- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

۲۵ درصد اراضی کشاورزی لرستان در کوهدشت قرار دارد/ ظرفیت توسعه باغات انار

IMG_3602

 

سرپرست فرمانداری شهرستان کوهدشت گفت: ۲۵ درصدی اراضی کشاورزی لرستان در این شهرستان قرار دارد.

به گزارش میرملاس به نقل  مهر، محمد کرم محمدی صبح سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان لرستان نزدیک به ۲۰۰ هزار هکتار آن در شهرستان کوهدشت قرار دارد.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۲۵ درصد اراضی کشاورزی لرستان متعلق به شهرستان کوهدشت است افزود: از میزان اراضی یاد شده ۳۵ هزار هکتار مربوط به رومشکان بوده که تبدیل به شهرستان مستقل شده است.

سرپرست فرمانداری شهرستان کوهدشت با تاکید بر ضرورت اصلاح الگوی کشت در این شهرستان افزود: با توجه به مشکلات جدی در زمینه تامین آب کشاورزی و شرب در کوهدشت باید توجه جدی به این موضوع صورت گیرد.

محمدی با بیان اینکه در حال حاضر با بحران آب در این شهرستان مواجه هستیم افزود: نشست سفره های آب زیرزمینی در کوهدشت موجب شده که رساندن آب به سطح زمین و اراضی کشاورزی با هزینه بالایی مواجه باشد.

وی با اشاره به وجود هزار و ۲۰۰ هکتار باغ انار در کوهدشت بیان داشت: با توجه به این ظرفیت هم اکنون یکی از بزرگترین انارستانهای متمرکز کشور در کوهدشت قرار دارد.

سرپرست فرمانداری شهرستان کوهدشت با بیان اینکه ظرفیت توسعه باغات انار کوهدشت به بیش از دو هزار هکتار وجود دارد افزود: با مقدار آب کم می توان نسبت به توسعه این باغات و تامین درآمد و معیشت مردم اقدام کرد.

محمدی با بیان اینکه کوهدشت دارای نرخ بالای بیکاری و دومین شهرستان جوان کشور است یادآور شد: می توان با تغییر الگوی کشت و توسعه باغات در این شهرستان به عنوان بیکارترین شهرستان لرستان گام های خوبی برداشت.

وی با بیان اینکه کاشت محصولاتی چون ذرت، چغندر، برخی حبوبات و … به صورت غرق آبی چهار برابر گندم و جو آب مصرف می کند افزود: در حال حاضر دشت کوهدشت در فهرست دشتهای در معرض خطر جدی در زمینه برداشت آب قرار دارد.

سرپرست فرمانداری شهرستان کوهدشت ادامه داد: در صورت استمرار روند برداشت آب از سفرهای زیرزمینی کوهدشت طی ده سال آینده دیگر آبی برای برداشت نخواهیم داشت.

انارستان “زیرتنگ سیاو” در ۵۰ کیلومتری شهرستان کوهدشت با وسعت هزار و ۲۰۰ هکتار یکی از بزرگ ترین انارستان های ایران و به نوعی بزرگترین انارستان متمرکز کشور است که در تنگه ای سبز قرار گرفته است.

از این انارستان که چون دریایی سبز و سرخ اطراف رودخانه سیاو را پوشانده است، سالانه حدود ۳۷هزار تن انار ارگانیک به عنوان محصولی صادراتی تولید می شود.

انار تولیدی در این شهرستان با برند لرستان به سراسر کشور و بسیاری از کشورهای خارجی صادر شود.