تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
8

حفظ هویت

  • کد خبر : 57861
  • 19 مهر 1393 - 10:59

  دکتر محمدرضا عباسی فرد / میرملاس نیوز:  حفظ هویت / به مناسبت هفته فرهنگی لرستان در خانه هنرمندان ایران ژاپنی ها در مقام افتخار به پیشرفت های علمی و میزان توسعه یافتگی خود ادعا می کنند: امروز ما در خانه تمام مردمان جهان حضور داریم و خانه ای وجود ندارد که ردپای انقلاب صنعتی […]

abbasifard

 

دکتر محمدرضا عباسی فرد / میرملاس نیوز: 

حفظ هویت / به مناسبت هفته فرهنگی لرستان در خانه هنرمندان ایران

ژاپنی ها در مقام افتخار به پیشرفت های علمی و میزان توسعه یافتگی خود ادعا می کنند: امروز ما در خانه تمام مردمان جهان حضور داریم و خانه ای وجود ندارد که ردپای انقلاب صنعتی ما در آنجا نباشد. این ادعا هم عقده گشایی از شکست بزرگشان در جنگ است و هم پیامی برای قدرت های جنگ طلب و در راس آنها آمریکا که اگر در جبهه اسلحه و باروت و بمب و موشک شکست خوردیم در جبهه علم و دانش سنگر گرفته و به سرعت بسوی اهداف از پیش تعیین شده برای تسخیر بازار اقتصاد در حال پیشرفت هستیم.
در جریان یک سفر رسمی و دیداری که از این کشور و ملاقات هایی که با مقامات بلند پایه آن داشتم با دقت در زندگی، رفتار و گفتار آنان دریافتم که این مردم سخت کوش و کم توقع اولاً سرشان به کارشان است و از ثانیه های زندگی هم استفاده می کنند و ثانیاً برای هویت خویش اهمیت فوق العاده ای قائل بوده و در حفظ فرهنگ، آداب و سنن خود اصرار دارند. در این سفر و در ملاقات ریاست سنای ژاپن که مردی کهن سال و دوران دیده بود و حسب اظهار خودش دو جنگ جهانی را درک نموده و شاهد فراز و فرودهای آن بوده متوجه شدم تمام زنانی که مشغول کار و خدمت بودند پوششی از لباس محلی داشتند با جلیقه ای بنام کیمونو وقتی علت و فلسفه آن یونیفورم همگانی را پرسیدم اظهار داشتند این لباس بخشی از هویت ماست و ما به هویت و آداب و سنن و فرهنگمان زنده ایم و با آن زندگی می کنیم و نمی خواهیم در هیاهوی دنیای صنعتی هویتمان از دست برود و در یک کلمه ما میخواهیم ژاپن بمانیم، ما نمی خواهیم گم شویم و نام و نشان مان را از دست بدهیم.
من بر این باورم که خود باختگی و بحران هویت به مراتب از بحران های سیاسی، اقتصادی و هر بحران دیگر خطرناک تر است این گونه بحران در مواردی اساس ملک و ملت و همه کیان و عظمت کشورها، اقوام و تمدن ها را نشانه رفته و ریشه ها را خشکانیده و جامعه را از درون تهی می نماید. در اینگونه جوامع حتی در صورت وجود رفاه و آسایش اولاً جوامعی از این دست از طرفی شور و نشاط زندگی و پیشرفت و بالندگی ندارند و از طرفی به شدت احساس حقارت نموده و وابسته می شوند و از طرف اجانب تحت سلطه و از طرف حکام خود هم شدیداً تحت ستم می باشند.
قرآن کریم می فرماید بنی اسرائیل را خوار و ذلیل نمودند و هویت آنان را گرفتند تا مجبور به اطاعت شوند و رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی هم برای حفظ اقتدار ایران و نظام اسلامی و سرافرازی و سربلندی جامعه با فریاد بلند نسبت به تهاجم فرهنگی و خطرها و پی آمد های آن هشدار می دهند.
اکنون از شورای شهر و شهرداری تهران و تمام عوامل و دست اندرکاران که با احساس مسئولیت و هوشمندانه در کنار ارائه خدمات شهری کار بنیادی معرفی فرهنگ و آداب و سنن اقوام اصیل و ریشه دار ایرانی را در دستور کار خود قرار داده خصوصاً که از لرستان همیشه ایران با سرمایه ای دیرینه و سهم آورده ای بی بدیل و کم نظیر آغاز نموده تقدیر و تشکر می کنیم.
لرستان بیشتر از آنکه یک جغرافیا باشد یک تاریخ است تاریخی کهن درست هم سن و سال و همزاد ایران و چیزی شبیه هسته مرکزی آن، لرستان در تقلب احوال و جنگ و ستیزهایی که احیاناً به پاره پاره شدن مام میهن انجامیده همواره ایران مانده و داغ فتح شدن و از دست رفتن را بر دل تاریخ نهاده است.
با اینکه قوم لر در سراسر جنوب و غرب کشور و در پهنه وسیعی از عراق و بین النهرین با مناعت طبع و عزت نفس، سخت کوش و استوار حضور داشته و پرچمدار وفا، صفا، مهربانی، از خود گذشتگی، مهمان نوازی، شهامت و شجاعت ایران و میراث دار تمدن باستان آن می باشد؛ ولی جغرافیایی که در تقسیمات کشوری سهم استان لرستان است در میانه استانهای ایلام، کرمانشاه، خوزستان، مرکزی و همدان قرار دارد.
قوم لر در یک تقسیم درون خانوادگی به لر بزرگ شامل چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمدیهای سربلند تر از زاگرس و لر کوچک شامل لرستان و ایلام دریا دل تقسیم شده اند ولی این خانواده بزرگ و پرجمعیت دارای یک هویت سراسر افتخار بوده و مهمتر آنکه هویت و فرهنگ و آداب و سنن خود را شناخته به آن افتخار میکنند و در حفظ و بقاء آن میکوشند.
در اینجا فشرده و به اختصار نمونه های از فرهنگ قومی تاریخی را یادآوری میکنم که یکی از زیبا ترین، دیدنی ترین، غنی ترین و گویاترین بخشهای موزه لوور پاریس را به خود اختصاص داده هر چند در آن دیدار دچار تضادی درونی شدم.
شاد و سربلند از اینکه چه خوب لرستان و تاریخ دیرینه و کهن آن در دل اروپا معرفی می شود، افسرده و غمگین از حال و روز امروزش و اینکه خودمان با او چگونه رفتار می کنیم و او را چگونه معرفی می نمائیم.

 اکنون مسطوره هایی از فرهنگ قومی سخت کوش و قانع و بی ادعا:

ایمان و اخلاص
ایمان به خدا و دلبستگی به حضرت حق و صفای باطن و خلوص نیت سرآمد ویژگیهای این قوم است. حقیقتاً برای کسی که آنانرا میشناسد و با تاریخ زندگیشان آشنا باشد و در زندگی ساده و گفتار بی پیرایه و غیر فانتزی شان را گوش کرده و در عبادات غالباً ساده آنان دقت کرده باشد عیار ایمان و خلوصشان نه تنها قابل فهم و درک که می تواند تبلور و تجسم آنرا مشاهده نموده و شبیه آنچه آیت الله هاشمی رفسنجانی از قول شهید والا مقام امیر صیاد شیرازی نقل می کرد ایشان در جریان دفاع مقدس در یک عملیات گفته بود: لطف و عنایت خدا آنقدر روشن بود که میتوانستیم از حضور خدا و نصرت و کمک او فیلم تهیه کنیم.
تاریخ را ورق بزنید مردمی شجاع و جنگ آور که همواره در برابر خشم تاریخ و طبیعت ایستاده و مقاومت نموده چگونه به استقبال اسلام میروند و در میزان عشق و علاقه اش به اهل بیت و حضور در اردوی تشیع علوی یک روز غائب در کارنامه ندارد تا آنجا که ظریفی به شوخی می گفت: “لر ممکن است از خداوند بگذرد ولی از ولایت و از اهل بیت عصمت و طهارت نخواهد گذشت.”

شجاعت و غیرت
غیرت و شجاعت از خصیصه های بارز قوم لر می باشد این ویژگی را در تمام زوایای زندگی و حرکات و سکنات و در قول و فعل آنان میتوان جستجو و پیدا نمود. در تکیه کلام قوم لر حتی زنان این قوم در هر مناسبت و حتی مویه بر مردگان و موسیقی در شادیها واژگانی در شجاعت و مردانگی و ظلم ستیزی موج میزند. مثلاً در مراسم عزا سرداران شجاع لر را چنین توصیف می کنند: ” سردار سنگین سر دل جمنم باوه بی زورل زور دار رمنم” یعنی تو امید دل ایل و تبار و فامیل بودی و پناه مظلومان و ستمدیدگان که پشت زورگویان را به خاک مالیدی.
و در مورد موسیقی به جای مفاهیم ابتذالی از تفنگش بعنوان برادر و پشت و پناه خود یاد نموده و او که کمتر قربان و صدقه کسی میرود از سوز دل فریاد میزند: ” تفنگ دردت و جانم”
رهبری حکیم و فرزانه مدظله العالی در مقام ریاست جمهوری در وصف رشادت این مردم پاک در منشوری نورانی خطاب به اینجانب در سمت نمایندگی مردم خرم آباد به این مضمون فرمودند: “من در جریان دفاع مقدس با آنان همسنگر بوده ام، رزم این دلیر مردان بیش از آنکه شنیدنی باشد، دیدنی است.”
و چه هوشمندانه از این میراث گرانقدر تاکنون حراست نموده و به حق در برابر امواج سهمگین تهاجم فرهنگی به شدت نگران آسیب های اجتماعی و صدمه دیدن ارزشهای اخلاقی و سنت های حسنه یادگار آباء و اجداد خویش می باشد و آنرا در قالب شعر و سرود و موسیقی چنین اظهار مینماید: ” میترسم د روزگاری……………….”

وفای به عهد
در فرهنگ این قوم عهد و پیمان از جایگاه بسیار ارزشمندی برخوردار و آنقدر افراد این قوم به عهد و پیمان خود در برابر مردم از خویش و بیگانه وفادار است که گوئی عهد و پیمان بخشی از ایمان و باورهای اینان است این خصیصه در تمام مراحل زندگی و در تمام حالات بدون آنکه کاسبکارانه و با محاسبه سود و زیان برآورد شود، حتی در برابر دشمنان کینه توز هم به پیمانهای خویش وفادارند.

حب وطن
این مردم خاکی در عشق و علاقه به سرزمین آبا و اجدادی و حب وطن طی قرون و اعصار آزمایش های سختی را با سرافرازی و سربلندی از سر گذرانده و در کنار واقعیت های اساطیری و شبیه افسانه چون ماجرای آریوبرزن و حماسه های ماندگاری که در این خصوص سینه به سینه نقل شده و در لابه لای تاریخ کهن قابل جستجو می باشد تاریخ مدون هم از فداکاری و پایمردی و دلاوریهای این قوم در حفظ و حراست از ایران و مجد و عظمت آن در هر دوره موج میزند.
در عصر حاضر هم در مقاطع سه گانه الف: انقلاب اسلامی به رهبری امام برای نجات ب: حضور آگاهانه و پر اقتدار در مبارزه با جریان های التقاطی با پشتیبانی عوامل استکبار برای جلوگیری از مصادره انقلاب ج: و سرانجام در جریان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس با هدف حفظ و بقاء ایران اسلامی و سرکوب دشمنان در عمل و با بذل جان، مال و فرزندان خود جانانه و همه جانبه شاهنامه خوانیهای پرشور و عاشقانه پدرانشان را که همواره زمزمه میکردند: ” چو ایران نباشد تن من مباد” را ترجمه و تفسیر نمودند.

مهمان نوازی
تا آنجا که یادم هست تا این اواخر نه تنها در کولا و کپر و سیاه چادر که ساختمان های خشت و گلی آنان هم فاقد چیزی بنام حصار و درب ورودی بوده، در میان ایلات و عشایر و در فرهنگ قوم لر مهمان فقط به کسی اطلاق نمیشود که با کارت دعوت و تعیین نفر و تذکر به همراه نیاوردن کودکان و نفر اضافه به خانه یا تالار دعوت شده.
مهمان لازم نیست از جنس فامیل یا دوست و آشنا باشد آنجا یا دربی نیست یا بسته نمیشود و همیشه به روی همگان باز است در میان این مردم از رایج ترین تعبیراتی که در خانواده ها، بخصوص بین همسران و بالاخص در خانواده هایی بی بضاعت مطرح میشود این است این گوسفند، این مرغ، این مقدار موجود از آذوقه را خرج نکن و به هوای مهمان آنرا مواظبت نما.
در میان این قوم استقبال، پذیرایی و بدرقه از مهمان در اوج علاقمندی و با خوشرویی تمام انجام می شود آنجا مهمان به حدی قرب و منزلت داشته که غالباً اگر گذشت از قاتل پدر یا برادر یا فرزند صاحب خانه را درخواست نماید امید پذیرش آنرا دارد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=57861

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 30در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۰
  1. سلام،از این نگاه تطبیقی و نسبتا عمیق استاد عباسی فرد تشکر میکنم،گر چه ژاپن کشوری موفق وبا تجربه است و مقایسه لرستان با آن قدری تامل دارد اما جهت ایجاد اعتماد به نفس وتوسعه فرهنگ خود اتکایی وامید بسیار زیباست وامیدواریم مسئولین وتاثیر گذاران وظیفه خود را انجام دهند بخصوص اینکه ظرفیت استان به لحاظ تاریخی و فرهنگی بالاست . ممنونم تشکر از آقا امین آزادبخت

  2. سلام ؛حاجی، بااوصافی که فرمودی انصافا لری. خدا برای حفظ هویت واقعی( اسلام،تشیع، ایران و لرستان) نگهدارشماباشد.

  3. با عرض سلام و احترام
    خدمت جناب دکتر حاج آقا عباسی فرد
    از مطالب ارزنده و توصیفات بحق شما در خصوص مردمان دلیر این سرزمین که خودتان اسوه این مردمانید نهایت سپاسگزاری را داریم به امید توفیقات روزافزون برای حضرتعالی.

  4. سلام و سپاس

  5. ای کاش به آسیب شناسیی فرهنگی لرستان پرداخته می شد.
    نمیگم ادعاهای مذکور وجود ندارند. اما استدلالی علمی برای آنها ارائه نشده است.

    • در جواب کامنت ناشناس –قوم لر با داشتن یکی از نخستین تمدنهای بشری بنام ایلام یکی از اقوام متمدن کهن بشری همپای تمدنهای سومر و بابل و آشور می باشد.
      ما نبایستی اطلاعات ضعیف خومان با افرادی همچون دکتر عباسی فرد مقایسه کنیم .اگر کمی اطلاعات تاریخی قوم لر را مطالعه کنیم استدلال ها و مستندات لازم را خواهیم یافت

  6. درود بر حاجی آقا دوست داشتنی و با مرام.

  7. واقعا درسته . عالی بود

  8. سلام.ما هم با دعا برای سلامتی شما که عزت لرستان هستید می گوییم:
    سردار سنگین سر دل جمنم باوه بی زورل زور دار رمنم

  9. با این همه خصال نیکو اما همیشه مورد نامهربانی هستند!

  10. با تشکر از سایت خوب میرملاس و امین آزادبخت که بخوبی و با کار شبانه روزی موضوعات مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و هنری استان رو رصد و گزارش میکنید بعنوان یک لرستانی کمال تشکر و قدردانی رو دارم. زنده باد میرملاس

  11. واقعاً به زیبایی هر چه به تمام سطوح فرهنگ لرستان رو توضیح دادید، ممنون، زنده باد بزرگانی همچون عباسی فرد که فرهنگ لرستان را به این قشنگی به نمایش میگذارند که ما لرستانی ها به لر بودن خود همچون گذشته افتخار کنیم.

  12. با سلام
    بسیار به جا و ارزنده بود.

  13. باسلام
    ضمن تشکر از جناب حجه الاسلام و المسلمین دکتر عباسی فرد
    با این همه خصال نیکوی لرستانی ها چرا این همه عقب افتادگی وجود دارد ؟ چاره کار ؟

  14. محضر مبارک ابر مرد علم و قلم و سخاوت و شهامت و حافظ خصایص وفرهنگ لرستان حاج آقا عباسی فردسلام

    وعرض ادب دارم .

    بنده در تایید فرمایشات بجا وارزنده شما مبنی بر مهمان نوازی لرستان بیاددارم که چندین سال پیش هنگام

    احداث هتل آزادگان کوهدشت بغض گلویمان رامیگرفت که مبادا این امر باعث کم رنگ شدن خصیصه

    مقدس مهمان نوازی مردم شهرمان (کوهدشت ) شود

    باز هم تشکر ویژه از حاج آقای عزیز دارم که در حفظ اصالت لر ( آنهم باتمام دغدغه های شغلیشان) تلاش

    عاشقانه دارند

  15. در این صبح دل انگیز چشم هایمان روشن شد به نور دست نوشته های عالم فرزانه، دل نوشته ای که چون از دل برآید وانگهی بر دل نشیند، بر هیچ متعمقی نهفته نیست که هر جمله تان دریایی از حکمت و هر نکته کتابی ناخوانده است. با آرزوی عزت و سربلندی
    ای سرزمین !
    کدام فرزندها،در کدام نسل تو را آزاد، آباد و سربلند با چشمان باور خود خواهند دید؟
    ای ایران! جان زخمی تو در کدام روز هفته التیام خواهد پذیرفت؟چشمان ما به راه عافیت تو سفید شد.
    ای ما نثار عافیت تو.

  16. مانندهمیشه عالی بود
    ازحضرت آیت الله آقاى دکترعباسى فرد بخاطرتعلق خاطرى که به لرستان دارند سپاسگزاروممنونم

  17. واقعاً به زیبایی هر چه به تمام سطوح فرهنگ لرستان رو توضیح دادید، ممنون، زنده باد بزرگانی همچون عباسی فرد که فرهنگ لرستان را به این قشنگی به نمایش میگذارند که ما لرستانی ها به لر بودن خود همچون گذشته افتخار کنیم.

  18. زنده باد لرستانی باغیرت دکتر عباسی فرد

  19. باسلام، با خواندن متن و تعمق در آن و با در نظر گرفتن اینکه عرصه مسائل فرهنگی دایره وسیعی دارد و سخن گفتن در مورد فرهنگ خصوصا فرهنگ این قوم کهن و سرافراز سخت بوده، میتوان فهمید که دکتر عباسی فرد این مقوله را بخوبی درک و شناخته و خود اهل این فرهنگ است که توانسته از ریشه و بستر تا شاخ و برگ این درخت تنومند و کهنسال با هزاران زخم تبر را به خوبی و آنطور که درخور و شایسته آن است، به تصویر بکشد.

  20. درودبر دانشمندفهیم عباسی فرد.افرادنیک اندیش همیشه دربین مردمندیکی ازخصلتهای خوب ایشان حس ناسیونالیستی است. درهرحال ماازشمادرس می اموزیم خداوند شمارا حفظ کند

  21. واقعا صورت زیبا و محاسن قشنگی دارد

  22. سلام بعنوان یک شهروندبرخود لازم می بینم که از حاج اقاعباسی فرد تشکرکنم که ایشان هم در مقالات هم درسخنرانیها هم درجلسات عمومی هم درجلسات خصوصی تکیه کلامش جملات مقام معظم رهبریست.این نشانه علاقه وپایبندی اوبه رهبروارزشهای نظام جمهوری اسلامیست. خدانگهدار شما

  23. ضمن تشکر و سپاس فراوان از سایت میرملاس بابت درج این نوشته خوب
    از جناب دکتر عباسی فرد هم که با نوشته خوبشان در جهت یکپارچی و همبستگی قوم کهن لر قلم فرسایی نموده بسیار بسیار ممنون و قدردان هستم .امید است این نوشته تلنگری باشد بر افکار کسانی که بی دلیل و بی بهانه در جهت اختلاف افکنی بین گروهای قوم لر هستند و باشد که منبعد در جهت سرفرازی هر چه بیشتر گروهای مختلف با نام بزرگ لر کوشش و تلاش کنیم.

  24. نوشتار زیبایی بود در وصف قوم لر که از آن لذت بردم ؛ خصوصاً ویژگی بارز و غیر قابل انکار مهمان نوازی که البته در این خصوص انصافاً کوهدشتی های عزیز ، سرآمد هستند. آقای عباسی فرد چه به جا گفته اند:«در فرهنگ قوم لر مهمان فقط به کسی اطلاق نمیشود که با کارت دعوت و تعیین نفر و تذکر به همراه نیاوردن کودکان و نفر اضافه به خانه یا تالار دعوت شده». تذکری که برای یک لر شرم آور است.

  25. باسلام وخسته نباشید

    بله حاجی درست فرمودید خداوند تبارک وتعالی حضرتعالی را برای همه مت محفوظ ومستدام بدارد.مایه افتخار کل ایران علی الخصوص لرستان-کوهدشت

  26. تشکر از استاد ارجمند حاج اقا عباسی فرد که انصافا نمونه کامل غیرت لرستانی میباشد ودوری ایشان از زادگاه خویش هیچ وقت ایشان را از توجه عاطفی نسبت به لرستان دور نساخته، در پناه حق موفق باشید .

  27. خدمت جناب دکتر عباسی فرد سلام عرض می کنم افتخار داشتم چند سال پیش درمحضر حاج آقا باشم برای تبلیغ نمایندگی مجلس خبرگان رهبری تشریف آورده بودند نورآباد.
    انصافاً دریایی از متانت وادب وتقوی است خداوند ایشان را همواره برای سرزمین لرستان نگهدارد
    مطلب بسیار زیبایی بود به لر ستانی بودن خود می بالم

  28. با سلام خدمت جناب حاج اقا دکتر عباسی فرد بنده افتخار اینرا داشته ام که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان خوزستان در ستاد انتخاباتی ایشان بهمراه سایر دوستان دانشجو بعنوان رییس ستاد دانشجویی در دانشگاه شهید چمران اهواز بدون اطلاع ایشان خدمت نموده ام زیرا ایشان همانطوری که سایر دوستان اشاره نموده اند لیاقت و شایستگی لقب ابر مرد لر را داراست و مطالبی را که در وصف قوم لر عنوان نموده اند بسیار درست و زیبا بیان فرموده اند انشااله در هر منصبی هستند سلامت و موفق باشند

  29. سلام وعرض ادب خدمت حاج آقا عباسی
    لذت بردم عالی بود ممنون.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.