تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

تشخیص سرطان پوست در دو ثانیه

  • کد خبر : 58091
  • 21 مهر 1393 - 15:06

  دانشمندان فنلاند، دوربینی را اختراع کرده‎اند که می‎تواند مراحل اولیه سرطان پوست را که تشخیص آن با چشم غیرممکن است، ظرف دو ثانیه تشخیص می‌دهد.  به گزارش میرملاس به نقل از ایسنا، دانشمندان مرکز تحقیقات فناورانه VTT بر این باورند که آزمایشات اولیه تصاویر فراطیفی این دوربین، امیدوارکننده است.  پزشکان دانشگاه بیمارستان مرکزی شهر […]

1413187151514_10

 

دانشمندان فنلاند، دوربینی را اختراع کرده‎اند که می‎تواند مراحل اولیه سرطان پوست را که تشخیص آن با چشم غیرممکن است، ظرف دو ثانیه تشخیص می‌دهد.

 به گزارش میرملاس به نقل از ایسنا، دانشمندان مرکز تحقیقات فناورانه VTT بر این باورند که آزمایشات اولیه تصاویر فراطیفی این دوربین، امیدوارکننده است.

 پزشکان دانشگاه بیمارستان مرکزی شهر هلسینکی، قابلیت‎های این دوربین را برای شناسایی مراحل اولیه سرطان پوست، تحت آزمایش قرار داده‎اند زیرا این نوع سرطان در مراحل ابتدایی با فناوری‌های کنونی قابل تشخیص نیست.

 دکتر نورا نیتان مکی پرتوو گفت: لکه‎های سرطانی در بسیاری موارد، در بخش‎هایی از پوست موجود هستند که قابل دید نیست.

 وی تصریح کرد: اطراف این لکه‎ها می‎تواند لکه‎های بیشتری باشد که نشانه مرض در آن دیده نمی‎شود، به همین علت ما می‎خواهیم تصویربرداری فراطیفی را انجام دهیم. ما می خواهیم تمام لکه های غیر قابل دید و بدون آثار مرض را بیبینیم و با این دوربین تصویر این لکه‎ها قبل از تداوی برای ما روشن می‎شود و بعد از تداوی یک‎بار دیگر از تمام ساحه عکس برداری صورت می‎گیرد تا اطمینان حاصل شود که هیچ لکه‎ای باقی نمانده است.

 این دکتر گفت: این دوربین، تصویری را به شکل گرافیک سه‎بعدی تولید می‎کند که تمام لایه‎های پوست و انواع مختلف بافت‎ها در آن واضح می‎شود. بعد این تصاویر از طریق کامپیوتر مراحلی را طی می‎کند تا موقیعت دقیق و اندازه غده سرطانی شناسایی شود.

 الکا پولونن، دانشجوی طب در دانشگاه یفاسکیلا نیز گفت: این دستگاه یک دوربین دیجیتالی بسیار پیچیده است. تصاویری را که می‎گیرد در مقایسه با ۳ طول موج که توسط یک کمره عادی گرفته می‎شود بیشتر از ۷۰ طول موج باریک دارد.

 پولونن تصریح کرد: دوربین فرا طیفی، بسیار مشابه به یک دوربین عادی دیجتالی است با این تفاوت که دوربین عادی دیجتالی از ۳ نوار موجی یعنی آر، جی و بی ، سرخ، سبز و آبی در یک تصویر استفاده و این دوربین از نوار موج‎های باریک بین ۵۰۰ میلیمتر تا ۸۵۰ میلیمتر استفاده می‎کند.

 پژوهشگران بر این باورند که این دوربین جدید تشخیصی، مزایای زیادی نسبت به روش‎های قبلی، مانند طیف‎سنجی رامان دارد که در آن یک نمونه پوست توسط یک شعاع لیزر روشن می‎شود.

 دید وسیع این دوربین که ۱۲ سانتی‎مترمربع است، آن را قادر می‎سازد تا به سرعت ساحات سرطانی را در بخش‎های بزرگی از پوست شناسایی و نقشه‎کشی کند. همچنین، آن را قادر به تشخیص خطوط بسیار کمرنگ دور غده‎های پوستی ساخته که می‎تواند بعداً به سرطان مبدل شود.

 این تصویربرداری، اطمینان را از خارج کردن کامل غده در موقع جراحی حاصل و به کاهش امکان برگشت غده نیز کمک می کند. اگر آزمایشات کلینیکی این تصاویر موفقیت‎آمیز باشد زمان تولید شمار زیادی از این دوربین‎ها شاید تا ده سال طول بکشد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=58091

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. مرسی امیرحسین خیلی جالب بود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.