داشت، به نظر می رسد داشتن یک استراتژی ایده آل برای کلمه عبور مانند انتخاب کلمه عبور ۱۰ کاراکتری مرکب از اعداد و حروف برای هر یک از حساب های شما به صورت ماهانه می تواند بسیار سودمند و کارا باشد.
البته شاید یک استراتژی معقول تر این باشد که شما هر سه ماه یکبار یک کلمه عبور هشت کاراکتری مرکب از اعداد و حروف برای حساب هایتان بگذارید.
آشنایی با قوانین مربوط به پست الکترونیک
شاید کمی خنده دار به نظر برسد که یک ایمیل از طرف بانکی که شما در آن حساب ندارید به شما برسد و درخواست اطلاعات شماره حسابی را که مربوط به شما نیست، داشته باشد، این نوع از کلاهبرداری یا فیشینگ بسیار ناشیانه بوده و اغلب به جایی نمی رسد.
اما موضوع زمانی که از بانک خود شما یک ایمیل ظاهرا مشروع دریافت کنید ،دیگر خنده دار نیست، بعضی کلاهبرداران با تکرار ایمیل یک سازمان و بعضا آدرس دقیق آنها اقدام به کلاهبرداری می کنند، روش های زیادی برای تشخیص این نوع حمله پیشرفته وجود دارد، اما یک تکنیک کاملا تضمین شده برای انجام این کار وجود دارد:
چک کردن هِدرهای ایمیل.
هدرهای یک ایمیل نشانه هایی است که ما را به منشا ارسال آن راهنمایی می کند،روش های پیدا کردن هدر از برنامه ای به برنامه ای دیگر متفاوت است، اما معمولا در جایی مانند سربرگ ، مثلا در جی میل در سربرگ ویوview، برچسب Show Original و در یاهو میل در سربرگ ویو، برچسبsource قرار دارد.
با کلیک کردن روی این برچسب می توانیم هدر را ببینیم که شبیه به یکسری خطوط کد است، به دنبال خطی بگردید که در آن کلمه Received from قید شده است،اگر آدرس ذکر شده در این خط با آدرس ایمیل بانک یا سازمان مد نظر مطابقت نداشته باشد میل دریافتی یک میل تقلبی است.
پنهان کردن رد پا
معمولا سایت های رایگان توسط تبلیغات پشتیبانی می شود و تبلیغات اینترنتی چنانچه به درستی هدفگذاری شود، برای تبلیغ کنندگان از دیگر تبلیغات مانند تبلیغات در رسانه ها اهمیت بیشتری دارد، با استفاده از فایل هایی به نام کوکی های ردیاب، وب سایت ها اطلاعاتی در مورد عادات شما در مراجعه به سایت ها و صفحات مختلف وب جمع آوری می کنند تا برای خدمت به آگهی ها در جاهای دیگر از آنها استفاده کنند.
جستجو برای یک محصول در آمازون می تواند به تبلیغ همان محصول در گوگل هم منجر بشود، جستجوی چیز دیگری در گوگل هم ممکن است به تبلیغ آن محصول در فیس بوک منجر شود.
نکته:
بهترین راه برای جلوگیری از این ردیابی ها، نصب یک مرورگر با آپشن های اضافی است.
کاربران فایرفاکس می توانند با دانلود کردن نسخه رایگان نرم افزاری به نام Priv?و نصب آن، توانایی سایت های شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو برای ردیابی حرکات آنلاین شما را محدود کنند.
کاربران گوگل کروم هم می توانند از Adblock Plus استفاده کنند که می تواند برای جلوگیری از ردیابی یا اجرای تبلیغات استفاده شود. البته به یاد داشته باشید که بسیاری از سایت های مورد علاقه شما به دلیل درآمد ناشی از تبلیغات سرپا است.
اصرار بر رمزگذاری
معمولا وقتی با یک سایت در تعامل هستید و به عنوان مثال متنی را در یک باکس تایپ کرده و برای آن سایت می فرستید، روند کار به این شکل است که اطلاعات اغلب از طریق یک شبکه Wi Fi ارسال و دریافت می شود.
مشکل چنین سیستمی این است که این اطلاعات که از جمله کلمه عبور شما هم می تواند باشد ممکن است در معرض دید دیگر افراد شبکه قرار گیرد، دسترسی آزاد به ابزارهای ردیاب بسته ها(packet sniffing) مانند Firesheep فایرفاکس، سرقت اطلاعات در شبکه های عمومی مانند کافی شاپ ها و فرودگاه ها را به شکل ترسناکی آسان ساخته است.
معمولا سایت های معتبر و قانونی از پروتکلی به نام SSL استفاده می کنند که پروتکلی برای رمزنگاری داده هاست و اطلاعات را قبل از ارسال توسط کاربر به سمت سایت و بالعکس کدگذاری می کند.
سایت هایی که از این پروتکل استفاده می کنند دو ویژگی دارند: اول این که آدرس آنها به جای http باhttps شروع می شود و علامت (آیکون) یک قفل کوچک در انتهای نوار آدرس آنها ظاهر می شود، چنانچه شکل قفل شکسته شده یا رنگ آن قرمز باشد، یعنی این که گواهی SSL سایت منقضی یا نامعتبر
شده یا به عبارت دیگر داده های شما دیگر از امنیت کافی برخوردار نیست، البته ممکن است سایت هایی که برای ورود و تراکنش ها از SSL استفاده می کنند تمامی اعمال انجام شده در سایت را تحت این پروتکل و به شکل امن انجام ندهند.
برای فریب دادن یک سایت برای استفاده از SSL بسادگی می توان با اضافه کردن حرف S به http در قسمت آدرس این کار را انجام داد، چنانچه سایت از پروتکل SSL پشتیبانی کند، داده های شما رمزنگاری خواهد شد. (کاربران فایرفاکس می توانند با نصب نرم افزار «HTTPS Everywhere» این فرآیند را به طور خودکار انجام دهند).
مدیریت اطلاعات هویتی
در هر جایی که دسترسی به اینترنت ممکن است، امکان دارد از هر نوع اطلاعاتی که روی شبکه های اجتماعی ارسال می کنید ، علیه خود شما استفاده شود.
احتیاط در محتوای اطلاعات قرار داده شده روی صفحه فیس بوک، توئیتر یا حساب کاربری در سرویس شبکه اجتماعی ـ تجاری شرط عقل محسوب می شود. سایت های شخص ثالث بی شماری براساس اطلاعات هویتی کاربران در گوگل، فیس بوک و توئیتر اقدام به ثبت سرویس های جدید یا ارسال نظرات برای آنها می کنند.
اگر شما با نام کاربری که مرتبط با نام واقعی شماست وارد یک سایت شوید، باید انتظار داشته باشید که اطلاعات مزاحم و به درد نخور بسیاری که بعضا همان چیزهایی است که خودتان ارسال کرده اید دوباره برای شما ارسال شود.
اگر نمی خواهید این اتفاق برای شما بیفتد و سایتی نیاز به نام کاربری شما در یکی از شبکه های اجتماعی دارد، بهتر است از یک نام کاربری ساختگی (جعلی) استفاده کنید،شبکه هایی مثل توئیتر و گوگل این اجازه را به شما می دهند، اما فیس بوک چنین اجازه ای را به شما نمی دهد.
نتیجه :
تغییر کلمه عبور، آشنایی با قوانین مربوط به پست الکترونیک، جلوگیری از برداشت اطلاعات مکانی، رمزگذاری اطلاعات تبادل شده و مدیریت هویت شخصی پنج راهی است که با رعایت آنها می توانید از یک اینترنت امن لذت ببرید.
در صورت مشاهده هرگونه جرم و یا موارد مشکوکی در فضای مجازی مراتب را سریعا به پلیس فتا فرماندهی انتظامی شهرستان کوهدشت واقع در میدان توحید – کلانتری سابق جنب ساختمان یگان امداد یا به سایت پلیس فتا به آدرس http://www.cyberpolice.ir [2] گزارش نمایید.

فرماندهی انتظامی شهرستان کوهدشت – پلیس فتا